Рекомендації комітетських слухань на тему: "Актуальні питання управління об'єктами інженерної інфраструктури меліоративних систем державної власності"

Опубліковано 03 серпня 2023, о 12:57
 

СХВАЛЕНО

рішенням Комітету

Верховної Ради України

з питань аграрної

та земельної політики

від 27.07.2023, протокол № 129

 

 

 

Р Е К О М Е Н Д А Ц І Ї

комітетських слухань на тему:

«Актуальні питання управління об'єктами інженерної інфраструктури меліоративних систем державної власності»

(19 липня 2023 року, м. Ізмаїл, Одеська область)

 

Заслухавши та обговоривши в порядку контрольної функції Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики доповіді і пропозиції народних депутатів України, представників Мінагрополітики, Держрибагентства, Держводагентства, Одеської обласної державної адміністрації, Одеської обласної ради, Запорізької обласної державної адміністрації, Світового Банку, ЄБРР, Програми USAID АГРО, організацій водокористувачів, аграріїв учасники комітетських слухань відзначають.

Зрошення – це стабільно високі врожаї, що забезпечують продовольчу безпеку України та світу.

Через зміни клімату близько 2/3 території України знаходиться у зоні ризикованого землеробства, і площа цієї зони постійно зростає.

З 2,2 млн га, які обліковуюся як зрошувані, в 2021 році полито лише 525 тис. га,  в 2022 – 305 тис. га, а у 2023 менше 100 тис. гектарів.

Водночас побудована у 60-х – 80-х роках минулого сторіччя меліоративна інфраструктура України є морально застарілою та енергозатратною. Меліоративні системи відпрацювали понаднормативний термін експлуатації, мають знос понад 85% і потребують термінової модернізації та відновлення, у тому числі відновлення від наслідків війни. Обладнання насосних станцій застаріле та енергозатратне, що в умовах дефіциту електроенергії є критичним для забезпечення подачі води в поливний сезон.

Саме тому реформа в сфері гідротехнічної меліорації - необхідна умова для реальної протидії опустелюванню та адаптації землеробства до змін клімату.

Крім того, руйнування Каховської ГЕС має катастрофічні наслідки як для України так і всього цивілізованого світу. Терористичний акт російської федерації на Каховській ГЕС фактично залишив без джерела води 94% зрошувальних систем в Херсонській, 74% - в Запорізькій та 30% - в Дніпропетровській областях. Знищення Каховської ГЕС призведе до того, що поля на півдні України вже наступного року можуть перетворитися на пустелі.

Ще у 2015 році уряд України у співпраці зі Світовим банком та за підтримки USAID спільно підготували Стратегію зрошення та дренажу в Україні, яка була схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 р. № 688-р, та наразі впроваджується у життя.

З метою її реалізації Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» (далі – закон про ОВК), який зокрема впроваджує економічно вигідну форму управління меліоративною інфраструктурою через організації водокористувачів (далі – ОВК), а також, передає повноваження щодо реалізації державної політики у сфері гідротехнічної меліорації до Державного агентства меліорації та рибного господарства України та як наслідок встановлює вимогу щодо передачі йому відповідної меліоративної інфраструктури.

Закон набрав чинність 22 травня 2022 року і протягом 60 днів потому згідно з вимогами пункту 12-1 Порядку здійснення заходів, пов'язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 № 1074, Держводагентство мало передати все наявне меліоративне майно до сфери агентства меліорації. Однак це досі не здійснено.

Більш того, 12 серпня 2022 року КМУ було прийнято розпорядження
№ 714-р щодо передачі від Держводагентства до Держрибагентства 44 міжрайонних управлінь водного господарства (МУВГ) як юридичних осіб, які займаються меліорацією.  Однак і це рішення Кабінету Міністрів України досі не виконано у повному обсязі, залишилися не переданими 5 МУВГ у Закарпатській області.

Крім того, до цих пір положення басейнових управлінь водних ресурсів та регіональних офісів водних ресурсів Держводагентства у частині здійснення гідротехнічної меліорації земель не приведені у відповідність до зазначених законодавчих та нормативно-правових актів.

Також, за повідомленнями та скаргами аграріїв водогосподарські організації Держводагентства та Держводагентство постійно зволікають з наданням інформації про меліоративні системи ініціативним групам зі створення ОВК, а також іншими шляхами гальмують їх створення.

Фактично таким чином саботуєтеся уся реформа гідротехнічної меліорації, що веде до гальмування розвитку зрошення та неефективного витрачання державних коштів – більше 2 млрд грн. Такі дії в умовах війни є неприпустимими.

І це все відбувається на фоні того, що внаслідок дій агресора зруйноване Каховське водосховище, що призвело до п’ятикратного скорочення площі зрошуваних земель.

Без будівництва нових та відновлення старих меліоративних систем, Україна може стати та залишитися залежною від імпорту овочів, фруктів та баштанних, що загрожує продовольчій безпеці держави, особливо враховуючі постійні атаки росії на порти та інші логістичні об’єкти.

Здійснення передачі цих систем в ОВК це єдиний шанс побороти корупцію у сфері меліорації та дати поштовх до розвитку зрошення в Україні. Оскільки це означає передачу меліоративних систем в управління самим водокористувачам: аграріям, представникам місцевого самоврядування та промисловості. Саме вони найбільше зацікавлені в тому, щоб припинити крадіжки води, зменшити її втрати, запровадити заходи енергозбереження та забезпечити подальший розвиток меліоративних систем.

Відповідно до Закону про ОВК в Україні вже зареєстровано 24 ОВК - в Черкаській області – 8, Одеській – 6, в Полтавській та Дніпропетровській – по 3, по одній ОВК у Вінницькій, Житомирській, Харківській та Київській областях.

Учасники виїзних комітетських слухань мали змогу переконатися, що Одеська область є одним із лідерів серед регіонів України, де найкраще впроваджується реформа гідротехнічної меліорації земель.

В Одеській області нараховується 226,861 тис. га зрошуваних земель, в т.ч. в межах державних меліоративних систем – 220,015 тис. га, поза межами – 6,846 тис. га. Фактична площа зрошення складає 45 тис. га, потенційне відновлення зрошення – 180 тис. га.

Міжнародні донори також демонструють свою підтримку реформи та готовність докласти зусилля для модернізації системи зрошення в Україні. Зокрема Програма USAID АГРО надає два субгранти організаціям водокористувачів на суму більше 36 млн грн для оновлення меліоративних систем в Черкаській та Одеській області і проводить конкурс на надання субгрантів ще для двох ОВК.

Водночас в державному секторі гідротехнічної меліорації залишається ряд гострих проблем:

відсутність можливості залучення інвестицій та кредитів для бюджетних водогосподарських організацій (заборонено бюджетним законодавством), у тому числі на модернізацію та відновлення меліоративних каналів державного значення;

неефективна система управління меліоративною інфраструктурою верхнього рівня, що не передбачає залучення водокористувачів, та низька мотивація водогосподарських організацій в розвитку меліоративних систем, розширенні площ зрошення та осушення;

непрозоре формування тарифів на послуги з гідротехнічної меліорації та структура тарифу, що не дозволяє забезпечити стабільне та прогнозоване утримання меліоративної інфраструктури та не відповідає найкращім світовим практикам.

За для їх вирішення Верховна Рада України 10 червня 2023 року ухвалила в першому читанні проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення системи управління об’єктами інженерної інфраструктури меліоративних систем державної власності (реєстр. № 7577).

Ухвалення законопроекту є другим етапом реформи в сфері гідротехнічної меліорації, яка реалізовується відповідно до Стратегії зрошення та дренажу в Україні, план дій за яким розроблено до 2030 року.

Законопроект є основним документом для реформування державного водогосподарського комплексу, шляхом відокремлення функції управління водними ресурсами від функції управління інфраструктурою водного господарства. Він передбачає заміну радянської системи управління меліоративними системами, яка здійснюється бюджетними організаціями, на управління Операторами – державними некомерційними підприємствами.

Реалізація законопроекту дасть можливість: залучити до управління операторами всіх зацікавлених водокористувачів з аграрного і промислового сектору, а також комунальних підприємств та організацій, що користуються послугами меліоративної системи, через включення їх представників до складу наглядових рад операторів; запровадити єдиний підхід до формування тарифів, пов’язаних з подачею води для потреб зрошення та водовідведення для потреб дренажу; залучати інвестиції на модернізацію та відновлення меліоративної інфраструктури.

Крім того, до моменту відновлення Каховського водосховища необхідно прийняти рішення, які унеможливлять використання його ложа у інших цілях, ніж це було до руйнування Каховської ГЕС, та дадуть можливість закріпити дно для запобігання його вітрової ерозії.

Також на даний час необхідно вирішити питання щодо виникнення зобов’язань зі сплати ПДВ державними установами при передачі ОВК меліоративних систем, що знаходяться у них на балансі. Відповідні витрати не передбачені у бюджеті відповідних установ, що блокує виконання приписів закону.

Також потребує вирішення питання внесення зміни до Податкового кодексу щодо особливостей надання організаціям водокористувачів статусу таких, що діють без мети отримання прибутку (проект Закону України № 5203 від 04.03.2021 «Про внесення змін до статті 133 Податкового кодексу України щодо особливостей неприбуткового статусу організацій водокористувачів» (дата реєстрації 04.03.2021). Ці зміни необхідні для уникнення колізій між законодавством, що регламентує діяльність ОВК, та податковим законодавством.

 

Враховуючи вищезазначене, з метою реалізації реформи гідротехнічної меліорації земель, учасники комітетських слухань р е к о м е н д у ю т ь:

 

І. Верховній Раді України:

у разі надходження до Верховної Ради України в установленому порядку законопроектів, спрямованих на врегулювання питання захисту земель, які займало Каховське водосховище, включаючи землі під об’єктами, що призначені для забезпечення його функціонування, а також встановлення і зміну меж цієї території, та створення умов відновлення водосховища, здійснити їх першочерговий розгляд.

 

ІІ. Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики:

1.              Забезпечити контроль за виконанням даних рекомендацій комітетських слухань.

2.              Здійснити підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення системи управління об’єктами інженерної інфраструктури меліоративних систем державної власності (від 21.07.2022 реєстр. № 7577), поданого народними депутатами України Чорноморовим А.О., Гайду О.В., Тарасовим О.С. та іншими.

3.              У разі надходження до Верховної Ради України в установленому порядку законопроектів, спрямованих на врегулювання питання захисту земель, які займало Каховське водосховище, включаючи землі під об’єктами, що призначені для забезпечення його функціонування, а також встановлення і зміну меж цієї території,  та створення умов відновлення водосховища, забезпечити їх першочерговий розгляд та супровід під час розгляду на пленарних засіданнях Верховної Ради України.

 

ІІІ. Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики:

розглянути проект Закону України про внесення змін до статті 133 Податкового кодексу України щодо особливостей неприбуткового статусу організацій водокористувачів (реєстр. № 5203 від 04.03.2021), поданий народним депутатом України Ковальчуком О.В. та рекомендувати Верховній Раді України прийняти його за основу та в цілому як Закон.

 

ІV. Кабінету Міністрів України:

1)              провести інвентаризацію меліоративних систем, які забирали воду з Каховського водосховища;

2)              опрацювати питання звільнення, скасування або сплати ПДВ для державних організацій, на балансі яких знаходяться меліоративні системи, при передачі об'єктів меліоративних систем у власність ОВК.

3)              у місячний строк забезпечити передачу цілісних майнових комплексів, передбачених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.08.2022 № 714-р, а також здійснити передачу всіх меліоративних систем і державного майна, що використовується для їх належної експлуатації, із сфери управління Держводагентства до сфери управління Держрибагентства;

4)              після передачі відповідного меліоративного майна забезпечити передачу видатків на його утримання виключно за бюджетною програмою КПКВК 2804120 «Експлуатація державного водогосподарсько-меліоративного комплексу» шляхом їх передачі із бюджетної програми КПКВК 2707050 «Експлуатація державного водогосподарського комплексу та управління водними ресурсами», і під час підготовки проекту Державного бюджету на 2024 рік передбачати видатки щодо забезпечення експлуатації державного водогосподарсько-меліоративного комплексу виключно в межах програми КПКВК 2804120 «Експлуатація державного водогосподарсько-меліоративного комплексу»;

5)              доручити Міндовкіллю та Держводагентству привести у тижневий термін положення організацій, що належать до сфери управління Держводагентства, у відповідність до вимог законодавства в частині відсутності повноважень у сфері гідротехнічної меліорації земель;

6)              доручити Мінагрополітики з урахуванням змін стосовно повноважень центральних органів виконавчої влади у сфері меліорації земель, внести на розгляд Уряду проект постанови Кабінету Міністрів України щодо внесення зміни до Порядку використання коштів державного фонду розвитку водного господарства в частині визначення Мінагрополітики, Держрибагентства та організацій, що належать до сфери його управління, головним розпорядником та розпорядниками коштів фонду за напрямками експлуатації водогосподарського комплексу, будівництва та реконструкції меліоративних систем, модернізації та розвитку водогосподарського комплексу;

7)              опрацювати питання щодо включення до державної програми «Доступні кредити 5-7-9» надання агровиробникам беззаставного кредиту під державні гарантії на реалізацію інвестиційних проектів з придбання поливних (дощувальних) машин;

8)              вжити заходів щодо недопущення блокування з боку Держводагентства безперешкодного доступу до об’єктів меліоративних мереж, при проведенні їх інвентаризації, для внесення інформації про них в Державний земельний кадастр з метою безоплатної передачі таких мереж організаціям водокористувачів;

9)              про стан виконання відповідних рекомендацій комітетських слухань інформувати Комітет Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики.

 

V. Одеській обласній державній адміністрації сприяти у впровадженні реформи гідротехнічної меліорації земель та реалізації Закону України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель».

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку