Протокол №35 від 31.05.2016

21 липня 2016, 15:08

 

 

 

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ

ТА ЗЕМЕЛЬНИХ ВІДНОСИН

 

   

Протокол №  35

31     травня     2016

 

вул. Садова, 3а, к.330

14.00 год.

 

ГОЛОВУЄ:  Заступник Голови Комітету  Заболотний Г.М.

 

Присутні: народні депутати України - члени Комітету:   Бакуменко О.Б., Бобов Г.Б.,  Бриченко І.В., Вітко А.Л., Дідич В.В., Вадатурський А.О., Давиденко В.М., Дмитренко О.М., Кузьменко А.І., Івченко В.Є., Кулініч О.І., Кіт А.Б., Лабазюк С.П., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Мушак О.П., Мірошніченко І.В., Хлань С.В.,  Петьовка В.В., Юрчишин П.В.

Відсутні: народні депутати України – члени Комітету Добкін Д.М., Козаченко Л.П., Корнацький А.О., Кучер М.І., Мартиняк С.В., Негой Ф.Ф., Нестеренко В.Г., Омельянович Д.С.

Від секретаріату Комітету присутні: завідувач секретаріату Комітету Змій Ю.М., заступники завідувача секретаріату Данченко А.А., Пивоваров А.А., головні консультанти Коляда О.М., Чернишенко І.І., Гаркавенко Ю.М., Жидков О.Є., Шумейко С.Г., Корякіна І.І., старший консультант Кантур С.В.

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

1.         Про проект Закону України «Про внесення зміни до пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», внесений  Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 4523 від 25.04.2016)

2.         Про проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вивізне (експортне) мито на живу худобу та шкіряну сировину» (щодо підвищення ефективності ведення галузі)», внесений Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 4569 від 04.05.2016)

3.         Інформації щодо діяльності ПАТ «Державна продовольчо-зернова корпорація України»

 

1

СЛУХАЛИ: Інформацію заступника завідувача секретаріату Комітету Пивоварова А.А. про проект Закону України «Про внесення зміни до пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», внесений  Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 4523 від 25.04.2016).

В інформації зазначалось, що метою законопроекту є надання можливості Кабінету Міністрів України здійснити заходи щодо реорганізації або приватизації Банку через Фонд державного майна шляхом внесення змін до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", що дозволить у подальшому прийняти найбільш привабливу пропозицію (рішення) стосовно подальшої діяльності Банку.

 

В обговоренні взяли участь народні депутати України – члени Комітету: Заболотний Г.М., Мушак О.П., Кіт А.Б., Давиденко В.М.,  Мірошніченко І.В.

 

         На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону  прийняти за основу».

 

 ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 19; «утрим.» - 2.

 

За результатом розгляду та голосування вирішили:

1.         Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону «Про внесення зміни до пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», внесений  Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 4523 від 25.04.2016), прийняти за основу.

2.         Співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України визначити заступника Голови Комітету Бакуменка О.Б.

Рішення прийнято.

 

2

СЛУХАЛИ: Інформацію Першого заступника Міністра аграрної політики та продовольства України Краснопольського Я.М. про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про вивізне (експортне) мито на живу худобу та шкіряну сировину» (щодо підвищення ефективності ведення галузі)», внесений Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 4569 від 04.05.2016).

 В інформації зазначалось, що метою законопроекту є підвищення економічної зацікавленості вітчизняних товаровиробників у вирощуванні худоби, економічної ефективності галузі скотарства, забезпечення законодавчого вирішення питання просування продукції вітчизняного виробництва на зовнішні ринки збуту, диверсифікація ринків збуту українських аграрних продуктів, збільшення надходжень до державного та місцевих бюджетів.

Кабінетом Міністрів України пропонується, шляхом внесення змін до Закону України «Про вивізне (експортне) мито на живу худобу та шкіряну сировину» пропонується встановити на товари, що класифікуються за кодами УКТЗЕД 0102907100 (велика рогата худоба свійських видів жива, крім чистопородних (чистокровних) племінних тварин: свійські види, крім нетелей та корів масою понад 300 кг для забою), 0102907900 (велика рогата худоба свійських видів жива, крім чистопородних (чистокровних) племінних тварин: свійські види, крім нетелей та корів масою понад 300 кг не для забою) та 0104101000 (вівці чистопородні (чистокровні) племінні тварини), ставки вивізного мита у розмірі 10% скоротити до 3%, щоб спростити вихід вітчизняних виробників на зовнішні ринки.

Це стосується виключно молодняку великої рогатої худоби підвищених вагових кондицій (понад 300 кілограмів живої ваги). З метою запобігання вивезення (експорту) маловагового молодняку великої рогатої худоби ставка вивізного мита залишається незмінною.

На сьогодні підприємства із вирощування ВРХ, з одного боку несуть збитки від неможливості реалізувати на внутрішньому ринку свою продукції за оптимальними цінами, які б покривали собівартість продукції, що викликано обмеженим попитом на яловичину з боку населення. З іншого боку, у зв'язку із дією експортного мита, виробники не можуть використовувати усі можливості свого розвитку за рахунок зовнішнього ринку. Відмова від цього платежу посилить конкурентноздатність ВРХ та овець, а отже позитивно вплине на галузь загалом.

Запропоновані зміни дозволять збільшити рентабельність виробництва ВРХ та овець за рахунок забезпечення вищої конкурентоспроможності відповідної вітчизняної продукції на зовнішніх ринках.

 

 На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону  прийняти за основу».

 

 ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 21.

 

За результатом розгляду та голосування вирішили:

1.         Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань

податкової та митної політики внести на розгляд Верховної Ради України

пропозицію про прийняття за основу проекту Закону про внесення змін до

Закону України "Про вивізне (експортне) мито на живу худобу та шкіряну

сировину" (щодо підвищення ефективності ведення галузі), реєстр. № 4569,

поданий Кабінетом Міністрів України.

2.         Рішення направити до Комітету Верховної Ради України з питань

податкової та митної політики.

Рішення прийнято одноголосно.

 

3

СЛУХАЛИ: Інформацію в.о. Голови правління ПАТ «Державна продовольчо-зернова корпорація України» Приходька Б.Г. про діяльність ПАТ «ДПЗКУ».

В інформації зазначалось, що Публічне акціонерне товариство «Державна продовольчо-зернова корпорація України» - є державною вертикально-інтегрованою компанією, засновником якої є держава в особі Кабінету Міністрів України.

Основними напрямками діяльності Товариства є:

-           експорт зернових культур та продуктів його переробки;

-           елеваторна діяльність;

-           виробництво продукції борошномельної, круп'яної промисловості;

-           послуги портових елеваторів та ін.

Структура ПАТ «ДПЗКУ» станом на 31.12.2015 р. включає Головне підприємство та 55 філій (у т.ч. 4 філії, що розташовані у зоні АТО та АР Крим).

ПАТ «ДПЗКУ» здійснює управління виробничими активами, які характеризуються такими показниками:

-           загальна зернова робоча місткість хлібоприймальних підприємств -3,6 млн. тонн зберігання;

-           потужність портової перевалки - 2,7 млн. тонн у рік;

-           виробнича потужність млин заводів - 0,6 млн. тонн борошна у рік;

-           виробнича потужність комбікормових заводів - 0,2 млн. тонн у рік;

-           виробнича потужність крупозаводів - 0,03 млн. тонн у рік.

Діяльність компанії у 2015 році була більш ефективною ніж у минулому році (2014 році), зокрема: виручка від реалізації (товарів, робіт, послуг) у 2015 році збільшилась на 76% в порівнянні з 2014 роком з 7,1 млрд. до 12,4 млрд. грн., фінансовий результат від операційної діяльності суттєво збільшився та становив 612,4 млн. грн. (у 2014 році фінансовий результат був збитковим -922,86 млн. грн.), товариством в 2015 році було досягнуто найвищий показник продажу сільськокогосподарської продукції, що становить 2,9 млн. тонн, що на 200 тис. тонн більше ніж за минулий 2014 рік, в т.ч. на 16% збільшено поставок зерна за китайським договором.

Разом з тим, незважаючи на позитивні зрушення у операційній діяльності, загальний фінансовий результат залишається від'ємним та збільшився в порівнянні з минулим роком на 7,3% до 3,8 млрд. грн., за рахунок фінансових витрат у сумі нарахованих відсотків за запозиченнями в розмірі 5,7 млрд. гривень. Загальна сума збитків протягом 2015 року зросла майже у 2 рази з 3,7 млрд. грн. до 7,5 млрд. гривень.

ПАТ «ДПЗКУ» залишається надзвичайно закредитованою компанією, але не зважаючи на це прибуток від операційної діяльності на 71% покриває відсотки за користування кредитом. При цьому неопераційні курсові збитки від девальвації гривні за 2015 рік склали майже 4,0 млрд. грн., що вплинуло на негативний фінансовий результат.

В компанії великі розміри різного роду заборгованостей, зокрема:

-           у 2014 році ПАТ «ДПЗКУ» мала негативний досвід у проведенні

форвардної програми. При укладенні договорів поставки зерна майбутнього

урожаю загальною кількістю 423,7 тис. тонн, недопоставлено майже 191,3 тис. тонн передплаченого зерна. По всіх контрагентах-боржниках ведеться претензійно-позовна робота;

-           товариство посилило роботу направлену на повернення проблемної дебіторської заборгованості, результатом проведеної роботи в 2015 році є стягнення з боржників 91 млн. грн.;

-           ПАТ «ДПЗКУ» упродовж 2015-2016 рр. отримано 12 рішень щодо стягнення з компаній-нерезидентів дебіторської заборгованості на загальну суму 115,4 млн. дол. США;

 

-           за зверненням ПАТ «ДПЗКУ» ГСУ ГПУ проводиться досудове розслідування за фактом привласнення майна ПАТ «ДПЗКУ» посадовими особами та засновниками офшорних підприємств «Lirtavis Enterprises LTD», «Somerton Business Limited» та «Fedcom Euгоре Sагt» в рамках виконання зовнішньоекономічних договорів за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України;

-           ПАТ «ДПЗКУ» вживаються заходи щодо повернення дебіторської заборгованості резидентів, зокрема подано 82 позовних заяв про стягнення заборгованості за форвардними та спотовими договорами 2014 року господарськими судами щодо стягнення заборгованості на користь ПАТ «ДПЗКУ» на загальну суму 407,8 млн. гривень;

-           на розгляді в господарських судах та/або виконавчої служби

перебувають справи щодо стягнення заборгованості з інших контрагентів на

загальну суму понад 300 млн. грн.;

-           за ініціативою ПАТ «ДПЗКУ» зареєстровано та проводиться слідство у

103 кримінальних провадженнях, з них 5 в сфері зовнішньоекономічної

діяльності, предметом яких є незаконне заволодіння грошовими коштами

корпорації (близько 350 млн. грн.) та неповернення валютної виручки в

рамках договорів з контрагентами-нерезидентами у сумі 132 млн. доларів

США.

ПАТ «ДПЗКУ» продовжує неефективну політику розміщення коштів. Таким чином, станом на 1 травня 2016 року в українських банках розміщено коштів на депозитних рахунках майже 1 млрд. дол. США та 150 млн. грн. Залишок коштів на рахунках банківських установ складає 1,1  млрд. дол.

США та 1,3 млрд. гривень, з яких в проблемних банках компанією розміщено 21,6 млн. гривень. Основний депозит у 980 млн. дол. США розміщений лише під 4,8 % (середньозважена ставка) в Укрексімбанку.

 

В обговоренні взяли участь: народні депутати України – члени Комітету   Мушак О.П., Нестеренко В.Г., Давиденко В.М., Вадатурський А.О.,  Хлань С.В.. Мірошніченко І.В.

 

На голосування поставили пропозицію: «Інформацію в.о. голови правління ПАТ «Державна продовольчо-зернова корпорація України» Приходька Б.Г. прийняти до уваги.  Рекомендувати Міністерству аграрної політики та продовольства України  спільно з ПАТ «Державна продовольчо-зернова корпорація України» розробити стратегію розвитку підприємства, з метою ліквідації його збитковості та забезпечення подальшої ефективної роботи, з урахуванням світового досвіду, зокрема діяльності спеціальної урядової організації - Товарно-кредитної корпорації США, розглянути питання щодо залучення ПАТ «Державна продовольчо-зернова корпорація України» до державної підтримки сільгосптоваровиробників у режимі державних заставних закупівель згідно Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України»,           на виконання завдань програми діяльності Кабінету Міністрів України та Коаліційної Угоди прискорити розробку та внесення на розгляд Верховної Ради України нової редакції Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України». Звернутися до правоохоронних органів стосовно активізації слідчих дій по відкритим за ініціативою ПАТ «Державна продовольчо-зернова корпорація України» кримінальним провадженням щодо прискорення стягнення дебіторської заборгованості в рамках договорів з контрагентами резидентами та нерезидентами». 

 

 ГОЛОСУВАННЯ: «за» -21.

 

За результатом розгляду та голосування вирішили:

1. Інформацію в.о. голови правління ПАТ «Державна продовольчо-зернова корпорація України» Приходька Б.Г. прийняти до уваги.

 2.  Рекомендувати Міністерству аграрної політики та продовольства України:

-           спільно з ПАТ «Державна продовольчо-зернова корпорація України»

розробити стратегію розвитку підприємства, з метою ліквідації його

збитковості та забезпечення подальшої ефективної роботи;

-           з урахуванням світового досвіду, зокрема діяльності спеціальної

урядової організації - Товарно-кредитної корпорації США, розглянути

питання щодо залучення ПАТ «Державна продовольчо-зернова корпорація

України» до державної підтримки сільгосптоваровиробників у режимі

державних заставних закупівель згідно Закону України «Про державну

підтримку сільського господарства України»;

-           на виконання завдань програми діяльності Кабінету Міністрів України

та Коаліційної Угоди прискорити розробку та внесення на розгляд Верховної

Ради України нової редакції Закону України «Про державну підтримку

сільського господарства України».

3.         Звернутися до правоохоронних органів стосовно активізації слідчих дій по відкритим за ініціативою ПАТ «Державна продовольчо-зернова корпорація України» кримінальним провадженням щодо прискорення стягнення дебіторської заборгованості в рамках договорів з контрагентами резидентами та нерезидентами.

4.         Рішення направити до Кабінету Міністрів України та Міністерства аграрної політики та продовольства України.     

 

Рішення прийнято одноголосно.