Рекомендації комітетських слухань на тему: «Стан епізоотичної ситуації в Україні. Забезпечення надійних та ефективних заходів ліквідації і попередження спалахів хвороб тварин»

25 травня 2017, 11:27

 

 

СХВАЛЕНО

рішення Комітету

Верховної Ради України

з питань аграрної політики

та земельних відносин

від 16.05.2017, протокол № 55

 

 

 

 

Р Е К О М Е Н Д А Ц І Ї

комітетських слухань на тему:

 «Стан епізоотичної ситуації в Україні. Забезпечення надійних та ефективних заходів ліквідації і попередження спалахів хвороб тварин»

 

Заслухавши та обговоривши в порядку контрольної функції Комітету інформацію Міністра аграрної політики та продовольства України Кутового Т.В., представників Держпродспоживслужби, доповіді і пропозиції представників Національної академії аграрних наук України, громадських організацій, профільних асоціацій, представників суб’єктів господарювання, які займаються виробництвом та переробкою продукції тваринництва, учасники комітетських слухань відзначають таке.

Вирішення питання щодо забезпечення успішного розвитку тваринництва, створення сприятливих умов для експорту вітчизняної продукції на міжнародні ринки можливе при благополучній епізоотичній ситуації в країні та виконанні обов’язкових міжнародних вимог з питань охорони здоров’я тварин.
Тому забезпечення своєчасного виконання планових протиепізоотичних заходів, особливо в умовах концентрації й інтенсифікації тваринництва, відіграє велике економічне значення для агропромислового комплексу країни.

З метою підтримання контрольованої епізоотичної ситуації в країні, охорони території держави від проникнення особливо небезпечних збудників хвороб, захисту тварин та населення Держпродспоживслужба проводить комплекс обов’язкових протиепізоотичних заходів, спрямованих на недопущення занесення та поширення інфекційних захворювань, в першу чергу, спільних для тварин
і людей.

Разом з тим, у зв’язку з низьким рівнем фінансування протиепізоотичних заходів з державного бюджету в останні 5 років та прийняттям ряду нормативно-правових актів, які були направлені, в першу чергу, на проведення дерегуляції
в країні, здійснення контролю за захворюваннями та виконання обов’язкових протиепізоотичних заходів значно ускладнилось.

За інформацією Держпродспоживслужби в державі контролюється понад
130 небезпечних заразних хвороб, в тому числі спільних для тварин і людей.

Наприклад, останній випадок ящуру в Україні реєструвався в 1988 році.
З 1992 року в країні призупинена вакцинація проти ящуру.

Класична чума свиней (далі – КЧС) серед домашніх тварин не реєструється
з 1996 року. Територіальними органами Держпродспоживслужби проводиться вакцинація проти КЧС поголів’я свиней спеціалізованих господарств та особистих господарств населення. За 2016 рік щеплено проти КЧС 7,5 млн голів свиней. Постійно здійснюються обстеження поголів’я тварин у спеціалізованих господарствах і приватному секторі.

Хвороба Ньюкасла в Україні не реєструється з 2006 року. Для профілактики цієї хвороби в Україні передбачена обов’язкова вакцинація птиці,
як в індивідуальних господарствах громадян, так і в спеціалізованих птахівничих господарствах. В 2016 році проти хвороби Ньюкасла щеплено 30,7 млн голів птахів в приватних господарствах громадян.

На сьогоднішній день Україна вільна від бруцельозу тварин. Останній випадок хвороби (у свиней) реєструвався в 2008 році. В 2016 році державними лабораторіями ветеринарної медицини проведено біля 3,5 млн досліджень на бруцельоз. Позитивних результатів не отримано.

Щодо сибірки ситуація в Україні контролюється завдяки обов’язковій вакцинації домашніх тварин. За 2016 рік щеплено проти сибірки 4,74 млн домашніх тварин. Останній випадок захворювання зареєстровано в минулому році
в Харківській області.

Особливу небезпеку та загрозу здоров’ю тварин і людей в Україні несуть такі хронічні і гострозаразні хвороби як туберкульоз, лейкоз, сказ.

Станом на 01.04.2017 в Україні не залишилось жодного неблагополучного пункту по туберкульозу. За 2016 рік проведено 3,4 млн алергічних досліджень
на туберкульоз.

Станом на 01.03.2017 в Україні залишилось 9 неблагополучних пунктів щодо лейкозу – 8 у Харківській області та 1 в Рівненській області, в яких перетримується 1414 хворих тварин. За попередній рік проведено більше 2,9 млн серологічних досліджень великої рогатої худоби (далі – ВРХ) на лейкоз.

В 2016 році спостерігалась тенденція на зменшення сказу серед тварин.
Так, впродовж року було зареєстровано 1118 неблагополучних пунктів щодо сказу, що на 111 менше ніж у 2015 році, оздоровлено – 1109 неблагополучних пунктів. Станом на 01.03.2017 залишився 361 неблагополучний пункт. За 2016 рік проведено 2,8 млн щеплень домашніх тварин проти сказу.

Крім того, у 2016 році з метою реалізації Угоди між Міністерством аграрної політики та продовольства України і Міністерством сільського господарства
і розвитку села Республіки Польщі та Угоди між Міністерством аграрної політики та продовольства України і Міністерством сільського господарства Угорщини проведено осінню кампанію з пероральної імунізації диких м’ясоїдних тварин на територіях Волинської, Закарпатської, Івано-Франківської, Львівської
та Рівненської областей загальною площею 48650 км2. При цьому, застосовано 1216250 доз пероральної вакцини.

Водночас учасники комітетських слухань відмітили вкрай негативну епізоотичну ситуацію з африканської чуми свиней (далі – АЧС).

Так, Держпродспоживслужбою констатовано, що станом на 14.04.2017
(з початку 2017 року) в Україні виявлено 41 випадок АЧС, у тому числі вперше
на території Тернопільської, Донецької, Херсонської, Дніпропетровської
та Івано-Франківської областей.

Всього з 2012 року на території України зареєстровано 212 випадків захворювання на АЧС в 23 областях України.

В результаті проведених заходів в Україні оздоровлено 190 із 212 неблагополучних по АЧС пунктів. При цьому, не було зареєстровано жодного повторного випадку АЧС в оздоровлених неблагополучних пунктах.

Під час проведення заходів з ліквідації АЧС з 2012 року в епізоотичних осередках вилучено та знищено понад 127 тис. голів свиней: у 2012 р. – 2685 гол.; у 2014 р. – 339 гол.; у 2015 р. – 67832 гол.; у 2016 р. – 51927 гол.; у 2017 р. – понад 4800 гол. (заходи продовжуються).

Відповідно до інформації головних управлінь Держпродспоживслужби
в областях станом на 08.04.2017 збитки за вилучених внаслідок проведення карантинних заходів свиней в особистих селянських господарствах з 2012 року склали 15,2 млн грн (фактично виплачено 13,8 млн грн (90,9%)), а в спеціалізованих свинарських господарствах – 145,5 млн грн (фактично виплачено 606,1 тис. грн
(0,4 %)).

За інформацією Держпродспоживслужби станом на 06.04.2017 (з 30.11.2016) в Україні зареєстровано 9 випадків грипу птиці: Херсонська (4), Чернівецька (2), Одеська (1), Тернопільська (1) та Миколаївська (1) області, у тому числі 5 випадків серед домашньої птиці, 3 – серед дикої та один випадок у зоопарку.
Останній випадок грипу птиці зареєстровано 15.02.2017 в Миколаївському зоопарку.

Станом на 03.04.2017 карантин по грипу птиці знято у 8 з 9 пунктах. Карантинні обмеження продовжують діяти в Миколаївській області.

Учасники комітетських слухань відмітили, що така епізоотична ситуація
в країні свідчить про безліч проблем, які потребують негайного вирішення.

Так, величезною проблемою є безконтрольність організованого сектору виробництва продукції тваринництва та особистих селянських господарств населення. Як вже зазначалось в рішенні Комітету з питань аграрної політики
та земельних відносин від 21 лютого 2017 року (протокол № 51) «Про епізоотичну ситуацію щодо африканської чуми свиней, шляхи попередження та подолання» (далі – рішення Комітету від 21 лютого 2017 року) відповідно до статті 2 Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» до 31 грудня 2017 року встановлено мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

У зв’язку з цим, сьогодні практично втрачений державний контроль
за суб’єктами господарювання, діяльність яких пов’язана з вирощуванням, утриманням, реалізацією живих свиней, їх забоєм, переробкою та обігом продукції з них і відсутні правові підстави для проведення заходів державного нагляду (контролю) з метою своєчасного попередження виникнення і розповсюдження АЧС та інших особливо небезпечних хвороб тварин.

За результатами обговорення зазначеного питання, в порядку контрольної функції Комітету, визначеної Законом України «Про комітети Верховної Ради України», та з метою забезпечення дієвого контролю за дотриманням ветеринарного законодавства і недопущення поширення збудників особливо небезпечних хвороб тварин, Комітет вирішив звернутись, зокрема,
до Прем’єр-міністра України Гройсмана В.Б. щодо надання згідно з Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» особистого доручення Прем’єр-міністра України Держпродспоживслужбі про проведення протягом 2017 року позапланових заходів державного ветеринарно-санітарного контролю (нагляду) щодо суб’єктів господарювання, діяльність яких пов’язана з вирощуванням, утриманням, реалізацією живих свиней, їх забоєм, переробкою та обігом продукції з них.

Відповідне звернення та рішення Комітету від 21 лютого 2017 року було направлено до Прем’єр-міністра України Гройсмана В.Б. в установленому порядку. Проте на даний час питання не вирішено.

Крім того, учасники комітетських слухань звернули увагу на те, що
рішення Комітету
від 21 лютого 2017 року не виконано в повному обсязі, зокрема підпункт 3.7 пункту 3, в якому передбачено рекомендувати Кабінету
Міністрів України зобов’язати МВС, Національну поліцію, Мінекономрозвитку, Мінфін, Мінприроди, МОЗ, Державну регуляторну службу в триденний термін опрацювати проекти законодавчих та нормативно-правових актів, розроблених Мінагрополітики та Держпродспоживслужбою
, а також й інші пункти зазначеного рішення.

Водночас відповідно до абзацу третього параграфу 38 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 18.07.2007 № 950 (далі – Регламент Кабінету Міністрів України),  проекти актів Кабінету Міністрів України, зокрема, з питань запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і ліквідації їх наслідків (крім проектів актів про утворення урядових комісій з розслідування причин виникнення надзвичайних ситуацій),
з інших питань, пов’язаних із виникненням загрози життю та/або здоров’ю населення, заінтересовані органи зобов’язані погоджувати в одноденний строк.

Все це свідчить про формальний підхід до виконання рішення Комітету
від 21 лютого 2017 року та відповідного доручення Прем’єр-міністра України Гройсмана В.Б.

Учасники комітетських слухань також звернули увагу на скасування Кабінетом Міністрів України без погодження Мінагрополітики
та Держпродспоживслужби наказу Головного державного інспектора ветеринарної медицини України від 07.12.2001 № 99 «Про затвердження Інструкції щодо профілактики та ліквідації захворювання тварин на ящур», зареєстрованого
в Міністерстві юстиції України 12.12.2001 за № 1028/6219, чим грубо були порушені вимоги Регламенту Кабінету Міністрів України.

Відповідне розпорядження Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 166 «Про скасування деяких наказів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади» набирає чинності 21.05.2017, наслідком чого буде відсутність нормативно-правового регулювання в сфері профілактики та ліквідації захворювання тварин на ящур. Водночас існуюча несприятлива епізоотична ситуація щодо поширення ящуру в світі та реальна можливість занесення його збудника на територію України навпаки створює необхідність посилення протиящурних заходів.

Учасники комітетських слухань наголосили і на інших проблемах, а саме: неналежному фінансуванні галузі, низькому рівні біобезпеки в господарствах, недієвості системи ідентифікації тварин, втраті довіри до українського Компетентного органу (Держпродспоживслужби) з боку компетентних органів країн торгівельних партнерів, втраті статусу благополуччя щодо АЧС, високопатогенного грипу птиці та різкому зниженні повноважень і впливу
на ситуацію з боку Компетентного органу, втраті контролю за ростом популяції диких кабанів, затягуванні у прийнятті необхідного законодавства, анархічній дерегуляції, а також звернули увагу на інші негативні чинники, які тією чи іншою мірою впливають на контрольованість епізоотичної ситуації в Україні.

Народні депутати України – члени Комітету, які взяли участь у комітетських слуханнях, наголосили на чинниках, які, серед іншого, призвели до такого стану епізоотичної ситуації в Україні.

Зокрема, народний депутат України Люшняк М.В. зазначив про негативне враження від роботи Держпродспоживслужби, адже перелік обговорюваних питань залишається беззмінним і без реалізаційним.

Народний депутат України Кіт А.Б. зазначив, що утворено не робочий орган (Держпродспоживслужбу), який поєднує в собі реєстратора сільськогосподарської техніки, санітарного лікаря тощо. Також він відмітив, що абзац другий пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» в частині реорганізації Державної санітарно-епідеміологічної служби України скасовано в судовому порядку.
У зв’язку з цим, народний депутат України запропонував звернутись до Кабінету Міністрів України щодо необхідності приведення постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» у відповідність до законів України
«Про ветеринарну медицину», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших законів, одночасне – перегляду функцій Держпродспоживслужби.

Крім того, народними депутатами України було запропоновано делегувати
до складу Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Кабінеті Міністрів України народних депутатів України – членів Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин і звернутись до Держпродспоживслужби
з пропозицією щодо включення до складу колегії Державної служби України
з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів народних депутатів України – членів Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин.

Також народні депутати України наголосили на необхідності належної підготовки фахівців у галузі ветеринарної медицини, достатнього фінансування лабораторій ветеринарно-санітарної експертизи, використанні інформаційного простору щодо інформування населення та впровадженні систем простежуваності.

Учасники комітетських слухань також звернули увагу на рішення круглого столу «Епізоотичний статус благополуччя України, як результат діяльності галузі ветеринарної медицини, та загрози сьогодення», проведеного 12 квітня 2017 року на базі Національного університету біоресурсів і природокористування України.

Враховуючи вищезазначене, з метою відновлення міжнародного авторитету України, визнання національної системи контролю у сфері санітарних
та фітосанітарних заходів, забезпечення контрольованої епізоотичної ситуації учасники комітетських слухань  р  е  к  о  м  е  н  д  у  ю  т  ь:

1. Верховній Раді України:

1) забезпечити контроль за виконанням даних рекомендацій комітетських слухань;

2) розглянути першочергово:

проект Закону України «Про державний контроль, що здійснюється з метою перевірки відповідності законодавству про безпечність та якість харчових продуктів і кормів, здоров’я та благополуччя тварин» (реєстр. № 0906
від 27.11.2014, повторне друге читання);

проект Закону України «Про безпечність та гігієну кормів» (реєстр.
№ 2845 від 14.05.2015);

проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації системи державного управління у сфері сільського господарства» (реєстр. № 4922 від 07.07.2016).

2. Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин у разі надходження до Верховної Ради України
в установленому порядку законопроектів, спрямованих на
підтримку контрольованої епізоотичної ситуації в Україні (в тому числі проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення заходів із біологічної безпеки та збереження тваринництва в Україні») забезпечити їх першочерговий розгляд та супровід під час розгляду на пленарних засіданнях Верховної Ради України.

3. Кабінету Міністрів України забезпечити:

1) неухильне виконання керівниками центральних органів виконавчої влади та обласних державних адміністрацій рішення Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин від 21 лютого 2017 року «Про епізоотичну ситуацію щодо африканської чуми свиней, шляхи попередження та подолання»;

2) надання інформації до Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин про стан виконання рішення Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин
від 21 лютого 2017 року «Про епізоотичну ситуацію щодо африканської чуми свиней, шляхи попередження та подолання»;

3) напрацювання спільних пропозицій центральних органів виконавчої влади (Міністерства аграрної політики та продовольства України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Державної регуляторної служби України та Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів) щодо врегулювання питання проведення позапланових заходів державного ветеринарно-санітарного контролю (нагляду) стосовно суб’єктів господарювання, діяльність яких пов’язана з вирощуванням, утриманням, реалізацією живих свиней, їх забоєм, переробкою та зберіганням продукції з них, та інформування Комітету у місячний термін про результати проведеної роботи;

4) термінове погодження центральними органами виконавчої влади
та внесення на розгляд Верховної Ради України проекту Закону України
«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення заходів із біологічної безпеки та збереження тваринництва в Україні»;

5) неухильне виконання вимог Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950
(далі – Регламент Кабінету Міністрів України), щодо строків погодження проектів актів Кабінету Міністрів України та обов’язкового їх погодження
із заінтересованими органами;

6) погодження центральними органами виконавчої влади проектів актів Кабінету Міністрів України щодо безпечності харчових продуктів, здоров’я населення та статусу епізоотичного благополуччя території України виключно
з дотриманням зобов’язань України щодо Угоди про асоціацію між Україною,
з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством
з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони,
з урахуванням висновків фахівців офіційного представництва ЄС в Україні щодо узгодженості проектів із відповідною політикою ЄС;

7) внесення змін до пункту 1 параграфу 54 Регламенту Кабінету Міністрів України, якими передбачити, що проекти актів Кабінету Міністрів України
з питань запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, спричинених епізоотією, і ліквідації їх наслідків (за аналогією з положеннями абзацу третього параграфу 38 Регламенту Кабінету Міністрів України) опрацьовуються у Секретаріаті Кабінету Міністрів в триденний строк;

8) розробку проекту Закону України щодо введення адміністративної відповідальності керівників центральних органів виконавчої влади за порушення вимог Регламенту Кабінету Міністрів України та внесення його на розгляд Верховної Ради України;

9) запровадження прямої системи взаємовідносин Головного державного інспектора ветеринарної медицини України та підрозділів місцевої Національної поліції України, затвердження порядку оперативного управління поліцією під час проведення заходів, спрямованих на запобігання масових отруєнь, розповсюдження високо-патогенних збудників інфекційних хвороб, заходів, пов’язаних  із ліквідацією спалахів;

10) запровадження на виконання Закону України «Про основні принципи
та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» за допомогою сучасних технологій порядку обов’язкової простежуваності щодо живих тварин, продукції тваринного походження, на правилах самостійного декларування (внесення даних) операторами ринку;

11) підготовку проекту звернення до офіційного представництва ЄС
в Україні щодо проведення оцінки ефективності компетентного органу України
та підготовки пропозицій щодо приведення Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667,
у відповідність до сучасних вимог ЄС;

 

 

12) до впровадження механізму заміщення виконання приватними фахівцями ветеринарної медицини обов’язкових протиепізоотичних заходів, фінансування державних установ ветеринарної медицини здійснювати із загального фонду державного бюджету;

13) збільшення бюджетних призначень Держпродспоживслужби в рамках бюджетної програми КПКВК 2809020 «Протиепізоотичні заходи та участь
у Міжнародному епізоотичному бюро» відповідно до Плану протиепізоотичних заходів на 2017 рік;

14) внесення змін до абзацу другого пункту 8 Положення про порядок призначення  та  надання  населенню субсидій  для  відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848, в частині розрахунку сукупного доходу для особистих селянських господарств, таким чином щоб тварини, які утримуються для власного споживання не враховувались як джерело доходу, що в свою чергу зменшить кількість приховувань тварин населенням та позитивно вплине на епізоотичне благополуччя;

15) у зв’язку з недостатнім рівнем виконання рішень Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Кабінеті Міністрів України, що сприяло неконтрольованому поширенню АЧС та призвело до поглиблення кризового стану свинарства і формування небажаної соціальної напруги в державі, прийняття рішення щодо визначення персональної відповідальності посадових осіб на рівні центральних та місцевих органів виконавчої влади;

16) на нормативно-правовому рівні заборону реалізації та обігу туш парнокопитних та інших копитних подвірного забою на агропродовольчих ринках, дозволивши подвірний забій зазначених тварин лише для особистого (власного) споживання;

17) віднесення суб’єктів господарювання, які займаються вирощуванням, утриманням та розведенням свиней, до високого ступеня ризику та проведення планових заходів державного нагляду (контролю) щодо таких суб’єктів один раз
на рік.

4. Першому віце-прем’єр-міністру України – Міністру економічного розвитку і торгівлі України, Голові Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Кабінеті Міністрів України Кубіву С.І.:

1) розглянути можливість включення до складу Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Кабінеті Міністрів України народних депутатів України – членів Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин;

2) з метою з’ясування реального стану щодо епізоотичної ситуації в районах проведення антитерористичної операції із силами та засобами Збройних Сил України включити до складу Державної надзвичайної протиепізоотичної комісії при Кабінеті Міністрів України представників Міністерства оборони України.

5. Державній надзвичайній протиепізоотичній комісії при Кабінеті Міністрів України у зв’язку з неконтрольованим поширенням АЧС, що призвело до кризового стану свинарства та формування соціальної напруги в країні, порушити клопотання перед Кабінетом Міністрів України щодо визначення персональної відповідальності посадових осіб на рівні центральних та місцевих органів виконавчої влади.

6. Міністерству внутрішніх справ України, Державній службі України
з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, обласним державним адміністраціям
забезпечити контроль за дотриманням усіма суб’єктами господарювання, незалежно від форми власності та підпорядкування, діяльність яких пов’язана з утриманням, забоєм та переробкою тварин, ветеринарно-санітарного законодавства, зокрема, щодо «закритого» режиму роботи, в разі неможливості виконання, призупиняти їх діяльність відповідно
до законодавства.

7. Державній регуляторній службі України забезпечити:

1) розгляд звернень Держпродспоживслужби на проведення позапланових перевірок протягом п’яти робочих днів;

2) розгляд проектів нормативно-правових актів, поданих від Мінагрополітики та Держпродспоживслужби, дія яких спрямована на забезпечення епізоотичного благополуччя в країні та/або продовольчої безпеки, не більше ніж десять робочих днів;

3) опрацювання питання щодо створення окремого режиму погодження проектів регуляторних актів у сфері державного контролю санітарних
та фітосанітарних заходів.

8. Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів:

1) включити до складу колегії Держпродспоживслужби народних депутатів України – членів Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин;

2) забезпечити функціонування організаційної структури служб державного ветеринарно-санітарного контролю і нагляду на державному кордоні та
транспорті із безпосереднім їх підпорядкуванням центральному апарату Держпродспоживслужби з метою недопущення погіршення епізоотичної ситуації в країні.

9. Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Національній академії аграрних наук України:

1) на базі науково-дослідних установ ветеринарної медицини створити науково-методичні референс-центри із вирішення проблем та надання наукових обґрунтувань, роз’яснень, проведення наукових лабораторних досліджень щодо найбільш актуальних проблем галузі ветеринарної медицини;

2) розробити та випробувати експрес-діагностикуми із високим рівнем чутливості для діагностики АЧС в польових умовах.

10. Вищим навчальним закладам, що мають факультети ветеринарної медицини, провести відкриті лекції для студентів та викладачів із залученням фахівців Держпродспоживслужби, НААН з метою популяризації галузі ветеринарної медицини, розповсюдження інформації щодо основних заходів боротьби із патогенами, підвищення рівня обізнаності щодо ситуації в сучасній системі державного ветеринарного контролю тощо.

11. Національній академії аграрних наук України:

1) розробити та надати Держпродспоживслужбі наукове обґрунтування щодо визначення мінімальної щільності диких кабанів для зниження ризику розповсюдження збудника АЧС;

2) розробити та надати Держпродспоживслужбі наукове обґрунтування стосовно ефективних та економічно обґрунтованих методів евтаназії
та подальшого знищення трупів тварин при спалахах захворювань;

3) розробити та надати Держпродспоживслужбі рекомендації щодо засобів дезінфекції, які мали б ефективну дію на збудник АЧС, у тому числі для дезінфекції ґрунту та дезінфекції при низьких температурах;

4) провести аналіз ризику можливості занесення ящуру на територію України та до червня 2017 року надати Держпродспоживслужбі рекомендації щодо штамів вірусу ящуру, на основі яких має бути закуплена відповідна вакцина для створення резерву;

5) розробити та надати Держпродспоживслужбі обґрунтовані пропозиції щодо програми контролю ящуру в Україні;

6) надати Держпродспоживслужбі науково-обґрунтовані пропозиції щодо програми контролю заразного вузликового дерматиту ВРХ в Україні;

7) надати Держпродспоживслужбі науково-обґрунтовані пропозиції щодо доцільності створення буферної зони щодо заразного вузликового дерматиту ВРХ
та у випадку такої необхідності – щодо її розміру;

8) до 01 липня 2017 року завершити та подати на розгляд Міністерству аграрної політики та продовольства України проект Закону України
«Про ветеринарну медицину», в якому врахувати сучасні європейські вимоги
до формування державної політики в частині здоров’я та благополуччя тварин.

12. Українській корпорації по виробництву м’яса на промисловій основі «Тваринпром», Асоціації «Свинарі України», Асоціації «Союз птахівників України», Асоціації виробників молока України, Спілці молочних підприємств України, Національній асоціації молочників України «Укрмолпром», Асоціації фермерів та приватних землевласників України, Громадській спілці «Аграрний союз України» забезпечити проведення роз’яснювальної роботи серед суб’єктів господарювання, які входять до складу відповідного об’єднання, щодо необхідності дотримання необхідних вимог біобезпеки при вирощуванні, утриманні та реалізації тварин і птиці.