СТЕНОГРАМА

засідання Комітету з питань аграрної та земельної політики

29 червня 2023 року

Веде засідання голова Комітету ГАЙДУ О.В.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Супер. Колеги, будемо починати. Всім доброго дня! До розгляду на сьогоднішнє засідання пропонуються наступні питання. Про проект Закону про виноград та продукти виноградарства, поданий Кабінетом Міністрів України (реєстраційний номер 9139).

Друге. Продовження розгляду питання щодо результатів діяльності Держгеокадастру (стосовно реалізації державної політики у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, Державного земельного кадастру, державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності тощо) та стратегічні напрямки розвитку Держгеокадастру на 2023 рік.

Презентація основних положень проектів законів про хміль та хмелепродукти, поданий Кабінетом Міністрів України (реєстраційний номер  9234), та про особливості вирощування (виробництва) та переробки рослин хмелю та інших культур, які використовуються в аграрному секторі, поданий народними депутатами України Нікітіною, Лабазюком, Тимофійчуком та іншими (реєстраційний номер 9234-1), та "Різне".

Проект порядку денного вам було розіслано, пропоную його затвердити. Іван Адамович, будь ласка, затверджуємо порядок денний.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Колеги, голосуємо. Хто за дану пропозицію, прошу голосувати. Пане Богдан. За. Одноголосно.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Тоді переходимо до розгляду питань. Про проект Закону про виноград та продукти виноградарства, поданий Кабінетом Міністрів України (реєстраційний номер 9139).

Я до слова запрошую Тараса Миколайовича Висоцького. Будь ласка.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Доброго дня, шановні народні депутати комітету! Я дякую, Олександр Васильович. Ми представляли, було ряд слухань, вдячні за цю організацію, на платформі аграрного комітету по даній ініціативі. Знаєте, осінню було представлено концепт, тоді в тому числі обговорювалась готовність народних депутатів виступити співавторами. Після того таке спільно поговорили, прийняли рішення, щоби врахувати всі зауваження всіх міністерств, подати як урядовий. В кінцевому результаті він був представлений, зареєстрований як урядовий законопроект.

Коротко про що суть, що ми на попередньому засіданні онлайн, але і представляли презентацію. Там декілька основних аспектів, фактично запроваджується виноградно-виноробний такий реєстр. Це буде безкоштовна програма, потенційно на базі Державного аграрного реєстру, подивимося, але безкоштовно, де матимуть доступ і кабінети всі учасники процесу. Ті хто вирощують, фермери виноградник, без прив'язки, яка площа від пів гектара у нас є, сімейні фермери, за бажанням вноситься і там до тисячі.

Потім також можуть реєструватися ті хто переробляють, виробляють виноматеріали і готову продукцію. То цей реєстр мав би допомогти не тільки Україні, а потенційно, а зараз дуже сильно розвивається бренд з України. В  тому числі хотів би зазначити, що минулого року в 49 країн було експортовано продуктів виноробства з України. Такі нові відкрилися і в рази збільшився експорт: в Японію, в Туреччину, в Сполучені Штати Америки, в Данію. То дійсно, в тому числі, на впізнаваності воно зростає. Ще дуже багато є потенціалу, але це вже почалося.

Можна буде чітко зрозуміти, що це вино вироблено з винограду Бессарабії, чи Закарпаття, чи Миколаївщини, навіть зараз є на Київщині, які виробляють і отримують медалі. Тобто це фактично дозволить таку повністю прослідкованість і головне воно безкоштовно такий реєстр діє зараз в  Європейському Союзі, але там, я би сказав, що у нас закладено більш оновлена версія, він у них там геть простий, а у нас вже буде на базі Дії і аграрного реєстру.

Наступне. Фактично проводиться аналогічно, як в Європі всі визначення і терміни, бо там декілька десятків визначень термінів по різних видах продукції виноробної. Знаємо, що тут є дискусія, кажу відверто, що нам також була у нас трошки інша позиція, але треба було шукати компроміс на рівні всіх цовів, щоб подати як урядовий. Ми знаємо, що є пропозиції від асоціацій по визначеннях, щоб їх більш розширити. Абсолютно немає бажання нікого обмежити, тому тут ми зразу говоримо, що готові. Будемо вдячні, якщо народні депутати вразі прийняття в першому читанні подадуть такі правки, їх підтримувати, щоб дійсно все, що є і зараз досягнуто, збережено. Треба пам'ятати, що точно має бути суттєвий перехідний період. Як базис – 3 роки, але в тому числі ви підтримали, пам'ятаєте, по коньяках, інших, можна і прив'язатися до воєнного стану. Тому що, зрозуміло, що треба певний час після завершення воєнного стану, щоб відновитися. Тому це до другого читання можна подискутувати: три чи п'ять років з прив'язкою до воєнного чи публікацій. Точно треба дати достатньо часу, щоб всі перейшли, але вже в людей буде орієнтир, що йдемо туди і умовно є там три-п'ять років для того, щоб це реалізувати. Тому тут теж абсолютно відкриті до реального побажання по перехідному періоду. І фактично третій аспект, що це постійно піднімалося і було на слуханнях комітетських. Ми вважаємо, що до другого читання це варто підтримати, більше надати можливість по держпідтримці. Зараз ми це, скажемо відверто, як урядовий законопроект, який в тому числі погоджується з Мінфіном, не могли погодити в спільній позиції, бо коштів немає. Але те, що піднімалося на слуханнях, в тому числі в Одесі, в інших все-таки прописати на ваш розсуд. Але з нашої точки зору, здається, це було б правильно, бо без держпідтримки така капіталоємна галузь, де така довгостроковість: виноград виросте, потім витримати, по-моєму, це десь років 10-15 плюс, неможливо. Ось тому це також, звісно, що ми будемо підтримувати в разі подання таких пропозицій по державній підтримці галузі.

Дякую. З радістю готовий відповісти на ваші питання чи послухати коментарі.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Тарас Миколайович.

Колеги, хто хоче висловитись по цьому питанню з депутатів? Будь ласка, Степан Миколайович.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Тарас Миколайович, ми з вами вже трохи переписувались, від асоціації є зауваження. В законопроекті немає про… сорт "Ізабеллу" включити і інші. Я думаю, що ми правками це… Я думаю, є там можливість виправити. То, я думаю, що давайте, колеги,  проголосуємо за, підтримаємо, а в другому читанні ми доробимо це.

Дякую.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Підтримую, так, там є до 10 позиція, які чітко, як правками, асоціації подавали і, дійсно,  технічно це  легко реалізувати, головне, щоб  була ваша підтримка.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, дійсно, законопроект буде  доопрацьований, там буде багато  ще моментів, які ми повинні будемо доопрацьовувати. А також ми вже мали декілька спільних зустрічей з асоціаціями профільними, які теж висловилися стосовно деяких змін  в цьому законопроекті, ми всі ці зміни будемо ще раз проговорювати для того, щоб в майбутньому врахувати вже на  друге читання.

Я бачу, у нас в Zoom є представники галузі, будь ласка, хто там, хто перший? Я не бачу.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дивіться, там у нас є присутній Сергій Рудик, я  прошу його відмітити, оскільки він онлайн, ми всі його бачимо.

 

 ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, будь ласка, тоді представники асоціацій. Так, я бачу, Кучеренко Володимир, будь ласка, тільки дуже стисло. Ми вас не чуємо?

 

_______________. Мені чуто головуючого, але я не знаю, чи головуючий чує мене.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Ми вас чуємо. Тоді, будь ласка, Володимир Кучеренко, ми вас першим… 

 

КУЧЕРЕНКО В.М  Щиро дякую.

Щиро дякую, скільки по виступу хвилин 2-3, 5 скільки маю можливості?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. По виступу у вас 2 хвилини. Ми вже вас багато чули на круглих столах.

 

КУЧЕРЕНКО В.М  Шановні народні депутати, шановні колеги! Стосовно діючого або даного законопроекту 9139 хочу сказати наступне, що перш за все дана редакція законопроекту вона не розглядалася робочою групою Мінагрополітики, а саме самими виноробами. І тому вона потребує однозначно суттєвого доопрацювання, тому що містить безліч тих тлумачень або, скажімо визначень, які викладені непрофесійно. Зокрема, ми всі з вами розуміємо, що перш за все не тільки наша держава, а й вся виноградно-виноробна галузь перебуває в тяжкому стані. І так, як ми займаємося багаторічними насадженнями, то і сам законопроект, і сам закон він має бути виваженим і не має прийматися наскільки швидко, а має бути тим сталим, як і весь процес виробництва виноробної продукції.

Зокрема, які є наші суттєві зауваження. Вони викладені, мабуть, більше ніж на 52 сторінках і не буду зупинятися по кожній статті, але на що хотів би звернути вашу увагу. Перш за все на те, що є відсутні ті терміни, які абсолютно нівелюють виробництво певних видів продукції. Наприклад, не має визначення кріпленого вина. Тобто, що ми будемо робити з кагорами, з тими людьми, які приходять до церкви на причащання, коли дана категорія відсутня, і, що будемо робити з тими видами десертних вин з власними назвами, наприклад, як "Старий Нектар" або щось інше, це потрібно обов'язково врахувати.

Окремо немає ні марочних, ні колекційних і прохання таке зберегти автентичність і унікальність українського виноробства. І це вдалося зробити і сусіднім країнам. Адже перше за все ми маємо зберегти нашу унікальність і ніякий європейський регламент не вимагає того, щоб ми позбулися нашого того історичного надбання або певних сталих практик.

 Окрім того, наприклад, ще до вашої уваги наведу приклад того, що є визначення "вино" або термін вжитий "вино напівігристе", але відсутнє саме визначення цього терміну. Є визначення  вініфікація, відсутній термін як-то єврорегламенту. Є багато інших речей, такі як "рецина", що виключно для Греції позначається, або інші, скажемо так, терміни, які, власне, абсолютно непрофесійно викладені. Наприклад, є визначення по певним ігристим винам, але забули вставити екстра брют, брют, напівсухе і саме ті категорії, які ідуть, саме цих вин ігристих на експорт.

Крім зазначеного, багато інших статей цього законопроекту не потребують уточнень, змін і приведення у відповідність як до регламентів Європейського Союзу, так і з урахуванням наукових досліджень саме традицій українського виноградарства і виноробства. Не буду говорити навіть про те, що такі... а потрібно згадати, стаття 8 пункт 1 абзац третій, відповідно виключили сорт "Ізабелла" з цього переліку. То як, маємо викорчовувати ті насадження знову, які є в Україні, притому що США, Бразилія, Азербайджан, Молдова, Грузія, всі інші мають такі насадження? Цей перелік можна продовжувати дуже довго. З огляду на той стислий час, який дали для викладення, вважаємо, що прийняття даного законопроекту в такому викладенні створить хаос і проблеми для виноградарсько-виноробної галузі. 

Тому пропонуємо перш  за все  його доопрацювати, адже  всі виступають за те, щоб даний закон або законопроект, він відповідав не лише нормам європейського законодавства, а був таким, який зміцнить і укріпить саме виноградарів, виноробів України, а не створить певні ті перепони, які вони можуть зустріти і так в тому, скажемо, русі, який вони роблять для того, щоб зберегти ті виноградники, які останнім часом масово викорчовуються. Тому дякую за увагу і прошу підтримати дану позицію.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Володимир Михайлович.

Ще на Zoom у нас Ірина Ковальова. Будь ласка, давайте ви вискажетесь, потім Тарас Миколайович відповість на ваше зауваження.

 

КОВАЛЬОВА І. Доброго дня, шановні колеги. Ми вже мали з вами змогу працювати над цим законом. Так, я згодна з Володимиром Миколайовичем, що треба опрацювання цього законопроекту на робочій групі Мінагрополітики. Але стисле і коротке доопрацювання в найбільш коротші строки, які мають бути.

Дякую.

 

КОЗЛІВСЬКА В.М. Добрий день, можна? Я представник Миколаївсадвинпрому. У мене дещо відходиться думка з Володимиром Кучеренком. Свою думку висловити.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ми вас не бачимо.

 

КОЗЛІВСЬКА В.М. Віра Козлівська. Я не включаю камеру, тому що поганий зв'язок.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, пару хвилин. У вас є дві хвилини.

 

КОЗЛІВСЬКА В.М. Я можу погодитися тільки з тим, що даний законопроект детально не розглядався на робочій групі. Але що ми вважаємо за сьогодні вкрай нагальне для галузі. Вкрай нагальне для галузі – це ми все-таки маємо на меті, мабуть, захист добропорядного виробника українського. А ми сьогодні розуміємо, що в тому стані, в якому сьогодні знаходиться наша галузь і корчуються виноградні насадження, і вони корчуються і тому, що сьогодні виноград не є востребованным, тому що дуже великий рівень фальсифікації на нашому ринку. Тому цей законопроект дуже важливий… його прийняття в тій частині, що стосується створення реєстру і забезпечення простежуваності винограду.

Що стосується необхідності збереження наших автентичних технологій – це виробництво кріплених вин. Ми зі свого боку сьогодні надіслали вам всі свої пропозиції, як ми вважаємо за потрібне внести зміни і виписати для того, щоб цей законопроект був, по-перше, грамотно виписаний технологічно. Всі ті терміни, всі ті, що стосується аналогічних практик, їх застосування, воно дійсно там було виписано не дуже коректно. Тому все це ми виправили зі своєю технологічною службою і надали свої пропозиції, виклали його у вигляді порівняльної таблиці, як ми вважаємо за потрібне його викласти для того, щоб цей закон працював і працював дієво. Створення лабораторії і ми сподіваємося, що цей закон надасть поштовх для створення лабораторії, яка буде контролювати не тільки  вітчизняну продукцію, а й контролювати імпорт той, який сьогодні, на жаль, недоброякісний імпорт, заполонив усі наші полиці і не дає можливість нашому виробнику.

Тому ми вважаємо, що цей законопроект потрібно таки брати до розгляду, але створити робочу групу між першим і другим читанням і надати можливість доопрацювати його вже в комітеті. Така наша думка.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Тарас Миколайович, коментар.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Так, дякую, колеги, за коментар. Дійсно сам законопроект обговорюється з 202) року на рівні робочої групи і треба розуміти, що це не правки, це є виправлення такого основоположного тексту, да, на сто сторінок з усіма деталями в новій редакції. Те, що колеги зазначили, це слушні пропозиції. Ну це умовно правки, які будуть мати відношення до п'яти відсотків тексту законопроекту, де вони важливі для галузі, їх не можна було врахувати в урядовій редакції. Ще раз говорю чому? Тому що десь там немає коштів, Мінфін не погоджує, десь в Урядового офісу інша думка, десь так, як було по коньяках, в принципі по кріплених винах це має бути політичне рішення, воно не може бути в базовому законопроекті, воно має до другого читання.

Тому по всіх позиціях абсолютно є готовність обговорювати, ми бачили ці правки, знову ж це правок на 5 сторінок до ста сторінок тексту законопроекту. Я абсолютно по класичній практиці регламентній можна до другого читання вносити і треба вносити і, звісно, що без погодження з усіма, ну логічно, що комітет завжди так працював, що вони чекали, обговорювали і тоді голосували.

По інших альтернативних в тому числі говорили, колеги, я пам'ятаю на круглому столі, якщо є в когось бачення, що він абсолютно мав бути інший, була пропозиція дайте альтернативний, було два тижні. Але є правки.

Тому що дійсно на 90 відсотків він, текст всіх влаштовує, а  правки – це питання до другого читання.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Тарас Миколайович.

Для того, щоб ми вже перейшли до голосування, хочу зазначити, що всі пропозиції, які асоціації хочуть надати, хай надають в письмовому вигляді до нашого комітету, ми все будемо опрацьовувати. Навіть ще до того, як цей законопроект буде в залі, ми вже почнемо працювати  над цими майбутніми правками для того, щоб цей законопроект був виважений і більш сучасний, скажімо так.

І якщо є якісь там вже кардинальні.... можуть бути кардинальні зміни – ми  теж готові змінювати для того, щоб сама галузь розвивалася і ми в цьому... ви в цьому були впевнені, а ми могли вам в цьому допомогти.

Тому, колеги, я тоді за результатами обговорення хочу поставити на  голосування наступну пропозицію. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про виноград та  продукти виноградарства (реєстраційний номер 9139) за наслідками  розгляду  в першому читанні прийняти за основу з можливістю його доопрацювання, відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України.

Колеги, прошу голосувати. Хто – за?

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ А.І.Одноголосоно.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, рішення прийнято. Всі одноголосно проголосували. Всім дякую.

 

РУДИК С.Я. Запишіть і Рудика, будь ласка.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Переходимо до другого питання.

Продовжимо розгляд питання щодо результатів діяльності Держгеокадастру та стратегічні напрямки розвитку за 2023 рік. Будь ласка, Сергій Олександрович, ми вас продовжуємо слухати.

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О. Дякую.

Добрий день, Олександр Васильович! Добрий день, шановні депутати, присутні! Продовжу свою доповідь. Доповідь за 2022 рік, Держгеокадастр.

Впродовж 2022 року здійснено заходи щодо розроблення та впровадження функціональних можливостей програмного забезпечення Державного земельного кадастру, передбачених Планом заходів із адміністрування Державного земельного кадастру на 2022 рік, а також заходи щодо доопрацювання функціональних можливостей програмного забезпечення Державного земельного кадастру з урахуванням особливості ведення та функціонування Державного земельного кадастру в умовах воєнного стану визначено законодавством. Розроблено та впроваджено, вдосконалено 22 функціональні можливості, зокрема у 2022 році забезпечено можливість подання заяв в електронній формі про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про землі в межах територіальних громад, функціональні зони, а також визначення державного кадастрового реєстратора, уповноваження на внесення відомостей до Державного земельного кадастру за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру за принципом випадковості.

На сьогодні надання переважної більшості адміністративних послуг щодо внесення відомостей і змін до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями, зокрема подання відповідних заяв, реалізовано в електронній формі. Крім того, у 2022 році прийнято Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей регулювання земельних відносин в умовах воєнного стану", який набрав чинності 9 червня 2022 року. Законом, зокрема, встановлено особливості функціонування Державного земельного кадастру в умовах воєнного стану, визначено особливості передачі земельних ділянок для тимчасового розміщення внутрішньо переміщених осіб та переміщення виробничих потужностей підприємств, спрощено порядок зміни цільового призначення земельних ділянок для цілей, пов'язаних з воєнним станом; спрощено порядок зняття та перенесення грунтового покриву, родючого шару земельних ділянок при проведенні робіт, зумовлених воєнним станом; змінено терміни сплати землекористувачем різних видів плат; змінено підстави для зупинення дії кваліфікаційного сертифікованого свідоцтва інженера-землевпорядника, інженера-геодезиста, оцінювача тощо.

Із набранням чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель" в питаннях оренди землі та передачі земельних ділянок Україна повертається до правил, що діяли до 24 лютого 2022 року. На сьогодні відновлено проведення земельних торгів стосовно надання у користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної і комунальної власності, припиняється автоматичне поновлення договорів, термін дії яких скінчився після запровадження воєнного стану. Також зазначеним законом, серед іншого, визначено, що громадяни України та юридичні особи, яким належить право постійного користування земельними ділянками державної чи комунальної власності, отримали можливість викупити такі ділянки.

Відповідно до положень підпункту 4 пункту 3 розділу І вищевказаного закону Держгеокадастром здійснюються заходи з оптимізації геоінформаційної системи Державного картографо-геодезичного фонду України та розробляється проект Постанови Кабінету Міністрів України про затвердження Порядку надходження, ведення обліку, зберігання та використання матеріалів Державного картографічного геодезичного фонду України та їх автоматизованої перевірки (валідації).

З метою збереження Державного фонду документації землеустрою та оцінки земель в електронній формі територіальними органами Держгеокадастру у 22-му році з використанням обладнання та програмно-апаратних комплексів, доступних їм та їх структурним підрозділам, було здійснено, перетворено в електронну форму півтора мільйона примірників документації землеустрою.

На підставі Закону України "Про національну інфраструктуру геопросторових даних" Держгеокадастром здійснюються заходи із створення національного геопорталу, геопорталів Державної геодезичної мережі та бази топографічних даних. Створюються базові набори геопросторових даний і забезпечується доступ користувачів до геопросторових даних та метаданих у захищеному доступі.

Для забезпечення розвитку та функціонування національної інфраструктури геопросторових даних у 22-му році здійснювалися такі заходи із метою залучення небюджетних коштів для забезпечення створення та розвитку  національної інфраструктури геопросторових даних. Держгеокадастром налагоджено співпрацю з Японськими агентством міжнародного співробітництва (JICA) щодо реалізації спільного проекту з розвитку потенціалу використання національної інфраструктури геопросторових даних в Україні. Реалізувати проект планується впродовж трьох років. 

На запит Держгеокадастру за підтримки Програми USAID з аграрного та сільського розвитку групою консультантів було розроблено проект технічного завдання для створення національного геопорталу, національної інфраструктури геопросторових даних і планується реалізувати у 23-мі році.

Забезпечення і оприлюднення цифрової топографічної карти масштабу 1:50 000, карта бази топографічних даних на території України, які створено у ході реалізації спільного проекту Картографічною службою Королівства Норвегії "Карти для сприяння належному управлінню землями в Україні".

Представники Держгеокадастру взяли участь у п'яти засіданнях спільної українсько-молдовської робочої групи з підготовки підсумкових демаркаційних документів, у ході яких опрацьовано підсумкові демаркаційні документи: Протокол-опис проходження лінії державного кордону; Альбом демаркаційних карт масштабу 1:5000 з нанесеними лінією державного кордону і прикордонними знаками; Каталог координат і висот прикордонних знаків; Протоколи прикордонних знаків українсько-молдовського державного кордону в межах Білгород-Дністровська та Болградського району Одеської області протяжністю орієнтовно 150 кілометрів від прикордонного знаку.

З врахуванням прийнятого Закону про внесення змін до Закону України "Про географічні назви" щодо удосконалення діяльності, пов'язаної із встановленням, унормуванням, обліком, реєстрацією, використанням та збереженням географічних назв, врегульовано питання державного управління у сфері діяльності, пов'язаних із встановленням назв географічних об'єктів безкоштовного і вільного доступну до відомостей Державного реєстру географічних назв. Визначено держателя та адміністратора Державного реєстру географічних назв.

Для забезпечення реалізації закону Держгеокадастром розробляється проект Постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо удосконалення діяльності використання географічних назв. Відповідно до меморандуму про співпрацю між Міністерством оборони України і Державною службою України та кадастру від 25.03.2019 року для забезпечення потреб Збройних Сил України із 27 лютого 22-го року Держгеокадастром організовано виконання заходів щодо створення і підготови до видання та передання топографічних служб Збройних Сил України  цифрових топографічних карт масштабу 25-тисячка та 50 тисячка. До процесу і створення підготовки до виданих зазначених цифрових топографічних карт для потреб Збройних Сил України залучено кваліфікованих спеціалістів профільних державних підприємств, приватних підприємств, закладів вищої освіти та інших організацій у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

 З початку 22-го року по 18.02 року територіальними органами Держгеокадастру здійснено півтори тисячі заходів державного контролю за використанням  та  охороною земель, за результатами яких виявлено 900 порушень земельного законодавства, в тому числі заходів державного контролю щодо додержання суб'єктами господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель За вказаний період нараховано шкоду, заподіяну внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок з порушенням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту на суму в розмірі 8,5 мільйона,  відшкодовано в добровільному  порядку на суму в розмірі 2 мільйонів.

З метою усунення виявлених порушень вимог земельного законодавства внесено 210 клопотань з питань приведення рішень і розпоряджень у відповідність до вимог чинного законодавства, видано 575 приписів, складено 492 протоколи про адміністративне правопорушення, винесено 357 постанов про накладення адміністративних стягнень на суму в розмірі 150 тисяч. До органів прокуратури, органів досудового розслідування направлено відповідно 370 матеріалів, водночас  повідомляємо, що у зв'язку з введенням в Україні воєнного стану територіальним органам Держгеокадастру заходи  державного контролю, починаючи  з 24.02, не здійснюється. А у 22-му році Держгеокадастром разом з Мінагрополітики було розроблено 28 нормативно-правових актів, серед яких два проекти закону України, 20 проектів постанов Кабінету Міністрів України та 7 проектів наказів Мінагрополітики.

Так за 22-й рік було прийнято один закон України, 16 постанов Кабінету Міністрів та 5 наказів Мінагрополітики. Серед прийнятих нормативно-правових актів в 22-му році, розробником яких є Держгеокадастр, а головним розробником Мінагрополітики шість спрямовані на внесення змін в земельне законодавство в умовах воєнного стану. Постанова Кабінету Міністрів та накази. Перераховувати їх я не знаю мають потреби чи ні?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  А можна вашу цю презентацію.

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.  Да, звичайно.

 

_______________. Є вона в чаті.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Є, все, добре. Дякую.

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О. Так це стисло про результати роботи 22-го року.

Про напрямки розвитку Держгеокадастру 23-го року зараз доповім. Хвилинку.

Так інформація про стратегічні напрями розвитку Держгеокадастру на 2023 рік. Однією з основних стратегічних цілей України, реалізацію яких було започатковано урядом є забезпечення подальшого економічного розвитку країни. Ключове завдання уряду для досягнення економічного розвитку - це забезпечення прозорого і ефективного управління земельними ресурсами.

 Метою земельної реформи, яка має бути досягнута є забезпечення реалізації конституційних прав громадян на вільне розпорядження своєю власністю – повернення до сучасних ринкових відносин та повноцінного залучення земель в економічний оборот шляхом прозорого та ефективного управління земельними ресурсами. Зокрема в 23-му році планується здійснити такі заходи: відповідно до плану пріоритетних дій уряду на 2023 рік затверджено розпорядження Кабінету Міністрів України.  Держгеокадастр визначено відповідальним за розроблення та подання Кабінетом Міністрів України низки нормативних актів. Зокрема: проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність" щодо розвитку сучасних геоінформаційних ресурсів у сфері топографо-геодезичної картографічної діяльності; проектів постанов Кабінету Міністрів України про публічний моніторинг земельних відносин; проект Постанови про деякі питання використання європейської вертикальної референтної системи; проект Постанови про деякі питання функціонування Державного картографо-геодезичного фонду; проект Постанови про внесення до деяких актів Кабінету Міністрів щодо встановлення на використання географічних назв; проект Постанови про деякі питання щодо відновлення пілотного проекту з внесенням до ДЗК відомостей про земельні ділянки сертифікованими інженерами-землевпорядниками в умовах воєнного стану; про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів  України щодо охорони земель і ґрунтів; проект Постанови про затвердження порядку визначення втрат лісогосподарського виробництва.

Крім того, на Держгеокадастр покладено виконання наступних заходів: забезпечення доопрацювання програмного забезпечення Державного земельного кадастру щодо надання доступу та технічної можливості сертифікованим інженерам-землевпорядникам щодо внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки в умовах воєнного стану в Україні, з метою надання доступу до технічної можливості сертифікованим інженерам-землевпорядникам щодо внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки.

Проведення інвентаризації земель державної власності в 2023 році заплановано проінвентаризувати земельну площу 93 тисячі гектарів, відомості про які відсутні в Державному кадастрі. І на сьогоднішній день  затверджено план заходів Держгеокадастру за бюджетною програмою, проведення інвентаризації земель та оновлення картографічного .. (Не чути)  ... Державного земельного кадастру та паспорт бюджетної програми.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Сергій Олександрович, у вас така дуже довга доповідь, вже половина заснула, а половина пішла.

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О. Я ж кажу, що бистріше треба було.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Тому ми вважали, що ви більш стисло і більш конкретно. Тобто те, що ви зачитуєте, ми можемо прочитати те, що ви нам надали, але ми хотіли для себе зрозуміти основні плани. Але ви можете і дуже стисло сказати їх своїми словами, для того, щоб ми розуміли, куди ми йдемо, фактично, куди йде ваше…

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.  Відомство?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, відомство.

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О. Наше відомство, я ж вже сказав про те, що ми хочемо зробити відкриті дані і забезпечити як би прозорість роботи державної служби. І це як би основна мета,  щоб мали всі доступ, без, в принципі, втручання держслужбовця до якоїсь роботи. Ну це як би сама основна ціль, щоб ми могли, всі бачили, як працює державна служба, як би прозорий офіс створити – це основна мета.

 

_______________. А зараз вона не прозора, чи що?

 

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О. А зараз вона закрита і деякі місця, скажемо так, є ще можливості до втручання, скажемо так, до дії державної земельної системи, скажемо так.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, може у когось є питання, так щоб конкретніше.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Можна, пане голово?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Богдан Григорович.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Сергій Олександрович, а підкажіть, будь ласка, яке ваше, можливо, бачення щодо Каховського водосховища? Там є землі, зараз водосховища вже немає, але є, було там водне плесо, так що, яке ваше бачення, що з ним зараз робити?

 

_______________. З'явилися землі, да?

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. З'явилися, да, фактично зараз оголилася земля і з'явилася. Яке ваше може бути бачення щодо цього, що потрібно? Можливо щось потрібно зробити  зараз, можливо заборонити використовувати якось там, щоб зараз не почали ОТГ розпайовувати чи ще щось робити?

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О. Моя пропозиція, Державному водному агентству створити водні об'єкти і технічну документацію, на  той час, на які матеріали вони будуть опиратися, я не знаю, на який там час у них є матеріали, створити xml-файл  і внести до Державного земельного кадастру.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Я перепрошую, це Водне  агентство?

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.  Це водний об'єкт, це ж Каховське водосховище – це водний об'єкт.

 

_______________. Уже ні.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Зараз також це водний об'єкт?

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.  Звичайно.

 

_______________. А воно якось взагалі в кадастрі визначено, чи якось…

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.  Ні, ніяк.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Як це, Сергій Олександрович, там же ж у нас  в кадастрі відмічені всі водні об'єкти і всі водні   плесо, вони внесені в кадастр, земля під водними об'єктами вся внесена в кадастр як земельні ділянки під водними об'єктами.

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О. Ні-ні, це не так, це різні речі. Земельна ділянка являється як би та, що внесена в кадастр на підставі технічної документації, яка буде розроблена. А така не розроблялась технічна документація, і встановлення меж не було.

 

_______________. Сергій, ми ще декілька років назад приймали закон, де ми поєднували водний об'єкт з земельною ділянкою під водним об'єктом, щоб був один договір оренди земельної ділянки. Ми тоді законопроектом зобов'язували Держгеокадастр внести всі земельні ділянки під водними об'єктами в земельний кадастр.

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.  Ні, це питання стосувалось надання водних об'єктів в користування для цілей аквакультури. Тут трішки інше… (Не чути)

 

_______________. А, тільки тих, які надаються в користування. Тобто зараз річки і водойми загального значення не внесені в кадастр і…

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.  Ні.

 

_______________. А, ну, тоді, в принципі, питання слушне. Бо якщо зараз звільнилась частина берегів, як-то кажуть, а там глибина не дуже велика, то, дійсно, там може якесь самоуправство початися.

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О. Так. І пропонували зробити інвентаризацію земель, але на той час, якщо ми зробимо інвентаризацію земель, а вона проводиться на той час, на даний час, коли це можна зробити, це буде річка 50-100 метрів з прибережною захисною смугою.

 

_______________. Тоді, Олександр Васильович, можливо, було б слушно зробити звернення від комітету на міністерство і на Агентство водних ресурсів, щоб вони забезпечили механізм захисту від зловживань місцевими громадами, які межують з річкою Дніпро саме в межах водосховища, там, де можливі якісь зловживання в стилі місцевих громад, відкушування якихось певних частин земель. Бо, я ж так розумію, Каховська ГЕС буде відновлюватись в будь-якому випадку, сховище буде відновлюватись. І щоб потім не була ситуація, що його не можна буде відновити, бо там вже буде комунальна або приватна власність якась і почнуться якісь незрозумілі процеси.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Степан Миколайович.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Сергій Олександрович, ще питання. Ви зазначили, що впродовж кордону ми визначили зони, земельні ділянки, які знаходяться впродовж кордону. Чи закінчена ця інвентаризація?

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.  ... (Не чути) України, це ви про демаркацію ... (Не чути)?

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Ну, от ви сказали, по Бессарабії...

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.  Да, ... (Не чути) не закінчена ще, ще не закінчена.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Ще не закінчена, да? І скільки часу потрібно для того, щоб закінчити?

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О. Ну, це визначить бюджет, коли програма буде, бюджетна програма, там стільки і буде.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Тобто бюджету немає – ви не працюєте?

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.  Да.

 

_______________. Можна мені задати запитання?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, будь ласка.

 

_______________. Чи є у доповідача інформація про кількість ділянок, які надані учасникам бойових дій, зокрема, українсько-російської війни в цілому, включаючи перший наказ і фінальну частину?

І чи змінилася динаміка, враховуючи наші попередні зміни законодавства, після 24 лютого 2022 року?

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.  Ну, на даний час у мене інформації немає про земельні ділянки, які надані учасникам.

А по поводу того, після 24 лютого, взагалі не передаються в приватну власність земельні ділянки.

 

_______________. Ми ж якісь там зміни приймали, це вже відновлюється.

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.  Про таке не знаю, що зміни якісь відбулися.

 

_______________. А могли би уточнити цю інформацію і поінформувати членів комітету? Скільки вам потрібно для цього часу?

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.   Я... А яку інформацію?

 

_______________. Загальна кількість земельних ділянок станом на сьогоднішній день, наданих учасникам бойових дій, включаючи перші накази і другі.

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.  Добре. На наступне засідання комітету ми передамо таку інформацію.

 

_______________. І що треба нам зробити, комітету, для того, щоби розблокувати це питання для учасників боїв?

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.  Вибачте. Не почув питання.

 

_______________. І що потрібно зробити нам, комітету, і Верховній Раді для того, щоби відновити питання надання земельних ділянок учасникам бойових дій.

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.  Добре, ми свої пропозиції надамо.

 

_______________. Парламент прийняв зміни до Закону про надання статусу учасників бойових дій ще 15 березня 2022 року. Уряд забарився і тільки після мого звернення від 1 жовтня цей порядок почав діяти з 1 грудня 2022 року. Я не знаю загальну кількість, я думаю, що це знає інше міністерство, скільки учасників бойових дій додалося за цей період. Але нам потрібно ще якось думати, люди прийдуть завтра, їм зараз не до цього, і тоді буде величезний вал .. (Не чути)

 

ЗАВАДСЬКИЙ С.О.  Добре. Тоді сформуйте запит, а ми на всі питання в цьому запиті відповімо і надамо відповідь тоді вам.   

 

_______________. Дякую.

 

_______________. Пане голово, можливо, ми ще перенесемо дану дискусію, зараз мало колег, ще в когось  питання і потрібно ще сформувати правильно запит на наступну офлайн-зустріч.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре, колеги, дійсно багато колег, хто фактично хотів задати питання Сергію Олександровичу, вони зараз не присутні. Тому всю вашу інформацію, яку ви сьогодні надали, ми приймаємо до відому. Тому стосовно того, що Сергій Рудик ще говорив, треба додатково буде надати відповіді. І ми тоді зустрінемося в наступному офлайн-засіданні і вже будемо приймати якесь там рішення.

Дякую за вашу доповідь.

Ми тоді переходимо до третього питання, презентація основних положень проектів законів про хміль та хмелепродукти, поданий Кабінетом Міністрів України (реєстраційний номер 9234) та про особливості вирощування, виробництва та переробки рослин хмелю та інших культур, які використовуються в аграрному секторі, поданий народними депутатами України Нікітіною, Лабазюком, Тимофійчуком та іншими (реєстраційний номер 9234-1).

Тарас Миколайович, вам слово.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Дякую, Олександр Васильович! Шановні народні депутати, було внесено урядом законопроект 9234 про хміль та хмелепродукти який є в плані євроінтеграційної роботи і Угоди асоціації з ЄС. Але також, оскільки триває активна дискусія.             

І, до речі, ми вчора всі були свідками і чули позицію Президента України в частині все-таки внесення змін, які стосуються… там загадувалось про медичний канабіс, але  в напрямку конопель. І в тому числі є європейський регламент, який регулює безпосередньо напрям вирощування технічних конопель. З вашого дозволу я перш за все сфокусуюся, якщо Марина Вікторівна не заперечує, на 9234-1, тому що він враховує все те, що є в урядовому комітеті і є більше. Фактично його обговоривши, можна зафіксувати все, що є в тому числі в урядовому комітеті.

Отож, перше, важливо, що цей законопроект, він не має відношення до сфери медичного канабісу. Щоб не було непорозумінь, є законопроект, там головний комітет пан Радуцький очолює, який дискутується, про який вчора згадував Президент, але цей законопроект не має відношення до сфери медичного канабісу, його обігу, поширення, вирощування в Україні. Він має відношення до двох блоків – про хміль. І ми бачимо, які регламенти з точки зору хмелю та хмелепродуктів врегульовують це. Фактично є у нас три. І також конопля технічна – це Регламент 1308 про спільну аграрну політику. Фактично, якщо ми говоримо про хміль, вдалося. Тут ми дякуємо за підтримку в цьому депутатському законопроекті за той момент, поки він реєструвався після внесення урядового, ще детальніше розписати певні блоки по сертифікації і визначення поняття по хмелю, то може бути два шляхи. Можна делегувати повноваження уряду… (Не чути) і казати, що уряд деталі встановлює: сертифікацію, віднесення, реєстрація насіння. Можна основні постулати прописати в законопроекті. Це зазвичай є політична дискусія і на розсуд народних депутатів 9234 делеговано уряду, там мінімально такі більш напрямки зазначено і делеговано це уряду, і 9234-1 це вже виписано, проект проходить процедуру  сертифікації, як проходить процедура ввезення безпосередньо в тілі законопроекту. Основна  різниця по частині хмелю.      

По частині технічних конопель фактично в 9234 цей блок не згадується, в 9234-1, він зазначається, що, з чітким визначенням, що це технічна культура і вміст ТГК має бути до 0,3 відсотка. Більше ніж 0,3 – це якраз та сфера, що регулює інший законопроект про медичний канабіс. До 0,3 – це європейська норма, яка є відповідно в європейському Регламенті, вона звідти перенесена. І це є насправді основним показником, якщо, ну, морфологічно порівнювати ці рослини, то там багато чого схожого. Основна відмінність, де дійсно іде ця межа, це вміст ТГК, це фактично цього наркотичного елементу.

Якщо до 0,3 відсотка – це технічний в Європі так, якщо більше – це вже для медичних цілей, там треба зовсім інші, там охорона, звітування, ну, і контроль простежуваності.

А якщо ми говоримо до 0,3 відсотка - це технічна конопля, вона може, до речі, використовуватися не тільки зараз уже для легкої промисловості, бо всі знаємо, що вона використовується для легкої промисловості як одягу, навіть є приклади, коли вже роблять такі, скажімо, друзі наукового середовища навіть будівельний матеріал з конопель. І є приклади, так, будинків такі, з точки зору, там легкі провітрювання, інші. Навіть в наших кліматичних умовах, що треба опалення, є такі приклади на Львівщині вперше є, він, на жаль, із завезених імпортованих матеріалів, бо в нас заборонено це технічну коноплю вирощувати через це обмеження в 0,3, але такі приклади є.

Є тоді, щоб ще раз це зафіксували яка ... Наступний, буквально другий слайд, небагато. Фактично бачимо ще раз, що чітко зазначено по коноплях, що це до 0,3 відсотка цей тетрагідроканабінолу – ТГК вміст має бути не більше ніж.

Тоді, якщо ми говоримо, що це технічні коноплі, вони мають виводитися з нагляду правоохоронних органів, що зараз фактично чому дійсно активно не вирощуються, бо навіть якщо технічна конопля – має бути весь нагляд правоохоронних органів: подача, заявка, охорона, постійно приїжджають. Ну, ось зрозуміло які там накладні витрати створюються, ну, потім просто не рахується.

І, по суті, тобто, якщо це технічно не вводиться, але все рівно проби беруться. Треба зобов'язувати те, що вирощувати двічі, там є методика, як вона з цих кошиків, як вона бере ці проби, і все рівно брати і офіційно звітувати про те, що вміст не більший ніж. Тобто не по принципу, все охороняти, а звітуєш, якщо подав і там щось не відповідає ну тоді ясно, що включається всі правила, що треба знешкодити, утилізувати за власні кошти. Але це справді бачите написано: порядок проведення лабораторних випробувань. Тобто він чітко прописується і скільки років мають ці висновки зберігатися, і, звісно, тільки в сертифікованих лабораторіях, які мають повноваження це треба робити. І,  звісно, що заборонено використання технічних конопель в медичних цілях.

По хмелю – те, що я казав, є порядок сертифікації. Детально в законопроекті прописано і умови маркування, це підписувати, в урядовому це теж делегується на підзаконний акт. Вимоги до порядку повноваження органу сертифікації по хмелю і безпосередньо на порядок зменшення хмелю, це детально в законопроекті описано.

Також є висновок євроінтеграційного комітету, який говорить, що є ще деякі моменти регламенту, які невраховані. Ми в принципі, ознайомившись, погоджуємося з цими речами, і тут знову ж в разі бажання і підтримки депутатів рухатися по 9234-1, можна розглядати два шляхи, можна його доопрацьовувати висновки все, що євроінтеграційний комітет надав висновки врахувати і можливо розглянути де. Ну, щоб в залі він взагалі був відразу чистий з усіма … (Не чути) Або до другого читання, їх якраз небагато, там 5, але дійсно погоджуємося, що з точки зору повній відповідності Європейському Регламенту це є так. Тому оскільки є альтернативний, його можна врахувати і вже  в зал йти  з врахуванням. Можна до другого читання, те і те можливо, тут на ваш розсуд. І знову ж, якщо тільки хміль, то можна 9234 дальше доопрацьовувати, не проблема другого читання, можна комплексно тут уже політично якраз відчуваєте, яка дискусія, які настрої в цій частині народних депутатів.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, Торохтій, будь ласка., Богдан Григорович.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Дякуємо за прекрасну  доповідь, Тарас Миколайович.

Скажіть, будь ласка, другий законопроект, який розглядається в нас в медичному комітеті, він також прописує вирощування і все інше, ну, всі оці засади, що потрібно робити? Чи там тільки медична частина, яка виготовляти препарати з них?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Тим маєш на увазі по технічній коноплі?

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Дивись, ну, процес все одно вирощування також регламентує, чи не затронута ця…

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Там регламентований контроль за вирощуванням, тобто не агрономічний процес вирощування, але яка мала бути охорона, кому звітувати. Процес супроводу вирощування там регламентовано, і зараз він для технічної коноплі такий же фактично, як для медичної. Але треба пам'ятати, що ви на комітеті розглядали… він же ж навіть не пройшов перше читання, ну, той законопроект, ви розглядали в тому числі потенційні правки до другого читання, який міг би тоді це врахувати. Зараз те, що зареєстровано, це не регулює. А ті правки, які розглядались, могли би врегулювати питання вирощування технічної коноплі.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г.  Ми їх включили в процедурну постанову. Вони є на сайті Ради.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Як правки, але не в законопроекті.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г.  9234-1 регламентує тільки технічну, тільки вирощування технічної коноплі?

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Так, і він не вносить правки в цей законопроект, де медична конопля.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. А той законопроект, де медична, там він також регламентує вирощування, але та, яка більше містить ТГК, більше трьох…

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Наразі да, та існуюча редакція, яка в першому читанні, так. Але правки, подані комітетом, в тому числі стосуються технічної коноплі.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Якщо той законопроект буде прийнятий, ну, якщо буде воля народних депутатів прийняти той законопроект, тобто його потрібно буде трішки доопрацювати, щоб добавити вирощування, ну, спростити трішки вирощування технічної?

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Якщо він пройде перше читання – так, його треба до другого читання…

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Більше ніяких питань. Тоді 9234-1 ми можемо не розглядати, а розглядати, скажімо, ваш законопроект, кабмінівський, 9234.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Вірно, якщо дійсно той пройде і до другого читання будуть підтримані, цей блок по технічній коноплі, тоді він це врегулює, так.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Ну  хоча б подані?

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Так, вірно.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г.  Все, дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. А  скажіть…

 

_______________.  У мене ще питання. 

Тарас Миколайович, а скажіть, будь ласка, контроль мене цікавить. Хто має брати проби, хто їх має везти, куди їх мають везти і хто має видавати сертифікати стосовно ТГК?

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Значить фактично спочатку має з'явитися уповноважений орган, то зараз, наприклад, такої лабораторії, вона є тільки по медичному там, при правоохоронних структурах. Закладається, що в принципі може приватна лабораторія, чи п'ять, яка поставить необхідне обладнання і пройде сертифікацію по ISO, по стандарту, то має з'явитися сертифікована лабораторія, яка дійсно буде акредитована на те, що її результати визнаються.

І тоді, коли вона з'являється, фактично її представники, які будуть нести відповідальність, що вони дійсно поїхали на те поле і звідти взяли, ну як умовно, як агроном-інспектор в насінництво виїжджає. Тобто представники акредитованого органу, по запиту фермера, який вирощує, мають приїжджати, в певній вегетації, бо там є період  вегетації, в який треба брати. Брати цю кількість, мені здається три на гектар, проб, робити результати і про них звітувати паралельно  фермеру і міністерству, зразу.

Якщо воно все ок, тоді в принципі все, воно просто зберігаються ці висновки в міністерстві, орган  умовного моніторингу, я не сказав контролю і безпосередньо того, хто вирощує. Якщо там ідуть  відхилення, тоді має запускатися процес утилізації і тоді має міністерство  слідкувати за цим.

Зараз цього немає, тому тут спочатку має з'явитися закон чи підзаконка, залежить від того, яка модель. Тоді мають лабораторії, це все рівно років 2, як правило, акредитація мінімум рік триває, їх треба постановити, встановити, з'явиться і тоді фактично тільки можна буде це робити там.

 

_______________. Тарас Миколайович, скажіть, а в реєстрі насіння самого цієї  технічної коноплі, як ми її будемо завозити? Я думаю, що у нас її нема.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Нема. Ні-ні, в нас є, в нас є вітчизняні  сорти, є ж Інститут луб'яних культур у Глухові в Сумській області, у нас є певні вітчизняні. Дійсно, у них врожайність менша, закордонна пішла  в рази. Тут є дві речі. По такому ж принципу насправді як класичне насіння. Оскільки ви прийняли законопроект 7689, який визнає європейські реєстри, тому якщо буде вестись насіння технічної коноплі, яке в Європі вже зареєстровано, прямий... (Не чути) Якщо те, що в Європі або в Штатах не зареєстровано, тоді там дворічне випробування. Подається сорт, випробування і тоді реєструють. То есть він має бути в реєстр внесений, як і інше насіння.

 

_______________. Медичне та технічне насіння, вони, сам цей канабіс, він один... те саме насіння чи різні насіння?

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М.  Воно, фізично воно на 99 відсотків однакове. І потім рослина на 99 відсотків однакове, тільки там є ТГК, а там немає.  То есть трошки...

 

_______________. Тобто це сорт інший?

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М.  Сорт інший.

 

_______________. А, все, візуально то понятно все. Для правоохоронців це буде однаково.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Ні, тут пишеться таке, що от зараз, виходить, ти зразу маєш доказувати, що ти не порушуєш, а тут закладається, що ти... Є аналіз, якщо аналіз показав, що порушуєш, тоді тільки правоохоронці включаються, а не можуть постійно приходити і казати давайте ми попробуємо, попробуємо, попробуємо.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Це зараз, якщо, для прикладу, ми експортуємо ріпак і там вміст... чи  будь-яку культуру, яку ми експортуємо, ми даємо на ГМО. Якщо є примесь ГМО, тобто навіть допустима норма, лабораторне визначення, значить... (Не чути) воно відноситься зразу до гемеошного... Да, і це є велика проблема. Тому також тут.

 

_______________. Якщо можна, да?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

_______________. Колеги, я думаю, що законопроект такий, можна сказати, революційний і на часі, бо вже 30 років і даже більше нам забороняли виробництво коноплі без складової технічної. Я думаю, що це приведе до збільшення і наші аграрії займуться цим і будуть мати ще додатковий заробіток. Я думаю, що... Питання таке: коли цей законопроект уже побачимо? Скільки часу ще потрібно?

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Ні, він зареєстрований.

 

_______________. Зареєстрований? 

 

_______________. Давайте тоді …(Не чути)

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Презентація була уже зареєстрованого.

 

_______________. Олександр Васильович, давайте тоді виносимо на наступне, чого будемо тягнути. Виносимо на голосування і вперед.

 

_______________.  Я би все ж таки почекав би голосування медичного і від нього відштовхнувся би, тому що багато що може переплутатись одне з одним, тому не бучу сенсу в цьому.

 

_______________. Хоча б даже не зачекати голосування, а подивитися розгляд в комітеті і винесення його вже до зали.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дивися, зараз цей законопроект у Радуцького, він буде навіть на наступному засіданні, може, буде і виноситися. І тому це дуже розумна і сутня така річ, коли ми побачимо результати, як зал реагує і так далі, і тоді ми зможемо вже у себе проголосувати. Мало того, ми можемо, дійсно, вже якісь зміни провести для того, щоб він був більш такий… Для нас він буде більш понятный, скажемо так, з урахуванням вже тих статей, які депутати проголосують в залі про законопроекту Радуцького. Я вважаю, що так буде краще. Але ми вже почали готуватися і навіть зараз розглядаємо презентацію, тобто будемо готуватися до цього. Для того це і робимо, щоб вже бути готовими і максимально швидко, так що поїхали.

 

_______________. Моя думка, що по Радуцькому там дуже буде багато… по тому законопроекту дуже буде багато зауважень і боротьби, скажемо так. А тут сільгоспвиробники чекають цю продукцію, і я думаю, що зв'язувати медицину і сільгоспвиробників – це різні речі.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Це Юлії Володимирівні треба розказати.

 

_______________. Ми можемо чекати ще рік, два, три, чотири. Нам сьогодні потрібно дати можливість сільгоспвиробникам вирощувати і щоб у них було багато джерел заробітку. Я не бачу зв'язок між медициною і сільгоспвиробниками, які сьогодні готують сировину для легкої промисловості або будівельної і так дальше.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Ще два коментарі, якщо можна. Технічна конопля, вона є гарним методом рекультивації. Якщо ми говоримо про заміновані землі, де треба відновлювати, це реально один з небагатьох елементів, який очищає і плюс ти можеш заробляти.

 

_______________. Каховське будемо відновлювати?  

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Там, де важкі елементи, там, де були взриви, і там, де ці всі метали, да.

І друге. Технічна конопля вона є одним з найбільших абсорбентів СО2. Тобто ті, хто зараз готуються поступово для торгівлі вуглецевими квотами, кредитами... викидами, це дійсно одна з найбільших, вона велика вегетаційна маса, швидко росте, то вона ще має два такі побічні плюси в цьому аспекті.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, хто ще хоче додати, може, щось?

Будь ласка, Олександре Георгійовичу.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Якщо можна. Окрім того, що в нас є висновок профільного Комітету з європейської інтеграції, вже буквально вчора з'явилися висновки ГНЕУ. І по одному з перших законопроектів якраз по цим є висновок новоствореної Дослідної служби Верховної Ради, це така новела, яка в нас зараз започаткована.

Виникає серед тих зауважень основне питання, на мою думку, це вміст ТГК в технічній коноплі. Вони говорять, що в європейських регламентах її вміст 0,2 відсотка. А ми тут 0,3 даємо.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Поясню. В європейському регламенті просто прийняли оновлення в листопаді-грудні минулого року, яке ще ратифікується і скрізь не вступило. Тобто якщо говорити, що дійсно на сьогодні, от на цю дату – це 0,2. Але в них уже прийняте рішення, яке через рік вступить у дію, яке зробить 0,3. Якщо вже є рішення, яке просто ще в них там у всіх країнах ратифікується, і воно має...

А друге. Ну, це можна до другого читання фіксувати. Тому тут вони праві, але якщо дивитися на перспективу, поки він прийметься, у нього ж перехідний період. Мені здається, навіть в урядовому два роки пропонували, по навіть цій лабораторії, тобто до того часу там вже все вступить в дію. Це можна потім і в пояснення буде надати.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Просто це прочитають і можуть говорити, що ми хочемо завищене ТГК в технічному пустити і робити медичний. І вже це прослідковується в цих висновках.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Дивіться, дійсно, оскільки тема просто... чують "конопля", і треба дуже багато комунікувати, то можна все-таки розглянути можливість, де, з врахуванням висновку ГНЕУ, цих речей, потім євроінтеграційного. І в ідеалі би проходження  першого читання все-таки той, що в комітеті, що розроблений, щоб все вже  зрозуміти кого, що хвилює, щоб врахувати, щоб врахувати, щоб "дешка", яка виходила в зал знято було все.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Все в принципі дуже розумно.

Дякуємо, Тарас Миколайович. Хотіли  щось задати?

 

_______________. Що це сота значить, чому вони піднялись? Тому що інші гібриди пішли...

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Да і розвиток ... (Не чути)

 

_______________. Розвиток, гібридизація пішла...

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Наш  інститут лубяних виступає проти 0,3, але  хоче лишити на старому, бо у них є тільки сорти старі, вони в цьому... А селекція у світі йде вперед.

 

_______________. Вперед, я зрозумів.

У нас все по цьому?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Да. У нас по цьому все.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ  І.А. Дивіться, я би хотів, якщо ми вже до "Різного" переходимо?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Да, "Різне".

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ  І.А. Дивіться, я б хотів, колеги, підняти таке питання. До  мене десь багато звертається аграріїв іменно з тих територій, які сьогодні там тільки звільнені, це особливо Харківська область, де фактично сьогодні дуже важко продати врожай, який зібрали, просто неможливо. Бояться машини їхати, водії бояться їхати, логістика розірвана повністю, десь є мости побиті, тобто дуже багато таких  моментів, які скажемо, аграріям...

У них там складнощів дуже, на правду багато, там їм ніхто  грошей туди не хоче давати, ні кредитів фактично, ніхто там не хоче з підприємств фінансувати, десь навіть дати на відтермінування якісь засоби захисту рослин і так далі. Вони в умовах, насправді там, скажемо, навіть важко уявити наскільки там їм складно.

Вони просять, кажуть, дивіться, вагони по станціях ми бачимо, вагони просто простоюють. Якщо би нам держава хоча би з таких відповідних регіонів надала вагони, щоб це зерно перевезти кудись до якоїсь центральної України, ще кудись, на елеватори, щоб ми могли потім якось конкурентно хоча би продавати це зерно.

От я не знаю, Олександр Васильович, як би це питання, можливо, нам звернення від комітету до уряду зробити? Іменно, я не кажу, щось більше, але от визначити фактично ті зони, ті громади, можливо, визначити...

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Є наказ реінтеграції, який  визначає насправді.

 

ЧАЙКІВСЬКИЙ  І.А. Ну, да от визначити і звернутися з таким питанням, щоб вони могли десь перевести, скажемо, десь дальше, щоб можна було хоча б конкурентно продавати, тому що дуже складна умова. У минулий рік воно так не получилося і зараз знову те саме чекає.

 

_______________.  Колеги, слушна пропозиція. Іване Адамовичу, якщо можна, я добавлю.

Я думаю, що потрібно зробити звернення від комітету і, мабуть, на УЗ, ми в координаційній раді колись говорили про це, щоб зробити якійсь коефіцієнт і зазначити ті,  мабуть,  ЖД-станції, які... станції відправки, які підпадають під ті зони, щоб зробити для них коефіцієнт по транспортуванню. Може, так зробимо? Може, вони підуть на зустріч і дійсно це буде... (Шум у залі) Так, так, але надо ініціювати, і я думаю, що від комітету відправити...

 

_______________.  Тоді, може, не на УЗ, а на Кабмін?

 

_______________. На Кабмін, да, а вони вже доручать УЗ.

 

_______________. Кабмін доручить міністерству одному, другому і вони заберуть... (Шум у залі)

 

_______________. Я думаю, що це давайте підтримаємо, я думаю, що це дуже важливо.

 

_______________. Згоден. Одноголосно.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, тоді Олександре Георгійовичу...

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Тоді підготуємо, матеріали підготуємо, відправимо в групу, узгодимо і направимо лист, може, на уряд або навіть на Прем'єр-міністра, там уже визначимося.

 

_______________. Але там надо зазначити, бо УЗ вони не дуже із задоволенням це роблять. Тобто вони йдуть на зустріч і зроблять там не 1, а зроблять 0,99, це буде, знаєте, і не туди, і не сюди. Тут надо чітко, щоб вони розібралися, на скільки здорожчає, щоб вони зробили розрахунок, наскільки здорожчає саме транспортування, щоб зробити той коефіцієнт, щоб він не був там 0,99, а щоб він, наприклад, був після розрахунку там 0,8. Тоді і фермери відчують допомогу.

Дякую.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Звісно, в залежності від відстані.

 

_______________. Давайте можливо проект?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ми підготуємо проект, вкинемо в чат і кожен зможе там зробити зауваження...

 

_______________. Доопрацює, кожен доопрацює проект, щоб правильно його направити, щоб…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, якщо немає…

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Ще є оголошення.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, давайте оголошення.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. У нас же передбачені планом роботи виїзні слухання і щодо меліорації, і щодо проблем в рибному господарстві. Якраз пропонуюється їх провести в Одеській області з 18-го по 20 липня за підтримкою USAID з залученням представників органів влади, нашого міністерства, агентства меліорації, рибного господарства, всіх об'єднань ОВК, які вже створені і працюють, навіть з окупованих регіонів, профільних громадських організацій просимо взяти участь і визначитись, хто як поїде. USAID може там взяти залізничні квитки.  18-го – це вівторок і варто бути в Одесі, там виїзд з Одеси в напрямок Ізмаїла, заїзд на дві або навіть три локації по рибному господарству. Одна з них в Теплодарі – завод з виробництва кормів для риби. Потім Маяки господарство і там є в пропозиціях Вилкове або немає в залежності від того, що ми витрачаємо на 80 км. ще дорогу. Але 18 число відпрацюємо. 19-го великий форум в Суворському, і зранку, і пообіді слухання, а 20-го зранку з 9 години в Ізмаїлі в залі районної адміністрації слухання щодо стану справ в рибному господарстві. Після того переїзд, можливо, ще навіть круглий стіл з нашого першого питання, яке сьогодні обговорювалося.

 

_______________. Олександр Григорович, а можна ще звернутися до голови ВЦА Одеської, там зараз не дуже спокійно щодо забезпечення, можливо, там безпеки та і відразу запросити його на цей захід також.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Ні, ми так і будемо робити, щоб ми могли проїхати і по ланку …

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Да, трафік з Маяками важкий на блокпосту якби нас хтось супроводжував.

 

_______________. Я про те, щоб забезпечили якісь там заходи безпеки щодо цього і взагалі запросити. І другим, можливо, листом запросити його на цей захід також.

 

ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М.  І ще додатково ми минулого комітету говорили, що ми викличемо фітосанітарну службу.

Ми домовилися на наступний раз, да. Бо так получилося…

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Тут графік був такий, Степан Миколайович, зламаний, ми не знали коли. Давайте вже чітко 13 липня.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Олександр Георгійович, а можна ще запросити представників міністерства на даний захід?

 

_______________. У нас є профільний заступник…

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Ні, профільний заступник – це добре, але міністра і всіх заступників міністерства.

 

_______________. Так може міністра і міністрів ще потрібно…

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Богдан Григорович, ви про виїзні слухання говорите?

 

ТОРОХТІЙ Б.Г. Так, запросити всіх особисто і міністра, і заступників міністра.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дійсно, усіх запрошуємо.

 

ТОРОХТІЙ Б.Г.  Давайте це зробимо письмово.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, тоді всім дякую. Оголошую комітет закритим. Дякую всім. 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку