Стенограма круглого столу на тему: "Заборона трансжирів у продуктах харчування: крок до здорової нації"
Опубліковано 12 листопада 2021, о 11:58СТЕНОГРАМА
круглого столу на тему: "Заборона трансжирів у продуктах харчування: крок до здорової нації"
01 листопада 2021 року
Веде засідання член Комітету з питань аграрної та земельної політики СОЛОМЧУК Д.В.
_______________. Шановні колеги, коли в нас будуть міжнародні спікери англійською мовою, то прошу користуватися навушниками, кому це потрібно. Навушники працюють у вас? Вони мають бути автоматично налаштовані на українську мову. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, доброго дня! Сьогодні дуже важливий у нас круглий стіл, який стосується заборони трансжирів в українських і наших взагалі продуктах харчування, тому що це в першу чергу не тільки про якість і смакові якості продуктів харчування, а і здоров'я нації. Тому що, харчуючись небезпечними продуктами, потім ми звинувачуємо в чомусь лікарів чи медицину, що десь недопрацьовують, не встигають, але перші кроки маємо здійснювати самі як свідомі громадяни.
Я з собою взяв, як і в сесійну залу, всім показати, що таке гідрогенізована пальмова олія, як вона виглядає, тому щ багато хто не знає. Це такий собі пластик, можна так сказати. Купив я її ящик у травні місяці, поставив у офісі. Вона стояла при температурі плюс 26-27 вже от сьомий чи який місяць. У ній нічого не заводиться, вона має от такий вигляд собі, як має. Можна виносити на сонце, ставити при температурі плюс 35, їй нічого не буде, вона просто стоїть і все.
Можна історію почитати її використання. Іноді навіть використовували в давні часи у військових цілях, але ніяк не в продуктах харчування.
Ми всі добре знаємо, що до 2010-2011 років Україна імпортувала орієнтовно 70 тисяч тонн різних трансжирів, половину з них орієнтовно йшло на реекспорт до Російської Федерації, половина в нас використовувалась в технічних цілях і якихось 15-20 тисяч тонн в продуктах харчування і продукти харчування були якісніші. На сьогоднішній день і вже з 2015 року Україна почала імпортувати 200, 220, 240 тисяч тонн в рік без будь-якого реекспорту, а повністю для внутрішнього використання в продуктах харчування. На жаль, сьогодні, якщо зайти у великі магазини, рітейл, де є масовий і централізований продукт, то зачастую ні хліба, ні ковбаси вже не можна купити, де немає вмісту гідрогенізованої, наприклад, пальмової олії чи інших трансжирів, що несе небезпеку, особливо, це стосується солодощів, дитячих продуктів харчування, тому що, годуючи дітей гидотою з дитинства як ми можемо розраховувати, що там здорові органи внутрішні будуть, коли дитина дорослою буде. Я розумію, що економіка, я розумію, що всі хочуть мати додаткову націнку, покласти собі якийсь додатковий долар до тієї кишені, але давайте в першу чергу думати за нашу націю. Я думаю, це обов'язок не тільки народних депутатів, а будь-кого.
Я дуже вдячний всім народним депутатам, колегам, експертам, які були, долучились до моєї ініціативи написання законопроекту щодо заборони трансжирів в продуктах харчування. Дякую всім і комітету, і Верховній Раді, які підтримали великою кількістю голосів. Це, напевно, буде єдиний законопроект за двохрічну нашу діяльність, яку згідно соціології …. (Не чути) 82 відсотки українського населення, уявіть. Ні єдиного не було законопроекту в сесійній залі, який би мав би підтримку українського суспільства на рівні 82 відсотки. Дякую Всесвітній організації охорони здоров'я, яка нам надає максимальну підтримку, яка була ініціатором сьогоднішнього круглого столу, представники якої будуть виступати, давати доповідь щодо трансжирів. І як би в загальну підтримку, і за те, що вони турбуються за здоров'я українців.
Я хотів би зараз слово передати безпосередньо людині, голові Комітету з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування народному депутатові, колезі Радуцькому Михайлу Борисовичу. Чому? Тому що от про те, що я казав, їсти – це їсти, це десь наш комітет, сільське господарство, продукти харчування, але якщо ви неякісним харчуєтесь, потім, на жаль, Міша за це має відповідати.
РАДУЦЬКИЙ М.Б. На жаль, не Міша, а, на жаль, всі ми своїми податками. Всі ми – платники податків. І витрачаємо гроші на лікування наших громадян. Тому відповідаємо всі.
Колеги, картопля фрі, хот доги, чіпси, кондитерські вироби, виготовлені з застосуванням маргаринів та спредів, – це неповний перелік продуктів харчування, які споживаються населенням щоденно у великих кількостях і містять небезпечні утворення, так звані транс-жири. Це системні сполуки, які утворюються при гідрогенізації олії під час смаження їжі, є одними з основних факторів ризику розвитку хронічних неінфекційних захворювань поряд із тютюнопалінням, зловживанням алкоголем та гіподинамією.
Ну, я не буду казати, що на першому місці у нас це люди помирають від серцево-судинних захворювань. На другому місці – це люди, які помирають від онкологічних захворювань. А вже є прямі докази, що саме вживання транс-жирів, воно, якраз, на жаль, приводить теж до дуже немаленького відсотку виникнення онкологічних захворювань у людей. І на жаль, це сьогодні вже віднесено в один рівень з тютюнопалінням, про яке тут нікому доводити шкоду цю, що тютюнопаління – це шкода. На жаль, транс-жири вже відведені саме до цього.
Споживання всього 5 грамів трансжирних кислот на добу пов'язано зі збільшення ризику ішемічної хвороби серця. До 23 відсотків збільшується ризик ішемічної хвороби серця, інфаркту, як ми всі звикли казати, інфаркту. Приготування їжі з використання маргарину збільшує вірогідність розвитку хвороб серця на 50 відсотків, а це вже не тільки інфаркти, це інсульти, це аритмія, це міокардити, це дуже багато чого іншого.
Трансжири не здатні нормально брати участь в обміні речовин організму людини і не можуть бути будівельним матеріалом для органів і тканини, вони відкладаються у різних органах, створюючи загрозу здоров'ю.
Вживання трансжирів приводить до виникнення цілої низки небезпечних захворювань, насамперед це атеросклероз судин і інші серцево-судинні захворювання. А також це, що сьогодні є в країні одним з найбільших проблем викликів для системи охорони здоров'я, це цукровий діабет II типу, ожиріння, хвороби органів травлення, ну, я взагалі не буду про них не буду казати, бо це в першу чергу те, що вражається після вживання трансжирів.
Для України проблема боротьби з трансжирами є дуже актуальною з огляду на значне поширення хронічних неінфекційних захворювань. А значне поширення неінфекційних захворювань, які приводять у більшості випадків і до смерті так само, для країни проти якої ведуться військові дії, для країни, яка боронить свою землю від окупантів, це ще й дуже велике питання національної безпеки.
Так, що стосується цукрового діабету, то темпи його поширення в Україні є надшвидкими. Сьогодні в Україні кількість хворих на діабет становить близько трьох відсотків від усього населення, щодня діабет вперше діагностується в 50 українців.
Крім того, в останні роки суттєво зросла поширеність цього захворювання у дітей. Трансжири відіграють далеко не останню роль в темпах поширення цієї недуги.
Вчені довели те, що у жінок, які захоплюються вживанням трансжирів на 40 відсотків частіше зустрічається рак грудей, а у чоловіків значно зростає ризик захворіти на рак простати.
Не забуваємо також, що трансжири гальмують роботу головного мозку, що найбільш згубно позначаються на здоров'ї дітей і літніх людей. Регулярне споживання трансжирів загрожує передчасному старінню, розвитку деменції, низьким інтелектом у дітей. Зважаючи на таку небезпеку для здоров'я людини, Всесвітня організація охорони здоров'я розпочала ініціативу під назвою REPLACE (заміна), яка містить настанови всім країнам щодо того як усунути штучні трансжири з їжі до 2023 року, що є передумовою для подальшого припинення їх використання в усьому світі.
Хотів би наголосити, що в окремих країнах Європи та Сполучених Штатах Америки заходи щодо обмеження вмісту трансжирних кислот з харчових продуктів практикуються вже давно, так як вміст харчових продуктів регулюється законодавством: в Данії з 2003 року, в Сполучених Штатах з 2006-го, Австрії, Норвегії, Швейцарії, Ісландії, Угорщині, Латвії та інших країнах Європи. Нині регулювання вмісту трансжирних кислот запроваджено практично на всій території Європейського Союзу.
До речі, сьогодні Європейський Союз святкує своє 28-річчя, практично як Україна, трошки молодший за Україну, тому я думаю, що якщо він вже зрозумів цю проблему, Україна не має пасти задніх і ми маємо так само швидко прибрати з раціону наших громадян шкідливі речі.
Регулювання вмісту трансжирних кислот запроваджено практично на всій території, а з 2 квітня 2021 року Європейський Союз встановив обмеження на оброблення трансжирів в продуктах харчування до 2 грамів на 100 грам жиру в їжі. Також на практиці це означає майже повну заборону використання трансжирних кислот у харчових продуктах і цей профілактичний захід є вкрай важливим для охорони громадського здоров'я.
Наразі в Україні за даними статистики споживання трансжирів однією особою становить від 2,7 до 12,8 грамів на добу при рекомендованих до 2 грамів, це те, що рекомендовано Європейським Союзом. Катастрофічна, я вважаю, ситуація сьогодні, що стосується використання трансжирів.
І я дуже вдячний колегам за ініціативу, за таку законодавчу ініціативу, тому що Україна має наслідувати такий позитивний досвід та вживати заходи для профілактики хронічних неінфекційних захворювань.
Підтримання глобальної цілі сталого розвитку. Наша держава взяла на себе зобов'язання і до 2030 року ми мусимо зменшити на третину передчасну смертність від неінфекційних захворювань, ми маємо їх виконувати.
Що вже зроблено на сьогоднішній день. Але я вважаю, що це не зроблено, це тільки перші кроки. На розгляді у Верховній Раді знаходиться розроблений урядом проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо обмеження вмісту трансжирних кислот у харчових продуктах (реєстраційний номер 5543), яким передбачається запровадити заборону обігу харчових продуктів, в яких вміст трансжирних кислот перевищує рівень встановлений Міністерством охорони здоров'я, крім трансжирних кислот, які природнього містяться в жирах тваринного походження і є нешкідливими для здоров'я. Також ним запроваджуються вимоги щодо обов'язкового інформування споживачів про вміст трансжирів у харчовому продукті.
Також до другого читання готується проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення якості харчових продуктів, що споживаються дітьми, це реєстраційний номер 5148, яким передбачено внесення відповідних змін до законів України про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів та про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів, спрямованих на врегулювання питань використання трансжирів. Я думаю, що Дмитро Вікторович більш детально проінформує саме про цей закон.
Крім того, на минулому сесійному тижні парламентом було прийнято в другому читанні проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення законодавства України у сфері забезпечення дитячим харчуванням у відповідність з вимогами законодавства Європейського Союзу. Це законопроект 4554, яким встановлюються спеціальні вимоги до дитячого харчування та забороняється використання в його виробництві трансжирів, пальмового стеарину, продуктів гідрогенізації олій, маргарину, спреду і так далі.
Переконаний, що саме прийняття цих трьох законів щонайменше дозволить суттєво знизити рівень споживання трансжирних кислот сприятиме поліпшенню раціону харчування та зміцненню здоров'я населення.
Запропоновані зміни сприятимуть вирішенню проблем надлишкової ваги, ожиріння та зменшення рівня неінфекційних захворювань, що в свою чергу матиме позитивний вплив на громадське здоров'я та зростання тривалості життя.
Я хотів би ще раз подякувати всім причетним до таких законодавчих ініціатив і сподіваюсь, що в залі ми будемо мати підтримку. І також я тут бачу представників багатьох громадських організацій, і сподіваємось на вашу підтримку так само. Ви знаєте, наскільки важко іноді в залі Верховної Ради проводити закони, які якось впливають на прибутки якихось великих монополій. Тому підтримка громадськості нам теж не завадить.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую вам, Михайле Борисовичу, за позицію, за охорону здоров'я кожного українця.
Я хотів би передати слово представнику Всесвітньої організації охорони здоров'я в Україні, голові Бюро ВООЗ в Україні Ярну Хабіхту.
ЯРНО ХАБІХТ. (Виступ іноземною мовою)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Thank you.
Так, а далі до слова хочу запросити радника Всесвітньої організації охорони здоров'я з питань харчування …………. Також онлайн.
_______________. (Виступ іноземною мовою)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякуємо нашим колегам.
Далі мав би виступити заступник міністра Кузін Ігор Володимирович, чомусь, напевно, що запізнюється, чи не буде.
Так що далі передам нашу зустріч, круглий стіл буде модерувати Скіпальський Андрій, він є координатором програм з неінфекційних захворюванням ВООЗ в Україні. Так, що пане Андрію.
Модератор засідання – СКІПАЛЬСЬКИЙ А.П.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Пане Дмитре, пане Михайле дуже дякую. Від Всесвітньої організації охорони здоров'я хочу привітати на цьому заході і, сподіваюсь, що він буде корисним для всіх сторін і учасників.
Як ми працюємо далі. Шановні колеги, наступною буде презентація головного спеціаліста і науковця із Женеви, яка займається харчуванням і сталим харчування, вона триватиме в межах 10-15 хвилин, можливо, будуть запитання. І це остання англійська сесія. Далі ми поговоримо про законопроект 5148. І виступ буде від Центру громадського здоров'я. І я представлю дуже коротко результати опитування вперше щодо споживання трансжирів і підтримки законодавчих ініціатив населенням. І далі переходимо до обговорення, яке буде модерувати пані Яна. Це буде пізніше.
Тому я зараз до слова хочу запросити Рейн Ямамото, науковець відділу безпечного, здорового та сталого харчування, Департамент харчування безпеки харчових продуктів, Женева, Всесвітня організація охорони здоров'я.
Один коментар. Презентація також є українською мовою у ваших роздаткових матеріалах. Вона допоможе вам сприйняти текст візуально і через інші засоби.
РЕЙН ЯМАМОТО. (Виступ іноземною мовою)
СОЛОМЧУК Д.В. Бачите, шановні колеги, яким благим ділом ми почали займатись. На жаль, звіт був раніше підготовлений і, бачте, у списочку вже є країни, де діють норми щодо трансжирів чи прийняті навіть: Парагвай, Уругвай, Індія, Філіппіни, і планується де прийняти, нас не було, я вже ручкою вписав. Надіюсь, що народні депутати в залі проголосують всі, а ви їх будете закликати, тому що це дуже важливо. Задумайтесь над здоров'ям своїм, своїх майбутніх дітей, це дуже важливо.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, від себе хочу подякувати і від вас, напевно, пані Рейн за її презентацію. Вона дала нам достатньо даних, тепер у вас є повна картина і можливість вивчити матеріали додаткові, якщо потрібно. Власне, Всесвітня організація охорони здоров'я наполягає на тому, що мають бути також встановлені, якщо не єдиний, то такий протокол заміру трансжирів, який вже розроблений, а також методологічні рекомендації щодо споживання трансжирних кислот в раціоні, які будуть готові уже в 21-му році. Інші матеріали у вас є в папці, також короткий витяг із звіту 20-го року, на який пан Дмитро Вікторович звернув увагу, який містить фактично дані 19-го року, тому вони ідуть з певним запізненням. Сподіваємось, ми з'явимося в цьому списку дуже скоро.
Власне, зараз хотів би передати пану Дмитру Вікторовичу Соломчуку, народному депутату і автору законопроекту про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення якості харчових продуктів, що споживаються дітьми (реєстраційний номер 5148), про який ми багато сьогодні говорили, що він містить як основу політики.
СОЛОМЧУК Д.В. Я не буду забирати багато у вас часу, і так у мене сьогодні вже забагато було. В першу чергу, це перша така ініціатива, у мене їх є після її прийняття ще деякі подальші дуже цікаві, я думаю, можливо, вони навіть багатьом лобістам не сподобаються, але я надіюсь, що ми завжди знайдемо спільну мову.
Так, законопроект у першу чергу стосується щодо маркування продуктів харчування, де містяться дані жири, щодо заборони трансжирів у дитячих продуктах харчуваннях, у молочних продуктах харчування і щодо використання, якщо так коротко сказати, тільки дозволених 2 грамів на 100 грамів жирів у продукті, що дуже важливо. Почнемо історію з цього, а далі буде продовження дуже цікаве.
А тепер законопроект наш імплементується з Регламентом Європейського парламенту та Ради № 19252006 щодо трансжирних кислот крім трансжирних кислот, що містять в жирі тваринного походження. Проект Закону регулює питання застосування трансжирів у харчових продуктах гарантується на положеннях законодавства ЄС, напрацьовано разом з профільними бізнес-асоціаціями.
Стаття 1 даного законопроекту каже про те, щоб доповнити терміни визначенням щодо трансжирних кислот.
Стаття 20. Визначити граничний вміст трансжирних кислот не більше 2 грами на 100 грамів загальної кількості усіх жирів, що містяться у харчовому продукті, що призначені для кінцевого споживача постачання в заклади роздрібної торгівліґ. включно електронної торгівлі. Зобов'язати операторів ринку при постачанні харчових продуктів іншим виробникам надавати інформацію про кількість трансжирних кислот у таких продуктах.
Стаття 37. Запровадити просту комплексну і ефективну систему державного контролю і ризик-орієнтованим підходом.
Прийняття проекту закону дозволить гармонізувати українське законодавство з законодавством ЄС у сферах охорони здоров'я та санітарних, фітосанітарних заходів, виконати вимоги статті 64 Угоди про асоціацію, створити передумови для забезпечення високого рівня захисту здоров'я людей від споживання харчових продуктів, що містять трансжирні кислоти, досягти цілей сталого розвитку ООН до 2030 року, щодо яких Україна взяла на себе зобов'язання.
Ну, і тут дуже ще важливо, щоб держава на себе взяла таку функцію як соціальна реклама, що ми маємо вживати, а що ні. Тому що, як би це, можливо, прискорбно не звучало, таке російське слово скажу, що коли українці думають, як обманути один одного, бігаючи за додатковим прибутком, це дуже погано. Тому що воно все одно відображається потім на нас, на наступних поколіннях. І потрібно якось давати якісніший продукт. І це важливо для нас всіх. За нас ніхто не потурбується так, як ми самі. Дякую за підтримку. Я думаю, тут одноголосно всі за дані ініціативи.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дмитре, дуже дякую.
Вже було названо, що комплекс заходів, який запроваджується, запроваджено і буде запроваджено, він відповідає кращим практикам світовим щодо усунення трансжирних кислот. Тому, сподіватимемось, матимемо гарний результат.
Я би хотів запросити до слова Олега Дудіна, головного фахівця неінфекційних захворювань Центру громадського здоров'я МОЗ України, який сьогодні тут з нами є, коротко висловитись щодо загальної політики.
ДУДІН О.В. Дякую, Андрію.
Шановні колеги, вітаю від Центру громадського здоров'я! В першу чергу хочу від центру подякувати авторам закону. Тому що по суті це кілька сторінок, які будуть надалі рятувати тисячі життів українців щороку.
Сумна статистика. Да, у нас сотні тисяч людей щороку гинуть саме від серцево-судинних захворювань. І доведено, що продукція, яка містить надмірний рівень трансжирних кислот, вона цей ризик збільшує на третину, як ризик так, і смертність від серцево-судинних захворювань. І, нарешті, у нас в Україні в першому читанні вже схвалено відповідний закон. І ми не самі придумали, нас по суті навчили. Є ВООЗ, є Європейський Союз, який вже рекомендували, вже продумали, вже науково підтвердили такий саме рівень: 2 грами на 100 грам жиру у відповідній продукції. І, по суті, проект закону враховує найкращу світову практику щодо обмеження вмісту трансжирів.
Звісно, це тільки початок, звісно, надалі потрібно буде проводити моніторинг, надалі потрібно удосконалювати лабораторну мережу в Україні. Є пані Ямамото, розповідала про Протокол Всесвітньої організації охорони здоров'я, який саме містить рекомендації щодо лабораторного дослідження. Він досить складний, ми в центрі вже вивчили це питання трохи. Дійсно, дороге обладнання, але є вже у нас в країні лабораторії, які відповідають таким… по обладнанню, по вмінням відповідають таким вимогам ВООЗ, і надалі, по суті, країна може моніторити, може забезпечити виконання законодавчих обмежень. Надалі ми вже як центр, я сподіваюсь, Міністерство охорони здоров'я вже зможе через кілька років після схвалення дійсно підтвердити, а я впевнений, що ми підтвердимо зменшення захворюваності, зменшення тягаря інфекційних захворювань.
Хочеться сказати, що взагалі МОЗ, по суті, пішов також європейським шляхом, і у правила додавання вітамінів рік тому вони включили вже обмеження вмісту трансжирів, яке відповідно до наказу запрацює через кілька років. Але, звісно, такі речі повинні бути тільки на рівні закону. У нас дуже складна ситуація, дуже впливовий є бізнес, який не на боці охорони здоров'я, а на боці прибутків, і, на жаль, вони впливають і через судові рішення й інші речі, на підзаконні акти, які переносяться, які скасовуються, тому тільки на рівні закону повинно бути обмеження трансжирів. Дякую авторам і сподіваюсь на схвалення його остаточне.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Олеже, дякую.
Від себе, я коротко, щоб ми увійшли все-таки в графік і завершили якщо не о 16:15, то о 16:20 цю частину і перейшли до самої головної, напевно, на яку всі чекають, це обговорення.
Від себе кілька слайдів. Якщо можна, вивести презентацію. Я хотів познайомити вас з свіжим дослідженням, Омнібус, громадської думки. Коротка інфографіка міститься у вас в роздаткових матеріалах. Наступний слайд, будь ласка. Дуже коротко самі головні.
При опитуванні респондентів, 2 тисячі плюс вибірка у всіх регіонах, телефонне інтерв'ю, Київський міжнародний інститут соціології робив формат Омнібуса, 82 відсотки респондентів вважають, що споживання трансжирів має негативний вплив на здоров'я, тому це свідчить про те, що достатньо обізнані щодо ризиків громадяни і споживачі загалом, достатньо обізнані. Підтверджується це додатковим питанням, що 89 відсотків знову ж таки негативний вплив на здоров'я. Приблизно 38 відсотків, як ви бачите, ідентифікують продукти, які можуть містити трансжири або високий вміст трансжирів, хоча список продуктів, він невичерпний і теж варіабельний. Ми розуміємо ризик з цим питанням. Чверть населення, в принципі, не чула десь приблизно і не знають, що трансжири мають негативний ефект на здоров'я.
Наступний слайд, будь ласка. Як ви бачите, 80 відсотків населення при питанні законодавчого обмеження використання трансжирних кислот в продуктах харчування підтримують такі законодавчі обмеження без прив'язки до номеру закону або без прив'язки до змісту закону, законодавчі обмеження.
Декілька питань було задано щодо преференцій щодо споживання різних продуктів, які можуть містити в значній кількості трансжири, то очікувано, що більшість таких продуктів споживає молодь, це підтверджено не тільки тим дослідженням, а ще дослідженням STEPS 19-го року. І 61 відсоток вважає, що їхній, обізнаний, що, так, продукти містять трансжири, ми розуміємо, що вони є, але фактично ми бачили, що більшість обізнані з впливом на здоров'я. Із інших даних, які ви побачите, що цікаво, що ті люди, які сказали, що в їхній раціон не включають продукти з високим вмістом трансжирів фактично сказали, підтвердили, коли вибирали продукт, який вони їдять щодня, що вони їх споживають. Це очікувано, але підтверджують факт, що ми не можемо позбавитися і вибирати ті продукти самі і потребує це питання національного врегулювання.
Решту питань, я думаю, ви… Якщо можна, наступний слайд. Так. це ми вже знаємо. І наступний слайд. Так, фактично вже ті виробники, які імпортують продукти в Євросоюз, можна подивитися, пишуть, що … (Не чути) нуль. Тобто фактично індустрія в більшості, індустрія може свої виробничі потужності і підлаштувати під вимоги Євросоюзу. Питання тоді виходить, що на внутрішній ринок постачається з трансжирами.
Далі. Це ми вже знаємо. Далі. І на завершення цей блок законодавчих таких не ініціатив, а норм, які, можливо, нас ведуть до шляху усунення трансжирних кислот з продуктів харчування загалом очікують законопроект 5148 як завершальний і комплексний на додаток з іншими законопроектами і наказами, які вже є. Я дякую.
Можливо, наступний слайд ще? Так, рекомендації. Ми вже знаємо, що населення підтримує, що це може бути популярною ініціативою серед населення. Але на даний час рівень споживання продуктів з трансжирними кислотами є високим і значним. Фактично ця дискусія про елімінацію і усунення трансжирів іде вже не перший рік, а десь, фахівці говорять, що вже понад 5 років. Фактично Україна вже пройшла певний шлях дискусій. І я думаю, що час настав приймати рішення.
І зараз, як вже було сказано, існує реальна можливість поставити крапку в законодавчому регулюванні і перейти до заходів з впровадження цього законодавства. Дуже дякую.
Ну, і, напевно, логічно, щоб питання були задані і обговорення. Уже в частині обговорення і питання передаю слово пані Яні, яка буде модерувати другу, вже завершальну нашу частину.
Дуже дякую.
Модератор засідання – ……………….
ГОЛОВУЮЧА. Доброго дня, шановні колеги! Хочу подякувати безпосередньо аграрному комітету, представництву ВООЗ, пану Дмитру за організацію такого важливого круглого столу.
Наша сьогоднішня панель безпосередньо присвячена законодавчому врегулюванню. В нашій панелі не просто так не заявлені виступаючі. Тому що запрошених було дуже багато. Є, наскільки я бачу, навіть немає в запрошених і переліку написано. Але я бачу, що є представники Міністерства аграрної політики, Міністерства економіки, є представники бізнес-асоціацій, безпосередньо Держпродспоживслужби, народні депутати, які приймали участь у розробленні законодавчих ініціатив, які стосувалися і дитячого харчування, представники ФАО. Тому запрошую до дискусії.
Коротенько хочу окреслити напрямки нашої дискусії. Тому що і пан Дмитро, і пан Михайло говорили про законодавчі ініціативи.
Перше. Цей закон був прийнятий тільки два тижні тому про дитяче харчування (4554), який уже на підпису у Президента. 5148 прийнятий у першому читанні і повністю підготовлений до другого читання. Також у 2020 році був прийнятий наказ МОЗу, який регулює безпосередньо застосування у нашій частині трансжирних кислот, де є вимоги безпосередньо до операторів ринку маркувати щодо вмісту 2 грамів на 100 грамів продукту харчування. І тут дуже важливо, насправді почути вас, почути операторів ринку, які застосовують ті норми, тому що як в наказі, так і безпосередньо у законопроекті 5148 передбачений перехідний період для бізнесу, тому що вам його саме застосовувати.
Хочу розпочати з представника ФАО. У нас є присутній Михайло Малков, який може доповісти безпосередньо про вплив саме на продукти харчування в частині продовольчої безпеки.
Будь ласка, пане Михайло.
МАЛКОВ М.В. Доброго дня, шановні колеги! Перш за все хочу привітати аграрний комітет, пана Дмитра і всіх розробників цього законопроекту з дуже великою працею і дуже класним результатом. І дуже радий, що мої колеги зі Всесвітньої організації охорони здоров'я теж прийняли участь, зокрема пан Ярно, я бачив його дуже яскравий виступ.
Позвольте на русском языке дальше.
Хотелось бы несколько моментов, на которых хотелось бы обратить внимание. Во-первых, прежде всего с точки зрения ФАО и, наверное, с точки зрения коллег из Всемирной организации здравоохранения следует обратить внимание на институциональное усиление комиссии Кодекса Алиментариус. Потому что когда мы говорим о законах, мы должны говорить еще в том числе над тем, каким образом они будут исполняться и особенно по Кодексу Алиментариус, наверное, должны быть заинтересованы представители бизнеса, потому что именно Комиссия Кодекса Алиментариус является на сегодняшний момент, решения стандартов Кодекса Алиментариус являются на сегодняшний момент основополагающими не только для формирования того, что мы едим, но и для решения торговых споров. И в этой ситуации мы очень рассчитываем в том числе и на понимание коллег из Держпродспоживслужби, из Министерства охраны здоровья.
Следующий момент, на который бы мне хотелось обратить внимание в этой связи, я надеюсь, вы помните, не так давно 23, если мне не изменяет память, сентября состоялся всемирный Саммит Организации Объединенных Наций по продовольственным системам, на котором выступил Президент Украины. В частности Президент заявил о том, что Украиной разработана дорожная карта по трансформации продовольственных систем, которых есть три основных направления.
Одно из них, первое направление самое главное – это вопрос, связанный с трансформацией системы питания, то есть это и что включает в себя безусловное усиление пищевой безопасности, и вопросы, связанные с улучшением детского питания, целый ряд других направлений: и специальное питание, то есть питание для людей с частичной пищевой непереносимостью и так далее, и так далее, и безусловно помощь ……….
Второе направление – это экологизация продовольственных систем – это все, что связано с внедрением политики Европейского зеленого курса, адаптированного под украинские реалии именно в части продовольственных систем.
И третье направление – это все, что связанно с рынками, это работа, нарушение цепочек прибавочной стоимости внутри страны, это вопросы, связанные с продвижением экспорта, и вопросы, связанные с усилением гуманитарной составляющей.
Как вы понимаете, этот закон абсолютно вписывается в ту концепцию, которая была представлена Президентом и которая была передана по линии Министерства экономики, оно являлось основным уполномоченным органом, в секретариат саммита, то есть в штаб-квартиру Организации Объединенных Наций. И мы очень рассчитываем на то, что этот законодательный акт действительно изменит диеты населения, качественно изменит потребление продуктов питания здесь.
И еще один момент в этой же связи, который хочется отметить, это то, о чем говорил мой коллега из Всемирной организации здравоохранения о том, что на сегодняшний момент параллельно происходит трансформация потребительского подхода к продуктам питания. То есть люди начинают понимать, что они едят и они начинают об этом задумываться. Вот, вопросы, связанные с коммуникацией в рамках данного закона, с нашей точки, в рамках исполнения данного закона, являются, с нашей точки зрения, тоже крайне важными.
И последний момент, да, ФАО как продовольственная и сельскохозяйственная организация ООН, я могу официально сказать, сегодня Министерство аграрной политики и продовольствия подписало рамочную программу по работе на ближайшие два года с ФАО и одно из направлений естественно связанно, традиционно связанно с обеспечением безопасности продуктов питания, то есть пищевой безопасности. В этой ситуации мы в рамках своих возможностей и своей компетенции, безусловно, окажем содействие как в имплементации данного законопроекта, так и, если потребуется, в вопросах, связанных с подготовкой данного законопроекта. И, безусловно, мы давно плодотворно и на многих уровнях взаимодействия с Всемирной организацией здравоохранения как на международном уровне, так и на региональном, и на глобальном уровне, так и на региональном уровне и, безусловно, на страновом … (Не чути) мы как ФАО представлены в системе координации ООН в Украине. Я желаю, реально желаю успехов в прохождении данного закона через зал.
Спасибо вам большое.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую, Михайло, за вичерпну доповідь.
Я хочу зараз запросити до слова наші бізнес-асоціації і, можливо, ще у когось будуть якісь зауваження. В принципі, ті асоціації, які приймали участь у розробленні безпосередньо.
Так, будь ласка, Олександр Георгійович.
СТАРИНЕЦЬ О.Г. Вітаю всіх учасників круглого столу! Дякую Дмитру Вікторовичу за ініціативу таку позитивну.
Хочу наголосити, що Михайло Борисович сьогодні зазначав і урядовий законопроект, який готувався МОЗом, це 5543. Хочу сказати, що 5148 готується в секретаріаті комітету до другого читання. Фактично при розгляді на аграрному комітеті законопроекту Дмитра Вікторовича одноголосно члени комітету підтримали саме цю редакцію. На етапі підготовки до другого читання надійшло 86 пропозицій від суб'єктів права ініціативи. Фактично положення 5543 буде враховано в редакції до другого читання.
Сподіваюся, що завдяки сьогоднішній рекомендації Погоджувальної ради, що з 16 листопада Верховна Рада буде працювати в пленарному режимі три тижні, є сподівання, що 17 листопада вдасться розглянути цей законопроект як один з першочергових на засіданні комітету і буде рекомендовано на розгляд Верховної Ради на пленарних засіданнях. Сподіваюся, що на початку грудня, на тому третьому тижні вдасться його ухвалити.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую, Олександр Георгійович. Дякую.
Будь ласка, Ілона. Називайтеся, щоб, може, хто один одного не знає. Будь ласка.
ЗАДВОРНА І.В. Дякую.
Європейська Бізнес Асоціація. Мене звуть Ілона Задворна, я голова харчового комітету Європейської Бізнес Асоціації. Хотіла, не буду довго затримувати увагу, хотіла подякувати організаторам круглого столу, всім, хто підняв це питання, тому що, безумовно, наш комітет, комітет виробників продуктів харчування, ми підтримуємо важливість питання, пов'язаного з темою трансжирів і зменшення використання трансжирів в виробництві продуктів харчування.
Ця тема актуальна. Хочу сказати, що всі компанії, більшість компаній, які є членами нашого комітету, вже давно приділяють увагу цьому питанню. Як зазначала Яна, зараз вона це теж підкреслила, що ще в 2018 році, ми почали над проектом… над наказом МОЗ відповідним, який був затверджений у 2020 році, Наказ про додавання вітамінів, мінералів і інших речовин в харчові продуктів.
І вперше в історії України саме в цьому наказі, який був прийнятий у 2020 році, було введення обмеження щодо використання трансжирів, трансжирних кислот, крім природних (підкреслюю, крім природних) у харчових продуктах призначених для кінцевого споживача на рівні, який відповідає ВООЗ, про те, що зараз говорили колеги з ВООЗ. Тобто 2 грами на 100 грамів готового продукту.
Таким чином… Sorry?
ГОЛОВУЮЧА. Жиру в готовому продукті.
ЗАДВОРНА І.В. В готовому продукті, да.
Таким чином ми, в принципі, по великому рахунку, ми йдемо в ногу з Європейським Союзом. Я не можу сказати, що ми якось драматично відстаємо від колег, які в Європейському Союзі теж займалися цим питанням.
Також була прийнята зміна до директиви з відповідними положеннями про обмеження по рекомендації ВООЗ за рік до прийняття наказу МОЗ.
Я хочу сказати, що виробники продуктів харчування, європейські великі компанії, які представлені в нашому комітеті, вони вже давно вводили поступово, звичайно, не одразу, але вводили практики обмеження і заборону використання тарнсжирів у своїх продуктах.
Я хочу зазначити прикладом, те, що ближче до мене, це компанія Nestle, яка вже в 2014 році мала свою власну внутрішню політику, пов'язану з використанням трансжирних кислот, обмеженням використанням трансжирних кислот, і в 2016 році ця програма, яка була започаткована, була виконана. Тобто і це не тільки компанія Nestle, а багато інших компаній вже давно прийшли до цього, до цих обмежень. Тому, безумовно, ми вітаємо запровадження таких подібних практик на виробництві в Україні.
І коли ми побачили проект закону, безумовно, в частині обмеження трансжирів ми його підтримали одразу, оскільки він був разом з, відповідав тим нормам, які були вже запроваджені МОЗ. Але закон не відповідав іншим нормам Європейського Союзу і виробництву продуктів харчування ЄС. Ми дуже раді, що закон було доопрацьовано до другого читання так, як ми проговорили з урахуванням думки експертів, з урахуванням думки виробників. І я думаю, що це можна зараз використовувати як приклад того, як саме потрібно працювати з бізнес-асоціаціями, з виробниками. Про це казала і пані з ВООЗ, вона зазначала, і це ви можете побачити в тій презентації, в тих підходах, які ВООЗ пропонує. І скрізь ми бачимо - координація з виробниками, робота з обговорення з виробниками.
Ми раді, що це відбулося. Ми дуже вдячні Українській асоціації бізнесу і торгівлі, дуже вдячні Яні безпосередньо за організацію цієї роботи, ми вдячні Лізі виробників харчових продуктів, особисто Геннадію Дмитровичу Кузнєцову, і вдячні Асоціації "Укркондпром", президенту Балдинюку Олександру за те, що всі ці наші дискусії дуже такі були я б сказала на грані, да, значить, наукових підходів, але ми вийшли на оптимальний варіант проекту закону. Таким чином, хочу резюмувати, що ми підтримуємо закон в тому вигляді, який був напрацьований робочою групою.
Я зараз почула, наскільки я правильно зрозуміла, що той мозівський закон попередній, він буде по суті справи, тобто оскільки він буде враховувати це, то ми будемо мати 5148. Ще раз наголошую на важливості того, що подібні зміни, подібну роботу потрібно обговорювати з бізнес-асоціаціями, з виробниками, оскільки це надзвичайно чутливі зміни для виробників і я думаю, що, сподіваюся, хотілося б, щоб ми і надалі йшли от в таких от форматах, як ми відпрацювали з паном Соломчуком, з нашою робочою групою.
Дуже дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую, Ілона Вікторівна.
На правах модератора хочу ще поставити таке питання для обговорення, тому що після безпосередньо презентації ВООЗ було заявлено, що рекомендації безпосередньо і ВООЗ, і, так само ми неодноразово ознайомлювалися, європейських країн, щоб заборонити повністю використання трансжирів до 23-го року. У нас же безпосередньо і… Обмежити, да. Обмежити. Так і написано – заборона трансжирів до 23-го року, тобто да…
Дивіться, просто в нас і наказом МОЗ безпосередньо передбачений перехідний період три роки, і законопроектом, то мені дуже цікаво поставити таке питання на обговорення, тому що це застосовувати нашому бізнесу. У нас, в принципі, перехідний період, якщо наказ був в 20-му році, в нас до 23-го року ми адаптуємося, що стосується 2 грами на 100 грамів готового продукту. Чи ми готові як бізнес заборонити або повністю обмежити використання цих трансжирів? Готові? Будь ласка.
ЧАГАРОВСЬКИЙ В.П. Спілка молочних підприємств України, Чагаровський. Я був одним із авторів того стандарту, де вперше в Україні були обмежені трансжири - 8 відсотків по спредам в 2006 році. На той час ця норма існувала в Європі, тому я підтримую сьогодні обмеження трансжирів, але давайте зробимо ремарку. Яких трансжирів обмеження, природного походження чи неприродного походження? Тому що у вершковому маслі є трансжири природного походження, їх вміст може в різні пори роки досягати і 3, і 10 відсотків. Тому нам треба акцентувати увагу, тому що, знаєте, ми зараз зробимо, приймемо закон, де напишемо просто "трансжири" і отримаємо потім по бізнесу негатив величезний.
Тому давайте ми з вами ще раз до цього підійдемо дуже відповідально і, ще раз кажу, мені сподобалось, що тут пишеться: "Трансжири промислового виробництва". Ось, що мені це сподобалось. І я думаю, що це треба внести в 5148 певні зміни. Ми дали, Спілка молочних підприємств, свої пропозиції щодо… Там, на мій погляд, вони незначно суттєві, але деякі пропозиції, про які я хочу сказати. Чомусь в багатьох статтях підкреслюється пальмова олія.
Якщо ми говоримо про рослинні гідрогенізовані жири всі, то пальмова олія теж входить до рослини гідрогенізованої. Тому в мене пропозиція слово "пальмова" викреслити взагалі, а є рослинні гідрогенізовані жири. Дмитро Вікторович сміється, да, тому що в нас є міфи… У нас є міфи стосовно того, що в багатьох народних депутатів і в багатьох, що пальмова олія – це трансжири. Пальмова олія – це натуральний продукт. Послухайте, це гідрогенізований, ви ж не пальмову олію дали, ви поставили гідрогенізований, я підкреслюю, гідрогенізований промислового виробництва, штучного походження ви поставили, але не пальмову олію.
Тому в мене ще раз таке, давайте ми, щоб ми зробили теж, якщо робили цей закон, то зробили його таким, щоб він не завдав шкоди нашому бізнесу. Тому в мене пропозиція слово "пальмова олія" викреслити всюди і визначення маркування "що містить пальмову олію" теж викреслити і ще раз підкреслити, там у нас в пропозиціях є, "неприродного походження трансжири". От на чому треба зосередитись. В цілому я підтримую закон, але є певні ремарки, певні такі, які дадуть можливість, ще раз, знову роздмухувати міфи стосовно пальмової олії. Я думаю, що нам боротися не з пальмовою олією треба, а нам боротися з тими виробниками, в яких філософія і бізнес нижче певних планок моралі. Ось з ким треба боротися. А пальмова олія – це рослинний продукт натуральний.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую.
СОЛОМЧУК Д.В. Дякую, Вадим Петрович.
Коли ви знали, що законопроект буде в першому читанні переголосований, ви це знали, всім розсилали, так само обдзвонював, надайте свою пропозиції, але, крім сьогоднішнього дня, години тому, я перший раз від молочників, від вас побачив пропозиції. Чому всі асоціації надали їх вчасно ще місяць тому, півтора місяця тому, від вас тільки що? Чомусь так, я не знаю, чому.
А, по-друге, можна це під запис, можна ні, але мене от в Україні дуже дивує, коли голова Асоціації молочників починає вступати за пальмову олію. Я от не розумію одного, ми якщо молочники, то давайте ми будемо молочниками, а якщо ми не молочники, то давайте назвемось асоціацією трансжирників. Вадим Петрович, давайте, на двох кріслах не всидимо.
Дякую вам.
ЧАГАРОВСЬКИЙ В.П. Дмитро Вікторович, я не молочник, я фахівець і я вам говорю як фахівець, а не молочник.
СОЛОМЧУК Д.В. Я вам кажу як споживач молочних продуктів.
ЧАГАРОВСЬКИЙ В.П. А я вам говорю не як голова Спілки молочних підприємств, а як фахівець, який розуміє різницю між трансжирами і пальмовою олією.
_______________. Дякую, Вадим Петрович.
ЧАГАРОВСЬКИЙ В.П. І який розуміє, які фракції: олеїнова, стеаринова і які впливають, і негативно впливають на… То не треба мене зараз тут перед всіма розпинати, що голова молочників… Ми з вами допрацювалися, що 1,7 мільйона поголів'я. Ось про що треба думати, а не про пальмову олію.
_______________. Дякую вам.
СОЛОМЧУК Д.В. Давайте думати.
ЧАГАРОВСЬКИЙ В.П. І ще одну ложку дьогтю про Європейський Союз. Ось що імпортує Європейський Союз в Україну – гідрогенізовані рослинні жири. Ось, будь ласка, фотографії. Кулінарний крем, який містить гідрогенізовані рослинні жири. І такий продукт надходить 600 тонн в місяць в Україну. І що? Хто, молочники це? Не молочники.
СОЛОМЧУК Д.В. Так забороняємо. 5148…
ГОЛОВУЮЧА. Вадим Петрович, дякую за інформацію.
Дивіться, проект…
(Загальна дискусія)
СОЛОМЧУК Д.В. Я – за, щоб взагалі заборонити, я – за.
ЧАГАРОВСЬКИЙ В.П. …вміст трансжирів - два, а не забороняти.
СОЛОМЧУК Д.В. Якби за кнопкодавство… не проголосували законопроект, і так би голосували.
ЧАГАРОВСЬКИЙ В.П. Обмежує вміст трансжирів, а не забороняє.
ГОЛОВУЮЧА. Обмежує суттєво, звичайно.
І плюс… зараз секундочку. Проект же був прийнятий до першого читання, ми з усіма його доопрацювали. Наскільки пам'ятаю, Тетяно, навіть що стосується по молочникам, у нас був Danone, у нас був ……. з ними. І повністю таблицю до другого читання ми доопрацювали. І ніяких пропозицій не надходило додаткових, які зараз якраз Вадим Петрович роздавав.
_______________. Можно вопрос задать? Скажите, пожалуйста, а кто из молочников, из конкретных предприятий выступает против?
СОЛОМЧУК Д.В. Ну, я назви не знаю, не буду тут називати.
_______________. Ніхто не знає…
СОЛОМЧУК Д.В. Я назви знаю, не буду тут називати. Кому потрібно, повідомлять.
_______________. …до складу спілки, які дають пояснення. Проти чого, ви мені скажіть. От ви сказали… виступає проти чого? Проти чого? Ви ж не сказали, проти чого.
(Загальна дискусія)
ГОЛОВУЮЧА. Давайте будемо концентруватися все-таки на круглому столі. Дякую.
_______________. Давайте ми не будемо. Так проти чого, скажіть?
(Загальна дискусія)
ГОЛОВУЮЧА. Проти використання пальмової олії, про яке ви говорили. Дякую.
Колеги, у нас хотів якраз виступити Швець Олег. Будь ласка, Олег.
ШВЕЦЬ О.В. Доброго дня. Дякую за можливість виступити. Я Олег Швець, голова Асоціації дієтологів України. Нарешті ми зможемо сказати про цей надзвичайно важливий закон, тому що він, звісно, стосується менше бізнесу, а більше громадського здоров'я. І сьогодні вже говорив пан Радуцький про те, що серцево-судинні захворювання – це лихо українське.
І, шановні колеги, коли ми говоримо про поголів'я рогатої худоби, там що воно зменшується, я хочу наголосити, що населення України зменшується на 400 тисяч щороку внаслідок смертності від серцево-судинних захворювань.
Якщо взяти окремо трансжири, то данці перед тим, як приймати власний закон 2003 року, вони порахували, скільки життів забирають трансжири. І це 18 тисяч, якщо перерахувати на нашу смертність і чисельність населення кожного року в Україні.
Пан Андрій вже сказав про те, що п'ять років питання розглядається вже, щонайменше. І перший законопроект, до речі, наша асоціація підготувала, в 2017 році він пройшов громадське обговорення, тоді поважні організації виробників дали свої зауваження і цей закон мав вступити в законну силу минулого року вже, 2020 року.
Тобто те, що сьогодні є закон, в якому йдеться про обмеження вмісту трансжирів, який фактично означає ілюмінацію трансжирів, означає, що ми будемо рятувати щороку 18 тисяч людей. І тому я вітаю всіх авторів цього законопроекту, ви можете в себе у вікіпедії написати, що ви дійсно зробили велику справу для України. Але у нас є деякі занепокоєння.
І перше занепокоєння, воно стосується співставлення того, що є у нас, з тим, що є в Європі. От сьогодні згадували європейський регламент 2019 року, і якщо порівняти навіть назву цього регламенту, він називається: про ілюмінацію трансжирів. Він не має назви поліпшення якості дитячого харчування, у ньому немає мови про заборону там якихось речей у рекламі дитячого харчування або про заборону вмісту… про вміст пестицидів. Тобто цей регламент стосується трансжирів.
У чому наше занепокоєння. Одна з частин цього закону може от бути на вимогу якоїсь асоціації, наприклад, те, що обов'язково треба писати, містить пальмову олію, може бути перепоною, бар'єром для того, щоб цей закон набув чинності. Його не підпише Президент або ще щось трапиться, і ми знову будемо втрачати життя українців. Тут наше занепокоєння, я не знаю, ми не дуже розуміємося на лобістській грі на те, які взаємовідносини є у виробників там кондитерських виробів, молочних продуктів, хто застосовує пальмову олію, хто не застосовує, але як асоціація лікарів, які мають справу з нездоровим харчуванням і намагаються впливати на це, це нас дуже непокоїть.
І тепер я хотів би, ну, все ж задати питання одне. Насправді коли готувався це законопроект, яка в нього була мета? Можете відповісти, будь ласка?
СОЛОМЧУК Д.В. Мета була повністю заборонити використання, потім відбулася така... такий круглий собі стіл з виробниками, асоціаціями.
ШВЕЦЬ О.В. Заборонити використання чого?
СОЛОМЧУК Д.В. Гідрогенізованих пальмових жирів та інших трансжирів.
ШВЕЦЬ О.В. Ну, тоді треба було назвати: Закон про заборону або ………., обмеження...
СОЛОМЧУК Д.В. Назва закону не впливає на його дію. Називалося, тому що так потрібно було, да, для того, щоб проходження було як би це...
ШВЕЦЬ О.В. Ну, я вибачаюсь...
СОЛОМЧУК Д.В. Є технічні моменти.
ШВЕЦЬ О.В. Я вибачаюсь за те, що повторююсь, але велосипед, як відомо, він має одну модель, яка рухається найкраще. Якщо...
СОЛОМЧУК Д.В. Головне – статті закону, які вони будуть прийняті, так він буде...
ШВЕЦЬ О.В. Якщо закон набуде чинності і буде працювати – немає питань.
СОЛОМЧУК Д.В. Має працювати в любому випадку.
ШВЕЦЬ О.В. Ну, подивимось. І тоді я на закінчення скажу ще пару слів, якщо дозволите.
ГОЛОВУЮЧА. Да, будь ласка.
ШВЕЦЬ О.В. Окрім заборони трансжирів, яка є одним з найперших пріоритетів інтервенції у громадське харчування і громадське здоров'я, є ще чотири напрямки, один з яких рухається дуже активно в Україні – це реформа шкільного харчування. І ще три напрямки якраз, які для народних депутатів можуть стати новими можливостями. Це, перше, обмеження реклами харчових продуктів, які містять велику кількість цукру, солі, жирів, яка спрямована на дітей. Друге – це обмеження вмісту смолі в харчових продуктах. І третє – це введення додаткових податків на харчові продукти, які містять великі... велику кількість солі, цукру і жирів.
Дякую за увагу.
СОЛОМЧУК Д.В. Це вже в процесі.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую.
Будь ласка, Олена Василівна.
ВІНТОНЯК О.В. Доброго дня. Олена Вінтоняк, народний депутат України. Я от прослухала доповідь ВООЗ, і дійсно це, коли така інформація концентрована, жахає. Жахає те, до чого призводить споживання трансжирів.
Що я хочу сказати, що, по-перше, в Законі 5148 є 55 підписантів. Це вже говорить про те, що велика кількість депутатів зацікавлені в тому, що... і вони підтримують цю ідею обмеження використання трансжирів. Це перше.
Я хочу запевнити, що ми, по-перше, обговорювали ці законопроекти... цей законопроект і в залі, і в першому читанні. Величезна кількість притомних, свідомих депутатів, які будуть підтримувати цей законопроект, і я сподіваюсь, що друге читання, воно... він пройде успішно і буде прийнятий. Тому що ми всі маємо розуміти, що скільки б не говорив бізнес, хоча ми чуємо позицію про те, щодо є певні стратегії, що вже там з 2014 року напрацювання щодо обмеження трансжирів у використанні в своїй продукції.
Тобто що я хотіла сказати, скільки би ми... бізнес не говорив про те, як це боляче для них, потрібно враховувати те, що жодні податки, які ми отримуємо сьогодні від продуктів з використанням трансжирів, там ця гривня додаткова умовно або та, яка була. Вона обернеться, крім того, що це людські життя, це втрата трудових ресурсів для держави, це втрата тих самих податків, які вони би могли приносити в бюджет держави, якщо вони би були працездатними, це є втрати на тому, що потрібно додаткове лікування, це втрати на тому, що будуть хворі діти. Тому одна така гривня для бізнесу, про яку говорять, там втрачена, вона для держави в цілому потім обернеться десятками і сотнями. Тому, зваживши все це, я думаю, що в залі, я більше ніж впевнена, що в залі все ж таки цей законопроект пройде успішно.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую.
Секундочку. Геннадій Дмитрович Кузнєцов, будь ласка, "Ліга виробників харчових продуктів".
КУЗНЄЦОВ Г.Д. Дякую.
По-перше, дозвольте подякувати організаторам цього круглого столу. На мій погляд, він вдався, дуже цікава інформація.
По-друге, дійсно подякувати авторам законопроекту 5148 і підкреслити те, що говорила моя колега Ілона Задворна, що сам процес розгляду цього законопроекту є дуже гарним прикладом того, як можна доопрацьовувати вже в процесі законопроект і зробити його таким, що повністю, я підкреслюю, повністю відповідає європейському законодавству і законодавству України.
Для колег із асоціацій прошу звернути увагу на те, що, можливо, вони просто не побачили останню порівняльну таблицю і тому є такі претензії. Хоча, власне кажучи, та таблиця, яка найближчими днями буде розміщена на сайті Верховної Ради, наскільки я розумію, вона якраз враховує ті всі зауваження фактично, які говорилися. Тому ми вважаємо, що цей законопроект має право на існування. Ми не маємо сумнівів, що він буде підтриманий народними депутатами. Але хотілось би так, скажімо, трошки заглянути в майбутнє.
Справа в тому, що написати – це навіть дуже невеличка, я би так сказав, частина вирішення проблеми. Інше питання, як державні органи будуть контролювати вміст трансжирів у продуктах, особливо в тих, які продаються, грубо кажучи, в ларьках. Це інше дуже складне питання.
І тому тут є питання, точніше пропозиції, до народних депутатів, звернути увагу саме на проблеми контролю таких продуктів. І це можливо бути окремим навіть законопроектом, який буде підвищувати результативність і ефективність державного контролю.
Дякую за увагу.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую.
СОЛОМЧУК Д.В. Дякую.
Так, я ще хотів додати Вадим Петрович, те, що ви казали за пальмову олію, так як колега нагадав. Коли законопроект заходив з комітету на перше читання у сесійний зал, це було декілька місяців тому, то таких слів, як "пальмова олія", вже в ньому не було. Це було ще три місяці тому забрано звідти. Це тримісячної давності або навіть чотирьохмісячної вже.
ГОЛОВУЮЧА. І там безпосередньо всі питання, які були узгоджені, вони в рішенні комітету, да. Я думаю, що Олександр Георгійович підтвердить...
СОЛОМЧУК Д.В. Ну, в сесійний зал на перше читання вже законопроект заходив без... Так що, ну, будьте уважніше просто.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую.
Будь ласка, ще що хотіли. Назвіться, будь ласка.
БОЛДЕНЮК О.В. Дякую. Олександр Болденюк, Асоціація кондитерів України "Укркондпром".
Шановні колеги, шановні колеги в президії, шановні колеги в залі, я, чесно кажучи, в мене таке враження, що ми з державою знаходимося в якихось різних світах. Тому що тут нам весь час кажуть, якісь там бізнеси, якісь там прибутки додаткові, лобісти з бізнесу. Ну, я представляю всю кондитерську галузь, в нас наші учасники – це три чверті всієї кондитерки, яка виробляється в Україні. У нас всі учасники борються за те, щоб було обмеження трансжирів.
Більше того, ну, колеги, ви мені вибачте, але у нас багато в чому прозорий, білий бізнес, який входить в асоціацію, це більшість української кондитерки. Те ж саме молочників, подивіться, вони борються з фальсифікатом, борються так же, як і ми боремося з тим фальсифікатом. І коли держава каже, там якісь лобісти будуть проти цього закону, вибачте, так ми цей закон, "Укркондитерпром", Ліга виробників (Геннадій Кузнєцов) і пані Ілона Задворна (харчовий комітет), ми це ініціювали ще кілька років тому назад. Ми тоді прийшли в ЦГЗ МОЗ і запропонували, пан Андрій Скіпальський має це знати, запропонували редакцію змін в наказ МОЗ, тому що в нас така була позиція, що Верховна Рада там цей закон може приймати роками. Але МОЗ має всі повноваження ввести регламент і заборонити, обмежити, вибачте, трансжири (ТЖК), ну, не трансжири, а ... (Не чути) ТЖК, будемо скорочено говорити.
Тоді МОЗ, значить, нам пішов назустріч, і була створена робоча група, яка опрацьовувала цей законопроект. Інше питання, що МОЗ, який ратує за те, що це все-таки змінювалося, чомусь там два роки тримали цей проект наказу, який треба було доробити за місяць, за два і видати, оце велика проблема для нас була. Чому? Тому що для бізнесу, для нашого бізнесу головне – це прозорі, зрозумілі правила гри на ринку.
Ми чому пропонували, тому що, колеги, перейти на низькі трансжири отак от не можна сьогодні на завтра. І в нас була важка дискусія, коли ми з паном Олегом Швецом в перший раз це питання обговорили, це було десять років тому назад. Так же, пане Олеже? І тоді ми отримали чіткий посил від головного дієтолога України, що, хлопці, це доведено, це шкідливо для здоров'я. І коли ми цей сигнал отримали, ми зрозуміли, ця справа невідворотна, і чим раніше ми почнемо процес, тим нам буде краще.
Тому те, що казала пані Ілона Задворна, я хочу вас, шановні панове народні депутати, теж поінформувати, що українські кондитери, і не лише кондитери, ті самі молочники, на багатьох підприємствах лідерах уже були започатковані процеси переходу на низькі трансжирів. І цей процес закінчився на багатьох компаніях. Лідери уже зараз працюють по нових вимогах. Насправді, щоб ви розуміли просто, і компанія називалась, я не можу назвати компанію, бо це буде прихована реклама, не на користь. Але насправді це вже було зроблено.
Чому?
ГОЛОВУЮЧА. Дякую вам.
БОЛДЕНЮК О.В. Я перепрошую, пане Дмитре, ви сказали, я не почув вас.
СОЛОМЧУК Д.В. Я без реклами можу названу компанії назвати.
БОЛДЕНЮК О.В. Вам то можна.
СОЛОМЧУК Д.В. (Не чути)
БОЛДЕНЮК О.В. Дивіться, я вам таке скажу, не путайте гідрогенізацію - це технологія, бо ви весь час путаєте, і в законопроекті путали, скрізь. Дивіться…
СОЛОМЧУК Д.В. (Не чути)
БОЛДЕНЮК О.В. Ні-ні, ви не чули. Тому що це те саме, що ми заборонимо ножі кухонні, тому що ножем можна вбити людину. Так, можна вбити людину ножем, але ніхто не забороняє кухонні ножі. Те саме, це просто технології гідрогенізації …(Не чути) Ви можете гідрогенізацію зробити в нульовий трансжир взагалі, нульовий трансжир. Іі це ж олійники вам те ж саме скажуть, вони казали це, власне. Тому ніде у світі не забороняється гідрогенізація. Забороняються… обмежуються трансжири. І це правильний підхід, як там уже виробник зробить, це його справа, насправді.
Важливо, що для нас? Важливо це перехідний період. Тому що поміняти жири технології не можна протягом року, півтора. Питання не в кондитерах навіть, питання в тому, що ми маємо купувати жири у нашого національного виробника жирів, вони мають провести модернізацію і перейти на низькі трансжири.
У нас був діалог з жировиками. Ми їм сказали, хлопці, це ваша справа. У вас є два роки об'єктивно, щоб ви перейшли. Інакше ми будемо купувати за кордоном. Вам це треба? Нам це не треба. І нам це треба. Тому був такий діалог, була конференція велика жироків. Я виступав і сказав, хлопці, ми переходимо, ви як хочете.
Тому зараз… Але питання в іншому. Перехідний період. Чому? Дивіться, Європейський Союз, навіть ті зміни, які просто крапка міняється на етикетці, просто крапка міняється, два роки перехідний період. Коли у нас були зміни технічні …(Не чути) маркування, нам дали перехідний період півтора роки, і ми вийшли десь приблизно відсотків 5-10 етикеток було знищено, тому що за півтора роки неможливо без втрат перепоміняти етикетку.
Це процес економічний, я можу на пальцях пояснити, просто сьогодні не тема цього питання. А перейти на низькі трансжири всі галузі не те, що нам, але й жировикам, і всім галузям, це не є процес, який ми зробимо там… Я можу це пояснити економічно і технологічно. Просто зараз кажу як констатація факту.
Ще одне питання. Дивіться, уже зараз іде перехідний період, який означено відповідним …
ГОЛОВУЮЧА. Наказом.
БОЛДЕНЮК О.В. Наказом МОЗ України, що держава робить протягом цього перехідного періоду. Прийти, заборонити – о'кей, це супер. Що робиться, яка ситуація в жировій галузі? Об'єктивно що вони роблять, які у них труднощі станом на зараз? Тому що ми ж купимо це все одно у кого-небудь. Підтримка є? Я не знаю. Яка ситуація по нас…
Дивіться, у нас зараз, ну, я не буду проблеми перелічувати. Бо ми працюємо всупереч державі, не завдяки. Нам ніхто ні в чому, харчовикам, переробникам не допомагає, ніхто і ні в чому. Ми боремось проти і всупереч ідемо хвилям. Тут є Михайло …, теж саме скаже… І є підсумки цієї роботи. Тому нам треба перехідний період. На щастя ті положення, які пан Дмитро Соломчук погодився внести, там була чітка позиції асоціації. Оце суперечить директиві ЄС. Давайте заберемо, будь ласка. Оце суперечить директиві ЄС.
Да, він вніс до другого читання зміни. Я закликаю депутатів народних підтримати…. Підтримати саме зміни Соломчука. Тому що те, що він вніс, воно гармонізує повністю і прибирає оці негативні елементи за європейським законодавством. Тому що там були інші пропозиції інших депутатів, і то не зовсім правильно.
Тому, колеги, я закликаю вас, правильний законопроект. Хоча мозівський не був гіршим. Але, дивіться, ви – політики, ви – держава… держава. Будьте обережними в тому, щоб бізнес паплюжити. Тому що ви створюємо продукт в цій країні, ми створюємо продукт і в дуже важких економічних умовах. Ми боремося і з імпортом, і ми забезпечуємо нашу країну. Підтримайте харчовиків. Не треба казати всім, що там бізнес – це якісь лобісти, про те, що бізнес там робить що попало, що виробляємо що попало… Це неправда. Ми боремось і ми робимо….
Спасибі.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую.
Будь ласка, хто репліку? Будь ласка, Олена Вінтоняк. Ще у нас запрошені.
ВІНТОНЯК О.В. Я прослухала ваш виступ. У мене таке питання. Скажіть, будь ласка, на вашу думку, який перехідний період потрібен для того, щоб перейти.
БОЛДЕНЮК О.В. Ну, пан... тут є Геннадій Кузнєцов, він розкаже, який був перехідний період реально в Європейському Союзі.
ВІНТОНЯК О.В. Добре.
БОЛДЕНЮК О.В. Вони приблизно років 15 переходили на цей процес. Ми, розуміючи, що в нас буде, все, як завжди, через одне місце, ми почали раніше це робити. І ми добивалися від МОЗ, щоб вони започаткували цей наказ із перехідним періодом, як сигнал для всіх, що, хлопці, час закінчився: або ви перебудуєтеся, і ось цей час, пішов зворотній відлік. Сейчас в нас там ще залишилося півтора року. Я думаю, що ми встигнемо протягом цього періоду перейти.
Але, якщо руку покласти на серце, об'єктивно половина, ну, хай третина галузі, чверть галузі, яка десь там на рівні заводів, продтоварів і так далі, ну, нашої галузі харчовиків, там будуть проблеми, особливо тіньовий сектор. Чи держава зможе там поставити, дійсно, контролювати?
Тому що в нас ситуація була зараз в Харкові, знайшли цукерки російські, ми знайшли, і ні поліція не хоче реагувати, ні СБУ не хоче реагувати. Лише Держпрод раз п'ять туди виходив, поки врешті-решт їх спіймали, і то там через "не могу". Де держава?
ВІНТОНЯК О.В. Ну, це просто трошки інший напрямок, розумієте, там контрабанда, ще щось, це не про заборону трансжирів... не про обмеження трансжирів в продуктах.
БОЛДЕНЮК О.В. Три роки, я думаю, нам цього...
ВІНТОНЯК О.В. Дивіться, чому я запитала, тому що я являюся членом Комітету по євроінтеграції України до Європейського Союзу. Це по-перше. І от ми, власне, постійно моніторимо виконання Угоди про асоціацію з ЄС, і багато переговорів ведеться, багато говориться про те, як нам потрібно займатися стандартизацією, сертифікацією, тобто я ж так розумію, що в нас тут, ви говорите, що всі виробники високоякісної продукції фактично там більш-менш, так, ми ж всі хочемо виходити так само і на європейський ринок. Тому в нас і нема цього часу, звичайно, що ми 15 років, у нас економіка не витримає, щоб ми просто вбивали населення ще 15 років, розумієте, для того, щоб потім там покращити якість продуктів. Тому...
_______________. (Не чути)
ВІНТОНЯК О.В. Я ж не про вас говорю, я говорю про там тіньових там умовних, про які ми говоримо. Так, тому, власне, нам треба пришвидшуватися, звичайно, що 15 років в нас нема, і виробникам виходити на європейський ринок, так, а якщо ми підтримаємо цей закон, якщо ми його будемо вводити в дію і вводити ці всі обмеження в використання трансжирів, це буде великий плюс для тих самих наших виробників для того, щоб заробляти кошти і робити свій бізнес не тільки в Україні, а й поза межами.
БОЛДЕНЮК О.В. Дивіться, ми в Європейський Союз 100 тисяч тонн на рік експортуємо нашої продукції. Уявіть собі цей обсяг цієї продукції.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую.
БОЛДЕНЮК О.В. Ми там уже давно є, ми боремося там, повірте мені. І без держави боремося, самі.
ВІНТОНЯК О.В. Тоді ми всі на вірному шляху і ви, і ми.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Колеги, маємо вже фіналізувати. Те, що ви говорите про перехідний період, законопроектом він передбачений у таблиці до другого читання, з якою ви зможете ознайомитися на сайті, так само, три роки передбачено.
У нас остання буквально репліка і будемо фіналізувати. Дякую.
КУПИРА Д. Шановні народні депутати, шановні учасники! Мене звати Дмитро Купира, я з громадської організації "Центр громадянського представництва "Життя". Ми десять років займаємося тим, що відстоюємо громадське здоров'я в Україні. І скажу, що за статистикою 90 відсотків передчасних смертей в Україні не через старість, і тільки 10 відсотків припадає на інфекційні хвороби, наприклад, як на коронавірус. 90 відсотків – це неінфекційні захворювання, які в основному викликані чотирма факторами ризику: це алкоголь і тютюн, неправильне харчування, малорухливий спосіб життя.
От сьогодні я радий, що йде обговорення про здоровіше харчування. Ми від громадськості вітаємо як найшвидше ухвалення законопроекту, який би обмежив до європейського стандарту вміст трансжирних кислот в продуктах харчування.
І від себе як громадськості скажу, що, і ми знаємо, що це законодавче врегулювання – найефективніший інструмент захисту здоров'я населення, і за це вам дякуємо, що ви працюєте, і бачимо фініш перед собою. Зі своєї сторони готуємо інформаційну кампанію для населення про те, в чому містяться жирні кислоти… трансжирні кислоти і про їхню шкоду. Адже навіть з того дослідження, яке ви маєте нагоду бачити, люди, які слідкують за своїм харчування, не всі знають, про те, що вони споживають трансжирні кислоти, навіть ті, хто намагається слідкувати.
Тому бажаю вам успіху в зміні законодавства в інтересах здоров'я українців.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую.
Будь ласка, Дмитро Вікторович.
СОЛОМЧУК Д.В. Дякую всім колегам.
І дуже от приємно, тільки що мені пише рівненський виробник молочних продуктів "Щедрик", такий є, Марія Рудомська, власниця. Така рівненська головна молочна фабрика. Каже, дякую, що турбуєтесь за здоров'я. Забороніть вже це, ми всіма руками… Радивілівські так само пишуть. Дві це фабрики по цукеркам рівненські невеличкі, крафтові. Одна з Дубно, одна з …….. Пишуть: забороняйте скоріше, вистачить цього свавілля. Це пишуть власники виробництв. А мені це, ну, я споживаю цю продукцію вже 10-15 років. Вона якісна. І якщо власники це пишуть, значить, ми йдемо правильним шляхом.
І мало того, я думаю, що ми незабаром почнемо висвітлювати вже відкрито з магазинів, як виробники ховають те, що є в продуктах, висвітлювати це, показувати. Тому що як би всі своїх героїв мають знати.
Дякую всім колегам за підтримки. Дякую за таку чудову співпрацю зі всіма асоціаціями протягом декількох місяців. На жаль, навіть всі лобісти пальмової олії, які у мене, і гідрогенізованої пальмової олії, трансжирів, які були у мене в офісі, ні на одній зустрічі, коли я мастив бутерброди нею, як би вони не казали, яка вона корисна, не хотіли споживати з чаєм і кавою, на жаль. Я цього чекав, що все-таки будете споживати. Але це таке.
За результатами обговорення питань учасники круглого столу звертаються, я як головуючий сьогодні, звертаюсь до Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики щодо звернення до Прем'єр-міністра України дати доручення Міністерству охорони здоров'я України про розроблення плану заходів щодо заборони використання трансжирів у продуктах харчування, і доопрацювання до другого читання та розгляду на засіданні комітету проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення якості продуктів харчування, що споживаються дітьми (реєстраційний номер 5148) та подання його на розгляд Верховної Ради України, щоб в цьому році до Святого Миколая нам як би його вже і підписав Президент, було б бажано, і ті виробники, які будуть роздавати діткам і от депутатів буду всіх закликати, дитячі ці новорічні подарунки, то щоб там солодощі вже були без трансжирів.
_______________. Ну, це буде тільки в 2024 році.
СОЛОМЧУК Д.В. Ну, нічого, ми почнемо інформаційно, знаєте, така політика, вона також важлива, якщо...
_______________. Це ще 52 тисячі життів.
СОЛОМЧУК Д.В. Буду дуже всім вдячний, якщо всі виставлять...
_______________. Обмеження – не заборона використання.
СОЛОМЧУК Д.В. Десь заборона, десь обмеження. А ви своїм кажіть, хай вже не використовують. От з сьогоднішнього дня, без закону.
Дякую всім. Виставляйте пости на фейсбук за чудовий круглий стіл. Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую всім.