Рекомендації комітетських слухань на тему: «Реформа гідротехнічної меліорації: перешкоди, досягнення, перспективи»
12 серпня 2024, 13:09
СХВАЛЕНО
рішенням Комітету
Верховної Ради України
з питань аграрної
та земельної політики
від 09.08.2024, протокол №
155
комітетських слухань на тему:
«Реформа гідротехнічної меліорації: перешкоди, досягнення, перспективи»
(18-19 липня 2024 року, Черкаська область)
Заслухавши та обговоривши в порядку контрольної функції Комітету
Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики доповіді і пропозиції народних депутатів України,
представників Мінагрополітики, Держрибагентства, Держводагентства, Черкаської
обласної державної адміністрації, Черкаської обласної ради, Херсонської обласної
державної адміністрації, Херсонської обласної ради, Одеської обласної ради,
Програми USAID АГРО, організацій водокористувачів, аграріїв
учасники комітетських слухань відзначають.
На сьогодні в Україні у зв’язку із
військовою агресією російської федерації та особливо з техногенною та
екологічною катастрофою, пов’язаною зі знищенням Каховської ГЕС та припиненням
функціонування Каховського водосховища, питання забезпечення продовольчої
безпеки держави та збільшення експорту продукції сільськогосподарської галузі
безпосередньо пов’язані з відновленням меліоративних систем та ефективним
управлінням об’єктами інженерної інфраструктури.
Каховське водосховище було джерелом зрошення для
меліоративних систем, які можуть забезпечити гідротехнічну меліорацію земель на
площі 584 тис. га у Запорізькій, Дніпропетровській та Херсонській областях.
Втрата Каховського водосховища, як джерела водозабезпечення для
населення, сільського господарства та промисловості, унеможливило
водозабезпечення півдня України, призвело до повного припинення роботи
водозаборів насосних станцій. Без джерела зрошення залишилось 94 % зрошувальних
систем у Херсонській, 74 % – у Запорізькій та 30 % – у
Дніпропетровській областях. Не можуть використовуватись понад
350 зрошувальних насосних станцій та близько 1,1 тис. км меліоративних каналів.
З 2,2 млн га, які обліковуюся як зрошувані, у
2023 полито лише 136 тис. гектарів.
При цьому, через зміни клімату близько 2/3
території України знаходиться у зоні ризикованого землеробства, і площа цієї
зони постійно зростає.
Тому, продовження комплексної інституційної
та законодавчої реформи у сфері гідротехнічної меліорації земель є головною передумовою результативної роботи аграрного сектору
економіки в умовах змін клімату, здійснення ефективного управління
меліоративною інфраструктурою з широким залученням до управління меліоративними
системами всіх водоспоживачів.
Передача меліоративних систем та державного майна, що
використовується
для їх належної експлуатації
Наразі у
сфері управління Держводагентства залишаються меліоративні
системи та державне майно, яке забезпечує проведення гідротехнічної
меліорації земель.
Такі об’єкти державної власності обліковувались на балансах міжрайонних
управлінь водного господарства, та в результаті їх реорганізації у період з
2018 по 2021 роки майно передано на баланси басейнових управлінь водних ресурсів
і регіональних офісів водних ресурсів.
Усі
переліки окремо визначеного майна (об’єктів інженерної інфраструктури
меліоративних систем), яке не передалось до сфери управління Держрибагентства
відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.08.2022 № 714-р,
а також згода Держрибагентства щодо його прийняття неодноразово передавались до
Держводагентства продовж 2023 – 2024 років.
При цьому
Держводагентство продовжує зволікати із наданням відповідної згоди та передачею
зазначених меліоративних систем та об’єктів інфраструктури у їх складі до сфери
управління Держрибагентства.
Водогосподарські
організації, що належать до сфери управління Держводагентства, продовжуючи
незаконно експлуатувати об’єкти інженерної інфраструктури меліоративних систем,
порушують також частину другу статті 9 Закону України «Про меліорацію земель»,
відповідно до якої управління інженерною інфраструктурою меліоративних систем
та її окремими об'єктами, що перебувають у державній власності, здійснює
Кабінет Міністрів України і центральний орган виконавчої влади, що реалізує
державну політику у сфері гідротехнічної меліорації земель, через підприємства,
установи та організації, що належать до сфери управління цього органу.
На
сьогодні у Держводагентстві продовжує обліковуватися 235 зрошувальних систем
площею 706,9 тис. га та близько 1250 осушувальних систем площею понад 2200
гектарів.
Виконання Закону України «Про організації водокористувачів та
стимулювання гідротехнічної меліорації земель»
На виконання Закону України «Про організації
водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» створено 43
організацій водокористувачів (далі – ОВК), в тому числі 37 ОВК – на зрошенні
(далі – ЗС),
6 ОВК – на осушенні (далі – ОС), а саме: в Черкаській області – 15 (13 (ЗС),
2 (ОС); в Одеській – 9 (ЗС); в Полтавській – 6 (ЗС); у Дніпропетровській – 3
(ЗС);
в Житомирській – 2 (ОС); у Київській – 2 (1 (ЗС), 1 (ОС); у Вінницькій – 1
(ЗС);
у Кіровоградській – 1 (ЗС); у Миколаївській – 1 (ЗС); в Харківській– 1 (ЗС);
у Чернігівській – 1 (ОС); у Херсонській області – 1 (ЗС).
Наразі
зареєстрованими ОВК здійснюються заходи щодо розроблення документації із
землеустрою для визначення меліоративної мережі для внесення відповідних
відомостей до Державного земельного кадастру, після чого у організацій
водокористувачів виникає право отримання у власність об’єктів інженерної
інфраструктури меліоративних систем.
Наприкінці
2023 року вперше завершено процедуру передачі державного, комунального та
безхазяйного майна Суворовської зрошувальної системи в Одеській області у
власність ОВК «Вода життя».
У червні 2024 року ОВК «Квітучі лани»
у Полтавській
області отримала у власність об'єкти меліоративної системи, які знаходилися на
балансі органу місцевого самоврядування – Омельницької сільської ради. Відтепер
члени
ОВК «Квітучі лани» мають можливість повноцінно
господарювати, управляючи переданими об’єктами інженерної інфраструктури,
залучати інвестиції
Щодо меліоративного
комплексу в Черкаській області (за інформацією Черкаської обласної державної
адміністрації)
Загальна
площа меліорованих земель в Черкаській
області налічує
118,9 тисяч гектарів, що становить 8,2 відсотків від площі всіх земель області,
які знаходяться у сільськогосподарському використанні.
У області
обліковується:
-
осушувані землі на загальній площі - 55,7 тис.
га, з них 4,3 тис. га внутрішньогосподарські системи;
-
зрошувальні землі на загальній площі 63,2 тис. га , з них 11,9 тис. га
внутрішньогосподарські системи.
Осушувальні
системи з двобічним регулюванням займають площу
31,4 тис.га (56 % від осушених земель).
Із наявної
кількості меліорованих земель 102,8 тис.га або 86 відсотків знаходиться у межах
міжгосподарських систем.
На осушувальних системах функціонує 2097,7 км
відкритої та 2328,6 км закритої осушувальної мережі, 3308 гідротехнічних
споруд, 26 гідропостів, гідромеліоративні створи для спостереження за рівнями
грунтових вод.
На зрошувальних системах обліковується 1985,3
км трубопроводів,
2457 гідротехнічних споруд, 130 стаціонарних насосних станцій, з них
81 міжгосподарська. Із наявної кількості міжгосподарських насосних станцій
в даний час не задіяні в заборі та подачі води для поливу 45 шт. з них 39 шт.
знаходяться в режимі консервації.
У 2024
році зрошувальні системи в межах дії міжгосподарських зрошувальних систем були
підготовлені на площі 30,0 тис.га із наявних
51,3 тис.га, або 58%. Осушувальні системи підготовлені на площі 44,3 тис.га
із 51,4 тис.га або 86%. Було підготовлено до поливного сезону 36 насосних
станцій та відремонтовано 130 насосно-силових агрегатів, 52 гідротехнічних
споруд на зрошувальних і 119 на осушувальних системах.
Протягом
останніх років в області спостерігається стабільна тенденція щодо збільшення
площ поливу. Так, у 2014 році в
області поливалось
9,3 тис.га, у 2017 році – 13,1 тис.га, у 2020 році – 20,5 тис.га. У 2024 році
станом на 04.07 фактично полито майже 23 тис.га, в тому числі із залученням
державних міжгосподарських насосних станцій
18,8 тис.га. В межах дії міжгосподарських зрошувальних систем забезпечено забір води з джерел
зрошення та подано на поля в об’ємі 7,6 млн.м3.
Учасники
виїзних комітетських слухань мали змогу переконатися, що Черкаська область є
одним із лідерів серед регіонів України, де найбільше створено ОВК.
При цьому, у
Черкаській області ситуація із передачею меліоративних систем до сфери
управління Держрибагентства залишається найбільш критичною, оскільки
Держводагентство пропонує передати лише частини меліоративних систем без
головних насосних станцій на джерелі зрошення, що призведе до штучного
розділення (розбалансування) меліоративних систем, дублювання функцій з
експлуатації меліоративної інфраструктури, а також до ситуації коли один
державний орган буде надавати послуги щодо подачі води іншому державному
органу.
Обґрунтування
такої позиції Держводагентства – можливість
використання насосних станцій меліоративних систем з метою подачі води
для питних та технічних потреб населенню та суб’єктам господарювання, що
суперечить Закону України «Про меліорацію земель», унеможливлює створення
організацій водокористувачів у межах цих систем та призведе до занепаду
гідротехнічної меліорації земель.
Щодо проекту Закону України «Про
внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення системи управління
об’єктами інженерної інфраструктури меліоративних систем державної власності»
(реєстр. № 7577 від 21 липня 2022 року),
внесеного народними депутатами України
Чорноморовим А.О., Гайду О.В., Тарасовим О.С. та
іншими
(далі
– проект Закону № 7577)
Проект Закону № 7577 розроблено
для вдосконалення системи управління об’єктами інженерної інфраструктури
меліоративних систем, які залишаються у державній власності після створення
організацій водокористувачів та передачі їм у власність об’єктів інженерної
інфраструктури меліоративних мереж відповідно до Закону України від 17 лютого
2022 року № 2079-ІХ «Про організації водокористувачів та стимулювання
гідротехнічної меліорації земель», залучення інвестицій в проекти по
модернізації державних меліоративних систем, скорочення втрат води та
експлуатаційних витрат; запровадження ефективного механізму тарифоутворення та
ринкових стимулів раціонального водокористування.
Проектом Закону № 7577 вносяться зміни до деяких законодавчих актів, якими
передбачається створення операторів об’єктів меліоративних систем державної
власності, що сприятиме збільшенню господарської̈ та фінансової̈ самостійності,
формуванню стимулів для поліпшення якості послуг та ефективного управління об’єктами
інженерної інфраструктури меліоративних систем.
10 червня 2023 року проект Закону № 7577 прийнято у
першому читанні за основу та наразі готується до другого читання.
Прийняття проекту Закону №
7577 у другому читанні та в цілому як Закон України дозволить запровадити ефективну модель управління меліоративною
інфраструктурою державної власності через залучення водокористувачів, що
сприятиме підвищенню урожайності сільськогосподарських культур, збільшенню
частки високомаржинальних культур, зменшенню витрат держави на адміністрування
системи гідротехнічної меліорації та збільшенню податкових надходжень до
бюджету від сільськогосподарських товаровиробників, які обробляють меліоровані
землі, а також зростанню валютної виручки від реалізації сільськогосподарської
продукції на експорт і поліпшенню платіжного балансу України.
Державна підтримка
Одним із дієвих інструментів відбудови і
відновлення ефективного аграрного виробництва є державна підтримка
сільгосптоваровиробників та організацій водокористувачів. Допомога
сільгосптоваровиробникам та організаціям водокористувачів у цьому напрямі та
удосконалення державної підтримки сприятиме збільшенню площі землі, на якій
застосовується гідротехнічна меліорація, мінімізації ризиків припинення
подачі/відведення води під час поливного сезону та підвищенню ефективності
сільського господарства.
Законом
України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» Мінагрополітики як головному
розпоряднику бюджетних коштів передбачено видатки загального фонду 205,0 млн
грн за бюджетною програмою КПКВК 2801580 «Фінансова підтримка
сільгосптоваровиробників», зокрема за напрямом «Державна підтримка
сільськогосподарських товаровиробників, які використовують меліоровані землі,
та організацій водокористувачів» передбачено 200,0 млн гривень.
Для підтримки сільгосптоваровиробників, які використовують меліоровані
землі та організацій водокористувачів, прийнято постанову Кабінету Міністрів
України від 11 жовтня 2021 року № 1070 «Про
затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для
надання державної підтримки сільськогосподарським товаровиробникам, які
використовують меліоровані землі, та організаціям водокористувачів» (в
редакції постанови Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2023 р. № 1110) (далі – Порядок). Для удосконалення механізму надання
державної підтримки сільськогосподарським
товаровиробникам, які використовують меліоровані землі та провадять
сільськогосподарську діяльність на землях сільськогосподарського призначення із
застосуванням гідротехнічної меліорації, та організаціям
водокористувачів, прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 30 травня
2024 року № 628 «Про внесення змін до
Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання
державної підтримки сільськогосподарським
товаровиробникам, які використовують меліоровані землі, та організаціям
водокористувачів».
Порядком передбачено надання державної підтримки сільгосптоваровиробникам
до 50 % вартості витрат за проведення робіт з реконструкції та/або нового
будівництва меліоративних систем за прийняті в експлуатацію меліоративні
системи (без урахування ПДВ), здійснених відповідно до затвердженої в
установленому порядку проектної документації, але не більш як 26500 гривень на
1 гектар оброблюваних угідь, на яких здійснюється гідротехнічна меліорація, без
урахування вартості дощувальних машин.
Організаціям водокористувачів передбачено надання державної підтримки до
50 % вартості витрат (без урахування ПДВ), здійснених відповідно до
затвердженої в установленому порядку проектної документації для, відновлення,
реконструкції, модернізації, капітального ремонту насосних станцій, які введені
в експлуатацію після відповідних робіт, передбачених проектною документацією.
Бюджетна дотація надається сільгосптоваровиробникам та
організаціям водокористувачів за введені
в експлуатацію об’єкти меліоративної інфраструктури у період з 1
листопада попереднього року по 31 жовтня поточного року.
Підтримка
міжнародними донорами
Міжнародні донори також демонструють свою
підтримку реформи та готовність докласти зусилля для модернізації системи
зрошення в Україні. Зокрема Програма USAID АГРО впродовж 2023 року виділила необхідні
кошти для модернізації систем зрошення для 4 ОВК. У 2024 році фінансову
підтримку від USAID отримають ще 14 ОВК. Це дозволить відновити зрошення на
територіях, на яких в останні роки не проводився полив, але є технічна
можливість реконструювати або модернізувати об’єкти інженерної інфраструктури
меліоративних мереж.
Щодо напрацювання проекту Закону України «Про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення порядку
надання послуг з гідротехнічної меліорації земель»
Міністерство
аграрної політики та продовольства України разом з програмою USAID з аграрного
та сільського розвитку (АГРО), громадською спілкою «Всеукраїнська аграрна рада»
та організаціями водокористувачів напрацьовують проект Закону України «Про
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення порядку
надання послуг з гідротехнічної меліорації земель», який також враховує
рекомендацій Світового банку щодо впровадження кращих світових практик
корпоративного управління організаціями водокористувачів.
В
зазначеному проекті пропонується, зокрема такі положення:
1.
Передбачити, що у разі дефіциту води або
дефіциту потужності з її постачання державним водогосподарським організаціям
(далі – ДВО) та ОВК в першу чергу задовольняють у повному обсязі потреби
населених пунктів у воді.
2.
Дозволити бути засновником та членом ОВК
також: (1) водокористувачам, які використовують воду, шо транспортується
меліоративною мережею для інших потреб, не пов’язаних із гідротехнічною
меліорацією (для потреб водопостачання, виробничих потреб тощо); (2)
територіальним громадам, які використовують осушувальні системи для відведення
води та захисту від шкідливої дії води.
3.
Передбачати на рівні закону основні засади
надання послуг ДВО:
порядок
укладання договорів;
порядок
надання послуг, в тому числі, припинення їх надання у разі наявності боргів;
за
аналогією з регулюванням для ОВК передбачити для ДВО двоставковий тариф на
послуги (кожна складова компенсує відповідно постійні та змінні витрати ДВО на
надання послуг зі зрошення та/або осушення). Детальна Методика розрахунку
двоставкового тарифу та порядку сплати кожної складової такого тарифу буде
визначена Мінагрополітики.
4.
Передбачити обов’язковість укладання для
власників (користувачів) земельних ділянок, які осушуються меліоративними
мережами, договорів на осушення з ДВО та ОВК.
5.
Встановити обов’язковість оплати фактично
наданих послуг навіть за умови відсутності укладеного договору.
6.
Мінімізувати ризик паралельного утворення
різних ОВК на ідентичних точках водовиділу в межах однієї меліоративної мережі,
та відповідно виключення можливості конкуренції між такими ОВК щодо отримання у
власність державних меліоративних активів – точка водовиділу має бути
передбачена як обов’язковий реквізит у протоколі установчих зборів та статуті
ОВК, та враховується під час розгляду заяви про передачу активів у власність
ОВК.
7.
Забезпечити технологічну єдність меліоративної
мережі чи окремих її складових частин під час передачі активів у власність ОВК
шляхом:
а)
визначення додаткових підстав для відмови у передачі активів ОВК:
відсутність
у заяві про отримання у власність меліоративної мережі відомостей про усі її
складові частини, які технологічно пов’язані з такою мережею, що унеможливлює
повноцінну експлуатацію такої мережі;
зазначення
в заяві про отримання у власність меліоративної мережі відомостей про складові
частини меліоративної системи, що технологічно пов’язані з іншими
меліоративними мережами та забезпечують їх роботу, якщо усі такі меліоративні
мережі не зазначені в цій заяві;
подання
заяви про отримання у власність об’єктів меліоративної мережі, у разі якщо на
такі об’єкти меліоративної мережі зареєстровано право приватної власності за
іншою ніж заявник особою;
б)
закріплення правила, що у разі якщо на день розгляду заяви про отримання у
власність активів в межах однієї меліоративної мережі утворено декілька ОВК, то
такі ОВК можуть отримати у власність лише окремі складові частини меліоративної
мережі виходячи з відповідних точок водовиділу, визначених у статутах таких ОВК
(при цьому головна насосна станція та інші активи, що одночасно забезпечують
роботу двох або декількох таких складових частин меліоративної мережі
відповідно залишаються в управлінні ДВО).
Щодо
виконання попередніх рекомендацій комітетських слухань
19 липня 2023 року в м. Ізмаїл Одеської
області Комітетом Верховної Ради України з питань аграрної та земельної
політики проведено комітетські слухання на тему: «Актуальні питання управління
об'єктами інженерної інфраструктури меліоративних систем державної власності».
Комітетські слухання відбулися в рамках Другого Меліоративного форуму.
За результатами комітетських слухань,
схвалено відповідні Рекомендації (рішення Комітету від 27 липня 2023 року,
протокол № 129). Однак низка рекомендації учасників комітетських слухань
залишилась не виконаною.
Зокрема, Комітетом Верховної Ради України з
питань фінансів, податкової та митної політики не розглянуто проект Закону України
про внесення змін до статті 133 Податкового кодексу України щодо особливостей
неприбуткового статусу організацій водокористувачів (реєстр. № 5203 від
04.03.2021), поданий народним депутатом України Ковальчуком О.В.
Крім того, не здійснено ще такі заходи:
1) не вирішено питання звільнення, скасування або сплати
ПДВ для державних організацій, на балансі яких знаходяться меліоративні
системи, при передачі об'єктів меліоративних систем у власність ОВК, що перешкоджає
процесу передачі цих систем у власність ОВК;
2)
не здійснено передачу всіх
меліоративних систем і державного майна, що використовується для їх належної
експлуатації, із сфери управління Держводагентства до сфери управління
Держрибагентства.
Враховуючи вищезазначене, з метою реалізації
реформи гідротехнічної меліорації земель, учасники комітетських слухань р е к о м е н д у
ю т ь:
І. Верховній Раді України:
у разі
надходження до Верховної Ради України в установленому порядку законопроектів,
спрямованих на вдосконалення
порядку надання послуг з гідротехнічної меліорації земель,
здійснити їх першочерговий розгляд.
ІІ. Комітету Верховної Ради України з питань
аграрної та земельної політики:
1.
У разі
надходження до Верховної Ради України в установленому порядку законопроектів,
спрямованих на вдосконалення порядку надання послуг з гідротехнічної меліорації
земель, забезпечити їх першочерговий розгляд та супровід під час розгляду на
пленарних засіданнях Верховної Ради України.
2.
Забезпечити
контроль за виконанням даних рекомендацій комітетських слухань.
ІІІ. Комітету Верховної Ради України з питань
фінансів, податкової та митної політики розглянути проект Закону України про
внесення змін до статті 133 Податкового кодексу України щодо особливостей
неприбуткового статусу організацій водокористувачів (реєстр. № 5203 від 04.03.2021),
поданий народним депутатом України Ковальчуком О.В. та рекомендувати Верховній
Раді України прийняти його за основу та в цілому як Закон.
ІV. Кабінету Міністрів України:
1)
звернути увагу на неповне
виконання попередніх рекомендацій комітетських слухань;
2)
забезпечити безумовне
виконання центральними органами виконавчої влади Закону України «Про
організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель»;
3)
вирішити питання звільнення,
скасування або сплати ПДВ для державних організацій, на балансі яких
знаходяться меліоративні системи, при передачі об'єктів меліоративних систем у
власність ОВК, що перешкоджає процесу передачі цих систем у власність ОВК;
4)
у найкоротший строк забезпечити
передачу всіх меліоративних систем і державного майна, що використовується для
їх належної експлуатації, із сфери управління Держводагентства до сфери
управління Держрибагентства;
Про стан виконання інформувати Комітет Верховної
Ради України з питань аграрної та земельної політики щомісячно.
5)
доручити Міністерству
фінансів України після передачі відповідного
меліоративного майна забезпечити передачу видатків на його
утримання виключно за бюджетною програмою КПКВК 2804120 «Експлуатація
державного водогосподарсько-меліоративного комплексу» шляхом їх передачі із
бюджетної програми КПКВК 2707050 «Експлуатація державного водогосподарського
комплексу та управління водними ресурсами», і під час підготовки проекту
Державного бюджету України на 2025 рік передбачати видатки щодо забезпечення експлуатації
державного водогосподарсько-меліоративного комплексу виключно в межах програми
КПКВК 2804120 «Експлуатація державного водогосподарсько-меліоративного
комплексу»;
6)
доручити
Фонду державного майна України у разі надходження пропозиції щодо передачі
об’єктів державної власності – нерухомого майна із сфери управління
Держводагентства до сфери управління Держрибагентства здійснювати їх оперативний
розгляд та погодження;
7) про стан виконання відповідних рекомендацій
комітетських слухань інформувати Комітет Верховної Ради України з питань
аграрної та земельної політики.
V. Державному агентству водних ресурсів України:
1) у місячний строк передати меліоративні системи і державне майно, що використовується для їх
належної експлуатації, у тому числі включаючи головні насосні станції, у
Черкаській області, до сфери
управління Держрибагентства;
2) у місячний строк щодо майна, яке не передано Держрибагентству,
прийняти рішення щодо передачі у власність організаціям водокористувачів, від яких
надійшли відповідні заяви, об’єктів інженерної інфраструктури меліоративних
систем та у подальшому дотримуватись строків розгляду заяв про отримання у
власність об’єктів меліоративної інфраструктури, визначених Законом України
«Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації
земель».
За результатами інформувати
Комітет Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики.
VI. Черкаській
обласній державній адміністрації та Черкаській обласній раді сприяти у впровадженні реформи гідротехнічної
меліорації земель та виконанні Закону України «Про організації водокористувачів
та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» щодо передачі меліоративних систем
і державного майна, що використовується для їх належної експлуатації, у тому числі включаючи головні насосні станції,
у Черкаській області.
За результатами інформувати
Комітет Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики.