Рекомендації комітетських слухань на тему: «Молочна галузь України: стан, проблеми та шляхи їх вирішення»

Опубліковано 22 лютого 2024, о 18:30
 

 

СХВАЛЕНО

рішенням Комітету

Верховної Ради України

з питань аграрної

та земельної політики

від 22.02.2024, протокол № 142

 

 

 

Р Е К О М Е Н Д А Ц І Ї

комітетських слухань на тему:

«Молочна галузь України: стан, проблеми та шляхи їх вирішення»

 

Відповідно до плану роботи Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики 8 лютого 2024 року в Київській області відбулися виїзні комітетські слухання на тему: «Молочна галузь України: стан, проблеми та шляхи їх вирішення».

Заслухавши та обговоривши інформацію представників Міністерства аграрної політики та продовольства України, Міністерства економіки України, доповіді та пропозиції представників Київської обласної військової адміністрації, Бориспільської районної адміністрації, профільних асоціацій, представників суб’єктів господарювання, учасники комітетських слухань відзначають таке.

Ринок молока та молочних продуктів в Україні є однією із найважливіших та найбільш перспективних складових частин ринку АПК. Від його розвитку залежить забезпечення населення України життєво необхідними продуктами харчування, що виробляються з молока. Разом із тим виробництво молочної продукції має динаміку щорічного скорочення, тому для подолання цієї кризи необхідно проаналізувати сучасний стан виробництва та реаліації молочної продукції, виявити причини негативних явищ та надати рекомендації щодо подальшого розвитку

Так, 2022 рік став роком продовольчої кризи в світі: воєнні дії на території України нагадали всім, що таке продовольча безпека та яку важливу роль у ній відіграє Україна. Для вітчизняних виробників цей рік став точкою неповернення до роботи в тих умовах, які були до війни. Незважаючи на складну ситуацію, молочна галузь України гідно долає труднощі воєнного часу, пристосовуючись до нових умов і навіть маючи свої перемоги.

Українські виробники та переробники молока попри війні змогли самостійно задовольнити потребу населення в молочній продукції на внутрішньому ринку, незважаючи на суттєве скорочення виробничих потужностей.

Під час виїзних комітетських слухань учасники заходу оглянули підприємства в Київській області і відзначили, що саме молочна галузь відіграє особливу роль у забезпеченні продовольчої безпеки держави за одним із ключових видів продовольства – молочних продуктах, а також формує значні обсяги доданої вартості за рахунок високої трудомісткості діяльності з виробництва та переробки молока.

Так, ТОВ «Українська молочна компанія» («УМК») спеціалізується на виробництві товарного молока, вирощуванні зернових культур, виготовленні кормів для ВРХ. Земельний банк філії становить 4 831 га.

На фермах ТОВ «УМК» працюють виключно з племінними коровами голштинської породи.

 За час своєї роботи Компанія збудувала на території Київщини найбільшу в Європі молочну ферму, розраховану на утримання 4000 дійних корів голштинської породи з сектором для вирощування молодняку на 3600 голів та виробничою потужністю 100 тон високоякісного молока на добу. Нині виробництво молока на добу досягає 125 тон.

   Компанія має статус спеціальної сировинної зони для виробництва дитячого харчування. Молокосировина за якісними показниками відповідає стандартам, встановленим для України та країн Європейського Союзу.

У 2021 році ТОВ «УМК» було проведено реконструкцію біогазового комплексу зі збільшенням його номінальної потужності, що надало Товариству можливість не лише забезпечувати функціонування молочного комплексу, але і скидати надлишок електричної енергії в загальну систему електричних мереж.

Також учасники слухань відвідали підприємство ТДВ (Товариство з додатковою відповідальністю) «Яготинський маслозавод», яке є одним із найбільших національних виробників молочної продукції. Кількість працівників на заводі становить більше 900 осіб.

 На сьогодні маслозавод випускає 36 видів молочної продукції під ТМ «Яготинське».

На маслозаводі встановлено сучасне високотехнологічне обладнання закритого циклу від світових виробників, яке виключає безпосереднє втручання людини у виробничий процес, починаючи від забору сировини і закінчуючи фасуванням готової продукції, що гарантує безпеку і якість продукту.

У цеху кисломолочної продукції відбулася реконструкція технологічних ліній із вводом в експлуатацію 17 ємносте загальним об'ємом 92 м3 для приготування різних видів кисломолочної продукції, двох установок для пастеризації та охолодження з виробничою потужністю 10 000 та 5 000 літрів на годину, фасувальних автоматів і ємностей для ферментації.

ТДВ «Яготинський маслозавод» має філію «Яготинське для дітей» (підприємство розташоване в смт Згурівка Київської області, недалеко від Яготинського маслозаводу) — це унікальний для України окремо побудований спеціалізований завод з виробництва дитячого молочного харчування, оснащений найсучаснішим обладнанням світових виробників. Завод випускає повний асортимент молочної продукції для дітей віком від 6 місяців під торговою маркою «Яготинське для дітей».

За інформаціями Міністерства аграрної політики та продовольства України, Міністерства економіки України та Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів:

в усіх категоріях господарств, станом на 01.01.2024, поголів’я великої рогатої худоби становило 2 168,8 тис. голів, що на 6,0 % менше порівняно з відповідною датою 2023 року; поголів’я корів становило 1 270,7 тис. голів, що менше до відповідної дати 2023 року на 6,1 %.

У сільськогосподарських підприємствах налічувалося 381,1 тис. голів корів (частка у підприємствах – 30 %), що на 3,3 % менше до 01.01.2023, у господарствах населення – 889,6 тис. голів (частка у населення – 70 %) або на 7,2 % менше.

Довідково: станом на 01.01.2023 поголів’я корів становило 1 352,8 тис. голів (що на 12,4 % менше до попереднього річного періоду). У сільськогосподарських підприємствах налічувалося 394,2 тис. голів (частка у підприємствах – 29,1%).

 Виробництво молока

У 2023 році виробництво молока склало 7 338,7 тис. тонн, що на 5,5 % менше, ніж у 2022 році у тому числі в:

сільгосппідприємствах – 2 799,9 тис. тонн (частка від загального обсягу –

38,2 %), що на 5,9 % більше до 2022 року;

господарствах населення – 4 538,8 тис. тонн (частка – 61,8 %) або менше на – 11,4 % до 2022 року.

Довідково: за 2022 рік виробництво молока становило 7767,7 тис. тонн (на 10,9 % менше ніж 2021 року), зокрема у підприємствах – 2 644,2 тис. тонн або менше на 4,5 % ніж 2022 року (частка – 34,0 %).

За наявною інформацією Держстату за 9 місяців 2023 року на переробні підприємства надійшло 2 201,6 тис. тонн молока сирого, що на 5,7 % більше, ніж в аналогічному періоді 2022 року, зокрема, у підприємств закуплено 1 908,3 тис. тонн молока (на 9,9 % більше), від господарств населення – 259,8 тис. тонн (на 8,7 % менше).

Довідково: у 2022 році на переробні підприємства надійшло 2 740,0 тис. тонн молока сирого, що на 14,3 % менше, ніж у 2021 році, в тому числі у підприємств закуплено 2 304,5 тис. тонн молока (на 7,0 % менше), від господарств населення – 352,9 тис. тонн (на 36,3 % менше).

За попередніми даними балансу попиту і пропозиції споживання молока та молочних продуктів населенням у 2023 році складе 203 кг/рік у розрахунку на 1 особу, що є практично на рівні 2022 року.

Згідно з короткостроковим прогнозом на 2024 рік у галузі тваринництва очікується зменшення виробництва молока на 2,0 % та становитиме 7191,4 тис. тонн.

Не зважаючи на воєнний стан в Україні, Держпродспоживслужба продовжує проводити комплекс обов’язкових протиепізоотичних заходів, спрямованих на недопущення занесення та поширення інфекційних захворювань, в першу чергу, спільних для тварин і людей, а також здійснює у межах повноважень, передбачених законодавством, державний нагляд (контроль) щодо безпечності та окремих показників якості харчових продуктів.

Відповідно до Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин» і відповідно до покладених завдань Держпродспоживслужба здійснює державний нагляд (контроль) щодо безпечності та окремих показників якості харчових продуктів у межах повноважень, передбачених законодавством.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 року № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» (далі – Постанова) припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ. Це має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України, так як Держпродспоживслужба та її територіальні органи під час проведення позапланових заходів фактично стикаються з наслідками виявлених проблем, причини яких загалом криються у відсутності планового контролю за виробниками харчових продуктів.

Наразі, Держпродспоживслужба забезпечує дотримання Вимог до безпечності та якості молока і молочних продуктів, затверджені наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 12 березня 2019 року № 118, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07 червня 2019 р. за № 593/33564, та Гігієнічних вимог до дрібнотоварного виробництва та обігу молока», затверджених наказом Міністерства економіки України від 07.04.2022 № 209, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 р. за № 452/37788.

Оператори ринку, в свою чергу, мають сприяти запровадженню належної практики виробництва, переробки та введення в обіг молока та молочних продуктів, виконувати критерії до сирого молока, які обумовлюють його придатність для введення в обіг.

З метою розширення ринків збуту молочної продукції українського виробництва Держпродспоживслужбою вживаються заходи щодо напрацювання протоколів про умови постачання тих або інших підконтрольних вантажів та узгодження з компетентними органами країн призначення форм офіційних сертифікатів, якими мають супроводжуватись вантажі з молочними продуктами.

Так, за результатами такої роботи протягом 2023 року для молочних продуктів були відкриті ринки Канади (молоко та молочні продукти) та Албанії (оброблені молочні продукти).

Експорт та імпорт молока та молочної продукції (за товарною групою згідно УКТ ЗЕД 0401-0406, 2105, 3501)

У 2023 році експорт молока та молочної продукції у натуральному виразі склав 108,4 тис. тонн (або менше на 3,4 % до попереднього року) загальною вартістю 255,2 млн дол. США, що на 94,9 млн дол. США менше ніж 2022 року.

Найбільша частка у структурі експорту молочної продукції припадає на молоко та вершки не згущені – 26,1 %, молоко та вершки згущені – 25,5 %.

При цьому в 2023 році відбулося скорочення експорту за такими позиціями:

масло вершкове – на 44,8 %;

казеїн, казеїнати – на 20,7 %;

молоко і вершки незгущені – на 3,5 %;

сири – на 1,2 %.

Натомість, у 2023 році до попереднього року, зросли обсяги експорту молока і вершків згущених на 3,7 %, молочної сироватки – на 6,0 %, маслянки, ферментованих або сквашених молока та вершків – на 9,8 % і морозива – на 11,3 %.

Експорт молока і молочних продуктів в перерахунку на молоко склав 339,6 тис. тонн, що на 25,4 % менше до 2022 року.

Основні країни експорту української молокопродукції (у вартісному виразі): Молдова, Польща, Казахстан, Ізраїль, Азербайджан.

Імпорт молока та молочної продукції за 2023 рік зменшився у кількісному виразі на 2,2 % і склав 59,6 тис. тонн на загальну суму 264,1 млн дол. США, що на 35,4 млн дол. США більше, ніж 2022 року (у вартісному виразі).

Найбільшу частку у структурі імпорту молочної продукції займали сири – 56,6 % та маслянка, ферментовані або сквашені молоко та вершки – 14,6 %.

Зростання імпорту відбулося по наступних позиціях:

масло вершкове – майже в 2,4 раза;

сироватка – в 1,4 раза;

морозива – на 35,9 %;

молока та вершків згушених – на 4,0 %.

При цьому у 2023 році проти 2022 року знизилися обсяги імпорту сирів – на 0,4 %, маслянки, ферментованих або сквашених молока та вершків – на 9,8 % і морозива – на 8,3 %, казеїну, казеїнатів – на 33,8 % і молока та вершків не згущених – на 45,4 %.

Імпорт молока і молокопродуктів в перерахунку на молоко склав 432,3 тис. тонн, що на 6,3 % більше ніж 2022 році.

Основні країни-імпортери молокопродукції (у вартісному виразі): Польща Німеччина, Нідерланди, Франція, Італія.

Торгівельне сальдо за 2023 рік за товарними групами 0401-0406, 2105, 3501 згідно УКТ ЗЕД було негативним і складало 9,0 млн дол. США.

Довідково: у січні-грудні 2022 року експорт молока та молочної продукції у натуральному виразі збільшився на 17,2 % до 2021 року і становив 112,3 тис. тонн, імпорт знизився на 45,6 % (60,9 тис. тонн). Торговельне сальдо по цих товарних групах за 12 місяців 2022 року було позитивним і складало 121,4 млн. дол. США.

Збитки завдані внаслідок бойових дій

Порядок визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 326 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2022 № 951) (далі – Порядок).

На виконання Порядку видано:

наказ Мінагрополітики від 18.05.2022 № 295 «Про затвердження Методики визначення шкоди та збитків завданих земельному фонду України внаслідок збройної агресії Російської Федерації», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 30 травня 2022 р. за № 586/37922;

спільний наказ Міністерства економіки України та Фонду державного майна України від 18.10.2022 № 3904/1223 «Про затвердження Методики визначення шкоди та обсягу збитків, завданих підприємствам, установам та організаціям усіх форм власності внаслідок знищення та пошкодження їх майна у зв'язку із збройною агресією Російської Федерації, а також упущеної вигоди від неможливості чи перешкод у провадженні господарської діяльності», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 02 грудня 2022 р. за № 1522/38858;

наказ Мінагрополітики від 28.06.2023 № 1328 «Про затвердження Методики визначення шкоди та збитків, завданих особистим селянським господарствам та/або фермерським господарствам, що зареєстровані як фізичні особи-підприємці, внаслідок збройної агресії Російської Федерації», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 12 липня 2023 р. за № 1182/40238.

Станом на 01 січня 2023 року за інформацією, наданою структурними підрозділами обласних військових адміністрацій, що забезпечують виконання функцій з питань агропромислового розвитку, внаслідок бойових дій 119 суб’єктів господарювання зазнало збитків від загибелі сільськогосподарських тварин. Загальна кількість пошкоджених та зруйнованих будівель тваринницьких ферм становить 303 об’єкти. Зокрема, у скотарстві загинуло                  7 012 голів тварин, а загальна кількість пошкоджених та зруйнованих будівель тваринницьких ферм у скотарстві становить 117 об’єктів.

У структурі пошкоджень найбільші втрати фіксуються внаслідок знищення або часткового пошкодження сільськогосподарських угідь та незбору врожаю. Окупація, військові дії та мінне забруднення також обмежують доступ фермерів до полів і можливості для збору врожаю та виробництва кормів для тварин.

Сільськогосподарська техніка, обладнання та елеваторні потужності також зазнають пошкоджень в результаті обстрілів, авіаударів та бойових дій, що відбуваються в безпосередній близькості.

Свійські тварини гинуть не лише безпосередньо від активних бойових дій, але й від обмеженого фізичного доступу на ферми, обмеженої можливості для закупівлі кормів та надання ветеринарних послуг.

Слід зазначити, що галузь молочного скотарства перебуває у складному становищі, оскільки на відновлення стада необхідний довший період відтворення тварини, щоб отримати від неї продукцію (1,5-2,5 роки).

Спрямована підтримка в умовах війни

Державна програма «Доступні кредити 5-7-9 %» У 2023 році Урядом продовжено Державну програму «Доступні кредити 5-7-9 %». Порядок видачі пільгових кредитів регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 № 28 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14.03.2023 № 229).

Програма «Доступні кредити 5-7-9 %» спрощує доступ мікро- та малого бізнесу до банківського кредитування. Аграрії можуть отримати кредит у розмірі до 90 млн грн. Кредитування надається під 5–9 % річних, залежно від категорії кредиту та суб’єкта підприємництва.

У 2023 році майже 14 тисяч українських агропідприємств одержали 78,8 млрд грн банківських кредитів на розвиток господарств. З них за державною програмою «Доступні кредити 5-7-9 %» 10,9 тисяч агропідприємств, профінансовано на 44,5 мільярди гривень.

За програмою «Доступні кредити 5-7-9 %» більше всього отримали підприємства таких областей: Кіровоградська – 4,67 млрд грн виділено для 1 433 господарств; Вінницька – 4,5 млрд грн – для 1 183 господарств;

Київська – 4,2 млрд грн – 826 господарств; Одеська – 4,18 млрд грн – для 952 господарств.

Найбільше кредитів аграріям за програмою «Доступні кредити 5-7-9 %» видали: АТ КБ «ПриватБанк», АТ АБ «Укргазбанк», АТ «Ощадбанк», АТ «Укрексімбанк», АТ «Креді Агріколь Банк», АТ «ПУМБ», АТ «ОТП», АТ «ПроКредит Банк».

З початку року (станом на 15.01.2024) 214 агрогосподарств вже отримали 1,6 млрд грн банківських кредитів на розвиток. З них за державною програмою «Доступні кредити 5-7-9 %» – 140 господарств профінансовано на 534,6 млн гривень.

Найбільший обсяг кредитів за різними програмами отримали аграрії таких областей: Київська – 878,3 млн грн виділено для 21 підприємства; Чернігівська – 127,6 млн грн для 13 підприємств; Харківська – 101 млн грн для 12 підприємств; Львівська – 97,5 млн грн для 17 підприємств; Дніпропетровська – 84,8 млн грн для 12 підприємств; Вінницька – 55,8 млн грн для 17 підприємств.

За програмою «Доступні кредити 5-7-9 %» найбільше отримали підприємства трьох областей: Харківська – 93 млн грн виділено для 11 господарств; Львівська – 87,2 млн грн – для 12 господарств; Київська – 72,8 млн грн – для 15 господарств; Вінницька – 53,2 млн грн – для 12 господарств.

Грантова підтримка З 01 липня 2022 року стартувала нова урядова грантова програма «єРобота» (далі – програма «єРобота»), яка передбачає підтримку малого і середнього бізнесу. Серед її переваг – можливість для кожного бажаючого створити чи розвивати власний бізнес за напрямками: «Своя справа», «Свій сад», «Своя теплиця», «Новий рівень».

З метою забезпечення надання грантів суб’єктам господарювання Урядом прийнято постанови Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 738 «Деякі питання надання грантів бізнесу» та від 24.06.2022 № 739 «Деякі питання надання грантів для переробних підприємств». Головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем за цими бюджетними програми є Мінекономіки. Зокрема, за грантовою програмою для переробних підприємств підприємці можуть отримати до 8 млн грн на розвиток бізнесу.

Загалом з початку запуску програми «єРобота» у липні 2022 року на розвиток переробних підприємств – видано 660 грантів на 3,3 млрд гривень.

Імплементація законодавства щодо безпечності та якості у молочному секторі (з врахуванням вимог ЄС)

Попри воєнний стан, введений в Україні у зв’язку агресією російської федерації, Мінагрополітики забезпечило розроблення ряду нормативно- правових актів, спрямованих на покращення безпечності та якості молочної сировини та молока, з врахуванням особливостей національних практик,

найкращого досвіду інших країн та вимог ЄС, зокрема, видано накази:

1) від 07.04.2022 № 209 «Про затвердження Гігієнічних вимог до дрібнотоварного виробництва та обігу молока», зареєстрований Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 р. за № 452/37788;

2) від 22.08.2022 № 595 «Про внесення змін до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 12 березня 2019 року № 118», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 16 вересня 2022 р. за № 1077/38413 (внесено зміни з метою забезпечення імплементації вимог

європейського законодавства в молочній галузі шляхом удосконалення заходів щодо належної виробничої практики виробництва та обігу молока);

3) від 08.08.2023 № 1503 «Про затвердження форм актів, складених за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин, а також інших форм розпорядчих документів», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2023 р. за № 1597/40653 (оновлено Перелік питань щодо перевірки операторів ринку, що здійснюють первинне виробництво молока);

4) від 10.11.2022 № 889 «Про внесення змін до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 12 березня 2019 року № 118», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25 листопада 2022 р. за № 1472/38808 (відтерміновано поетапне застосування допустимих рівнів критеріїв на відповідні періоди з дня припинення або скасування воєнного стану, а саме, з 01 січня 2023 року перенесено на термін – один рік з дня припинення або скасування воєнного стану);

5) від 25.08.2023 № 1592 «Про затвердження Вимог до деяких видів частково або повністю зневодненого консервованого молока, призначеного для

споживання людиною», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 12 вересня 2023 р. за № 1610/40666 (адаптація вітчизняного законодавства до європейських вимог в частині затвердження вимог до згущеного молока та сухого молока).

Разом з цим, прийнято Закон України від 30.06.2023 № 3221-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення державного регулювання продовольчої безпеки та розвитку тваринництва» метою якого є вдосконалення державного контролю та інтеграції вимог ЄС в частині вимог до молока сирого.

Крім того, Мінагрополітики спільно з Швейцарсько-українським проектом «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України» підготовлено та проведено інформаційну кампанію щодо:

1) підвищення рівня культури споживання молока та молочної продукції в закладах загальної середньої освіти (користь та переваги здорового харчування дітей);

2) підвищення рівня обізнаності про останні зміни законодавства у сфері виробництва, переробки та введення в обіг молока та молочних продуктів, а також принципи організації державного контролю за дотриманням законодавства за цими напрямами діяльності.

Слід зауважити, що Указом Президента України від 9 жовтня 2023 року № 681/2023 введено в дію Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 9 жовтня 2023 року «Про стан забезпечення продовольчої безпеки», яким Кабінету Міністрів України, іншим органам виконавчої влади, було дано ряд доручень, спрямованих на ефективне протистояння виявленим загрозам і стабілізації ситуації у сфері забезпечення продовольчої безпеки держави. Підпунктом 10 пункту 1 згаданого рішення РНБОУ Кабінету Міністрів України було доручено забезпечити у 2024 році розробку та схвалення Концепції Державної цільової економічної програми розвитку тваринництва на період до 2033 року.

 

Враховуючи вищезазначене, з метою попередження наявних загроз для продовольчої безпеки країни по ключовому виду продовольства – молочній продукції, визначення шляхів вирішення проблем для подальшого реформування молочної галузі учасники слухань р е к о м е н д у ю т ь:

І. Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики:

І. Забезпечити контроль за виконанням даних рекомендацій комітетських слухань.

2. У разі надходження до Верховної Ради України в установленому порядку законопроєктів, спрямованих та пов’язаних з розвитком тваринництва, молочної галузі, а також адаптації національного законодавства щодо регулювання діяльності у сфері тваринництва до європейських вимог, забезпечити їх першочерговий розгляд та супровід під час розгляду на пленарних засіданнях Верховної Ради України.

ІІ. Народним депутатам України – членам міжфракційного депутатського об’єднання «За розвиток молочної галузі України» спільно з громадськими об’єднаннями, які представляють інтереси суб’єктів молочної галузі, забезпечити підготовку та реєстрацію у Верховній Раді України законодавчої ініціативи, спрямованої на стимулювання постачання молоко-сировини на переробку, впорядкування ринку молокосировини та молокопродуктів, зменшення обсягів «сірого ринку» молочної продукції (з використанням Державного аграрного реєстру для адміністрування відповідного механізму державної підтримки).

IІІ. Кабінету Міністрів України:

          1) На виконання підпункту 1.11 пункту 1 Плану організації виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 09.10.2023 «Про стан забезпечення продовольчої безпеки», введеного в дію Указом Президента України від 09.10.2023 № 681/2023, розробити та схвалити Концепцію Державної цільової економічної програми розвитку тваринництва на період до 2033 року в якій передбачити, зокрема: відновлення тваринництва шляхом визначення пріоритетних напрямів стимулювання збільшення поголів’я сільськогосподарських тварин, а саме, ВРХ; надання підтримки ОСГ, які утримують корів, шляхом забезпечення доступу до якісних кормів, консультування з питань продуктивності та безпеки продукції, а також необхідного ветеринарного обслуговування.

2) внести зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам та іншим виробникам сільськогосподарської продукції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.08.2022 № 918, з метою розширення напрямів державної підтримки, зокрема,  збільшення сум підтримки за утримання великої рогатої худоби (спеціальна бюджетна дотація для утримання ВРХ) та запровадження дотації за утримання дрібної рогатої худоби (спеціальна бюджетна дотація для утримання маточного поголів’я кіз / овець);

3) враховувати при розробці проекту Державного бюджету України на наступний рік та/або внесенні змін до закону про Державний бюджет України на поточний рік необхідність фінансування бюджетних програм розвитку скотарства, передбачених напрямом «Державна підтримка розвитку тваринництва та переробки сільгосппродукції» бюджетної програми КПКВК 2801580 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників»;

4) з метою недопущення необґрунтованого вилучення обігових коштів виробників молочних продуктів та формування загроз для економічної стійкості суб’єктів молочної галузі удосконалити нормативно-правові акти з питань регулювання строків здійснення розрахунків за поставлені молочні продукти вітчизняного виробництва – в частині синхронізації строків здійснення розрахунків суб’єктами торгівельної діяльності зі строками інкасації ними коштів від реалізації молокопродуктів кінцевим споживачам;

5) з метою наближення практики державного регулювання взаємовідносин між суб'єктами господарювання у сфері постачання харчових продуктів в Україні до acquis ЄС розробити та зареєструвати у Верховній Раді України законодавчу ініціативу, спрямовану на унеможливлення застосування недобросовісних торгівельних практик у взаємовідносинах між суб’єктами торгівельної діяльності та виробниками харчових продуктів;

6) вдосконалити законодавство, яке регламентує процес здійснення публічних закупівель, в частині унеможливлення участі у процедурах публічних закупівель недобросовісних виробників/постачальників харчових продуктів, зокрема тих, які здійснюють постачання фальсифікованих продуктів.

ІV. Міністерству аграрної політики та продовольства України:

- спільно з громадськими об’єднаннями, які представляють інтереси суб’єктів молочної галузі, забезпечити розроблення Концепції Державної програми розвитку тваринництва на період до 2033 року, в якій зокрема визначити перспективні розміри молочних ферм для забезпечення можливості якнайшвидшого відновлення втрачених за останні роки обсягів молоко- сировини та оптимальні інструменти державного стимулювання їх розвитку;

- забезпечити виокремлення напряму «Державна підтримка розвитку тваринництва та переробки сільгосппродукції» бюджетної програми КПКВК 2801580 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» в окрему бюджетну програму «Державна підтримка розвитку тваринництва» - з метою забезпечення транспарентності використання бюджетних ресурсів, що виділяються на фінансування відповідних заходів;

- активізувати роботу щодо залучення фінансових ресурсів в рамках діяльності проектів міжнародної технічної допомоги, міжнародних фінансових організацій та країн – донорів у сфері агропродовольчого ринку з метою співфінансування окремих інструментів державного сприяння розвитку молочної галузі, зазначених у цих рекомендаціях;

- продовжити роботу над удосконаленням законодавства, що регламентує діяльність у молочному секторі, в частині покращення безпечності та якості молочної сировини та молока, з врахуванням особливостей національних практик, найкращого досвіду інших країн та вимог ЄС.

V. Міністерству економіки України

- забезпечити суб’єктам господарювання, які реалізовують інвестиційні проекти у секторі молочного скотарства, можливість доступу до кредитних ресурсів, зокрема:

пільгового доступу до програм державної фінансової підтримки шляхом здешевлення вартості кредитів, зокрема до ресурсів державної програми “Доступні кредити 5-7-9%”;

державних гарантій щодо забезпечення часткового виконання боргових зобов’язань за запозиченнями таких суб’єктів господарювання в рамках участі у програмах державної фінансової підтримки шляхом здешевлення вартості кредитів;

кредитних ресурсів міжнародних фінансових інституцій та країн – донорів, що підтримують відновлення продовольчого сектору економіки України;

- забезпечити можливість суб’єктам господарювання, які реалізовують інвестиційні проекти у молочній галузі, доступу до фінансових ресурсів в процесі формування та виконання Плану програми Європейського Союзу «Ukraine Facility»;

- забезпечити системний моніторинг наявних проблем у взаємовідносинах між торгівельними мережами та виробниками харчових (зокрема, молочних)  продуктів з метою попередження використання недобросовісних торгівельних практик, які потенційно можуть зумовити погіршення економічної стійкості суб’єктів господарювання, що здійснюють виробництво харчових (зокрема, молочних) продуктів;

- активізувати роботу з просування експорту молочної продукції: співпраця з ДУ «Офіс з розвитку підприємництва та експорту», організація діяльності торгових прес-аташе, створення/оновлення портфоліо українських виробників молочної продукції при посольствах України за кордоном, в першу чергу в країнах Європейського Союзу.

VI. Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України

- забезпечити оптимальний режим транспортної логістики та митного супроводу експорту молочної продукції, зокрема, в частині застосування окремих черг для автомобілів, що перевозять молочну продукцію (особливо швидкопсувну); відновлення можливості морських перевезень молочної продукції.

VII. Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Національній поліції України

- посилити роботу по боротьбі з тіньовим ринком молокосировини та молокопродуктів, а також фальсифікацією (продовольчим шахрайством) молочної продукції, в тому числі й шляхом підготовки змін до законодавчих та нормативно-правових актів.

II. Національному банку України  

- розглянути можливість збільшення строків повернення валютної виручки при реалізації зовнішньо-економічних контрактів із молокопродуктами у випадках виникнення затримок при доставці (транспортуванні) такої продукції та / або її оплаті з вини покупця.

 

 

 

 

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку