ЗВІТ про роботу Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин за період роботи п'ятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання

09 лютого 2017, 16:16

ЗВІТ
про роботу Комітету Верховної Ради України

з питань аграрної політики та земельних відносин
за період роботи п’ятої сесії Верховної Ради України
восьмого скликання (вересень 2016 року січень 2017 року)

 

Відповідно до Плану роботи Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин на період роботи п’ятої  сесії Верховної Ради України восьмого скликання протягом звітного періоду Комітет активно здійснював законопроектну функцію, в тому числі щодо попереднього розгляду та підготовки висновків і пропозицій щодо законопроектів, внесених суб’єктами права законодавчої ініціативи, проводив засідання Комітету, в тому числі виїзні, ініціював та організував проведення парламентських слухань, провів комітетські слухання, «круглий стіл», а також більше двох десятків засідань робочих груп, робочих зустрічей і нарад.

Протягом п’ятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання до Комітету надійшло 56 законопроектів, з підготовки і попереднього розгляду яких Комітет визначений головним, та 40 законопроектів, до яких Комітет подає свої пропозиції.

         За звітний період відбулось 9 засідань Комітету, на яких розглянуто 35 питань, в тому числі 20 законопроектів, з підготовки і попереднього розгляду яких Комітет визначений головним.

Так, за поданням Комітету очікують розгляду Верховною Радою України:

- 18 законопроектів, підготовлених Комітетом до першого читання;

- 2 законопроекти, підготовлені Комітетом до другого читання, які, з огляду на їх суспільну значимість, заслуговують особливої уваги:

Проект Закону України «Про державний контроль, що здійснюється з метою перевірки відповідності законодавству про безпечність та якість харчових продуктів і кормів, здоровя та благополуччя тварин», реєстр. № 0906 від 27.11.2014, метою якого є гармонізація законодавства України щодо державного нагляду (контролю), що здійснюється з метою перевірки виконання законодавства України про безпечність та якість харчових продуктів, кормів, здоровя і благополуччя тварин відповідно до Регламентів ЄС № 854/2004, № 882/2004, № 669/2009 та Директиви Ради ЄС № 97/78/EC.

Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з управління земельними ресурсами та посилення державного контролю за використанням і охороною земель», реєстр. № 4355 від 31.03.2016, метою якого є підтримка добровільного об’єднання територіальних громад та надання органам місцевого самоврядування реальних повноважень щодо розпорядження землями комунальної та державної власності в межах та за межами населених пунктів, оптимізація правового регулювання у сфері здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.

За поданням Комітету Верховною Радою України прийнято чотири Закони України:

1. «Про внесення змін до Закону України «Про побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною» щодо узгодження його положень у сфері поводження з продуктами тваринного походження, що належать до категорії II, з вимогами законодавства ЄС» від 20.09.2016 р. № 1531-VIII;

2. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення мінімального строку оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, на яких проводиться гідротехнічна меліорація» від 20.09.2016 р. № 1532- VIII;

3. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо правової долі земельних ділянок, власники яких померли» від 20.09.2016 р. №1533- VIII;

4. «Про внесення змін до розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України щодо продовження заборони відчуження сільськогосподарських земель» від 06.10.2016 р. № 1669-VIII.

         Виїзні засідання Комітету

         Проведено три виїзні засідання Комітету під час яких заслухано та обговорено актуальні питання в галузі сільського господарства, а саме:

1.   «Регулювання обігу земель сільськогосподарського призначення: пошук української моделі» та «Пільгові режими оподаткування сільгосптоваровиробників та пряма бюджетна підтримка – державні механізми підвищення конкурентоздатності виробництва» (22 вересня 2016 року, м. Батурин Чернігівської області).

Участь у засіданні Комітету та обговоренні порушених питань прийняли народні депутати України, представники центральних органів виконавчої влади, Київської, Полтавської, Чернігівської та Сумської обласних державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, наукових установ, громадських організацій, великих виробників сільськогосподарської продукції і фермерських господарств.

Учасниками засідання відмічалось, що агропромисловий комплекс продовжує відігравати провідну роль у національній економіці та має визначальний влив на соціально-економічний розвиток країни.

Наголошувалось, що відсутність чітких законодавчих механізмів щодо захисту прав власників земельних ділянок (паїв) у разі запровадження ринку земель сільськогосподарського призначення викликає занепокоєння у суспільстві та особливо серед селян.

Також, з урахуванням погіршення умов для розвитку АПК, зокрема, зниження світових цін на зернові та інші види продовольства, учасники засідання наголошували на несвоєчасності рішення Уряду щодо остаточного скасування спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість у сфері сільськогосподарського виробництва та важливості збереження такого механізму як найбільш ефективної форми державної фінансової підтримки розвитку галузі, у першу чергу, для галузі тваринництва, вирощування цукрових буряків, овочівництва, садівництва та виноградарства.

2.        «Про законодавче забезпечення державної підтримки виробництва і реалізації молока і молокопродуктів в Україні» (6 жовтня 2016 року, м. Хмільник Вінницької області).

         Участь у засіданні Комітету та обговоренні порушених питань прийняли народні депутати України, представники центральних органів виконавчої влади, Вінницької обласної державної адміністрації, органів місцевого самоврядування, наукових установ, а також керівники вищих навчальних закладів, громадських організацій, виробників і переробників молока.

         Учасниками засідання відмічалось, що молочна галузь займає провідне місце у харчовій індустрії України, оскільки молочна продукція є одним із основних продуктів харчування і водночас є важливим окремим компонентом різноманітних товарів харчової промисловості. Разом з тим, відмічалось, що галузь скотарства потребує значних інвестицій та характеризується довгою їх окупністю.

         Крім того, зазначалось, що однією з головних проблем даної галузі є недостатнє виробництво молока високої якості. Вітчизняна молочна сировинна база за якісними показниками далеко відстає від європейських країн, що негативно відображається на рівні конкурентоспроможності молочної галузі.

         Також наголошувалось, що проблемним питанням залишається низький рівень закупівельних цін.

3.        «Про проблеми та перспективи розвитку лісової галузі України» (19 жовтня 2016 року, м. Київ, Національний університет біоресурсів і природокористування України).

Участь у засіданні Комітету та обговоренні порушених питань прийняли народні депутати України, уповноважені представники центральних органів виконавчої влади, керівництво Національного університету біоресурсів і природокористування України, наукових установ, Професійної спілки працівників лісового господарства України та суб’єктів господарювання лісової галузі.

Учасниками засідання відмічалось, що ліси України мають надзвичайно важливе значення для розвитку сільського господарства. Але сьогодні лісова галузь України знаходиться у складному стані.

Відсутність державної підтримки лісової галузі у 2016 році зумовила катастрофічне погіршення економічних показників у лісогосподарських підприємствах Півдня та Сходу України, які за дев’ять місяців практично доведені до банкрутства.

Наголошувалось, що сьогодні фактично призупинено виконання заходів з лісорозведення (створення нових лісів) на малопродуктивних і деградованих землях, а також відсутня можливість здійснювати попереджувальні заходи щодо протипожежної безпеки в лісах, що підвищує ризик виникнення лісових пожеж, розвитку шкідників і хвороб лісу, які призводять до надзвичайних наслідків.

Також зазначалось щодо необхідності відновлення підготовки фахівців за спеціальністю оброблювання деревини (технології деревообробки, технології виробів з деревини).

За результатами проведених виїзних засідань з порушених питань прийняті відповідні рішення Комітету, які направлені до Кабінету Міністрів України для розгляду в установленому порядку.

Комітетські слухання

12 жовтня 2016 року проведено комітетські слухання на тему: «Трансформація агропромислового комплексу України. Стимулювання розвитку сімейних фермерських господарств та їх оподаткування».

Під час слухань, зокрема, зазначалось, що за даними Світової Організації продовольства та сільського господарства понад 83 % валового виробництва продукції тваринництва та понад 51 % продукції рослинництва у світі виробляється у сімейних фермерських господарствах. В Європі сімейні та переважно самозайняті форми господарювання в сільській місцевості домінують практично в усіх галузях сільського господарства.

Згідно із даними Державної служби статистики України із 14,5 млн. домогосподарств по Україні 4,7 млн. сільських, майже 2,6 млн. осіб працездатного віку є самозайнятими у сільськогосподарському виробництві. Кожного року близько 50 % валової продукції сільського господарства виробляють фізичні особи (особисті селянські господарства), які зайняті у виробництві трудомістких та менш рентабельних галузей і забезпечують значну частку у виробництві окремих видів продукції. При цьому, належних каналів збуту виробленої господарствами населення продукції в Україні поки не сформовано.

Наголошувалось, що без державної підтримки та одержання своєї комплексної ідентифікації у законодавстві від інших форм господарювання сімейно-самозайняте фермерство не може сформувати навколо себе необхідних інституційних механізмів важливих елементів функціонування розвиненого ринку та соціально-орієнтованої сільської економіки.

Зважаючи на проблему зайнятості в державі, яка характеризується постійним зростанням рівня безробіття, відсутністю робочих місць, особливо у сільській місцевості, сімейне фермерське підприємництво, на думку учасників комітетських слухань, вбачається одним із перспективних напрямків розвитку аграрного сектору нашої держави.

За результатами комітетських слухань розроблено і схвалено рішенням Комітету рекомендації комітетських слухань.

Парламентські слухання

21 грудня 2016 року проведено парламентські слухання на тему: «Регулювання обігу земель сільськогосподарського призначення: пошук української моделі».

У парламентських слуханнях взяли участь народні депутати України, представники центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, наукових та громадських організацій, профільних аграрних асоціацій та спілок, власники і користувачі земельних ділянок, фермери та інші виробники сільськогосподарської продукції.

Парламентські слухання проводилися з метою:

- забезпечення відкритого діалогу із суспільством з питання введення в економічний обіг земель сільськогосподарського призначення і залучення до обговорення шляхів формування цього процесу широких кіл експертів та громадськості;

- обговорення пропозицій для напрацювання дорожньої карти законодавчого забезпечення запровадження купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення.

Під  час обговорення тривала жвава дискусія щодо головного питання, яке турбує українське суспільство, чи доцільно  запроваджувати ринок земель сільськогосподарського призначення.

Виступаючими на слуханнях було відзначено, що питання продажу землі сільськогосподарського призначення – це питання стратегічного бачення розвитку країни як провідної агродержави. Продавати чи не продавати землю – це питання національної безпеки, незалежності (економічної, соціальної), це питання майбутнього.

За результатами висловлених учасниками парламентських слухань пропозицій Комітетом в установленому законодавством порядку буде підготовлено проект Рекомендацій парламентських слухань.

«Круглі столи», робочі зустрічі

16 вересня 2016 року членами Комітету підготовлено і проведено «круглий стіл» на тему: «Індія - Україна: великі можливості в галузях АПК, охорони здоров’я, культури та освіти».

Під час круглого столу були обговорені питання залучення інвестицій, розвитку і співпраці України та Індії, зокрема, в аграрній сфері.

Для обговорення та опрацювання законопроектів в рамках роботи Комітету було проведено більше двох десятків засідань робочих груп, робочих зустрічей і нарад.

Особливої уваги заслуговує робоча група, яка за безпосередньої участі Прем’єр-міністра України В.Б. Гройсмана  активно працювала протягом листопада-грудня 2016 року у складі народних депутатів України – членів Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин, Комітету з питань податкової та митної політики, представників Мінагрополітики, Мінфіну щодо мінімізації негативного впливу на сільськогосподарських товаровиробників закінчення дії спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства.

В результаті зазначеної роботи були підготовлені пропозиції щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України, Податкового кодексу України та Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України», які знайшли своє відображення в прийнятих Верховною Радою України 20 грудня 2016 року законах України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» № 1789 і «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році» № 1791, а також пропозиції щодо збільшення видатків з державного бюджету за програмами підтримки АПК до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік»», частина яких врахована.

Як результат проведеної роботи, вперше за всю історію України Бюджетним кодексом України установлено, що протягом пяти років (у 2017-2021 роках) щорічний обсяг коштів Державного бюджету України, які спрямовуються на державну підтримку сільськогосподарських товаровиробників, становить не менше 1 відсотка випуску продукції у сільському господарстві.

Крім того, реалізація положень зазначених законів дозволить одержувати пряму бюджетну дотацію сільськогосподарським товаровробникам, які зайняті виробництвом та реалізацією на внутрішньому ринку власно виробленої продукції галузі тваринництва, овочівництва, садівництва, виноградарства, а також вирощуванням та реалізацією цукрових буряків.

Прийняті законодавчі акти також дозволять активізувати розвиток вітчизняного сільськогосподарського машинобудування.

За період роботи п’ятої сесії Верховної Ради України восьмого скликання у Комітеті опрацьовано 995 документів від органів державної влади, громадських організацій та громадян.