Протокол Комітетських слухань на тему: «Трансформація агропромислового комплексу України. Стимулювання розвитку сімейних фермерських господарств та їх оподаткування»

Опубліковано 26 січня 2017, о 12:26

КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

З ПИТАНЬ АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ЗЕМЕЛЬНИХ ВІДНОСИН

 

 

 

КОМІТЕТСЬКІ  СЛУХАННЯ

 

 

 

ПРОТОКОЛ № 6

     

 

 

від 12 жовтня 2016 року
вул. Грушевського, 5,

конференц-зал
о 14.00 годині

 

 

 

 

Головував: заступник Голови Комітету Івченко В.Є.

 

Присутні народні депутати України - члени Комітету: Козаченко Л.П., Кучер М.І.

 

Списки присутніх від секретаріату Комітету та запрошених додаються.

 

 

 

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

 

1. «Трансформація агропромислового комплексу України. Стимулювання розвитку сімейних фермерських господарств та їх оподаткування»

 

 

1

 

СЛУХАЛИ: Інформацію про трансформацію агропромислового комплексу України, стимулювання розвитку сімейних фермерських господарств та їх оподаткування.

 

ВИСТУПИВ: заступник Голови Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин Івченко В.Є., який зазначив, що проведення Комітетських слухань викликано необхідністю в трансформації аграрного устрою України та направлення державної підтримки на розвиток малих сільськогосподарських товаровиробників.

В Україні з 14,5 млн. домогосподарств 4,7 млн. сільських. З 40 тисяч суб'єктів оподаткування в аграрному комплексі 32 тисячі - саме малі господарства. Реалії та європейський досвід доводять, що без комплексної ідентифікації у законодавстві малих господарств від інших форм господарювання, ефективність державної політики щодо сільського та аграрного розвитку знижується в усіх своїх складових.

Івченко В.Є. акцентував увагу, що для досягнення позитивного та дієвого результату, необхідно на основі успішного європейського досвіду з проведення реформ у галузі сільського господарства, зокрема з питання розвитку сімейних фермерських господарств та їх оподаткуванні, спільно із залученням широкого кола експертів та науковців напрацювати «дорожню карту», відповідно до якої буде реалізовуватись трансформація сучасної вітчизняної аграрної галузі.

Заступник Голови Комітету зазначив, що Комітетом Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин було розроблено та забезпечено прийняття «Про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання створення та діяльності сімейних фермерських господарств» 1067-VIII від 31.03.2016 р., яким введені в законодавче поле сімейні фермерські господарства, закріплено за ними статус сільгосптоваровиробника тощо. На разі залишається питання врегулювання оподаткування зазначених учасників аграрного ринку України.

Івченко В.Є. запропонував заслухати думку представника профільного міністерства.

Заступник Міністра аграрної політики та продовольства України Ковальова О.В. зазначила, що за розвитком сімейним фермерським господарством та господарюванням сімейного типу велике майбутнє і має стати основою розвитку сільських територій.

Ковальова О.В. поінформувала, що потенційними сімейними фермерськими господарствами можуть стати орієнтовно 300 тисяч господарств та бути економічно активними. Однак, для їх повноцінного функціонування необхідно надати з боку держави фінансову і організаційну підтримку таким господарствам та запровадити відповідне податкове стимулювання.

Також заслухали інформацію заступника Міністра фінансів України Марченка С.М., в якій зазначалось, що в Державному бюджеті України на 2017 рік підтримка агропромислового комплексу буде складати 55 мільярдів гривень. З них, зокрема, на програму фінансової підтримки сільгоспвиробництва передбачено близько 3 мільярдів гривень. Це досить суттєвий ресурс, і для Міністерства аграрної політики та продовольства України основним завданням є ефективне його використання, щоб підтримка була направлена саме на розвиток фермерства.

Марченко С.М. зауважив, що на сьогоднішній день діюча система оподаткування сільськогосподарських виробників та товаровиробників є ефективною та прийнятною, в рамках якої сільгосптоваровиробники можуть знайти свою нішу. Це може бути єдиний податок, різні групи оподаткування, або загальна система оподаткування тощо.

Позицію науковців висловив доктор економічних наук, професор, академік, директор «Інституту аграрної економіки» Національної академії аграрних наук України Лупенко Ю.О., який наголосив, що вітчизняна аграрно-економічна наука розглядає розвиток сімейного фермерства з трьох позицій. Перша, це обов'язковий елемент стійкості економічної сільськогосподарської системи. Друга, елемент сталого розвитку сільських територій. І третя, це вирішальна роль сімейного фермерства у подальшому розвитку.

В свою чергу, доктори економічних наук, професори Інституту аграрної економіки Національної академії аграрних наук України Малік М.Й. та Кропивко М.Ф. зазначили, що сільське господарство, як центральна складова аграрного сектору економіки України, крім виробництва сільськогосподарської продукції, виконує і інші, не менш важливі для суспільного розвитку функції. Галузь виступає економічною основою для забезпечення життєдіяльності сільського населення, підтримання екологічної рівноваги та біорізноманіття на сільських територіях, єднання людини з природою, відпочинку, тощо.

Сьогодні, на їх думку, стратегічне бачення подальшого розвитку аграрного сектору має бути через призму побудови аграрного устрою в Україні, як визнаної європейським суспільством системи організації ведення сільськогосподарської діяльності, має також базуватися на багатофункціональності сільського господарства і земельних відносин з умовою збереження і розвитку самобутнього українського етносу.

Аграрний устрій має бути перш за все спрямований на створення в кожному сільському населеному пункті конкурентоспроможних господарюючих суб’єктів з достатньою кількістю робочих місць, використовуючи ресурсні можливості прилеглих сільських територій.

Також свою позицію презентував голова правління Міжнародної благодійної організації «Добробут громад» Терес В.М. Він зазначив, що головною місією Міжнародного фонду «Добробут громад» полягає в підвищенні добробуту сільських родин з турботою про довкілля. Діяльність фонду безпосередньо спрямована на розвиток кооперації сімейних ферм, об'єднаних в кооперативи, на власників особистих селянських господарств, які в даний час здійснюють ту важливу трансформацію для того, щоб мати право називатися сімейною фермою згідно нового законодавства. Наразі фонд виконує проект USAID (Агентство США міжнародного розвитку) щодо розвитку саме сімейних ферм, об'єднаних в обслуговуючі кооперативи та, який співфінансується канадським урядом, корпорацією «Danone» і виконується співпраця з місцевими дорадчими службами.

 

В обговоренні взяли участь народні депутати України – члени Комітету: Козаченко Л.П., Кучер М.І.

Козаченко Л.П. зазначив, що в рамках проведення реформи децентралізації влади, першочергово необхідно ставити акцент на питанні розвитку сільських територій, на створені дієвих механізмів зосередження бюджетних коштів на місцевих рівня, рівнях територіальних громад, що дозволить впливати на зміну ситуації в соціальній сфері на селі.

Кучер М.І. зауважив, що сьогодні потрібна загальнодержавна політика формування того, яким буде сільське господарство України через 15-20 років. Важливу роль, на його думку, відіграє земельна реформа.

 

Також, надали пропозиції та представили презентації наступні учасники Комітетських слухань: радник з питань сільського господарства Посольства Франції в Україні Ніколя Перен, Керівник проекту «Німецько-український агрополітичний діалог» Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Фолькер Зассе, Екс-радник Правління з питань сільського господарства ПАТ «КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК» Жан Жак Ерве, Експерт ГО «Незалежне експертне партнерство», заступник директора Інституту аграрної економіки НААН України, кандидат економічних наук Саблук В.П., Заступник Надзвичайного i Повноважного Посла Литовської Республіки в Україні Пан Гвідас Кєрушаускас, Президент Асоціації фермерів та приватних землевласників України Томич І.Ф., Президент Національної асоціації сільськогосподарських дорадчих служб України Корінець Р.Я. та інші.

 

УХВАЛИЛИ: Учасники комітетських слухань, що відбулись у Верховній Раді України 12 жовтня 2016 року, розглянувши питання про трансформацію агропромислового комплексу України, стимулювання розвитку сімейних фермерських господарств та їх оподаткування, відзначили наступне та р е к о м е н д у ю т ь:

 

1. Верховній Раді України:

1.1. Забезпечити контроль за виконанням даних рекомендацій комітетських слухань.

 

2. Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин:

2.1. У разі надходження до Верховної Ради України в установленому порядку законопроектів, направлених на стимулювання створення, діяльності та розвитку сімейних фермерських господарств, а також законопроектів з питань сільськогосподарської кооперації і дорадчої діяльності, забезпечити їх першочерговий розгляд та супровід під час розгляду на пленарних засіданнях Верховної Ради України;

2.2. У термін до 01.12.2016 року створити робочу групу при Комітеті за участі народних депутатів України, представників Міністерства аграрної політики та продовольства України, Міністерства фінансів України, Державної фіскальної служби України, провідних фахівців та науковців Національної академії аграрних наук України, представників фермерських та інших професійних громадських організацій по підготовці та напрацюванню необхідних змін до нормативно-правових актів з метою створення комплексних умов для розвитку сімейних фермерських господарств в Україні;

2.3. Для забезпечення продовольчої безпеки та гарантування зайнятості сільського населення як економічної основи розвитку сільських територій відповідній робочій групі при Комітеті у термін її після створення, але не пізніше 01.04.2017 року доручається:

- розробити Стратегічні засади та План заходів із відповідним фінансуванням щодо стимулювання створення та розвитку сімейних фермерських господарств на період до 2025 року;

- розробити та подати в установленому порядку на розгляд Верховній Раді України проект Закону направлений на унормування критеріїв віднесення виробників сільськогосподарської продукції за розмірами господарювання до малих, середніх та великих з метою формування та здійснення диференційованої державної аграрної політики;

- розробити та подати в установленому порядку на розгляд Верховній Раді України пропозиції щодо удосконалення законодавчої бази у сфері аграрної та податкової політики з метою приведення її у відповідність до європейських норм і стандартів згідно з вимогами актів законодавства Європейського Союзу, зокрема, Директив 112/2006 та 1307/2013 Ради Європи, якими встановлюються єдині підходи у наданні найменшим фермерським господарствам права сплачувати ПДВ за паушальним методом, правила прямих виплат фермерським господарствам в контексті реалізації Спільної Аграрної Політики на 2014-2020 роки, згідно якої встановлюються виплати починаючим фермерам протягом перших п’яти років їх діяльності. При формуванні пропозицій щодо удосконалення податкової політики передбачити: можливість вибору системи оподаткування як фізичних осіб чи як підприємців; встановлення мінімальних розмірів неоподатковуваних доходів фізичних осіб; секторальний підхід до оподаткування аграрної діяльності сільських домогосподарств; різні підходи у розрахунку бази оподаткування (розрахункового (норми прибутку для певних видів діяльності на певній території) або на основі фактичних доходів фермерів (як правило, розрахованих за спрощеною системою);

- розробити та подати в установленому порядку на розгляд Верховній Раді України проект Закону спрямований на забезпечення можливості добровільної реєстрації платником податку сімейного фермерського господарства у статусі фізичної особи-підприємця; запровадження для сімейних фермерських господарств, платників податку у статусі фізичної особи-підприємця п’ятирічних податкових канікул та звільнення від перевірок контролюючими органами, в тому числі податкових; встановлення неоподатковуваного мінімуму доходів в розрахунку на одного члена після завершення п’ятирічного періоду податкових канікул; надання сімейному фермерському господарству, платнику податку у статусі фізичної особи-підприємця статусу сільськогосподарського товаровиробника; надання сімейному фермерському господарству опційного права обрахування податкової бази нормативним методом;

- розглянути доцільність надання сільськогосподарським обслуговуючим кооперативам статусу виробника сільськогосподарської продукції;

- розробити та подати в установленому порядку на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо удосконалення правових та економічних засад діяльності сільськогосподарських кооперативів;

2.4. У термін після розробки, але не пізніше 01.05.2017 року затвердити розроблені Робочою групою Стратегічні засади та План заходів із відповідним фінансуванням щодо стимулювання створення та розвитку сімейних фермерських господарств на період до 2025 року.

 

3.  Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики:

3.1. Прискорити розгляд проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо стимулювання створення та діяльності сімейних фермерських господарств)» (реєстр. №4438 від 14.04.2016р.) та рекомендувати Верховній Раді України прийняти даний законопроект у першому читанні.

 

4.       Кабінету Міністрів України:

4.1. Починаючи з 2017 року забезпечити виконання статті 6 Закону України «Про сільськогосподарську дорадчу діяльність» якою передбачено, що соціально спрямовані дорадчі послуги, що надаються за рахунок коштів Державного бюджету України, щорічно визначаються державною цільовою програмою сільськогосподарської дорадчої діяльності в межах видатків Міністерства аграрної політики та продовольства України та місцевими  програмами соціально-економічного розвитку;

4.2. Забезпечити налагодження та підтримку ефективної взаємодії між Міністерством аграрної політики та продовольства України, Міністерством соціальної політики України, Міністерством юстиції України, а також державними органами виконавчої влади, іншими сторонами, що мають бути задіяні у процесі стимулювання створення та розвитку сімейних фермерських господарств;

4.3. У термін до 01.03.2017 року з метою вдосконалення та надання державної підтримки сільськогосподарським обслуговуючим кооперативам, яка передбачена бюджетною програмою КПКВК 2801180 «Фінансова підтримка заходів у агропромисловому комплексі», механізм використання коштів якої визначено постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2012 року №104 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки заходів в агропромисловому комплексі», підготувати пропозиції щодо внесення змін до діючого Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для підтримки сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2011 року №272, а саме за напрямом «Державна підтримка сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів»;

4.4. У термін до 01.04.2017 року розробити пропозиції щодо запровадження комплексного підходу по створенню механізмів стимулювання розвитку бізнесу на сільських територіях, в перчу чергу аграрного, шляхом реорганізації Українського державного фонду підтримки фермерських господарств, розширення його функцій з урахуванням досвіду та кращих практик ЄС (Платіжне агентство);

4.5. У термін до 01.06.2017 року розробити та подати в установленому порядку на розгляд Верховній Раді України проект Закону спрямований на унормування правових засад щодо особливих умов соціального страхування самозайнятих осіб у сільському господарстві;

4.6. Для забезпечення продовольчої безпеки та гарантування зайнятості сільського населення як економічної основи розвитку сільських територій:

 

- у термін до 01.07.2017 року внести зміни до Стратегії розвитку аграрного сектору економіки на період до 2020 року схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 р. №806-р, з урахуванням  відповідних Стратегічних засад та Плану заходів із відповідним фінансуванням щодо стимулювання створення та розвитку сімейних фермерських господарств на період до 2025 року;

- у термін до 01.08.2017 року доопрацювати та затвердити Проект Державної цільової програми розвитку аграрного сектору економіки на період до 2020 року з урахуванням відповідних Стратегічних засад та Плану заходів із відповідним фінансуванням щодо стимулювання створення та розвитку сімейних фермерських господарств на період до 2025 року;

4.7. У термін до 01.09.2017 року розробити та затвердити нову бюджетну програму підтримки розвитку сімейних фермерських господарств за наступними напрямками:

-         запровадження системи прямих платежів;

-         модернізація малих і середніх господарств у тому числі технічна;

-         допомога на започаткування поза аграрної діяльності (диверсифікація виробництва);

-         виробництво екологічної (органічної) продукції;

-         розбудова ринкової інфраструктури в сільській місцевості;

-         допомога молодим фермерам на господарське облаштування;

4.8. У термін до 01.10.2017 року на виконання нової бюджетної програми підтримки розвитку сімейних фермерських господарств розробити та затвердити Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті передбачивши фінансове стимулювання трансформації особистих селянських господарств у сімейні фермерські господарства в тому числі на безповоротній основі, фінансові компенсації членам сімейних фермерських господарств за сплачені єдині соціальні внески, навчання та підвищення кваліфікації голів сімейних фермерських господарств, стимулювання створення на основі сімейних фермерських господарств сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів;

4.9. У термін до 01.12.2017 року розробити обґрунтовані пропозиції щодо створення в Україні агентства з питань створення сільськогосподарських кооперативів, в тому числі з функціями здійснення моніторингу їх діяльності та фінансової підтримки (Державне агентство з питань сільськогосподарської кооперації);

4.10. При формуванні видатків Державного бюджету України починаючи з 2017 року забезпечити щорічне фінансування бюджетної програми КПКВК 2801180 «Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі» за напрямом «Державна підтримка сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів»;

4.11. При формуванні видатків Державного бюджету України починаючи з 2018 року забезпечити включення нової бюджетної програми підтримки розвитку сімейних фермерських господарств до складу розподілу видатків державного бюджету з обсягом бюджетного фінансування не менше 10% щорічно від загальної суми видатків, що спрямовується на загальну підтримку агропромислового комплексу (за рахунок загального фонду Держбюджету).

 

5. Міністерству аграрної політики та продовольства України:

5.1. Забезпечити, за участю дорадчих служб, наукових та громадських професійних громадських організацій постійне проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи з питань створення та діяльності сімейних фермерських господарств, у тому числі мети, змісту, очікуваних результатів та відповідних заходів центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування;

5.2. У термін до 01.03.2017 року розробити та подати в установленому порядку на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо спрощення доступу до земельних ресурсів малих і середніх господарств;

5.3. У термін до 01.04.2017 року для забезпечення аграрної галузі висококваліфікованими кадрами внести узгоджені пропозиції щодо впровадження в навчальному процесі державних навчальних закладів, що знаходяться у сфері управління Мінагрополітики, підготовки спеціалістів за дуальною системою навчання;

5.4. У термін до 01.11.2017 року з метою забезпечення доступу малих та середніх виробників сільськогосподарської продукції, в тому числі сімейних фермерських господарств, та сільського населення до сільськогосподарських дорадчих послуг вжити заходів щодо удосконалення системи сільськогосподарського дорадництва шляхом створення на базі одного з інститутів НААН Національного навчально-практичного центру сільськогосподарського дорадництва (відповідно до статті 404 Угоди Про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами).

 

6. Міністерству юстиції України:

6.1. У термін до 01.06.2017 року унормування процедури створення та реєстрації сімейних фермерських господарств, в тому числі фізичних осіб-підприємців – голів сімейних фермерських господарств.

 

7. Міністерству фінансів України:

7.1. На виконання Порядку денного асоціації Україна - ЄС, посилити та зміцнити співробітництво, спрямоване на покращення й удосконалення податкової системи та адміністрування в Україні відповідно до міжнародних та європейських стандартів, включаючи підготовку до поступового наближення до структури оподаткування, як закріплено в acquis ЄС та передбачено у відповідному додатку до Угоди про асоціацію, зокрема шляхом вдосконалення та спрощення податкового законодавства для стимулювання розвитку сімейних фермерських господарств в Україні.

 

8. Обласним, Київській та Севастопольській міським, державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування:

8.1. Під час розроблення та затвердження регіональних та місцевих програм (заходів) передбачати необхідні кошти для стимулювання створення та розвитку сімейних фермерських господарств, сільськогосподарської кооперації на їх основі, а також дорадництво;

8.2. Забезпечити постійне проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи, в тому числі із залученням сільськогосподарських дорадчих служб з питань створення, діяльності та розвитку сімейних фермерських господарств, їх доступу до ринків збуту, сільськогосподарської кооперації.

 

 

 

 

Заступник Голови Комітету                        В. ІВЧЕНКО

 

 



 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку