Протокол № 23, 10.11.2015
29 березня 2016, 12:11
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ
ТА ЗЕМЕЛЬНИХ ВІДНОСИН
Протокол № 23
10 листопада 2015
Засідання Комітету
вул. Грушевського, 5, конференц-зала,
14.00 год.
ГОЛОВУЄ: Голова Комітету Кутовий Т.В.
Присутні: народні депутати України - члени Комітету: Бакуменко О.Б., Бобов Г.Б., Бриченко І.В., Вітко А.Л., Вадатурський А.О., Дідич В.В., Заболотний Г.М., Івченко В.Є., Козаченко Л.П., Кузьменко А.І., Кіт А.Б., Кучер М.І., Кулініч О.І., Лунченко В.В., Лабазюк С.П., Люшняк М.В., Мірошніченко І.В., Мушак О.П., Петьовка В.В., Хлань С.В., Юрчишин П.В.
Відсутні: народні депутати України – члени Комітету: Давиденко В.М., Дмитренко О.М., Добкін Д.М., Корнацький А.О., Мартиняк С.В., Негой Ф.Ф., Нестеренко В.Г., Омельянович Д.С.
Від секретаріату Комітету присутні: завідувач секретаріату Комітету Змій Ю.М., заступник завідувача секретаріату Данченко А.А., головні консультанти Коляда О.М., Чернишенко І.І., Гаркавенко Ю.М., Жидков О.Є., Боремська З.В., Шумейко С.Г., Корякіна І.І., старший консультант Кантур С.В.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму контролю держави за збереженням родючості грунтів», внесений народним депутатом України Кулінічем О.І., (реєстр. № 1659 від 27.12.2014);
2. Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження надмірного втручання держави у господарську діяльність аграрних товаровиробників», внесений народним депутатом України Мушаком О.П., (реєстр. № 1659-1 від 27.12.2014);
3. Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо поліпшення умов для ведення сільського господарства», внесений народними депутатами України Бондарем В.В., Яценком А.В., (реєстр. № 1368 від 10.12.2014);
4. Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо реєстрації оренди (суборенди) та мінімального розміру річної орендної плати за користування земельними ділянками сільськогосподарського призначення)», внесений народними депутатами України Лабазюком С.П., Мартиняком С.В., Москаленком Я.М., та інш., (реєстр. № 1418 від 11.12.2014);
5. Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення розробки проектів землеустрою, що забезпечують підвищення ефективності управління плануванням розвитку землекористування територіальними громадами на території сільських (селищних, міських рад)», поданий народним депутатом України Кадикалом М.О., (реєстр. № 2433 від 19.03.2015);
6. Про проект Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України (щодо приведення у відповідність із Кодексом України про надра)», поданий народним депутатом України Кишкарем П.М., (реєстр. № 2793 від 07.05.2015);
1. Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо зняття штучних обмежень на реалізацію права на приватизацію і отримання в користування земельних ділянок», внесений народними депутатами України Сташуком В.Ф., Лунченком В.В., Козаченком Л.П., Кулінічем О.І., Лабазюком С.П., Івченком В.Є., (реєстр. № 3190 від 29.09.2015);
2. Про проект Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" (щодо переходу права власності на нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки)», внесений народним депутатом України Гаврилюком М.В., (реєстр. № 3128 від 17.09.2015);
3. Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уточнення правових норм, які передбачають адміністративну відповідальність за правопорушення в агропромисловому комплексі», внесений народними депутатами України Осуховським О.І., Іллєнком А.В., Бубликом С.П. та ін., (реєстр. № 1209 від 02.12.2014);
4. Про проект Закону України «Про введення заборони (мораторію) на промисловий вилов водних живих ресурсів на деяких водоймах України», внесений народними депутатами України Купрієнком О.В., Томенком М.В., Рибаком І.П., Мушаком О.П., та ін., (реєстр. № 2454а від 27.07.2015);
5. Про проект Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" щодо оптової торгівлі алкогольними напоями, виготовленими з власного виноматеріалу (не придбаного)», внесений народними депутатами України Вадатурським А.О., Козаченком Л.П., Крульком І.І. та ін., (реєстр. № 2739 від 24.04.2015);
6. Про проект Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" щодо оптової торгівлі алкогольними напоями, виготовленими з власного виноматеріалу (не придбаного)», внесений народним депутатом України Кривошеєю Г.Г., (реєстр. № 2739-1 від 05.05.2015).
1
СЛУХАЛИ: Інформацію головного консультанта секретаріату Комітету Шумейка С.Г. про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму контролю держави за збереженням родючості грунтів», внесений народним депутатом України Кулінічем О.І., (реєстр. № 1659 від 27.12.2014).
В інформації зазначалось, що проектом пропонується шляхом внесення змін до Земельного кодексу України скасувати обов'язкове розроблення усіма власниками та користувачами земельних ділянок сільськогосподарського призначення, наданих їм для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь. Разом з тим пропонується зобов'язати суб'єктів господарювання використовувати такі земельні ділянки з дотриманням допустимих нормативів періодичності вирощування сільськогосподарських культур на одній і тій самій земельній ділянці (полі) з послідуючим інформуванням органу, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель про сільськогосподарські культури.
Законопроектом передбачається, що власники та землекористувачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення за своїм бажанням можуть замовляти розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни. При цьому одночасно пропонується спростити порядок розроблення, погодження і затвердження таких проектів та відмінити їх державну експертизу. За недотримання суб'єктами господарювання допустимих нормативів періодичності вирощування культури на одній і тій же земельній ділянці (полі) при використанні земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва пропонується встановити адміністративну відповідальність.
Заступник Міністра аграрної політики та продовольства України Лапа В.І. висловився на підтримку даного законопроекту.
На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону прийняти за основу».
ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 22.
За результатом розгляду та голосування вирішили:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму контролю держави за збереженням родючості ґрунтів (реєстр. № 1659), поданий народним депутатом України Кулінічем О.І., прийняти за основу.
2. Співдоповідачем з цього питання на сесії Верховної Ради України визначити Голову Комітету Кутового Т.В.
Рішення прийнято одноголосно.
2
СЛУХАЛИ: Інформацію народного депутата України Мушака О.П. про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження надмірного втручання держави у господарську діяльність аграрних товаровиробників», внесений народним депутатом України Мушаком О.П., (реєстр. № 1659-1 від 27.12.2014).
В інформації зазначалось, що законопроектом пропонується шляхом внесення змін до Земельного кодексу України, законів України «Про охорону земель», «Про державну експертизу землевпорядної документації» та Кодексу України про адміністративні правопорушення скасувати норму щодо обов'язкового розроблення в установленому порядку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь і передбачають заходи з охорони земель та відмінити державну експертизу цих проектів.
Змінами до статей 22, 211 Земельного кодексу України та статті 55 Кодексу України про адміністративні правопорушення пропонується виключити норми щодо відповідальності за недодержання еколого-економічного обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь. Також передбачається спростити порядок розгляду і затвердження проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь і пропонується виключити із статей ЗО та 33-1 Закону України «Про охорону земель» положення щодо нормативів оптимального
співвідношення культур у сівозмінах у різних природно-сільськогосподарських регіонах.
Заступник Міністра аграрної політики та продовольства України Лапа В.І. висловився за відхилення даного законопроекту.
На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону відхилити».
ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 22.
За результатом розгляду та голосування вирішили:
1.Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження надмірного втручання держави у господарську діяльність аграрних товаровиробників (реєстр. № 1659-1), поданий народним депутатом України Мушаком О.П., відхилити.
2.Співдоповідачем з цього питання на сесії Верховної Ради України визначити Голову Комітету Кутового Т.В.
Рішення прийнято одноголосно.
3
СЛУХАЛИ: Інформацію головного консультанта секретаріату Комітету Коляди О.М. про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо поліпшення умов для ведення сільського господарства», внесений народними депутатами України Бондарем В.В., Яценком А.В., (реєстр. № 1368 від 10.12.2014).
В інформації зазначалось, що законопроектом пропонується закріпити на законодавчому рівні орендну плату за земельні ділянки
сільськогосподарського призначення не менше 5 відсотків визначеної відповідно до законодавства вартості земельної ділянки, яка має здійснюватися виключно у грошовій формі; зобов'язати орендарів сплачувати щорічний збір в розмірі 2 відсотків визначеної відповідно до законодавства вартості земельної ділянки, земельної частки (паю), що зараховується до бюджету розвитку сільської (селищної) ради за місцезнаходженням таких земельних ділянок; дозволити в односторонньому порядку відмовлятися від договору оренди.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1185 від 31.10.2011р. «Про внесення змін до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів» з 1 січня 2012 р. до показників нормативної грошової оцінки ріллі, проведеної станом на 1 липня 1995 р., застосовується коефіцієнт 1,756. Враховуючи те, що при встановленні орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення застосовуватиметься зазначений коефіцієнт та коефіцієнт індексації(інфляції), то, відповідно, розмір орендної плати за ріллю фактично збільшено майже в два рази. Зокрема, середня нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення
У пояснюваній записці авторами не наведено обгрунтування щодо доцільності встановлення мінімального розміру річної орендної плати, а саме на рівні 5 відсотків, внаслідок чого відбудеться завищення розміру річної орендної плати, що може призвести до необгрунтованого росту витрат виробників сільськогосподарської продукції і наслідком буде зростання вартості продуктів харчування.
Стосовно змін, якими пропонується запровадити виключно грошову форму орендної плати, то дане питання вже врегульовано Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція)» № 191-VIII від 12.02.2015р., яким встановлено, що орендна плата справляється у грошовій формі. За згодою сторін розрахунки щодо орендної плати за землю можуть здійснюватися у натуральній формі. Розрахунок у натуральній формі має відповідати грошовому еквіваленту вартості товарів за ринковими цінами на дату внесення орендної плати. Розрахунки щодо орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, здійснюються виключно у грошовій формі.
Щодо запропонованих змін в частині додаткового зобов'язання орендаря сплачувати щорічний збір в розмірі 2 відсотків визначеної відповідно до законодавства вартості земельної ділянки, земельної частки (паю), що зараховується до бюджету розвитку сільської (селищної) ради за місцезнаходженням земельних ділянок, то зазначена норма не є предметом регулювання Закону України «Про оренду землі». Відповідні зміни мають вноситись до Податкового Кодексу України, який врегульовує відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, їх платників.
Заступник Міністра аграрної політики та продовольства України Лапа В.І. висловився за відхилення даного законопроекту.
На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний законопроект відхилити».
ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 22.
За результатом розгляду та голосування вирішили:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо поліпшення умов для ведення сільського господарства», внесений народними депутатами України Бондарем В.В., Яценком А.В., (реєстр. № 1368 від 10.12.2014р.), відхилити.
2. Співдоповідачем із зазначеного питання на пленарному засіданні
Верховної Ради України визначити Голову Комітету Кутового Т.В.
Рішення прийнято одноголосно.
4
СЛУХАЛИ: Інформацію народного депутата України Лабазюка С.П. про проект Закону України ««Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо реєстрації оренди (суборенди) та мінімального розміру річної орендної плати за користування земельними ділянками сільськогосподарського призначення)», внесений народними депутатами України Лабазюком С.П., Мартиняком С.В., Москаленком Я.М., та інш., (реєстр. № 1418 від 11.12.2014)
В інформації зазначалось, що проектом пропонується надати виконавчим органам сільських, селищних, міських рад повноваження щодо реєстрації договорів оренди (суборенди) земельних ділянок сільськогосподарського призначення та уповноважити Кабінет Міністрів України встановлювати порядок реєстрації договорів оренди (суборенди) земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Також пропонується внести зміни щодо встановлення мінімального строку оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення у 10 років та мінімального розміру річної орендної плати за користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, земельною часткою (паєм), що перебувають у приватній власності, у розмірі 6 відсотків нормативної вартості земельної ділянки, земельної частки (паю). Також пропонується виключити із Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно га їх обтяжень» усі положення, які стосуються державної реєстрації права користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис).
Під час обговорення народними депутатами України – членами Комітету було зазначено, що запропоновані зміни щодо надання виконавчим органам сільських, селищних, міських рад повноважень щодо реєстрації договорів оренди, суборенди земельних ділянок сільськогосподарського призначення суперечать статті 125 Земельного кодексу України, якою встановлено, що державній реєстрації підлягає право оренди земельної ділянки, а не договір оренди, на підставі якого це право виникає. До того ж положення щодо державної реєстрації права оренди землі не виключаються із Земельного кодексу України, Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Закону України «Про оренду землі». Тому, у разі прийняття законопроекту, складеться ситуація, коли крім реєстрації права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення в органах Укрдержреєстру необхідно буде зареєструвати ще й сам договір оренди у відповідному органі місцевого самоврядування.
Що стосується змін, якими пропонується виключити із Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» усіх положень, які стосуються державної реєстрації права користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), то слід зауважити, що таке виключення є необгрунтованим, оскільки призведе до виведення процедури державної реєстрації права емфітевзису із сфери регулювання вказаного закону. При цьому положення щодо необхідності такої державної реєстрації не виключаються із статті 183 Цивільного кодексу України, що матиме наслідком правову колізію між зазначеними законодавчими нормами.
Щодо внесення змін до Закону України «Про оренду землі», зокрема, що стосується форми орендної плати, встановлення строку дії договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення 10 років, то дане питання вже врегульовано Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція)» № 191-VIII, яким встановлено, що орендна плата справляється у грошовій формі. За згодою сторін розрахунки щодо орендної плати за землю можуть здійснюватися у натуральній формі. Розрахунок у натуральній формі має відповідати грошовому еквіваленту вартості товарів за ринковими цінами на дату внесення орендної плати. Розрахунки щодо орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, здійснюються виключно у грошовій формі, а строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства не може бути меншим як 7 років.
На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний законопроект повернути на доопрацювання суб'єктам права законодавчої ініціативи».
ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 22.
За результатом розгляду та голосування вирішили:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо реєстрації оренди (суборенди) та мінімального розміру річної орендної плати за користування земельними ділянками сільськогосподарського призначення) (реєстр. № 1418) повернути на доопрацювання суб'єктам права законодавчої ініціативи.
2. Співдоповідачем із зазначеного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України визначити Голову Комітету Кутового Т.В.
Рішення прийнято одноголосно.
5
СЛУХАЛИ: Інформацію головного консультанта секретаріату Комітету Коляди О.М. про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення розробки проектів землеустрою, що забезпечують підвищення ефективності управління плануванням розвитку землекористування територіальними громадами на території сільських (селищних, міських рад)», поданий народним депутатом України Кадикалом М.О.(реєстр. № 2433 від 19.03.2015).
В інформації зазначалось, що проектом пропонується надати повноваження сільським, селищним, міським радам розробляти та організовувати виконання місцевих програм щодо раціонального використання та охорони земель, здійснювати контроль за додержанням земельного та екологічного законодавства в межах і за межами населених пунктів, проводити адміністрування землекористування зонуванням земель за їх категоріями та типами. Також пропонується внести зміни до Закону України «Про землеустрій» і запровадити нові види документації із землеустрою, зокрема: проекти землеустрою щодо зонування земель за їх категоріями та типами землекористування територій рад за межами населених пунктів, проекти землеустрою щодо впорядкування кварталу, мікрорайону, іншої частини території населених пунктів, плани земельно-господарського устрою населених пунктів; плани формування територіальних обмежень у використанні земель за межами населених пунктів територій рад, технічна документація із землеустрою щодо відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), а також змінено назву проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обгрунтування сівозміни та впорядкування угідь на проекти внутрігосподарського землеустрою території сільськогосподарських підприємств та фермерських господарств. Також запропонованими змінами встановлюється, що у разі відсутності державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою по конкретних видах проектів землеустрою розробляються експериментальні проекти.
В обговоренні взяли участь: народні депутати України – члени Комітету Івченко В.Є., Юрчишин П.В., Люшняк М.В., Заболотний Г.М., Бакуменко О.Б.
Під час обговорення було зазначено, що запропоновані зміни до земельного законодавства розроблені без врахування набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення складу, змісту та порядку погодження документації із землеустрою» № 497-XIX, яким було уніфіковано види документації із землеустрою, визначено вичерпний перелік видів документації із землеустрою, усунуто розбіжності у назвах документацій із землеустрою, які застосовувалися у різних законах, визначено виключний перелік суб'єктів, які здійснюють погодження конкретних видів документації із землеустрою, та склад і зміст усіх видів документації із землеустрою.
Прийняття даного законопроекту створить протиріччя та
неузгодженість законодавчих актів при розробці документації із землеустрою, її погодженні та затвердженні. Що стосується нових видів документації, зокрема, планів земельно-господарського устрою населених пунктів, та проектів землеустрою щодо впорядкування кварталу, мікрорайону, іншої частини території населених пунктів, їх необхідно узгодити із законодавчими актами, які діють сфері містобудівної діяльності. Внесення відповідних змін до спеціального Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» законопроектом не пропонується, що може створити правову колізію при застосування нових видів містобудівної документації.
Стосовно додаткових видів документації із землеустрою, які органи місцевого самоврядування за власний кошт будуть зобов'язані розробляти (оприлюднювати, відповідаючи за їх автентичність), то слід зважати, що на сьогодні у сфері містобудування відповідні плани зонування та детальні плани території розроблені менш як на половині території держави. Зазначена містобудівна документація повільно розробляється у зв'язку з дефіцитом бюджетних коштів та великим обсягом робіт по її виготовленню. Заручниками даної ситуації стали фізичні та юридичні особи, які не можуть реалізувати своє право на отримання земельних ділянок для містобудівних потреб. Це, у свою чергу, штучно обмежує надходження до місцевих бюджетів від плати за землю.
На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону відхилити».
ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 22.
За результатом розгляду та голосування вирішили:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення розробки проектів землеустрою, що забезпечують підвищення ефективності управління плануванням розвитку землекористування територіальними громадами на території сільських (селищних, міських рад) (реєстр. № 2433) відхилити.
2.Співдоповідачем із зазначеного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України визначити Голову Комітету Кутового Т.В.
Рішення прийнято одноголосно.
6
СЛУХАЛИ: Інформацію головного консультанта секретаріату Комітету Шумейка С.Г. про проект Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України (щодо приведення у відповідність із Кодексом України про надра)», поданий народним депутатом України Кишкарем П.М. (реєстр. № 2793 від 07.05.2015).
В інформації зазначалось, що запропонованими змінами передбачається узгодження положень статей 149, 150 та 208 Земельного кодексу України із положеннями Кодексу України про надра, що регулюють порядок використання земельних ділянок для видобутку торфу. Зокрема, пропонується виключити із переліку особливо цінних земель торфовища з глибиною залягання торфу більше одного метра і осушені незалежно від глибини. Також вносяться відповідні зміни до ст.149 Земельного кодексу України в частині повноважень Кабінету Міністрів України щодо вилучення земельних ділянок державної власності, які перебувають у постійному користуванні. Також пропонується внести зміни в частині здійснення погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок нецентральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, а його територіальними органами.
Внесення змін, що пропонуються, буде позитивно сприяти нарощуванню обсягів промислового видобутку торфу на виготовлення палива та добрив в Україні, усуне неузгодження в чинному законодавстві, що регулюють порядок використання земельних ділянок для видобутку торфу та покращить забезпечення громадян, особливо сільських населених пунктів, дешевим та ефективним паливом.
На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону прийняти за основу»
ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 22.
За результатом розгляду та голосування вирішили:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України (щодо приведення у відповідність із Кодексом України про надра)», поданий народним депутатом України Кишкарем П.М., (реєстр. № 2793 від 07.05.2015), прийняти за основу.
2. Співдоповідачем із зазначеного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України визначити голову Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин Кутового Т.В.
Рішення прийнято одноголосно.
7
СЛУХАЛИ: Інформацію народного депутата України Кулініча О.І. про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо зняття штучних обмежень на реалізацію права на приватизацію і отримання в користування земельних ділянок», внесений народними депутатами України Сташуком В.Ф., Лунченком В.В., Козаченком Л.П., Кулінічем О.І., Лабазюком С.П., Івченком В.Є. (реєстр. № 3190 від 29.09.2015).
В інформації зазначалось, що метою законопроекту є зняття штучних обмежень на реалізацію права на приватизацію та отримання в користування земельних ділянок, оптимізація процедури оформлення речових прав на земельні ділянки під нерухомим майном, збільшення доходів місцевих бюджетів за рахунок справляння плати за земельні ділянки під нерухомістю.
Ухвалення даного проекту закону дозволить оптимізувати процес оформлення речових прав на земельні ділянки під нерухомістю, сприятиме активізації будівництва інфраструктурних об'єктів, забезпеченню прав фізичних та юридичних осіб на отримання земель для містобудівних потреб у власність та користування, створить підґрунтя для збільшення доходів місцевих бюджетів, збільшення матеріальної та фінансової бази органів місцевого самоврядування.
Заступник Міністра аграрної політики та продовольства України Лапа В.І. та Голова Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Мартинюк М.П. висловилися на підтримку даного законопроекту.
На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону прийняти за основу».
ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 22.
За результатом розгляду та голосування вирішили:
1.Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо зняття штучних обмежень на реалізацію права на приватизацію (реєстр. № 3190 від 29.09.2015 року), поданий народними депутатами України Сташуком В.Ф., Лунченком В.В., Кулінічем О.І., Козаченком Л.П., Лабазюком С.П., прийняти за основу.
2.Співдоповідачем із зазначеного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України визначити Голову Комітету Кутового Т.В.
Рішення прийнято одноголосно.
8
СЛУХАЛИ: Інформацію головного консультанта секретаріату Комітету Шумейка С.Г. про проект Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" (щодо переходу права власності на нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки)», внесений народним депутатом України Гаврилюком М.В., (реєстр. № 3128 від 17.09.2015).
В інформації зазначалось, що метою законопроекту є підвищення ефективності використання земель сільськогосподарського призначення, які віднесені до категорії нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв). Проектом пропонується встановити, що з 1 січня 2016р. право власності на нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї) переходить до територіальних громад, на території яких знаходяться відповідні земельні частки (паї). Для цього відповідна територіальна громада після вказаної дати, за власною ініціативою, звертається до органу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно для реєстрації права власності на нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї) за відповідною територіальною громадою.
Заступник Міністра аграрної політики та продовольства України Лапа В.І. та Голова Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Мартинюк М.П. висловилися за відхилення даного законопроекту.
На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону прийняти за основу».
ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 22.
За результатом розгляду та голосування вирішили:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» (щодо переходу права власності на нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки), (реєстр. № 3128 від 17.09.2015 р.), поданий народним депутатом України Гаврилюком М.В., відхилити.
2. Співдоповідачем із зазначеного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України визначити Голову Комітету Кутового Т.В.
Рішення прийнято одноголосно.
9
СЛУХАЛИ: Інформацію голови підкомітету з питань соціальної політики агропромислового комплексу, розвитку сільських територій, науки та освіти Вітка А.Л. про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уточнення правових норм, які передбачають адміністративну відповідальність за правопорушення в агропромисловому комплексі», внесений народними депутатами України Осуховським О.І., Іллєнком А.В., Бубликом С.П. та ін., (реєстр. № 1209 від 02.12.2014).
В інформації зазначалось, що даним законопроектом пропонується врегулювати неузгодженості та суперечності між новою редакцією статей 188 та 244 Кодексу України про адміністративні правопорушення і чинними статтями Кодексу, які виникли після набрання чинності Законом № 5462-УІ, узгодження видів порушень земельного законодавства, визначених Земельним кодексом України, із відповідними статтями Кодексу України про адміністративні правопорушення, які передбачають відповідальність за дані правопорушення.
Під час обговорення народними депутатами України – членами Комітету було зазначено, що даний законопроект втратив актуальність, оскільки згідно з постановою Кабінету Міністрів України №442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» Державна інспекція сільського господарства України та її територіальні органи ліквідовані. Також, згідно з пунктом 2 даної постанови, Кабінет Міністрів України вирішив покласти її функції із здійснення реєстрації та обліку машин на Міністерство внутрішніх справ України, функції із здійснення державного нагляду (контролю) в частині експлуатації та технічного стану машин - на Державну службу України з безпеки на транспорті, функції із здійснення сертифікації насіння і садивного матеріалу - на Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, функції із здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів - на Державну екологічну інспекцію України.
Заступник Міністра аграрної політики та продовольства України Лапа В.І. висловилися за відхилення даного законопроекту.
На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону відхилити».
ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 22.
За результатом розгляду та голосування вирішили:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уточнення правових норм, які передбачають адміністративну відповідальність за правопорушення в агропромисловому комплексі», внесений народними депутатами України О.Осуховським, Ю.Левченком, Ю.Бубликом, А.Іллєнком, О.Марченком, М.Головком, реєстр. № 1209 від 02.12.2014 р., відхилити.
2. Дане рішення направити до Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності, який визначено головним по опрацюванню зазначеного законопроекту.
Рішення прийнято одноголосно.
10
СЛУХАЛИ: Інформацію народного депутата України Мушака О.П. про проект Закону України «Про введення заборони (мораторію) на промисловий вилов водних живих ресурсів на деяких водоймах України», внесений народними депутатами України Купрієнком О.В., Томенком М.В., Рибаком І.П., Мушаком О.П. та ін., (реєстр. № 2454а від 27.07.2015).
В інформації зазначалось, що метою законопроекту є забезпечення реалізації екологічної політики України у сфері використання, охорони та відтворення водних живих ресурсів, їх відновлення, екологічно та економічно збалансоване використання. Для врегулювання ситуації зі збереженням та відновленням водних біоресурсів, а також для забезпечення здійснення невиснажливого, екологічно збалансованого рибного господарства та промислового рибальства вносяться зміни до Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів», якими Міністерству екології та природних ресурсів України надаються повноваження щодо встановлення лімітів використання, погодження квот вилову, здійснення державного нагляду (контролю) у цій сфері. Також пропонується ввести заборону (мораторій) на здійснення промислового рибальства на водних об’єктах басейнів р. Дніпро, Південний Буг, Західний Буг, Сіверський Донець. При цьому законопроект не стосується спеціальних промислових зон в акваторіях водосховищ Дніпровського каскаду, які мають визначатися Кабінетом Міністрів України на підставі наукових обґрунтувань за поданням відповідних центральних органів виконавчої влади.
В обговоренні взяли участь: народні депутати України – члени Комітету Юрчишин П.В., Люшняк М.В., Бакуменко О.Б.
На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про направлення даного проекту на доопрацювання суб’єктам права законодавчої ініціативи».
ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 22.
За результатом розгляду та голосування вирішили:
1. Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про повернення проекту Закону України «Про введення заборони (мораторію) на промисловий вилов водних живих ресурсів на деяких водоймах України», внесений народними депутатами України Купрієнком О.В., Томенком М.В., Рибаком І.П., Мушаком О.П. та ін. реєстр. № 2454а від 27.07.2015, на доопрацювання суб’єктам права законодавчої ініціативи.
2. Рішення направити до Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.
Рішення прийнято одноголосно.
11-12
СЛУХАЛИ: Інформацію голови підкомітету з питань економічної і фінансової політики в агропромисловому комплексі Козаченка Л.П. про проекти Законів України «Про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" щодо оптової торгівлі алкогольними напоями, виготовленими з власного виноматеріалу (не придбаного)», внесений народними депутатами України Вадатурським А.О., Козаченком Л.П., Крульком І.І. та ін. (реєстр. № 2739 від 24.04.2015) та «Про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" щодо оптової торгівлі алкогольними напоями, виготовленими з власного виноматеріалу (не придбаного)», внесений народним депутатом України Кривошеєю Г.Г. (реєстр. № 2739-1 від 05.05.2015)
В інформації зазначалось, що з метою надання виноробній галузі додаткових стимулів для її подальшого розвитку законопроектом пропонується доповнити Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» новими термінами: «виноматеріали», «виноматеріали виноградні», «виноматеріали плодово-ягідні», «виноматеріали медові», «вино виноградне», «вино плодово-ягідне» та «напій медовий».
Законопроект також передбачає ряд змін, за якими суб'єкт господарювання, який отримав ліцензію на виробництво зазначених алкогольних напоїв виключно власного виробництва, має право здійснювати їх оптову торгівлю без отримання окремої ліцензії на таку оптову торгівлю.
Крім того, пропонується доповнити статтю 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» нормою, за якою до суб'єктів господарювання, що здійснюють оптову торгівля алкогольними напоями без отримання окремої ліцензії, у випадках, передбачених законом, не застосовуються фінансові санкції (штрафи).
Україна має географічне розташування у зоні, сприятливій для вирощування винограду і виробництва винопродукції. Крім того, Україна має історичну спадщину і старовинні рецептури по виробництва унікальних напоїв. Проте є чинники, які заважають українському виноробству розвиватися: скасування збору на підтримку галузі і дорога ліцензія, необхідна для продажу вина в супермаркетах. Ще в 2006 році підприємці зіткнулися з проблемою - для того щоб безперешкодно торгувати своїми виробами, вони повинні щорічно купувати ліцензію вартістю 500 тис.грн. Інакше вони не мають права продавати пляшкове вино торговельним мережам, втрачаючи можливості для успішного розвитку бізнесу. Купівля ліцензії не під силу більшості дрібних виробників. Така сума для невеликих виробників часто перевищує річну виручку. Єдиним рішенням для виноробів залишається підняти ціни на пляшку до 200-400 грн., що робить їх неконкурентоспроможними у порівнянні з великими виробниками, які за рахунок великого торговельного обороту компенсують витрати, не збільшуючи вартості своєї продукції, яка коштує від 60 до 100 гривень.
Так, наприклад, у підприємств з великими обсягами виробництва частка вартості зазначеної ліцензії у собівартості реалізованої пляшки винопродукції складала від 0,2 до 0,9 гривень. Разом з цим, у підприємств з невеликими обсягами виробництва ця частка складала від 25 до 60 гривень. На сьогодні в Україні виноробний ринок монополізований крупними виробниками. Малі виноробні підприємства України не в змозі конкурувати на внутрішньому ринку. Отже, велика вартість ліцензії, шкодить конкуренції, закриває шлях новим починанням у цій галузі, нищить малий бізнес та інвестиційний клімат.
Введення у дію норм законопроекту створять умови для відродження у 2016р. виробництва виробниками виноматеріалів, які мали ліцензію на виробництво алкогольних напоїв та ліцензію на право оптової торгівлі алкогольними напоям до 2006р. Обсяги виробництва цими підприємствами винопродукції до 2006 року складали 2 млн.дал. При виробництві кожним підприємством у середньому по ЗО тис.дал теруарних вин (вин місцевості) державою буде зібрано додатково 62,7 млн. грн у 2016р., у тому числі до Держбюджету 50,2 млн.грн від ПДВ та до місцевих бюджетів 12,5 млн.грн. від 5% збору з продажу.
У разі збереження позитивних темпів розвитку надходження до бюджету зростуть у очікуваних обсягах: 2017 рік на 130,3 млн. грн., 2018 рік до 200 млн. гривень. Таким чином, запровадження запропонованої норми законодавчого акту буде сприяти: залученню інвестицій у посадки виноградних насаджень та будівництво виноробних заводів, відродженню виробництва плодово-ягідних вин, розвитку малого та середнього бізнесу, збільшенню обсягів продажу вітчизняної винопродукції на
західноєвропейських та світових ринках, заміщенню імпортованої винопродукції вітчизняною, забезпеченню додаткових надходжень до державного та місцевих бюджетів, збільшенню робочих місць, розвитку інфраструктури сільської місцевості тощо.
На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про прийняття у першому читанні за основу проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" щодо оптової торгівлі алкогольними напоями, виготовленими з власного виноматеріалу (не придбаного), реєстр. № 2739, поданий народними депутатами України Вадатурським А. О., Козаченком Л.П., Крульком І.І., Маркевичем Я.В., Євлаховим А.С. та Горватом Р.І. . Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про відхилення проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" щодо оптової торгівлі алкогольними напоями, виготовленими з власного виноматеріалу (не придбаного»), реєстр. № 2739-1, поданий народним депутатом України Кривошеєю Г.Г.»
ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 22.
За результатом розгляду та голосування вирішили:
1. Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про прийняття у першому читанні за основу проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" щодо оптової торгівлі алкогольними напоями, виготовленими з власного виноматеріалу (не придбаного), реєстр. № 2739, поданий народними депутатами України Вадатурським А. О., Козаченком Л.П., Крульком І.І., Маркевичем Я.В., Євлаховим А.С. та Горватом Р.І.
2. Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про відхилення проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" щодо оптової торгівлі алкогольними напоями, виготовленими з власного виноматеріалу (не придбаного)», реєстр. № 2739-1, поданий народним депутатом України Кривошеєю Г.Г.
3. Рішення направити до Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.
Рішення прийнято одноголосно.