СТЕНОГРАМА

засідання Комітету Верховної Ради України з питань

аграрної та земельної політики

12 липня 2024 року

 

Веде засідання голова комітету ГАЙДУ О.В.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Всіх вітаю!

Олександр Васильович, розпочинаємо, так я розумію?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, так, розпочинаємо.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Так, розпочинаємо. 18 членів комітету є в чаті.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Приємно.

Гайду Олександр.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. На місці.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Мейдич Олег.

 

МЕЙДИЧ О.Л. Присутній, Ваня. Присутній.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Вітаю, Олег Леонідович! Дякую.

Рудик Сергій. Сергій Ярославович.

Колеги, я дуже прошу, будь ласка, виключайте мікрофони. Колеги, я прошу, виключайте мікрофони, будь ласка. Колеги, виключайте мікрофони.

Рудик Сергій.

 

РУДИК С.Я. Є.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Сергію Ярославовичу, вітаю тебе з черговим званням!

 

РУДИК С.Я. Дякую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дай бог, до генерала, але під мирним українським небом, щоб вчити і виховувати наше майбутнє покоління кращих солдатів, які захищають свою країну. Вітаю!

Халімон Павло.

 

ХАЛІМОН П.В. Присутній.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Чернявський Степан.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Присутній, Іван Адамович. Колеги, добрий день!

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Вітаю!

Чайківський є.

Богданець. Богданець Андрій.

Бунін Сергій.

Герасимов Артур.

 

ГЕРАСИМОВ А.В. Доброго ранку! Всіх радий бачити.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А.  Вітаємо, Артур Володимирович!

Грищенко Тетяна.

 

ГРИЩЕНКО Т.М. Доброго ранку! Присутня.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Вітаю!

Гузенко Максим.

 

ГУЗЕНКО М.В. Доброго ранку всім! Присутній.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Кириченко Микола. Кириченко Микола.

Костюк Дмитро.

 

КОСТЮК Д.С. Присутній.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Вітаю, Дмитре!

Кучер Микола. Кучер Микола.

Лабазюк Сергій.

 

ЛАБАЗЮК С.П. Іван Адамович, присутній. Доброго дня всім!

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Вітаю, Сергій!

Литвиненко Сергій.

 

ЛИТВИНЕНКО С.А. Присутній, Іван Адамович. Доброго дня всім!

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А.  Вітаю!

Нагаєвський Артем. Нагаєвський Артем.

Нікітіна Марина.

 

НІКІТІНА М.В. Присутня.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Вітаємо!

Петьовка Василь.

Салійчук Олександр.

 

САЛІЙЧУК О.В. Вітаю, колеги! Присутній.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А.  Вітаємо!

Соломчук Дмитро.

 

СОЛОМЧУК Д.В. Адамовичу, колеги, вітаю! Присутній.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Вітаємо!

 

БУНІН С.В. Всіх вітаю! Іване Адамовичу, Буніна зареєструйте, будь ласка.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Стернійчук Валерій.

 

СТЕРНІЙЧУК В.О. Добрий день всім, колеги! Присутній.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Добрий день!

Бунін Сергій.

 

БУНІН С.В. Присутній.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А.  Вітаю! Дякую.

Столар Вадим.

Тарасов Олег.

Тимофійчук Володимир.

 

ТИМОФІЙЧУК В.Я. Добрий день, Іване Адамовичу! Присутній.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Вітаємо!

Торохтій Богдан.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Присутній, Іване Адамовичу. Добрий день, шановні колеги!

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Вітаю!

Христенко Федір.

Чорноморов Артем.

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. Добрий день! Присутній.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Добрий день!

Шол Маргарита.

 

ШОЛ М.В. Добрий день всім! Присутня.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Вітаю!

Юрчишин Петро.

 

ЮРЧИШИН П.В. Добрий день! Присутній.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І А. Добрий день!  Колеги, хто?..

Богданець.

 

БОГДАНЕЦЬ А.В. Богданець – присутній.

 

КИРИЧЕНКО М.О. Добрий день, Іване Адамовичу! Кириченко – присутній. Відмітьте, будь ласка.

 

НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Іване Адамовичу, Нагаєвський теж присутній. Добрий день всім, колеги!

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Так, Кириченко Микола – присутній.

Нагаєвський Артем – присутній.

Богданець.

Кучер.

Петьовка.

 

БОГДАНЕЦЬ А.В. Богданець найперший сказав – присутній. Добрий день!

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Богданець Андрій, вітаю. Присутній. 

Коли четверо говорять разом, я, на жаль, не можу всі голоси ідентифікувати. Треба добавляти штучний інтелект, бачите, ми поки що без нього.

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Іване Адамовичу, ви набагато краще штучного інтелекту. Не наговорюйте тут.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Тарасов Олег.

 

ТАРАСОВ О.С. Присутній.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Олеже Сергійовичу, вітаю!

Христенко Федір.

Столар Вадим.

Петьовка.

Кучер.

Отже, 26 народних депутатів присутні на засіданні аграрного комітету.

Олександр Васильович, прошу.

 

КУЧЕР М.І.  Іван Адамович, мене там допишіть.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А.  Кучер Микола Іванович, вітаю.

27 народних депутатів присутні на засіданні аграрного комітету 12 липня 2024 року, о 12-й годині онлайн-засідання.

Прошу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іван Адамович.

Колеги, до розгляду на сьогоднішньому засіданні пропонується наступні питання: про проект Закону  про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму забезпечення землями сил оборони (реєстраційний номер 11335) та "Різне". 

Проект порядку денного вам було розіслано, пропоную його затвердити.

Іван Адамович, будь ласка.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Так, колеги, голосуємо.

Гайду Олександр.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Я – за.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А.  Мейдич Олег.

 

МЕЙДИЧ О.Л. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Рудик Сергій.

 

РУДИК С.Я. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Халімон Павло.

 

ХАЛІМОН П.В. Підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Чернявський Степан.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Чайківський – за.

Богданець Андрій.

 

БОГДАНЕЦЬ А.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Бунін Сергій.

 

БУНІН С.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Герасимов Артур.

 

ГЕРАСИМОВ А.В. За. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Грищенко Тетяна.

 

ГРИЩЕНКО Т.М. Підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Гузенко Максим.

 

ГУЗЕНКО М.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Кириченко Микола.

 

КИРИЧЕНКО М.О. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Костюк Дмитро.

 

КОСТЮК Д.С. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Кучер Микола. Кучер Микола!

Лабазюк Сергій.

 

ЛАБАЗЮК С.П. За, Іван Адамович. Підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Литвиненко Сергій.

 

ЛИТВИНЕНКО С.А. Підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Нагаєвський Артем.

 

НАГАЄВСЬКИЙ А.С. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Нікітіна Марина.

 

НІКІТІНА М.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Салійчук  Олександр.

 

САЛІЙЧУК О.В. Підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Соломчук Дмитро.

 

СОЛОМЧУК Д.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Стернійчук Валерій.

 

СТЕРНІЙЧУК В.О. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Тарасов Олег.

 

ТАРАСОВ О.С. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А.  Тарасов Олег!

 

ТАРАСОВ О.С. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Тимофійчук Володимир.     

 

ТИМОФІЙЧУК І.Я. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Торохтій Богдан.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Чорноморов Артем.

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ А.І. Дякую.

Шол Маргарита.

 

ШОЛ М.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Юрчишин Петро.

 

ЮРЧИШИН П.В. Підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Кучер Микола є? Микола Іванович.

26 народних депутатів за порядок денний проголосували за.

Олександр Васильович, прошу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую, Іван Адамович.

Переходимо до розгляду питання про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення механізму забезпечення землями сил оборони (реєстраційний номер 11335).

Колеги, цим законопроектом пропонується спростити процедуру зміни цільового призначення особливо цінних земель та земель лісових ділянок для надання їх Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, які утворені відповідно до законодавства України та звільнити їх від відшкодування втрат лісогосподарського виробництва.

Я надаю слово нашому колезі  народному депутату одному із авторів цього законопроекту Костенку Роману Васильовичу.

Будь ласка,  Роман Васильович.

 

КОСТЕНКО Р.В. Доброго дня, шановні колеги,  дякую за можливість бути присутнім і донести вам цей законопроект. Колеги, тут нічого складного немає в цьому законопроекті, це до нас звернулися представники Збройних Сил України, Міністерства оборони, я думаю тут має бути Держсекретар, я просто не бачу, вона скаже свою точку зору з цього приводу, і інші військові формування, в тому числі і ГУР.

Зараз постає питання про те, що дислокація наших військових частин в більшості відома нашому противнику, бо вони, як правило всі розміщались там з часів Радянського Союзу і зараз постає питання часто потрібно міняти дислокації. В тому числі якісь моменти ми можемо брати і в лісових ділянках для того, щоб розміщувати там якісь підрозділи, полігони або питання, які стосуються безпеки. І зараз  наше законодавство не дає змоги цього робити.

Звернулися, ще раз кажу, військові формування для того, щоб дати можливість уряду, щоб уряд, розглянувши питання, він ці ділянки міг їм виділяти. Дуже важливе питання і головне, щоб в ньому вони могли, їм не потрібно було відшкодовувати це, бо, я думаю, що тоді всі кошти, в принципі, в них які є в бюджеті, велика їх кількість буде йти на відшкодування. Наше завдання зробити так, щоб вони отримували ці ділянки і потім будували свої полігони, розміщення і все-таке.

Тому важливо цей законопроект підтримати. Якщо є питання, готовий відповісти. ГУР підтримує, Міноборони підтримує. Там є  питання, були на комітеті зі сторони Служби безпеки України. Ми їм все роз'яснили ці питання, що вони є також військовим формуванням і вони також будуть користатися цим законопроектом. Тому прохання до вас, пане голово, і до всіх підтримати його і що головне за основу і в цілому, бо він потрібен уже зараз. І щоб потім не розтягувати, ми розуміємо, що буде багато в кого пропозицій. Тут також є запобіжники, які напрацювали разом з комітетом вашим і з Мінагрополітики, які унеможливлюють в подальшому зміну цільового призначення, якщо хтось з військових отримав, там заборона будувати якісь соціальні об'єкти, житло для військовослужбовців. Це виключно воєнна тема, яка потрібна зараз для того, щоб розміщувати наші військові частини і спеціальні підрозділи.

Дякую. Якщо є питання, готовий... Комітет одноголосно підтримав і рекомендував за основу і в цілому. 

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, пане Романе.

У нас сьогодні присутня державний секретар Міністерства оборони України Дараган Людмила Віталіївна. Будь ласка, Людмила Віталіївна, ваша точка зору.

 

ДАРАГАН Л.В.  Доброго дня. Вітаю всіх. Дараган Людмила – держсекретар Міноборони.

Колеги, Міністерство оборони підтримало даний законопроект без зауважень, відповідний лист за підписом міністра було направлено, він є у вас в комітеті. Я ще хочу додати, що цей законопроект є дуже важливий і час його вже назрів. Скажу такий практичний кейс, який ми зараз розглядаємо, який ми зараз проходимо. В одній із областей ми зараз змінюємо цільове призначення земельної ділянки з якраз сів на землю оборони, розширюємо полігон дуже потрібний за рахунок військового лісгоспу. Цей військовий лісгосп не робить ніякої іншої функції як захищає межі полігону. І  ми  зупинилися, тому що ми не маємо грошей для того, щоб відшкодувати, власне, ці землі.

Тому ми підтримуємо, Міноборони, Збройні Сили теж підтримують дуже активно цей законопроект, і просимо його за основу і в цілому, тому що він дійсно потрібен вже зараз і ми б дуже не хотіли, щоб в ньому з'явились якісь правки, які його просто дуже сильно змінять.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, пані Людмила. Ще позиція від міністерства, будь ласка, Висоцький Тарас Миколайович.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Доброго дня, Олександр Васильович, шановні народні депутати! З урахуванням воєнного стану і  об'єктивної ситуації Мінагрополітики підтримує дану ініціативу, а також дійсно проговорювали її в межах напрацювання тексту. Тому просимо, будь ласка, підтримати, а в разі необхідності, наявності питань готові прийняти участь у дискусії.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, пане Тарасе.

Артур Герасимов підняв руку, будь ласка.

 

ГЕРАСИМОВ А.В. Так, дякую. Дивіться, зрозуміла історія, я говорив з Романом Костенком, дуже радий бачити Людмилу, але в мене просто два питання.

Перше. У статтю 208 ви вносите зміни, де ви хочете розміщувати на тих ділянках так, не тільки навчальні центри, військові частини, і так далі, і так далі, а підприємства Збройних Сил. А що за підприємства, що ви маєте на увазі? І взагалі, а що таке "підприємство Збройних Сил України"? Це термін, це я не видумую, це термін законопроекту. Це перше питання.

Друге питання. Дивіться, там подивіться уважно висновок ГНЕУ, вони написали в тому, що коли ви забороняєте зміну цільового призначення, я маю на увазі після того, як це вже підійшло до земель оборони, вони кажуть ввести слово "повторно" зміну цільового призначення, тому що ми вже один раз, як-то кажуть, дозволили, це відійшло до земель оборони, а після того це вже, мені здається, повторно. От саме з технічної точки зору, то радив подивитися рекомендації ГНЕУ, от, можливо, використати слово "повторна зміна цільового призначення".

І третє – надважливе. Дивіться зараз це, можливо, це можна буде якраз це теж питання, можливо, буде вирішити на рівні  підзаконних актів. Чому? Тому що в законопроекті у статтю 20 в пункті 12 ви вносите, що після того, як ці землі будуть передані до земель оборони, ці зміни з відповідними позначками будуть внесені в державний кадастр. Тобто росіянам не залишається нічого, окрім того, що подивитися, державний кадастр наш відкритий, зайти в кадастр, подивитися, які нові землі оборони з'явилися і все, у них все на тарілочці. Тому чи не здається вам, що ця інформація, як мінімум, на рівні підзаконки має бути закрита?

Тобто три питання. Перше. Що таке підприємство Збройних Сил, яке ви збираєтеся розміщувати? Друге. Рекомендація відносно… повторна зміна цього призначення, подивитися висновки ГНЕУ з технічної точки зору, не з точки зору сенсу, а з точки зору технічної. І чи не вважаєте ви, що це не рівні підзаконки треба закривати?

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, пане Артуре.

Шемелинець Людмила Миколаївна, будь ласка.

 

ШЕМЕЛИНЕЦЬ Л.М. Я тільки частково хочу прокоментувати. Питання, які звучали, зокрема, що стосується повторного, то ми дійсно дивилися із експертами комітету і висновок ГНЕУ, і розуміємо, що там трішки неправильне формулювання. І обговорювали варіант, можливо, з висновком комітету щодо редакційних правок саме цієї статті, про яку ви кажете. Але слово "повторно" його не можна застосовувати, бо у нас немає такого поняття в земельному законодавстві, як повторна зміна цільового. Тому там точно треба дещо технічно міняти редакцію, вона у нас є і в експертів комітету вона теж є, а як вже технічно комітет прийме її я не знаю.

І що стосується… по відкриттю кадастру. У нас закритий кадастр, на період дії воєнного стану публічна кадастрова карта недоступна. Є, безумовно,  якісь там сайти, ми не знаємо їх походження, ми періодично пишемо у Службу безпеки і вони їх закривають там рішеннями судів. Але у нас на сьогодні й так багато земель оборони, які містяться в кадастрі, тому я не думаю, що це якась критична історія. А те, що інформація має бути внесена в кадастр, то однозначно. Тому що у нас іншої бази, іншого реєстру для подальших дій якихось…

 

ГЕРАСИМОВ А.В. Ні, це без питань. Що таке "підприємства Збройних Сил України"?

 

ШЕМЕЛИНЕЦЬ Л.М. Це не до мене. Дякую. Я своє відповіла.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, хто може прокоментувати перше питання, яке депутат Герасимов задав?

 

_______________. Дивіться, щодо цього. Цього переліку підприємств немає. Але це формулювання, яке міститься зараз в кадастрі і в Земельному кодексі, воно взяте просто і відпрацьовано зараз закон, щоб воно як було, так і залишалось.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Сергій Біленко, будь ласка.

 

БІЛЕНКО С. Доброго дня. Я хотів би прокоментувати. Формулювання "підприємства Збройних Сил України та інших військових формувань" – це формулювання взяте із визначення "земель оборони", яке міститься в Земельному кодексі України та Законі України "Про використання земель оборони". Тому це абсолютно коректне визначення. В структурі Збройних Сил є підприємства, які займаються виробничою діяльністю для оборонних потреб.

Щодо доповнення терміну "зміни цільового призначення" на "повторну зміну цільового призначення", мені здається, що це не дуже вірно, тому що у нас це обмеження у використанні земель і воно прямо визначено от в тексті Земельного кодексу. Звучить воно, як "заборона зміни цільового призначення земельних ділянок". Якщо ми напишемо "повторно", то складеться враження, що один раз ще раз змінити можна, а вже наступний раз не можна. Краще все ж таки використовувати ту термінологію, яка вже є в зареєстрованому законопроекті. Вона відпрацьована в тому числі з Головним юридичним управлінням, вона коректна. "Повторна" тут краще не писати, тому що буде множинність трактувань тоді.

 

ГЕРАСИМОВ А.В.

Зрозуміло. Олександр Васильович, я дякую за відповіді. По другому, третьому – без питань. По першому от моя порада: приберіть слова "підприємства Збройних Сил", тому що, от повірте мені, як мене воно зачепило, так воно зачепить купу людей, які будуть блокувати нам друге читання, якщо ми хочемо прийняти за основу і в цілому. І це не є норма, яка там для нас критично важлива. То моя порада – от просто його прибрати. Але як вирішить комітет.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Зрозуміло. А скажіть, будь ласка, ще раз для того, щоб… ще раз роз'ясніть, будь ласка, пане Сергій, по оцьому першому питанню.

 

БІЛЕНКО С.  По підприємствах. У нас в складі земель оборони є землі, які зайняті виробничими потужностями тих підприємств, які відносяться до сфери управління Міноборони. В принципі, можна, користуючись цим законом, розміщувати певні оборонні потужності на землях, зараз зайнятих лісами. Це, в принципі, досить така гарна пропозиція, тому що зараз потрібно скривати виробничі потужності від ворога, і розміщення саме в лісах виробничих потужностей – це правильно.

 

_______________.  Дивись, я не проти цього, просто питання в іншому. По-перше, це викличе питання. А, по-друге, дивись, Міністерство оборони і Збройні Сили України – це різна термінологія. Ми ж розуміємо, про що мова, да?

 

БІЛЕНКО С.   Ця термінологія взята із Земельного кодексу, слово в слово.

 

_______________. Так тоді це не стосується, вибачте, підприємств Міністерства оборони, і це не стосується, наприклад, Укроборонпрому. Так про що ми взагалі говоримо? От я хочу зрозуміти, от що це, про що мова конкретно. Окей, ми виписали Земельний кодекс, але це означає, що Збройні Сили України, підкреслюю – Збройні Сили, і директором там, умовно кажучи, є зараз Сирський, і що, Сирський буде підпис, печатку ставити, чи що? Бо це підприємство Збройних Сил, не Міністерства оборони, не Укроборонпрому, не іншого, не Мінстратегпрому. Це підприємство Збройних Сил України. Які вони? Про що мова взагалі, можна от зрозуміти? Це лісопилки якісь, чи що?

 

КОСТЕНКО Р.В. Колеги, дивіться, я вам скажу зі своєї точки зору. Дозвольте, пане голово?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, будь ласка.

 

КОСТЕНКО Р.В. Дивіться, ми проговорювали це і з Міністерством оборони, і зі Збройними Силами. Є різні підприємства, в тому числі і зараз які на землях оборони, там і складальницькі,  і арсенали. І зараз потребує, я от підтверджую, що зараз є можливість, не можливість, а необхідність, коли ми беремо якісь підприємства, які займаються складальницькою діяльністю, заносимо їх і ховаємо, ми ж бачимо, яка у нас ситуація. Тому ми маємо право дати таку можливість, по-перше. А по-друге, щоб не ламати зараз структуру, вона була прописана так, пан голова знає, що ми працювали, мабуть, більше місяця над текстом, щоб зняти всі ризики і в той же момент дати змогу заховати наші і військові формування, і підприємства, які, можливо, ще будуть створюватися. Повірте, я як з комітету нацбезпеки, зараз багато підприємств в тому числі розширюється. Я вам скажу більше, що, можливо, після прийняття цього закону до вас прийдуть ще підприємства Мінстратегпрому, які будуть просить щось подібне. Ми вже не хотіли більше, там глибше влазити в цю історію. Тому це перспектива, яка, я думаю, що вона зараз (Не чути) поштовх, а далі там  (Не чути)  Тому прошу такий (Не чути) підтримати і затвердити, і дати можливість і Міністерству оборони, і Збройним Силам, і ГУР, і Службі безпеці використовувати і розвивати підрозділи вже на цих землях.

Дякую, колеги.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, пане Романе.

Шемелинець Людмила Миколаївна, потім Чорноморов Артем.

 

ШЕМЕЛИНЕЦЬ Л.М.

Я просто, пане Романе, я хочу, щоб ви почули. Артур Володимирович швидше за все має рацію. Тут потрібно, можливо, від Міністерства оборони зрозуміти, що це за підприємства. Тому що так, як тут написано, якщо ми дійсно розділяємо... у нас дійсно закон розділяє Збройні Сили і Міністерство оборони, а здебільшого державні підприємства відносяться до сфери управління Міністерства оборони, то можливо знайти якесь інше формулювання, яке б там означало державні підприємства оборонного призначення чи якісь... тобто щось те, щоб відображало ширше. Тому що сьогодні... зараз так, як написано, це доволі вузька категорія. Я от відкрила зараз просто інтернет, передивитись, що таке підприємства Збройних Сил, і система повністю видає державні підприємства Міністерства оборони.  У нас це різні речі, тому ми самі цим законом обмежуємо можливість розміщення підприємств.

Можливо, історія, яку хотів донесли Артур Володимирович, трошки інша, але вона наштовхнула мене саме на розбір того, що ж це за підприємства, і це точно не включає в себе те, що ви кажете, і Міністерство оборони, і інші відомства.

 

ГЕРАСИМОВ А.В. Ні, я якраз хотів би зрозуміти, що це за підприємства. Тому що, якщо ми розуміємо, що це те, що сказав Роман, то, звичайно, це треба підтримувати. Але тут написано, що це не те, що сказав Роман.

 

ШЕМЕЛИНЕЦЬ Л.М.  Написано не те, згодна з вами повністю. Якщо так як ви кажете, пане Роман, тоді треба змінити формулювання на…

 

КОСТЕНКО Р.В.  У нас написано так як в Земельному кодексі і от Міноборони це підтримує. Я пропоную, щоб ми в такому форматі як написано зараз в Земельному кодексі, нічого не ламали, Міноборони це підтримує, ГУР це підтримує, там всі інші це підтримують, в такому форматі ми це прийняли і пішли далі. Тим більше, тут є Міноборони, яке там має ряд своїх підприємств, ГУР входить в систему, Збройні Сили входять в систему Міноборони, вони є їх частиною, тому думаю, якщо їм це підходить, ми маємо це далі йти.

 

ГЕРАСИМОВ А.В. Романе, дивись, ми не проти, зараз підтримаємо і підемо далі, просто я поясню, чим  закінчиться.

Підприємство якесь дуже важливе, критичне, яке в структурі Міноборони, вирубає там собі ділянку в лісі, розумієш, да? І під неї захочуть змінити цільове призначення. Але зміну цільового  призначення буде підписувати конкретна людина, конкретний бюрократ, який прочитає закон і скаже, так, колеги, а ви хто такі?  Вони скажуть, ми підприємство Міністерства оборони. Супер, принесіть мені бумагу, що ви підприємство Збройних Сил України, бо тут написано, підприємство Збройних Сил України.

Таку бумагу Міністерство оборони не видасть, розумієш, да? От про що мова. Без питань, якщо ви хочете, ми підтримаємо і підемо далі, ну просто я вже кажу, на що нарвемося.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Артем Чорноморов, будь ласка, коментар.

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. Колеги, а в мене одне запитання, я може трошки пропустив. Я в принципі в першій частині підтримую і Артура Володимировича і Людмилу Миколаївну стосовно того, що це в майбутньому може викликати певні проблеми. 

Моє питання, а скажіть, будь ласка, цей закон буде діяти  на період військового часу лише, чи взагалі ми відкриваємо як би, так сказати, ворота по зміні цільового призначення для  Збройних Сил України і Міністерства оборони назавжди? Ну якщо у нас нема термінів якихось.

 

_______________. Назавжди.

 

КОСТЕНКО Р.В.  Назавжди.

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. Назавжди?

 

КОСТЕНКО Р.В. Да. А в чому проблема, якщо назавжди?  Ми ж робимо все так, щоб… У нас зараз потрібна буде дислокація, у нас більше 2 тисяч військових частин, я вже не кажу про спеціальні підрозділи і все. І ми зараз мабуть по всій країні, і дасть бог, після перемоги будемо по-іншому формувати вже  взагалі розміщення цих частин  і всього іншого. Тому тут питання не просто заховати на період зараз, питання взагалі переформатувати повністю розміщення наших військових частин, спеціальних підрозділів по всій країні. Ми даємо можливість таку з вами, але все рівно виділяти буде уряд це все. І коли він буде пояснювати Міноборони для чого це потрібно, ГУР, Служба безпеки, тому ми надаємо таку можливість...

 

_______________. Ні, Рома, у мене питання не цьому стоїть. Я ж як би... У нас є розуміння того, що під час воєнного стану у нас збільшується і кількість бригад, у нас повністю країна у військовому часі і таке інше. Коли це все, дай бог, перемогою закінчиться, у нас почне... скорочення буде і бюджету щодо військових, але ми залишимо їм можливість завжди використовувати цей інструмент уже тоді, керуючись якимись іншими, може, мотивами. У мене просто лише це запитання. Я просто трошки не зрозумів. Тому що ми всі такі речі, які приймали в аграрному комітеті, ми завжди ставили, наприклад, на період військового часу і два роки після нього, тобто якийсь запобіжник.

 

КОСТЕНКО Р.В. Питання військового часу навіть коли закінчиться, дай бог, війна, я сподіваюсь, тому у нас питання військового часу, воно, скажемо, буде таке умовне: військового, невійськового. Тому ми будемо тримати свої військові частини, ми будемо шукати місця для їх розміщення, і в тому числі для підприємств, які... Тут же ж не питання, що завтра всі в ліс переїдуть. Тут питання в тому, що ми надамо змогу тим, кому потрібно, ГУР, СБУ, якимось спеціальним підрозділам або комусь мати можливість отримати. Або як зараз говорить шановний держсекретар – розширити вже місця, де вони є, для того, щоб можна було проводити якісь будування полігонів і військових частин. Тому це просто ми надаємо. Далі є Прем'єр-міністр, уряд, міністерства, які будуть конкретно за це голосувати чи надавати, чи не надавати. Ми даємо можливість розміщувати ці підрозділи протягом всього часу. Якщо будемо бачити, що це вже перебір або воно не потрібно, або там будуть інші депутати, після нас приймуть інше рішення. Я зараз вважаю, це нагальне рішення під час війни дати таку можливість.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Зараз Степан Чернявський, потім Людмила Віталіївна.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Колеги, всім доброго дня. Дуже важливий законопроект. Все добре, але у мене виникають деякі питання, чого саме депутати, і ми хочемо прийняти за основу і в цілому, чого ми, або ми або хтось із депутатів не може подати правки, бо я от зараз дивлюся: "у військових частин, установ". Які установи? Це пенітенціарка, це можуть бути будь-які установи. У мене є занепокоєння.

Військові формування, вони теж бувають різні, теж треба уточнити, а правками можна буде доопрацювати цей законопроект. І якщо Міністерство оборони хоче швидко, ми швидко його і приймемо, питань немає, але це надасть можливість саме депутатам право на доопрацювання цього законопроекту.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, пані Людмило...

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Тому я хотів би додати. Тому давайте як пропозиція, Олександре Васильовичу, проголосувати, якщо ми його будемо голосувати, то за основу, а в цілому рекомендувати ми можемо, ну, може, іншим разом.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Перша пропозиція була – за основу і в цілому. Ми її першою поставимо на голосування.

Що стосується доопрацювання, я з тобою згоден, але текс був ретельно відпрацьований, і за основу і в цілому, сам сенс в тому, щоб ніяких правок, які, як ти знаєш, накидують в законопроект, які не стосуються теми цього законопроекту, щоб не накидали і ми не зависли з цим законопроектом надовго. Це в принципі має сенс в даному випадку, тому що цей законопроект дуже простий, він там 4 сторінки, і там все прописано дуже чітко, на мій погляд, тому...

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М.  Олександре, пробачте, уже є деякі питання, які просто потрібно прибирати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну, ніхто не сказав, що це потрібно прибирати. Це дискусія. Хто сказав, що це потрібно прибирати?

Будь ласка, пані Людмило Віталіївно.

 

ДАРАГАН Л.В. Дякую.

Шановні колеги, стосовно підприємств, організацій Збройних Сил України. Це дійсно норма Земельного кодексу. Але ця норма наразі застаріла, тобто це немає, не існує такої форми як підприємство Збройних Сил. Був момент, коли підприємства перейшли в Міністерство оброни, це державні підприємства, які забезпечують діяльність Збройних Сил. Тобто цю норму взагалі треба міняти. Ну вона не змінена, вона така як вона є.

Чи залишити це в законі? Пан Артур правильно зазначив, одразу підприємства викликають якісь там: "Ага, підприємство! Вони там щось будуть робити, це не для Збройних Сил, там щось будуть  рішати". Ну тобто виникає якесь там непорозуміння, що це не для військових, а хтось щось собі хоче побудувати. Можливо і варто це прибрати. Але воно не несе юридичного навантаження наразі.

 

КОСТЕНКО Р.В. Пане голово, дозвольте?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, пане Романе, так.

 

КОСТЕНКО Р.В. Да. Дивіться, тут пані держсекретар правильно сказала, ми маємо розуміти, що такий, так воно написано в Земельному кодексі і так воно є, і якщо і Головне юридичне управління говорить, що саме треба так.

Якщо ми зараз це поприбираємо, то там воно  вже поламає всю структуру. Воно зараз так є, ми це виписали. Якщо його міняти, то в перспективі, коли будемо там писати інші закони. Зараз воно  ні на що не впливає, але якщо зараз ми в це вліземо, то ми поламаємо всю структуру.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, в принципі я тут згоден з паном Романом, він точно сказав. Тобто законопроект виписано таким чином, що одні поняття вони тягнуть за собою інші поняття. Тому  якщо буде потреба уточнити саме поняття, що таке підприємство оборони – це можна буде уточнити в любому іншому законопроекті окремою невеличкою правкою і, як на мене, це буде зробити набагато швидше і простіше.

Будь ласка, Артем Нагаєвський. І вже будемо приймати рішення. Будь ласка, Артем.

 

НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Дякую, пане голово.

Вітаю ще раз всіх!

Я хотів би сказати, що дійсно треба підтримати тут і Романа і Людмилу Віталіївну, бо ці норми, які прописані в законопроекті в цьому, вони мають бути синхронізованими з діючими нормами. Тому Роман правильно каже, що діючі норми в Земельному кодексі зараз прописані таким чином, що саме такі підприємства. І так воно має бути для того, що законопроект був нерозбалансований.

З приводу основи і в цілому. Я  теж все-таки підтримав  би за основу і в цілому для того, щоб уникнути можливих зловживань і знову ж таки розхитування цього законопроекту, і в подальшому його теж розбалансування. Тому, колеги, я хотів би від себе теж попросити, щоб підтримати його за основу і в цілому.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, пан Артем.

Колеги, тоді ставлю на голосування пропозицію рекомендувати Верховній Раді включити даний законопроект до порядку денного одинадцятої сесії дев'ятого скликання, за наслідками розгляду законопроекту в першому читанні прийняти його за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій комітету з редакційним і техніко-юридичним доопрацюванням. Колеги, прошу голосувати.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Колеги, голосуємо.

Гайду Олександр.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я – за, підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Мейдич Олег.

 

МЕЙДИЧ О.Л. Я – за.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Колеги... Дякую. Колеги, прошу повиключати телефони свої.

Рудик Сергій.

 

РУДИК С.Я. За.  

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Халімон Павло.

 

ХАЛІМОН П.В. Підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Чернявський Степан. Чернявський Степан!

Чайківський – за.

Богданець. Богданець! 

 

БОГДАНЕЦЬ А.В. За. Богданець – за.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую. 

Бунін Сергій. Бунін Сергій!

Герасимов Артур.

 

ГЕРАСИМОВ А.В. Герасимов  – за. За, Іван Адамович.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Грищенко Тетяна.  Грищенко Тетяна!

Гузенко Максим.

 

ГРИЩЕНКО Т.М. Підтримую, Іван Адамович. Підтримую. 

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую, Таня.      

Гузенко Максим.

 

ГУЗЕНКО М.В. Гузенко – за. 

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Кириченко Микола.

 

КИРИЧЕНКО М.О. За, Іван Адамович. 

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.  

Костюк Дмитро.  Костюк Дмитро!

Кучер Микола.

 

КУЧЕР М.І. Я – за. 

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую. 

Лабазюк Сергій.

 

ЛАБАЗЮК С.П. За, підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую. 

Литвиненко Сергій. 

 

ЛИТВИНЕНКО С. А. Підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Нагаєвський Артем.

 

НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Підтримую.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Нікітіна Марина.

Салійчук Олександр.

 

САЛІЙЧУК О.В. (Не чути)

  

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Соломчук Дмитро.

 

СОЛОМЧУК Д.В. Зрозуміло, що за. Потрібно будувати, значить, будуємо.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Стернійчук Валерій.

 

СТЕРНІЙЧУК В.О. Стернійчук – за.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Тарасов Олег.

 

ТАРАСОВ О.С. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Тимофійчук Володимир.

 

ТИМОФІЙЧУК В.Я. За, Іване Адамовичу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Торохтій Богдан.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. За, Іване Адамовичу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Чорноморов Артем.

 

ЧОРНОМОРОВ А.О. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Шол Маргарита.

 

ШОЛ М.В. За.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Юрчишин Петро.

 

ЮРЧИШИН П.В. Юрчишин – за.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.

Нікітіна, Костюк, Бунін, Чернявський.

 

КОСТЮК Д.С. Костюк – за.

 

БУНІН С.В. Бунін – за.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Іване Адамовичу, (Не чути) не було.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Костюк Дмитро – за.

Бунін – за.

Чернявський Степан – за.

Нікітіна Марина. Нікітіна Марина! Інтернет пропав, мабуть, і...

Колеги, всім дякую. 26 народних депутатів – за дане рішення. Всім дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іване Адамовичу.

Наступне "Різне". І руку підняв Юрчишин Петро. Пан Петро, будь ласка, Петро Васильович.

 

ЮРЧИШИН П.В. Шановні колеги, в мене запитання до голови комітету. Олександре Васильовичу, поясніть, в який спосіб і коли відбулася прихватизація аграрного комітету, а саме: за кордон їздять одні й ті самі народні депутати. По яких критеріях проходить відбір: знання букв англійської мови, кращий дипломат України чи може, можливо офігенний менеджер АПК? Я не можу зрозуміти, що відбувається? Так у восьмому скликанні взагалі не було таких проблем. Знаєте, вам скажуть, перестаньте піаритись на сторінках фейсбук, (Не чути) просто-напросто і зробіть кожний, хто їздив звіт, прозвітуйте перед народними депутатами і колегами комітету, в який спосіб і чому ви їздили?

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Петро Васильович. Всі звіти дійсно є, і багато хто їздить у відрядження, і не тільки.

 

ЮРЧИШИН П.В. Хто їздить? …(Не чути)  А потім говорите, що у вас немає довіри…(Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Петро Васильович, ви спочатку визначте по чому ви хочете претензію сказати? Тому що за кордоном у цьому році я був не більше п'яти разів на виїздах, тому ви щось переплутали, мабуть.

 

ЮРЧИШИН П.В. Напевно, ви переплутали, ви подивіться скільки раз їздили?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я знаю скільки раз їздив.

Ви до мене особисто чи до всіх депутатів, які також виїжджають?

 

ЮРЧИШИН П.В. Ви як голова комітету призначаєте поїздки.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я надаю можливість виїхати всім, хто просить, Петро Васильович, я не розумію це питання, чого ви…

 

ЮРЧИШИН П.В. … (Не чути) не розумію. 

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Якщо у вас є претензія до мене, ви можете особисто до мене підійти і сказати.

Колеги, в кого є якісь питання по "Різному"?

Дякую. Тоді комітет оголошую закритим. Всім дякую за ваш час. Колеги, на все добре.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Колеги, всім дякую, гарного божого дня!

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. До побачення.

 

НІКІТІНА М.В. Я вибачаюсь, Іване Адамовичу, у мене були проблеми зі зв'язком. Я – за у голосуванні, підтримую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Іван Адамович, вже вийшов, мабуть.

 

_______________. Ми передамо.

 

НІКІТІНА М.В. Ну, добре.

 

_______________. Так під стенограму буде записано, що Нікітіна – за.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, під стенограму записали.

 

_______________. Да, врахуємо, Марино.

 

НІКІТІНА М.В. Все. Дякую дуже. Всім гарного дня, колеги! До побачення.

 

_______________. На все добре.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. До побачення.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку