Стенограма засідання Комітету № 149 від 29.05.2024

03 червня 2024, 09:28

 

СТЕНОГРАМА

засідання Комітету з питань аграрної та земельної політики

29 травня 2024 року

Веде засідання голова Комітету ГАЙДУ О.В.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Що, Олександр Васильович, починаємо реєстрацію?

 

 ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, так, давайте будемо починати.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Так, колеги, я прошу, давайте ми розпочнемо реєстрацію.

Гайду Олександр.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я на місці, доброго дня ще раз, колеги.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Мейдич Олег.

 

МЕЙДИЧ О.Л. Я на місці теж.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Рудик Сергій. Рудик Сергій.

 

РУДИК С.Я. Є.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Халімон Павло.

 

ХАЛІМОН П.В. Присутній.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Чернявський Степан.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Є, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Чайківський є.

Богданець Андрій.

 

БОГДАНЕЦЬ А.В. Іван Адамович, найщиріші вітання від земляків. Бажаємо міцного здоров'я! Присутній, зареєструйте. Найщиріші привітання вам.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую, дякую.

Бунін Сергій. Дякую. Бунін Сергій.

Герасимов Артур.

 

ГЕРАСИМОВ А.В. На місці, є присутній. Іван Адамович, я думаю… (Не чути) комітет тепер зрозумів.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Грищенко Тетяна.

 

ГРИЩЕНКО Т.М. Присутня, Іван Адамович. Вітаю!

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую, дякую.

Гузенко Максим. Гузенко Максим.

Кириченко Микола.

 

КИРИЧЕНКО М.О. Добрий день, Іван Адамович, з днем народження, успіхів, перемоги і здоров'я, звісно, вам і вашій родині.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую, дякую.

Костюк Дмитро.

 

КОСТЮК Д.С. З днем народження, Адамович! (Не чути)

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

 

КОСТЮК Д.С. Я надіюсь, всі вітають Адамовича з днем народження і будуть вітати, і так пройде наш славний комітет: кожне питання на порядку денному – день народження Адамовича. Щастя вам, здоров'я, всього найкращого!

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую, дякую.

Кучер Микола. Кучер Микола.

Лабазюк Сергій. Лабазюк Сергій.

Литвиненко Сергій. Литвиненко Сергій.

Нагаєвський Артем.

 

НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Присутній. Ще раз доброго дня і ще раз мої вітання, Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую, дякую.

Нікітіна Марина.

 

НІКІТІНА М.В. Присутня і приймайте вітання ще і ще нескінченно сьогодні.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую. Дякую.

Петьовка Василь. Петьовка Василь.

Салійчук Олександр.

 

САЛІЙЧУК О.В. Щирі вітання, Адамович. Присутній.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Соломчук Дмитро.

 

СОЛОМЧУК Д.В. Адамович, найкращі вітання з Рівненщини. Зростайте щасливенькі та здоровенькі! Я присутній. На жаль, не з вами за столом.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Стернійчук Валерій.

 

СТЕРНІЙЧУК В.О. Іван Адамович, і вам вітання линуть, поруч з Рівненщиною з Волині. Всіх благ вам. Присутній.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Столар Вадим.

Тарасов Олег.

 

ТАРАСОВ О.С. Присутній, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Торохтій Богдан. Торохтій Богдан.

Тимофійчук Володимир. Тимофійчук Володимир.

Христенко Федір.

Чорноморов Артем.

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. Присутній, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую, Артем.

Шол Маргарита.

 

ШОЛ М.В. Присутня. Вітаю вас!

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую. Дякую, Маргарита.

Юрчишин Петро. Юрчишин Петро.

І того, колеги. Бунін Сергій.

Гузенко Максим.

Кучер Микола.

 

ГУЗЕНКО М.В. Іван Адамович, доброго дня. З днем народження вас і прошу зареєструвати.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую. Гузенко Максим є.

Кучер Микола.

Лабазюк Сергій.

Литвиненко Сергій.

Петьовка Василь.

Торохтій Богдан.

Тимофійчук.

Юрчишин.

І того 20 народних депутатів присутні на засіданні комітету.

Олександр Васильович, прошу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іван Адамович.

До розгляду на сьогоднішньому засіданні пропонуються наступні питання. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури відведення земельних ділянок для розвитку цифрової інфраструктури, поданий Кабінетом Міністрів України (реєстраційний номер 9549).

Про проект Закону про забезпечення простежуваності водних біоресурсів та/або продукції, виробленої з водних біоресурсів, поданий Кабінетом Міністрів України (реєстраційний номер 9545) та інше.

Колеги, проект порядку денного вам було надіслано. Прошу його затвердити. Іване Адамовичу, прошу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Колеги, прошу голосуємо за порядок денний.

Гайду Олександр.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я – за.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Мейдич Олег.

 

МЕЙДИЧ О.Л. Підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Рудик Сергій.

 

РУДИК С.Я. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Халімон Павло.

 

ХАЛІМОН П.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Чернявський Степан.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. За, Іване Адамовичу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Чайківський – за.

Богданець Андрій.

 

БОГДАНЕЦЬ А.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Герасимов Артур.

 

ГЕРАСИМОВ А.В. За, Іване Адамовичу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Грищенко Тетяна.

 

ГРИЩЕНКО Т.М. Підтримую, Іване Адамовичу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Гузенко Максим.

 

ГУЗЕНКО М.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Кириченко Микола.

 

КИРИЧЕНКО М.О. За, Іване Адамовичу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Костюк Дмитро.

 

КОСТЮК Д.С. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Нагаєвський Артем.

 

НАГАЄВСЬКИЙ А.С. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Нікітіна Марина.

 

НІКІТІНА М.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Салійчук Олександр. Салійчук Олександр!

 

САЛІЙЧУК О.В. Підтримую. Підтримую, Іване Адамовичу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Соломчук Дмитро.

 

СОЛОМЧУК Д.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Стернійчук Валерій.

 

СТЕРНІЙЧУК В.О. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Тарасов Олег.

 

ТАРАСОВ О.С. За, Іване Адамовичу. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Чорноморов Артем.

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Шол Маргарита.

 

ШОЛ М.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

І того за порядок денний 20 народних депутатів – за.

Олександре Васильовичу, прошу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іване Адамовичу.

Переходимо до розгляду питань. Перше питання. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури відведення земельних ділянок для розвитку цифрової інфраструктури, поданий Кабінетом Міністрів України (реєстраційний номер 9549).

Колеги, я до слова запрошую Борнякова Олександра Сергійовича –  заступника міністра цифрової трансформації з питань розвитку ІТ. Будь ласка, Олександре Сергійовичу.

 

БОРНЯКОВ О.С. Вітаю, шановні колеги! Доєднуюся до побажань теплих.

І стосовно законопроекту, мета цього законопроекту розробленого Мінцифри спростити процедуру отримання прав на користування земельними ділянками і розгортання експлуатації електронних комунікаційних мереж. Ми пропонуємо з метою розгортання швидко скоротити строки, що впливають на процедуру відведення цих земельних ділянок, передбачити використання також земельного сервітуту для будівництва веж мобільного зв'язку, а також передбачити  порядок встановлення   тимчасових технічних засобів і споруд інфраструктури електронних   комунікаційних мереж.

Реалізація не потребує додаткових витрат з державного і місцевого бюджету. Навпаки, ми прорахували, що будуть додаткові надходження до державних місцевих бюджетів, вони  невеличкі, тобто це приблизно 3 з половиною мільйона гривень як сплати земельного податку, можливо додаткових десь пів мільйона гривень завдяки земельному сервітуту.

Але основна мета цього законопроекту – це якраз в тому, щоби у нас в умовах війни швидко будувати ці вежі і отримувати документи. Це зменшить процедуру отримання земельних ділянок  з 6 до 3 місяців, пришвидшить покриття сільської місцевості і автошляхів. І ми плануємо покрити 1600 кілометрів автошляхів 4G додатково і покращити для понад 100 тисяч абонентів якість зв'язку у віддалених пунктах населених. Ну і також пришвидшити  відновлення зв'язку на деокупованих територіях на 3-5 місяців. 

І останнє, також ми співпрацюємо з Укрзалізницею, щоби сприяти покриттю залізничних шляхів якісним зв'язком.

Дякую.

Якщо є якісь питання, готовий відповісти.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Олександр Сергійович.

І я ще попрошу Тараса Миколайовича прокоментувати і після нього Артем Чорноморов руку підняв.

Тарас Миколайович, будь ласка, Висоцький.

   

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Доброго дня, шановні народні депутати. Дякую, Олександр Васильович.

Іван Адамович, з днем народження, міцного здоров'я і якнайшвидшої перемоги.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Ми підтримуємо відповідну законодавчу ініціативу, як ви розумієте, вона внесена як урядова від Мінагрополітики, члени Кабінету Міністрів її підтримують. Вважаємо, що вона дійсно точно в першому читанні може бути підтримана, а там іноді можуть бути деталі.

Бачу, Олександр Васильович, ви вивчали практичний досвід з точки зору, як ці вишки виглядають, як все відбувається. Звісно, що за необхідності і наявності коментарів, народні депутати готові бути активними учасниками доопрацювання до другого читання.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Тарас Миколайович.

Артем Чорноморов, будь ласка.

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. Дякую, пане голово. В мене запитання. Я так розумію, це заступник пана Федорова. Я правильно вас зрозумів?

 

БОРНЯКОВ О.С. Да, я заступник Михайла Федорова.

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. Представляли законопроект. В мене таке запитання. А скажіть, будь ласка, якщо виконавча влада, яку ви зараз представляєте, розуміє в негайній потребі безпосередньо пришвидшення всіх цих моментів стосовно і строків, хоча в регламенті, я так розумію, у деяких постанов не так вже сильні терміни, може там процедура, вона якась більш довша по виділенню цих ділянок. Але, на моє чітке переконання і за моєю інформацією, є процедура безпосередньо через Кабмін щодо виділення цих земельних ділянок, навіть на землях лісового фонду, про які, я так розумію, в законі йдеться. Ви не сказали про це, але я читав цей законопроект.

Скажіть, будь ласка, що заважає Кабміну, безпосередньо віцепрем'єру, якого ви представляєте, на сьогоднішній день йти по процедурі вирішення виділення земельних ділянок на тому ж лісі, земель лісового фонду через рішення Кабміну? Процедура така існує на сьогоднішній день.

 

БОРНЯКОВ О.С.  Дякую за запитання. Мені здається, що вона стосується тільки якраз підземних. Але я попрошу також прокоментувати радника, мого колегу. Денис Поздняков, якщо можеш долучитися до відповіді на запитання.

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. Ви сказали підземних. Чого підземних?

 

_______________. Зараз поясню, добре, Артем.

 

БОРНЯКОВ О.С.  Артем Олегович. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Артем Олегович, зараз пояснять. Будь ласка.

 

ПОЗДНЯКОВ Д. Я дуже вам дякую за надане слово. Вітаю всіх шановних народних депутатів. Дивіться, перше, так, Кабмін цьому і так сприяє. Є законодавчі обмеження по стоках.

По-друге, земельний сервітут зараз надає можливість будувати тільки підземні комунікації. Треба розширити діяльність земельного сервітуту на те, щоб можна було наземні комунікаційні вишки мобільного зв'язку будувати. Це ж ми, якщо ви кажете по нормативним документам, які є у Кабміну, вони також є і ми зараз це робимо. Якщо чесно, із землями лісового господарства ми робимо і зараз вже там за два місяці 27 ділянок, які потрібно було виділити під будівництво на їх землях, вони є, але це не системне питання. Щоб це системне питання вирішувалось і можна було бізнесу працювати, потрібна ця законодавча ініціатива. Ми не можемо окремими підзаконними актами Кабміну вирішувати жодне питання, якраз цей закон і спрямований на те, щоб системно вирішити питання. У нас зараз є відкрите питання по будівництву на залізниці, залізничні шляхи зовсім не мають зв'язку, ми всі користуємось залізницею, ви все це на себі вже могли спробувати. Це відкриє можливість для будівництва залізничних шляхів, це відкриє можливість для будівництва зв'язку на шляхи автодорогах, це 14 національних доріг. Це відкриє можливість розпочати  будівництво на дорогах сільської місцевості, які зовсім не покриті зв'язком наразі.

Тому це просто пропонується, як системне рішення питання всього ринку.

 

БОРНЯКОВ О.С.   Дякую, дякую, Денис.

 

ПОЗДНЯКОВ Д.  Просто неможливо актами уряду врегулювати кожне маленьке питання, яке є і втручатися до кожного цього питання. Потрібне просто системне вирішення, тому ми і пропонували ці зміни.

 

ЧОРНОМОРОВ А.О.  Ну, а ми як аграрний комітет, знаєте, теж не хочемо бачити у Земельному кодексі, що це, як книга жалоб і  пропозицій, що кожне міністерство під свій лаштунок змінює повністю земельні відносини. Тобто у нас є розуміння того, що це треба… Так, це треба систематизувати і узгоджувати, ну, якщо на це є інша процедура, яка безпосередньо дозволяє  Кабміну вирішувати це питання, як представницькому органу виконавчої влади, в їх цим зацікавленості, тому що виглядає так, що всі зміни, які потребують, вибачте, 226 в залі, то Кабмін пише законопроекти і нам засилає, ті ж адмінкодекси різні. Хоча це все вирішується на рівні Кабміну постановою Кабміну. І ці процедури вже давно працюють і працювали до цього.

І я в свою чергу, я в свою чергу як голова підкомітету економіки і фінансового розвитку зі мною не було дискусії щодо представників бізнесу, я так розумію, GSM зв'язку або надходили якісь звернення щодо цього. Я перш за все, переживаю за те, щоб не було зловживань потім на цьому ринку. Тому що якщо закон до другого читання не буде доопрацьований певними запобіжниками щодо чітких розмежувань тих гравців бізнесу, яким надаватись будуть оці сервітути або виділення цих земельних ділянок, щоб Кабмін потім підзаконними актами не розширив якийсь, вибачте, список цих підприємств або галузей, які зможуть потім сервітути виносити на 20, 30 років, і там можуть будуватися починаючи від заводів, закінчуючи не розуміючи чим. Тому що ми всі знаємо, як на сьогоднішній день Кабмін повністю порушує закони, наприклад. У нас є прецедент по МРЦ. Ще рік тому Кабмін так і не виніс МРЦ, хоча є чіткий закон. Кабмін підзаконними актами підлаштовує всі законопроекти. Я на свій превеликий жаль, я не розумію, якщо є чіткий працюючий механізм, то чому повинен бути закон, який просто дозволяє максимум все, все що можна.

Дякую.

 

БОРНЯКОВ О.С.   Дякую, Артем.

Дивіться, чіткого механізму працюючого немає. Є механізм, який дозволяє через постанову Кабміну вирішувати окремі питання. По-друге, ви абсолютно праві, що треба враховувати всі можливі зловживання. І у нас з цього приводу вже було багато дискусій і у вашому комітеті, ми розуміємо. Тому в законі чітко визначається постачальник електронних комунікацій. Цей перелік неможливо розширювати, тому що він веде ці анкети. Там потрібно відповідати критеріям. І земельні ділянки, які відводяться – це 5 соток землі, не більше. Ми це в законі домовилися всі запобіжники антикорупційні, антизловживання, які можуть бути використані ринком, це запровадити. І ми це вже обговорювали і у нас є наскільки я розумію з депутатами теж таке розуміння. Ми домовлялися, що до другого читання всі ці запобіжники будуть враховані. Ми повністю підтримуємо вашу позицію, Мінцифри ніколи не зловживає законопроектами, ніколи їх якимись рішеннями Кабміну не переробляє.

Я ще раз кажу, що це про будівництво і доступ до електронних мереж  нашого населення. Цей законопроект буде стосуватися і покращувати життя кожного українця, який користується мобільним зв'язком чи інтернетом. Просто наразі  так, є така ситуація, коли ми не можемо розпочинати будівництво на шляхах, будівництво на залізниці, підключати... У нас на зараз, щоб ви розуміли, 1 тисяча 300 населених пунктів, які не мають доступу до інтернету, зовсім ні до якого, ні до мобільного, ні до фіксованого, ні до якого. І цей закон теж надасть можливість почати покриття інтернетом цих населених пунктів. Да, це маленькі населені пункти, але все ж таки там живуть громадяни України.

Тому ми все ж таки просимо вас зрозуміти потреби цього закону, ми врахуємо до другого читання всі зауваження, які будуть поступати від вашого комітету. І все ж таки винесіть на перше читання цей законопроект, він, ми вважаємо,  (Не чути)

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. Олександр Васильович, у мене останнє запитання.

Ви кажете 1 тисяча 300 населених пунктів, які не мають доступу до Інтернету. Ми прийняли закон, який спрощує безпосередньо зміну цільового призначення і на землях с/г призначення так і інших. Ми забрали втрати, тобто ми зменшили втрати. У нас була дуже  палка дискусія щодо втрат, це щодо зняття родючого шару ґрунту, що в населених пунктах після Закону 2194, коли ми передали їм землі і у них немає виділення земельної ділянки для того, щоб встановити вишки? І змінити цільове призначення з с/г безпосередньо на, я не знаю, під яку категорію підпадає дана історія, наверно, радіотелекомунікаційна якась установа, устаткування. Але я думаю, що це все є.

 

БАБУШ Н.  Вибачте, можна я додам? Я також з команди Мінцифри. Я безпосередньо приймала участь в розробці законопроекту.

Щодо вашого питання...

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. А хто ви? Ще раз представтесь.

 

БАБУШ Н.  Мінцифри. Я Надія Бабуш з команди Мінцифри і я приймала участь в розробленні цього законопроекту. І я хочу відповісти на ваше запитання щодо....

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. А заступник міністра може відповісти хоч на одне моє запитання?

 

БОРНЯКОВ О.С. Артеме Олеговичу, давайте так. Я думаю, що вам було пояснено...

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. Ні, це ви думаєте, а я вам відповідаю, що ні, мені не пояснено. Це ж моє розуміння того. Ваша задача переконати мене проголосувати за цей законопроект. Ви кажете: я думаю, вам було пояснено. А я вам відповідаю, що ні.

 

_______________. Можна надати слово Надії, вона зараз відповість на ваше питання.

 

БОРНЯКОВ О.С. Можна я хвилинку. Артеме Олеговичу, при всій повазі, ми прийшли до вас пояснити нашу позицію. У вас є якісь контраргументи. Ми на ці контраргументи надали вам пояснення.

Я не знаю, що ми можемо ще сказати, окрім того, що повторити. Знову я можу як заступник міністра вам повторити, що зараз це питання законом не врегульовано. Тому треба врегулювати його на рівні закону. І ми просимо ваш комітет проголосувати це в першому читанні. Якщо у вас є зауваження і застереження якісь корупційні чи там антикорупційні, ви як депутат, як член комітету можете подати правки в два тижні, і ми можемо їх відпрацювати разом, і можемо впевнитися в тому, щоб все було згідно закону, щоб не було у Кабміну ніяких там додаткових, скажемо так,  важелів, щоб діяти не в рамках цього закону. Але в цілому ми просимо комітет підтримати цю ініціативу, тому що, дійсно, ми спілкуємося з операторами кожен день, у нас велика проблема з відновленням зв'язку, з покращенням зв'язку. І ми до вас звертаємося для того, щоб ви її допомогли вирішити системно.

Я свої аргументи надав. Якщо у моїх колег, які більш експертно, там юридично виписували статті, у них є коментарі, якщо можна їх вислухати, будь ласка, вислухайте, тому що вони є фахівцями, які безпосередньо писали ці статті. Тому, якщо можна, давайте надамо слово Надії, вона, може, відповісти на ваше питання.

Дякую.

 

БАБУШ Н.  Тому в продовження хочу додати: так, попередньо законопроект, точніше закон, він був націлений про спрощення зміни цільового призначення, але наш законопроект не стосується спрощення відведення земельних ділянок. А саме ми спрощуємо те, що вже існує, прискорюємо. І плюс, дуже важливо, що до цих населених пунктів, які не покриті, ми дозволяємо завдяки земельному сервітуту будувати вежі мобільного зв'язку. Бо зараз сервітут лише для прокладання ліній під землею. Оператори не використовують на даний момент сервітут, тому що для них це недоцільно. Як тільки ми їм даємо можливість будувати вежі мобільного зв'язку, то вони будуть використовувати земельний сервітут замість оренди, що буде набагато швидше для них.

(Загальна дискусія)

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. Пані Надія, я вам щиро вдячний за пояснення, але ви повторили всі ті слова, які доповідач до вас сказав. Я розумію, що сервітут дає можливість лише під землею, там, якщо я не помиляюсь, 30-50 сантиметрів шару. Це ми все знаємо, Земельний кодекс читаємо. Я просто не розумію трохи: якщо є можливість змінювати цільове призначення на ділянки, подається заявка, робиться безпосередньо землеустрійна документація, там, на 5-10 соток, будь-якої ділянки, навіть особливо цінних земель, за які воювала Юлія Володимирівна, які зараз можна все одно вивести в промисловість або в іншу цільову галузь, і безпосередньо вам надати цю можливість. Я от тільки не розумію, чому ми знову паплюжимо окремий статус сервітуту. Сервітут – це вимушене право, як ви знаєте. Воно взагалі було ще при Римській імперії, для того щоб був доступ до дороги або ще…

Дякую.

 

БАБУШ Н.  Дивіться, але перед тим, як змінити цільове призначення, треба ж виділити цю земельну ділянку. А, виходить, проблема у нас саме при виділенні. А потім буде застосовуватися механізм зміни.

А щодо земельного сервітуту, ми взяли за приклад сервітут, який існує вже для сфери енергетики. Тобто вони вже використовують цей сервітут в повному спектрі для розгортання своїх мереж, і тому ми як з альтернативою взяли за приклад це зробити для сфери електронних комунікацій.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Колеги, я бачив, Артем Нагаєвський руку піднімав. Чи вже питання вичерпано?

 

НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Дякую, Олександр Васильович. Ну, в принципі, да, там дискусії були, відповіді на питання. Я просто хотів би зауважити, що, можливо, я не до кінця зрозумів питання Артема Олеговича щодо процедури виділення землі, то Кабмін, дійсно, може приймати це рішення, але це стосується тільки земель державної власності, земель комунальної власності – це тільки громада може приймати рішення. Тому, можливо, на це розраховано законопроект. І сам механізм, він, дійсно, зарегульований, це моя особиста думка, він, дійсно, зарегульований. І ми бачили неодноразово ситуації, коли ці телекомунікаційні всі обладнання розташовувались на приватних територіях, на якихось дахах приватної власності домогосподарств або в майнових комплексах. А системі треба розвиватися і, дійсно, щоб це все спростити, я вважаю, що це необхідно  приймати, навіть не в умовах воєнного стану, я навіть рахую, що це воно на часі дуже давно і це треба було приймати ще раніше, дати можливість телекомунікаційникам, мобільному зв'язку розвиватись у нас в державі, дати їм можливість напряму комунікувати і по спрощеній процедурі отримувати цю землю в громадах.

Але  я хотів би тільки зауважити, що у нас, в принципі, прогресуюча дуже держава і може виявитися так, що з часом, через 5-10 років, можливо, ми  всі перейдемо на супутниковий зв'язок і в цих телекомунікаційних вишках, в цьому обладнанні взагалі не буде потреби і, можливо, треба буде все це демонтовувати. Тому я би обмежив в законопроекті обов'язково, що ця земля має бути виділена тільки в оренду і без права капітального будівництва, щоб після того, як демонтовано буде обладнання, щоб ніхто не міг зловживати цими земельними ділянками, щоб ця земля поверталася в громаду. А так я вважаю, що нам нашу мережу треба розширювати і дуже швидко.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, так, вибачаюсь, колеги, є ще коментарі?

 

ЮРЧИШИН П.В. Доброго дня. Шановні колеги, доброго дня. Петро Юрчишин, прошу мене зареєструвати. Я чув, як проходить засідання комітету, багато дискусій, законопроект дуже важливий, давайте приймати, що всі очікують. І прошу сьогодні, щоб ми всі привітали Івана Адамовича з днем народження.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Дякую, Петро Васильович.

Колеги, ставлю на голосування пропозицію рекомендувати Верховній Раді України проект Закону реєстраційний номер 9549 за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу з можливістю його доопрацювання відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України.

Колеги, прошу голосувати.

Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ Колеги, прошу голосувати.

Петро Васильович Юрчишин. Петро Васильович!

 

ЮРЧИШИН П.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Прошу. Ви є присутнім на засіданні комітету, ми вас зареєстрували.

 

ЮРЧИШИН П.В. Я є присутній і категорично вас вітаю з днем народження.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Ви порядок денний читали?

 

ЮРЧИШИН П.В. Так, читав.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Ви за порядок денний?

 

ЮРЧИШИН П.В. Голосую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую. І дякую за привітання.

 

ТИМОФІЙЧУК В.Я. Іван Адамович! Іван Адамович!

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Володимир Ярославович, слухаю вас.  

 

ТИМОФІЧУК В.Я. Прошу мене зареєструвати теж.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Зареєстровані. Ви порядок денний читали?

 

ТИМОФІЙЧУК В.Я. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А.  За. Дякую.

Так, Гайду Олександр.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я – за. Я – за, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Мейдич Олег.

 

МЕЙДИЧ О.Л. Підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Рудик Сергій.

 

РУДИК С.Я. Підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Халімон Павло.

 

ХАЛІМОН П.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Чернявський Степан.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Чайківський – за.

Богданець Андрій. Богданець Андрій!

Герасимов Артур. Герасимов Артур!

Грищенко Тетяна.

 

ГРИЩЕНКО Т.М. Підтримую, Іване Адамовичу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Гузенко Максим.

 

ГУЗЕНКО М.В. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Кириченко Микола.

 

КИРИЧЕНКО М.О. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Костюк Дмитро.

 

КОСТЮК Д.С. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А.  Дякую.

Нагаєвський Артем.

 

НАГАЄВСЬКИЙ А.С. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Нікітіна Марина. Нікітіна Марина!

 

НІКІТІНА М.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Салійчук Олександр. Салійчук Олександр!

 

САЛІЙЧУК О.В. За. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую, почув.

Соломчук Дмитро.

 

СОЛОМЧУК Д.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую. 

Стернійчук Валерій.

 

СТЕРНІЙЧУК В.О. Я – за.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Тарасов Олег. Тарасов Олег!

 

ТАРАСОВ О.С. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Торохтій. Нема Торохтія.

Тимофійчук.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Є. Іван Адамович, перепрошую, вітаю вас.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А.  Богдан Григорович, ми вас реєструємо. Ви порядок денний читали?

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Так, так. За і за законопроект – за.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А.  За законопроект – за. Дякую.

Тимофійчук Володимир.

 

ТИМОФІЙЧУК В.Я. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А.  Дякую.

Чорноморов Артем.

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. Утримався, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А.  Утримався.

Шол Маргарита.

 

ШОЛ М.В. Я також утрималася.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А.  Утрималася. Дякую.

Юрчишин Петро. Петро Васильович. Юрчишин Петро.

І того 18 народних депутатів – за. 2 – утрималося. Рішення прийнято.

Олександр Васильович, прошу, продовжуємо засідання.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іван Адамович.

 

ЮРЧИШИН П.В. Я сказав – за. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А.  Петро Васильович.

 

ЮРЧИШИН П.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А.  Почув, за. Дякую.

19 народних депутатів – за. 2 – утрималося.

Олександр Васильович, прошу, продовжуємо.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іван Адамович.

Продовжуємо. Друге питання про проект Закону про забезпечення простежуваності водних біоресурсів та/або продукції, виробленої з водних біоресурсів, поданий Кабінетом Міністрів України (реєстраційний номер 9545). Також хочу звернути увагу, що даний законопроект включено Ольгою Стефанішиною до переліку пріоритетних євроінтеграційних проектів. Тобто він з прапорцем "євроінтеграційний".

Я до слова запрошую Висоцького Тараса Миколайовича, будь ласка, ми вас слухаємо.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Дякую, Олександр Васильович за можливість виступити. Шановні народні депутати, як ви знаєте, Україна отримала статус країни, з якою готовність є розпочати перемовини щодо членства, (нерозбірливо) рішення про перемовини щодо членства, прийнято в грудні 2023 року. І очікується з червня поточного року вже юридичне затвердження рамки, або чіткий графік перемовин передбачали. Також уже відбулися зустрічі на рівні Єврокомісії по двох розділах: сільське господарство та санітарні, фітосанітарні заходи в частині плану імплементації законодавства. І на завтра, 30 травня запланований цей такий introduction meeting – зустріч щодо умов вступу і перемовин по розділу "Рибальство", по 13 розділу планується, завтра буде проходити у звичному режимі, так як і попередні з залученням експертів зі сторони відповідних органів державної влади.

Чому я так наголошую на цій процедурі? Тому що якраз в межах скринінгу законодавство по рибництву і було зафіксовано необхідність оновлення нашої нормативної бази в частині забезпечення простежуваності. В Європейському Союзі є така стратегія, вона називається: з ферми – до столу, так, з лану – до столу, якщо українською… (Не чути) але вона відношення до всіх типів таких продуктів, у тому числі пов'язаних з рибальством. Відповідно сама суть, має бути чітке розуміння, чітка простежуваність, звідки виловлена риба, чи це промисел, чи це аквакультура, де вона вирощена, чи інші типи, може бути не тільки риба, це можуть бути інші, скажемо, морепродукти, так. Але потім по яких етапах проходить рибоприймальні пункти, як вивчається і де фіксується, і як товар… простежуваності економічної діяльності і, звісно, як харчовий продукт з точки зору необхідності контролю всіх показників безпечності, оскільки ми знаємо, що також  рибопродукти можуть бути чутливими, де часто потребують спеціальних умов зберігання, поводження з точки зору безпечності харчових продуктів. Також неодноразово від вас чули на засіданнях, що є необхідність в цілому опрацьовувати розпочати реформу в галузі рибництва. Тому це такий законопроект не на декілька абзаців, це комплексний. Розуміємо, що однозначно можуть бути пропозиції від аграрного комітету, народних депутатів, від робочої групи, яка створена в аграрному комітеті,  від профільного підкомітету. Тому ми з радістю і готові почути (Не чути)… сьогодні в рамках обговорення чи інший зручний час і формат для того, щоб потім спільно доопрацьовувати до другого читання.

Наразі в межах першого читання з врахуванням в тому числі необхідності реалізації завдань по євроінтеграції просимо, будь ласка, розглянути та підтримати відповідну законодавчу ініціативу. Аналіз  порівняльної таблиці, таблиція acquis з точки зору відповідностей європейської, власне, вона також є елементом пакету навіть не розглядається, є наявною. Готові інші всі моменти обговорювати та давати відповіді на запитання.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую, Тарас Миколайович.

Артем Олегович, будь ласка. Чорноморов руку підняв. Артем Олегович.

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. Пане голово, Тарас Миколайович, дуже щиро дякую за представлення даного законопроекту. Є зв'язок?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, але дуже поганий.

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. Я просто хотів сказати, вибачаюсь, в дорозі знаходжусь, що підтримую Тараса Миколайовича, але оскільки з Тарасом Миколайовичем, з Віталієм Олександровичем давно вже... з Тарасом Миколайовичем починали ще в 19-му році відслідковувати і рибну галузь. Хотів би сказати, що є певне застереження, оскільки цей законопроект, якщо буде прийнятий швидше ніж 8119, то він може нанести певну шкоду. 8119 і цей законопроект повинні йти паралельно, але більш чітко повинен бути спочатку прийнятий 8119, тому що туди можна буде внести правки, які ми обговорюємо вже на робочій групі Маргарити Віталіївни, для того, щоб вирішувались питання, які на сьогоднішній день дуже гостро стоять, це безпосередньо до промислового вилову та СТРГ.

Тому я просто лише попереджаю, я буду підтримувати цей законопроект, але хотілось би, щоб ці законопроекти два йшли паралельно, але 8119 стояв більш в пріоритетності, тому що він безпосередньо затрогує не так як євроінтеграційне питання, а затрогує безпосередньо наших українських виробників і промисел український. Ми все ж таки повинні захищати безпосередньо нашого вітчизняного виробника рибної продукції. І тому якби от у такому ключі я хотів би донести, щоб вони просто один з одним не заважали друг другу.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Артеме Олеговичу.

Марина Нікітіна, будь ласка.

 

НІКІТІНА М.В. Щодо законопроекту я цілком підтримую думку Артема Олеговича і наголошую на тому, що різні законодавчі акти, їхні проекти, які приймаються в будь-якій галузі, мають передусім між собою бути узгоджені, і на цьому треба акцентувати увагу.

І хотіла б наголосити ще на дуже важливому такому питанні, звернутися, Олександре Васильовичу, до вас як до голови і звернутися до Тараса Миколайовича як до в.о. міністра, що ми вже почули від вас, що розпочалися певні переговорні вже процес, рамки. І дуже хотілося б, щоб від нашого комітету був хтось долучений в ці переговорні процеси, щоб бути в курсі всього, що там відбувається, що обговорюється.

Тому прошу і голову нашого комітету, і виконуючого обов'язки міністра, організаційно посприяти, щоб хтось від комітету був там і був, так би мовити, тримав руку на пульсі і був в курсі всіх переговорних процесів.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Слушна пропозиція, ми абсолютно підтримуємо. Хотів сказати, що переговорні команди вони ще не сформовані це поки що зараз такі просто вступні презентації, є запис, можемо поділитися, а коли буде формування вже переговорних команд, то  однозначно звернемося до аграрного комітету щодо надання кандидатур і з радістю будемо підтримувати включення.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую, Тарас Миколайович.

Я також ми це питання вже з Ольгою Стефанішиною проговорювали, але все ж таки дійсно я дуже прошу, коли ви більше може зустрічаєтесь на погоджувальних радах різних і, якщо вже формуєте такий список учасників, то, будь ласка,  ставте нас в курс, щоб ми спрямували від комітету представників саме по цій переговорній групі.

Дуже дякую, колеги.

Тоді я ставлю на голосування пропозицію рекомендувати Верховній Раді України проект Закону (реєстраційний номер 9545) за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу з можливістю його доопрацювання відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України.

Колеги, прошу голосувати.

Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Так, прошу, колеги, голосуємо.

Гайду Олександр.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Я – за.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Мейдич Олег.

 

МЕЙДИЧ О.Л. Я – за.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Рудик Сергій.

 

РУДИК С.Я. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Халімон Павло.

 

ХАЛІМОН П.В. Підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Чернявський Степан.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Підтримую, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Чайківський – за.

Богданець.

Герасимов.

Грищенко Тетяна.

 

ГРИЩЕНКО Т.М. Підтримую, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую, Тетяна Миколаївна.

Гузенко Максим.

 

ГУЗЕНКО М.В. Підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Кириченко Микола.

 

КИРИЧЕНКО М.О. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Костюк Дмитро. Костюк Дмитро.

Нагаєвський Артем.

 

НАГАЄВСЬКИЙ А.С. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Нікітіна Марина.

 

НІКІТІНА М.В. За. Я – за.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Салійчук.

Дякую, Марина.

 

САЛІЙЧУК О.В. Підтримую. Підтримую, Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Соломчук Дмитро.

 

СОЛОМЧУК Д.В. За, Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Стернійчук Валерій.

 

СТЕРНІЙЧУК В.О. Я – за.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Тарасов Олег.

 

ТАРАСОВ О.С. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Торохтій Богдан.

Дякую. Почув, Олег Сергійович.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. За. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Богдан, дякую.

Тимофійчук Володимир.

 

ТИМОФІЙЧУК В.Я. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Чорноморов Артем.

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. Я – за, Іван Адамович. І нагадую членам комітету, що о 15:00 робоча група по Фонду держмайна, на якій будуть присутні представники і фахівці ДП (нерозбірливо). Дякую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Інформація прозвучала на правах реклами.

Шол Маргарита.

 

ШОЛ М.В. Підтримую, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Юрчишин Петро.

 

ЮРЧИШИН П.В. Підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Герасимов Артур.

Костюк Дмитро.

Богданець Андрій. Немає.

20 народних депутатів – за.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Вмикається Кучер Микола Іванович, десь от-от має бути.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую, Олександр Георгійович.

Олександр Васильович, прошу, продовжуйте.

Рішення прийнято. 20 народних депутатів – за.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іван Адамович.

Богдан Торохтій руку підняв. Це з цього приводу чи…

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Ні, ні, ні, з наступного, якщо можна.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре.

Колеги, переходимо в "Різне". В мене є тут пропозиція. В суботу ми були на Одещині, де відбувся круглий стіл на тему: "Актуальні питання законодавчого регулювання виноградарства і виноробства в Україні в процесі євроінтеграції". Там одним з питань було обговорення, це питання мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на алкогольні напої. Сьогодні Артем Олегович Чорноморов це в своїй промові теж говорив. Ще, починаючи з 21-го року, йде жваве обговорення про необхідність їх підвищення, оскільки останнє підвищення мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на коньяки та бренді здійснювалося ще наприкінці 2018 року. У червні 2023 року Законом України "Про зміни до Податкового кодексу України та інших законів України у зв'язку із запровадженням електронної простежуваності обігу алкогольних напоїв" Кабінету Міністрів України доручено протягом 1 місяця з дня набрання чинності цим законом забезпечити перегляд розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на алкогольні напої з урахуванням рівня інфляції, починаючи з періоду останнього перегляду таких цін.

На виконання норм закону Мінекономрозвитку наприкінці серпня 2023 року підготовлено і опубліковано для обговорення проект відповідної постанови уряду, проте зазначений проект, як і інші, попередні проекти постанов Кабміну з цього питання, що обговорювалися, на сьогоднішній день так і не прийнято.

Враховуючи, що рівень затрат стрімко збільшується, особливо з початком війни, на енергоносії, на комплектуючі у виробництві і ставки акцизного податку на оплату праці, на сьогоднішній день гостро постає питання необхідності збільшення мінімальних роздрібних, оптових цін, оскільки діючий на сьогодні їх розмір і рівень не відповідає реальним витратам підприємств-виробників при виробництві на реалізацію алкогольних напоїв.

Профільні асоціації та виробники неодноразово до нас зверталися, і до уряду зверталися з пропозиціями та обґрунтуваннями щодо необхідності підвищення мінімальних оптових та роздрібних цін на алкогольні напої, а саме: щодо забезпечення пропорційного їх збільшення з урахуванням індексу інфляції.

Друге питання, яке ми розглядали і яке порушували під час круглого столу, - це врегулювання відносин між постачальниками харчових продуктів і продовольчих товарів та торговельними мережами в частині введення визначення дій, які вважаються недобросовісними торговельними практиками, зокрема здійснення торговельними мережами вчасного розрахунку з сільгоспвиробниками, відповідно до якого вимагають європейські директиви.

Українські торговельні мережі фактично ставлять на межу виживання українських виробників та переробників сільськогосподарської продукції. Невчасне розрахування торговельних мереж з постачальниками, яке може становити і 90, і 120 днів, може, і більше, вимиває оборотний капітал наших виробників та переробників.

Як ви всі знаєте, в Комітеті з питань економічного розвитку є декілька законопроектів, направлених на врегулювання відносин між постачальниками харчових продуктів та продовольчих товарів та торговельними мережами в частині ведення визначено дії, які вважаються недобросовісними торгівельними практиками, серед яких до речі і авторство народних депутатів аграрного комітету також.

Тому є пропозиція, ми це проговоримо на круглому столі, сьогодні ще раз про це зазначав в своєму виступі Артем Чорноморов. Є пропозиція направити декілька звернень до Прем'єр-міністра України з проханням невідкладного врегулювання зазначеного питання, а саме щодо мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на алкогольні напої. Тобто затвердження змін до Постанови Кабінету Міністрів України № 957 з урахуванням позиції галузі. Та щодо здійснення торгівельними мережами вчасного розрахунку з постачальниками харчових продуктів та продовольчих товарів відповідно до європейських регламентів і директив. А також направити звернення до Комітету з питань економічного розвитку щодо повернення до розгляду законопроекту (реєстраційний номер 6068) та альтернативних до нього проектів.

Будь ласка, Степан Миколайович Чернявський підняв руку.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Шановні колеги, я хотів би… Олександр Васильович, ми розділяємо ці два запити чи, я так думаю, що…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, це буде два, Степан Миколайович, це буде два різні запити.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Дивіться, в мене по МРТ питання, якщо ми це хочемо і ми говорили, да, дійсно треба підняти мінімально-роздрібну ціну. Але хотілося б почути, на яку кількість, на скільки ми можемо підвищити цю мінімально-роздрібну ціну, підняти? Бо в мене є застереження, якщо тут потрібно визначити саме ту ціну, яка б влаштувала і дрібних виробників вина. Бо в принципі будь-яке врегулювання – це народжує якусь там корупційну складову і ми це все знаємо.

Якщо нам дадуть чітко обґрунтовані розрахунки цієї мінімально-роздрібної ціни, наскільки вона буде підніматися, тоді ми можемо і визначити чи варто це робити, чи не варто. Бо так просто "пальцем в небо" я мабуть не голосував би. Давайте піднімемо ба-ба-ба, побежали підняли, через декілька місяців прибігають до нас дрібні виробники вина і говорять, що ви зробили, ми не можемо продати  свою продукцію. І я вам скажу, що від комітету, що краще за все, щоб цього не було, – це доопрацювати питання лабораторії, бо, в принципі, лабораторія вирішує це питання повністю. І на першому засіданні круглого столу, коли ми виїжджали на Одещину, в принципі, всі погодилися, що головне не мінімальна розничная ціна, а головне – це контроль якості, якості саме. Побоювання є, це від імпорту, який заходить в нашу країну.

Тому, колеги, я, мабуть, питання по розрахунках я, дійсно, підтримую, а по мінімальній розничной ціні я, мабуть, так дуже із застереженням це робив би, саме визначав би після того, як будуть розрахунки і коли ми погодимо зі всіма учасниками ринку.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Степан Миколайович, дякую.

Але всі ці розрахунки вже більше року і в Кабміні, і у нас в комітеті, і ми неодноразово по цьому питанню проговорювали. Я думаю, що всі мали уже змогу і ознайомитись, і Кабмін також декілька разів уже розглядав ці зміни. Мало того, вони самі підготували вже ці зміни і у них на сайті навіть є і розрахунки, і самі ці розничные ціни, мінімальні роздрібні, які вони будуть, хочуть поставити на голосування, просто вони не ставлять зараз це на голосування. Тому ми голосуємо саме для того, щоб вони пришвидшили цей... (Не чути) Ми самі не встановлюємо ці ціни, це робить Кабмін.

Будь ласка, Дмитро Соломчук підняв руку. І наступний Артем Чорноморов, теж піднімав руку. 

 

_______________. Дмитро, будь ласка.

 

СОЛОМЧУК Д.В. Вітаю, колеги. Дякую за надане слово. Щодо законопроекту 6068, згідно нього там ще 2,5-3 роки тому проведено десятки робочих груп, там нарад різного плану і лист підписаний всіма повністю асоціаціями України, які якось пов'язані з продуктами харчування і Президент ввів нову ініціативу "зроблено в Україні". Але в нашому рітейлі все майже без змін і виходить, що наші українські виробники кредитують імпорт, який лягає на полки наших магазинів, і потрібно, я думаю, 4 числа, коли буде засідання у Верховній Раді, нам підійти до голови фракції Давида Арахамії, обговорити це питання і, можливо, до Стефанчука лист направити. Тому що, чим скоріше потрібно прийняти, щоб для наших виробників не були закриті полиці українських магазинів, бо  зачасту легше їм досягти, добитися до супермаркетів там у Данії і Німеччині ніж там до українських, це якийсь нонсенс. Тобто поляки можуть захистити своїх фермерів виробників інші країни можуть, а у нас 2,5-3 роки не виходить, хоча якби всі депутати за наше, за українське, як мені здається, особливо на сьогодні. Винести в зал проголосувати, да, і все, чим поскоріше і при тому це узгоджено вже з усіма з ким тільки можливо було. Всі асоціації, всі "за" повністю.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Дмитро Вікторович.

Артем Чорноморов піднімав руку, але я не бачу щось…

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. Ні-ні, я хотів би повністю підтримати ваші слова Олександр Васильович. Все ви вірно зазначили. МРЦ і лабораторія, оскільки дякую членам комітету за те, що підтримали тоді правку від наших різних колег стосовно створення цієї лабораторії, і я відстоював її, да, безпосередньо у бюджетному комітеті. Да, це дві речі, які йдуть паралельно. МРЦ воно, як казав, Степан Миколайович, да, це регулятор. Але він був створений ще у 2008 році. І згідно, якщо він був створений, він повинен переглядатися.

По-друге, там від вас вже нічого не залежить, тому що була подана правка і норма, яка стала законною  по еАкцизу, і це запрацює з 2025 року, і тоді і малі виробники, за які ви кажете Степан Миколайович, і великі повинні будуть поставити устаткування, яке коштує на одну лінію 250 тисяч євро, це буде зобов'язання. Тому правка щодо обов'язкового  перегляду МРЦ вона була компромісом для того, щоб подорожчала пляшка, щоб люди хоча б мали якусь маржинальність 10-12 відсотків.

Що стосовно малих і великих. Безпосередньо це важливе питання, але, якщо у малих є земельні ділянки, на яких висаджений безпосередньо виноград, то  у них не може коштувати пляшка вина 46 гривен. Тим  паче, коли під час воєнного стану більшість заводів, які виробляли скляні матеріали перелаштовані на склопакети для наших віком і тому інше. І зараз всього залишилось два заводи, якщо не помиляюсь, які випускають пляшку, ціни на яких просто захмарні.

Вся галузь, яка чесно виробляє виноматеріал безпосередньо зі свого ґрунту таке, як ми бачили у пана  Важа в Шабо, або Баядера, або інші, або той же Бейкуш маленький, або Лелека, всі вони мають від 12 до тисячі гектар, але це власного виробництва виноматеріалів.

І дійсно, коли ми бачимо в тетрапакетах, по 30 гривень за літр, ми розуміємо, що це куплений виноматеріал, по суті з приватних  рук, то про яку якість, про які нормальні ціни ми можемо говорити. Тому безпосередньо даже малі, які мають землю і вирощують свій виноград вони всі зацікавлені в тому, щоб підняти МРЦ. Піднімаємо не ми, піднімає Кабмін і  вони вже це зобов'язані зробити з 27.07... (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Артем, не чути.

Артем Олегович, тебе вже не чути, десь зв'язок пропадає, але твою мисль ми почули. Будь ласка... (Не чути)

Да, зв'язок  дуже поганий, але ми все почули.

Будь ласка, Степан Миколайович руку підняв, ще не опустив.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Олександр Васильович, дозвольте, я хотів би підкреслити. Колеги, щоб ви зрозуміли, головне, я ж не проти, щоб підняти мінімальну рознічну ціну. Але, якщо це буде ціна піднята, наприклад, давайте змоделюємо. Я ж не знаю наскільки. Тільки зараз так говорять, що там хтось Кабміну є і так далі. Давайте промоделюємо. Якщо Кабмін зараз зробить там, наприклад, цю мінімальну рознічну ціну, наприклад, там 350 гривень, на полиці буде лежати український виробник і італійській по одній ціні. Як ви думаєте, яке вино будуть купувати? От де я побоююсь з реалізації української продукції. Тому я і говорю, що потрібно бути дуже уважним при прийнятті самої, там Кабмін прийме саме яку ціну. Я хотів би, щоб цю ціну погодили ті асоціації, асоціації, виробники і дрібні і великі і всі. Бо якщо буде ціна, наприклад, зроблена мінімальна там 300 гривень, то наше українське вино… Я розумію, що воно не може продаватися по 60 гривень, бо пляшка піднялася в 5 разів, але треба знайти саме ту ціну, де ми будемо  чітко конкурувати з італійськими винами, бо давайте правду говорити, вони більш розкручені. Якщо ціна буде однакова між італійським вином і українським, на жаль, то будуть купувати скоріш за все італійське вино, щоб ми зараз там не говорили. Тому я і про це і говорю, що потрібно не зловживати з мінімальною рознічною ціною. От про що я говорю.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякуємо.

Тарас Миколайович, прокоментуйте, будь ласка.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Після Богдана Григоровича.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Богдан Григорович, вибачте, не побачив вас.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Дякую, Тарас Миколайович.

Пане Степане, а скажіть, будь ласка, ваше твердження логічне, можливо, але дивіться, на моє переконання, я гадаю, що буде трошки по-іншому. Тому що якщо буде мінімальна ціна так, як ви кажете, 350 гривень, то мені чомусь здається, що податки будуть сплачуватися більші з італійського вина там чи французького, яке буде. Тобто податкова, мені здається, буде брати від мінімальної рознічної там ціни 350 гривень. Якщо це не так, поправте.

А українське вино буде дешевше, тому що податки будуть трошки інші. І якщо буде вино 350 гривень, то я думаю, від мінімальної рознічної, то багато виробників зрадіють цьому, тому що вони зможуть використовувати більш якісні виноматеріали та інші там засоби для цього.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Богдан Григорович, за коментар.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Давайте, якщо мене згадали, я вам зразу, Богдан Григорович, поясню. При чому тут податки, які будуть сплачуватися? Ми зараз говоримо про розвиток…

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Так то ж імпорт буде.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. … про розвиток виноградарства і виноробства в Україні. Почуйте мене, не про податки, які сплачують. І те, що ви говорите, що більше буде податків сплачено, може бути, вони будуть однаково сплачені, що за імпорт, що на внутрішньому ринку. Якщо це буде мінімальна рознічна ціна, вони також будуть сплачуватися однаково, акцизний збір буде, однаковий між українським виробництвом і якимось там іншим закордонним.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. А НДС з чого буде формуватися у закордонного? В українського, зрозуміло, що вони будуть закупляти там матеріал в Україні, наприклад, електроенергію і будуть все сюди покладати.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М.  Вас турбує сьогодні сплата податку, чи розвиток галузі?.. (Не чути)

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Дивіться, так ви… при твій мінімальній рознічній ціні…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, давайте ми не будемо, ми вже йдемо в предмет відання іншого комітету.  В нас взагалі була інша мета і моя пропозиція була зовсім про інше. Можемо перевести дискусію…

 

ТОРОХТІЙ Б.Г.  Олександр Васильович, можна… а можна ще одну репліку, можна, Олександр Васильович, ще одну репліку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, будь ласка, але дуже коротко, бо Івану Адамовичу треба відпочивати вже.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г.  Зрозумів. Дивіться, при тій мінімальній роздрібній ціні, яка зараз є, ми навпаки неофіційного там представника чи виробника даної винної продукції стимулюємо для нарощення об'ємів і такого іншого, а стимулюємо чорного якогось там фальсифікату, який буде завозити без мита, без сплати податків різні виноматеріали чи вино і продавати їх за тією мінімальною вартістю там 30 гривень чи там яка зараз.

Тому, шановні колеги, прошу підтримати дані листи, щоб збільшити. Це вже рік, більше року, проговорюється на різних комітетах. При Мінекономіки є наради, де були присутні виробники, де показували собівартість даної продукції. Тому навіщо нам  "сірий" якийсь представник, якщо ми за офіційного, який платить податки і не травить там людей.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

І коментар від Тараса Миколайовича дуже короткий.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Олександр Васильович, в мене вся дискусія… Степан Миколайович теж підтримає перегляд. Ви ж зараз не голосуєте розмір, просто говорите, що виконали рішення закону.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Рішення уряду, да.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. В методиці всі сторони надають свої коментарі. Просто дійсно це важливе питання, але, якщо позиція підтримати, щоб просто норма виконувалася, мені здається, а там методика, вона все врегулює, ви ж не говорите зараз …(Не чути) поставити.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, абсолютно вірно.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Ми просто теж погоджуємо це. І хочу звертати, що ми прискіпливо дивимося. І тут треба віддати належне цьому департаменту Мінекономіки. За ці часи їхніх розрахунків ми бачили не прослідковувалося там якоїсь гри в одну сторону, ви ж розумієте відповідальність. І там досить таке зважливе, і прискіпливе, і буквально на цю інфляцію, пляшку, такі речі, згідно методики. І тому, здається, підтримати виконання рішення так, а там процедура спрацює автоматично і захистить всіх.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Тарас Миколайович.

Тоді, колеги, ставлю на голосування пропозицію, про яку я говорив. Колеги, прошу голосувати. Іване Адамовичу. (Шум у залі)

 Ми вас не чуємо, Іване Адамовичу, у вас виключений звук.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Чути мене?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. О, зараз чути, Іване Адамовичу. Зараз чути.

Переходимо до голосування цієї пропозиції.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Прошу. Хто за дану пропозицію?

Гайду Олександр.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я – за.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Мейдич Олег.

Рудик Сергій.

Халімон Павло.

 

ХАЛІМОН П.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Чернявський Степан.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. За, Іване Адамовичу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Чайківський – за.

Богданець.

Герасимов Артур.

Грищенко Тетяна.

Гузенко Максим.

 

ГУЗЕНКО М.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Кириченко Микола.

 

КИРИЧЕНКО М.О. За, Іване Адамовичу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Костюк Дмитро.

 

КОСТЮК Д.С. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Кучер Микола мав появитися.

Лабазюк Сергій.

Литвиненко Сергій.

Нагаєвський Артем.

 

НАГАЄВСЬКИЙ А.С. За, Іване Адамовичу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Нікітіна Марина.

 

НІКІТІНА М.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Салійчук Олександр.

 

САЛІЙЧУК О.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Соломчук Дмитро.

 

СОЛОМЧУК Д.В. За, Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Стернійчук Валерій.

Тарасов Олег.

Торохтій...

 

ТАРАСОВ О.С. За, Іване Адамовичу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую, Олеже.

Торохтій Богдан.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. За, Іване Адамовичу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Тимофійчук Володимир.

 

ТИМОФІЙЧУК В.О. За, Іване Адамовичу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Чорноморов Артем.

Шол Маргарита.

 

ШОЛ М.В. За, Іване Адамовичу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Юрчишин Петро.

 

КУЧЕР М.І. Іване Адамовичу, Кучер – за, бо щось зв'язку не було.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Юрчишин Петро.

 

ЮРЧИШИН П.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Кучер Микола.

 

КУЧЕР М.І. Іван Адамович, Кучер – за.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Кучер – за. Зареєстрував. Дякую, почув. Дякую.

Ітого: 17 народних депутатів – за. Кучера зареєстрував. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іван Адамович.

І Богдан Торохтій руку підняв, Будь ласка.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Пане голово, якщо ми перейшли вже до "Різного", можна тоді, можливо, подивитися… (Не чути)

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. Іван Адамович, прошу мій голос зарахувати як "за" за попереднє голосування. Вибачте, зв'язку нема. І хотів сказати, що в нас вже як 10 хвилин повинна розпочатися робоча група.

Дякую.

(Загальна дискусія)

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. 18 народних депутатів – за.

Олександр Васильович, пора завершувати комітет, а то в Чорноморова зірвемо робочу групу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, будь ласка, Богдан, дуже коротко.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Я коротко, пане голово. Можна тоді розглянути пропозицію, щоб запросити особисто Голову Фонду держмайна на наступне офлайн-засідання для підведення вже підсумків нашого розгляду щодо роботи Фонду держмайна, що ми вже почали ще того року?

І також додатково прошу, можливо, доручити в економічному нашому підкомітеті розглянути можливість запросити представників АРМА для того, щоб вони доповіли, як вони можуть сприяти в осінньо-польових роботах нашим аграріям. У них багато там є, наскільки мені відомо, калію, інших добрив, техніка якась, вагони. Можливо, щоб вони прийшли доповіли, як вони можуть це якнайшвидше виставити на конкурси, щоб аграрії, яких це цікавить, в яких залишилась техніка на окупованій території, чи, можливо, потрібні якісь добрива, могли прийняти участь і поліпшили своє становище в осінньо-польових роботах.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Богдан Григорович, добре. Пропозиція прийнята. Коли будемо проводити офлайн-засідання, тоді будемо планувати запросити на доповідь.

Колеги, якщо немає  інших питань, давайте  будемо…

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Олександр Васильович, ще одне коротке … (Не чути).

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, будь ласка. Тарас Миколайович, я не бачив просто, що ви руку…

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Богдан Григорович уточнював.

Я так розумію, Олександр Васильович і по армії готовий і по Фонду держмайна …(Не чути).

 

ТОРОХТІЙ Б.Г.  Я по армії просив на підкомітет їх для початку, щоб ті, кому це цікаво, щоб прийшли і ознайомилися. Взагалі, ну   попередньо, щоб вони нам доповіли, можливо у нас якісь будуть питання, вони більш ретельно їх підготують і вже потім ми їх запросимо на комітет.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре. Зрозуміло.

Колеги, відпускаємо тоді Івана Адамовича святкувати день народження,  а то ми і так його  затримали.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Друзі, день народження будемо святкувати після війни. А зараз просто я всім дякую  за привітання щиро і дай боже нам по завершенню пошвидше війни, щоб можна було всі дні народження відсвяткувати і всі свята.  Дякую всім.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Дякую, Іван Адамович. Дякую, колеги.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Олександр Васильович, я скину Олександру Георгійовичу запрошення, він поширить, будь ласка, в чаті. 7 червня ми представляємо проект стратегії розвитку АПК – це як урядове рішення, запрошуємо вас і членів аграрного комітету, офіційне запрошення пішло і програма, Олександр Георгійович скине. 7 червня, 11 година, Інтерконтиненталь. І якраз після "години запитань до Уряду" будемо раді, якщо хто зможе, долучиться.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Дякую, Тарас Миколайович.

Олександр Георгійович, поширте, будь ласка, в чаті і щоб всі побачили        це запрошення.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Олександр Васильович, уже надіслав.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую.

Колеги, тоді всім доброго  дня. До побачення. Дякую за ваш час. І всім тихого та мирного дня сьогодні. До побачення.