Протокол № 2, 12.12.2014
02 березня 2015, 16:46
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ
ТА ЗЕМЕЛЬНИХ ВІДНОСИН
Протокол № 2
12 грудня 2014 року
Засідання Комітету
адреса: вул. Грушевського, 5, конференц-зал, 12:30 год.
ГОЛОВУЄ: Голова Комітету Кутовий Т.В.
ПРИСУТНІ: народні депутати України - члени Комітету: Бакуменко О.Б., Бобов Г.Б., Вадатурський А.О., Вітко А.Л., Давиденко В.М., Дідич В.В., Дмитренко О.М., Заболотний Г.М., Івченко В.Є., Кіт А.Б., Козаченко Л.П., Кулініч О.І., Кучер М.І., Люшняк М.В., Мірошниченко І.В., Мушак О.П., Негой Ф.Ф., Нестеренко В.Г., Омельянович Д.С., Хлань С.В., Юрчишин П.В.
ВІДСУТНІ: Бриченко І.В., Добкін Д.М., Корнацький А.О.,Кузьменко А.І., Лабазюк С.П., Лунченко В.В., Мартиняк С.В., Петьовка В.В.
Від секретаріату Комітету присутні: завідувач секретаріату Комітету Хоменко О.М., заступники завідувача секретаріату Комітету Ванівський Б.С., Самсоненко В.В., головні консультанти Величко В.І., Гаркавенко Ю.М., Жидков О.Є., Коляда О.М., Усата Р.Ю., Чернишенко І.І., старший консультант Боремська З.В., консультант Корякіна І.І., спеціаліст І категорії Кантур С.В.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Про звернення народних депутатів України – членів Комітетів до Кабінету Міністрів України з питань децентралізації центральних органів виконавчої влади.
2. Про обрання голів підкомітетів та затвердження персонального складу підкомітетів.
1
СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету Івченка В.Є. про звернення народних депутатів України – членів Комітетів до Кабінету Міністрів України з питань децентралізації центральних органів виконавчої влади.
В інформації зазначалось, що відбувається процес реорганізації та ліквідації деяких центральних органів виконавчої влади, що затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2014 року № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади». Заходи, передбачені даної постановою, повністю руйнують цілісну систему формування та реалізації державної політики в агропромисловому комплексі.
Зокрема у відповідності до вищезазначеної Постанови уряду, створюються:
1. Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів на базі Державної ветеринарної та фітосанітарної служби, приєднавши до неї:
- Державну інспекцію з питань захисту прав споживачів;
- Державну санітарно-епідеміологічну службу.
2. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, шляхом реорганізації Державного агентства земельних ресурсів України.
Ліквідовується Державна інспекція сільського господарства України. Відповідні функції покладаються на:
- Міністерство внутрішніх справ щодо здійснення реєстрації та обліку машин;
- Державну службу з безпеки на транспорті щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині експлуатації та технічного стану машин (новостворена служба);
- Державну службу з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів щодо здійснення сертифікації насіння і садивного матеріалу (новостворена служба);
- Державну екологічну інспекцію щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів.
Народні депутати-члени Комітету висловили ряд зауважень та застережень щодо прийнятої урядом Постанови, зокрема:
Постановою по суті здійснюється лише перерозподіл функцій між міністерствами та центральними органами виконавчої влади. Слід зазначити, що прийняттю постанови мало б передувати більш глибоке вивчення і обговорення, як з позицій ефективності роботи і реального спрощення умов роботи для бізнесу, так і щодо наслідків для економіки держави.
Передбачені постановою заходи повністю руйнують цілісну систему формування та реалізації державної політики в агропромисловому комплексі.
Схема спрямування і координації діяльності центральних органів виконавчої влади Кабінетом Міністрів України через відповідних членів Кабінету Міністрів України, визначена постановою, знищує побудовану систему між Мінагрополітики України та ЦОВВ а також роботу регіональних відділень ЦОВВ з органами місцевого самоврядування та спричиняє багато проблемних питань.
Так, новостворена Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, на яку покладаються функції з реалізації державної політики, які виконували органи, що припиняють свою діяльність (Держветфітослужба, Держспоживінспекція, Держсанепідслужба), а також функції із здійснення державного контролю (нагляду) за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері туризму та курортів, спрямовується та координується безпосередньо Кабінетом Міністрів України.
Це суперечить чинному законодавству. Зокрема, згідно статей 6, 18 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» міністерство забезпечує формування та реалізує державну політику в одній чи декількох визначених Кабінетом Міністрів України сферах, проведення якої покладено на Кабінет Міністрів України Конституцією та законами України. Міністр забезпечує формування державної політики у відповідній сфері та контролює її реалізацію центральними органами виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується ним.
Статтею 16 цього Закону встановлено, що центральні органи виконавчої влади утворюються для виконання окремих функцій з реалізації державної політики як служби, агентства, інспекції, діяльність яких спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через відповідні міністерства.
Згідно із статтею 21 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» Кабінет Міністрів України спрямовує і координує роботу міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які забезпечують проведення державної політики у відповідних сферах суспільного і державного життя.
Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади відповідальні перед Кабінетом Міністрів України, підзвітні та підконтрольні йому. Питання діяльності міністерств у Кабінеті Міністрів України представляють відповідні міністри. Діяльність центральних органів виконавчої влади, керівники яких не входять до складу Кабінету Міністрів України, спрямовується і координується міністрами. Питання діяльності таких центральних органів виконавчої влади представляють відповідні міністри, до сфери спрямування і координації яких належать ці органи.
Аналогічна норма передбачена статтею 16 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади».
Крім того, згідно із статтею 23 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» центральний орган виконавчої влади у межах своїх повноважень, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України та наказів міністерств видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.
Тобто, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, діяльність якої спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України не буде мати повноважень щодо прийняття наказів нормативно-правового характеру.
Таким чином, спрямування та координація Кабінетом Міністрів України безпосередньо центральних органів виконавчої влади суперечить Закону України «Про Кабінет Міністрів України» та Закону України «Про центральні органи виконавчої влади».
Окрім цього, підпорядкування окремих ЦОВВ безпосередньо Кабінету Міністрів може призвести до втрати контрольованості за їх діяльністю, оскільки Кабінет Міністрів є колегіальним органом, відтак втрачається персональна відповідальність за діяльність того чи іншого органу, яка у випадку підпорядкування окремому Міністерству лежить на відповідному Міністрові.
Також абсолютно нелогічним є підпорядкування створеної замість Держземагентства Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Мінрегіону України.
Мінрегіон України є органом, що забезпечує, зокрема, формування та реалізує державну регіональну політику, державну житлову політику і політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування, що не зовсім відповідає тим завданням та функціям Держземагентства, що переходять до новоствореної служби.
Пунктом 3 постанови пропонується покласти на Міністерство аграрної політики та продовольства функції із забезпечення формування державної політики щодо використання і охорони земель сільськогосподарського призначення. Разом із тим, постановою не визначено за ким закріплюються функції із реалізації державної політики щодо використання і охорони земель сільськогосподарського призначення, та не визначено, які функції закріплюються за новоутвореною Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Отже, розривання функції щодо формування та реалізації державної політики щодо використання і охорони земель сільськогосподарського призначення між Мінагрополітики України та новоутвореною службою, яка відноситься до іншої системи органів є неприпустимим та суперечить Закону України «Про центральні органи виконавчої влади». Крім того, виникає питання, який орган буде приймати накази нормативно-правового характеру у сфері забезпечення формування державної політики щодо використання і охорони земель сільськогосподарського призначення.
Крім того, зміст постанови суттєво відрізняється від проекту постанови, що розглядався на засіданні Уряду і надходив на погодження до Мінагрополітики України листом Міністерства юстиції України від 02.07.2014 № 2632-0-4-14/7.1-4. При прийнятті постанови не було дотримано вимог Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 р. № 950, щодо обговорення та прийняття рішень Кабінетом Міністрів України.
В обговоренні взяли участь: Кутовий Т.В., Козаченко Л.П., Корнацький А.О., Вадатурський А.О.
За результатом розгляду та голосування вирішили:
1. Комітет з питань аграрної політики та земельних відносин вирішив звернутися до Прем’єр-міністра України з пропозицією призупинити дію Постанови, в частині, що стосується Міністерства аграрної політики та продовольства до проведення відповідних консультацій з Міністром аграрної політики та продовольства та Комітетом з метою збалансування системи реалізації державної політики у галузі ветеринарної медицини, захисту рослин тощо.
2. Направити дане звернення до Кабінету Міністрів України (лист додається).
Рішення прийнято одноголосно.
2
Розгляд питання про обрання голів підкомітетів та затвердження персонального
складу підкомітетів перенесено на наступне засідання Комітет.
Голова Комітету Т. КУТОВИЙ