СТЕНОГРАМА
засідання Комітету Верховної Ради України
з питань аграрної та земельної політики
27 вересня 2024 року
Веде засідання голова Комітету ГАЙДУ Олександр Васильович
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Давайте починати, колеги.
ГОЛОВУЮЧИЙ. 14 ще поки.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Скільки?
ГОЛОВУЮЧИЙ. 14.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Розпочинаємо реєстрацію. Я думаю, колеги зараз доєднаються.
Гайду Олександр.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я на місці.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Мейдич Олег.
Рудик Сергій.
Халімон Павло. Халімон Павло. Павле Віталійовичу, не чути.
Чернявський Степан.
ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Присутній. Всім добрий день, колеги.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Чайківський присутній.
Богданець Андрій. Богданець Андрій.
Бунін Сергій. Бунін Сергій.
Герасимов Артур.
ГЕРАСИМОВ А.В. Доброго ранку всім. Присутній. Дякую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Артуре Володимировичу, вітаю.
Грищенко Тетяна.
ГРИЩЕНКО Т.М. Доброго ранку. Присутня.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Вітаю, Тетяно Миколаївно.
Гузенко Максим. Гузенко Максим.
Кириченко Микола. Кириченко Микола.
Костюк Дмитро. Костюк Дмитро.
Кучер Микола. Кучер Микола.
Лабазюк Сергій.
ЛАБАЗЮК С.П. Колеги, добрий день. Іване Адамовичу, присутній.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Сергію Петровичу, мої вітання.
Литвиненко Сергій.
ЛИТВИНЕНКО С.А. Присутній. Добрий день, шановні колеги.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Добрий день, Сергію Анатолійовичу.
Нагаєвський Артем.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Іване Адамовичу, присутній. Вітаю. Добрий день всім.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Артеме Сергійовичу, мої вітання.
Нікітіна Марина.
НІКІТІНА М.В. Присутня. Добрий день усім, колеги.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Добрий день, Марино Вікторівно.
Петьовка Василь. Петьовка Василь.
Салійчук Олександр.
САЛІЙЧУК О.В. Вітаю, колеги. Присутній.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Олександре В'ячеславовичу, мої вітання.
Соломчук Дмитро. Соломчук Дмитро.
Стернійчук Валерій.
СТЕРНІЙЧУК В.О. Доброго ранку всім. Присутній.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Доброго ранку, Валерію Олександровичу.
Столар Вадим.
Тарасов Олег.
ХАЛІМОН П.В. Іване Адамовичу! Халімон. Будь ласка, зареєструйте.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Тарасов Олег.
Тимофійчук Володимир.
ТИМОФІЙЧУК В.Я. На зв'язку, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Володимире Ярославовичу, доброго дня.
Торохтій Богдан.
ТОРОХТІЙ Б.Г. Присутній, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Богдане Григоровичу, добрий день.
Христенко Федір.
Чорноморов Артем. Чорноморов Артем.
ЧОРНОМОРОВ А.О. Присутній, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І А. Шол Маргарита Віталіївна.
ШОЛ М.В. Присутня, Іване Адамовичу.
ЧОРНОМОРОВ А.О. Іване Адамовичу, вибачте, присутній.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І А. Артеме Олеговичу, добрий день.
Маргарито Віталіївно.
ШОЛ М.В. Присутня, Іване Адамовичу. Всіх вітаю.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Добрий день. Вітаю.
Юрчишин Петро.
ЮРЧИШИН П.В. Добрий день, шановні колеги! Беру участь у засіданні комітету.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І А. Петре Васильовичу, щиро дякуємо вам за ваш час.
Мейдич Олег.
Рудик Сергій.
Халімон Павло.
ХАЛІМОН П.В. Присутній, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Павле Віталійовичу, мої вітання.
ХАЛІМОН П.В. Вітаю.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Богданець Андрій.
Бунін Сергій.
Гузенко Максим.
Кириченко Микола.
Костюк Дмитро.
Кучер Микола.
Петьовка Василь.
КИРИЧЕНКО М.О. Кириченко присутній. Добрий день усім!
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Добрий день, Миколо Олександровичу!
Соломчук Дмитро.
Столар Вадим.
Тарасов Олег.
Христенко Федір.
Олександре Георгійовичу, хто доєднується з колег?
СТАРИНЕЦЬ О.Г. Іване Адамовичу, за хвилин 10 Олег Мейдич підключиться. І може під час засідання трохи пізніше Сергій Рудик, він знаходиться в бункері.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Олександре Васильовичу, 18 народних депутатів присутні на засіданні комітету. Прошу, розпочинаємо засідання комітету.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іване Адамовичу.
Колеги, починаємо засідання комітету. До розгляду на сьогоднішньому засіданні пропонуються питання про пропозиції комітету до проекту Закону про Державний бюджет України на 2025 рік, поданий Кабінетом Міністрів України (реєстраційний № 12000).
Про внесення змін до Плану роботи комітету на період роботи дванадцятої сесії дев'ятого скликання. Та "Різне".
Проект порядку денного вам було розіслано. Колеги, прошу його затвердити.
Будь ласка, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Колеги, голосуємо за порядок денний.
Гайду Олександр.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Халімон Павло. Халімон Павло.
Чернявський Степан.
ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. За, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Чайківський – за.
Герасимов Артур.
ГЕРАСИМОВ А.В. За, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Грищенко Тетяна.
ГРИЩЕНКО Т.М. Підтримую, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Кириченко Микола.
КИРИЧЕНКО М.О. За, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Лабазюк Сергій. Лабазюк Сергій.
ЛАБАЗЮК С.П. Підтримую, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Литвиненко Сергій.
ЛИТВИНЕНКО С.А. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Нагаєвський Артем.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Це порядок денний, Іване Адамовичу?
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Так-так, за порядок денний.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Підтримую. Підтримую. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Нікітіна Марина.
НІКІТІНА М.В. За, підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Салійчук Олександр.
САЛІЙЧУК О.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Стернійчук Валерій. Стернійчук Валерій.
СТЕРНІЙЧУК В.О. За. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Тимофійчук Володимир.
ТИМОФІЙЧУК В.Я. За, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Торохтій Богдан.
ТОРОХТІЙ Б.Г. За, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Чорноморов Артем.
ЧОРНОМОРОВ А.О. Підтримую, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Шол Маргарита.
ШОЛ М.В. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Юрчишин Петро.
ЮРЧИШИН П.В. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
БУНІН С.В. Всім доброго дня! Іване Адамовичу, зареєструйте Буніна, будь ласка. І за порядок денний – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Бунін Сергій – зареєстрував. Порядок денний – за.
БУНІН С.В. Дякую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Халімон Павло. Павло Віталійович. Немає зв'язку.
Колеги, хто ще доєднався до засідання комітету?
ТАРАСОВ О.С. Тарасов Олег. Вітаю всіх.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Тарасов Олег – зареєстрував.
За порядок денний, Олег?
ТАРАСОВ О.С. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ А.І. Дякую, дякую.
19 народних депутатів за порядок денний.
Олександре Васильовичу, прошу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іване Адамовичу.
Переходимо до розгляду питань: про пропозиції комітету до проекту Закону про Державний бюджет України на 2025-й рік.
Колеги, 20 вересня у Верховній Раді України було представлено проект Державного бюджету на 2025-й рік, це бюджет держави, яка продовжує боротьбу за незалежність нашої країни.
У наступному році аграрна галузь може розраховувати на державну бюджетну підтримку у розмірі 5 мільярдів гривень. Її збільшено на 3,9 мільярда гривень. Таке збільшення відбулось за рахунок збільшення видатків спеціального фонду держбюджету на зазначену суму за програмою підтримки фермерських господарств та інших виробників сільськогосподарської продукції, яку Міністерство агрополітики реалізовує через Український державний фонд підтримки фермерських господарств. Зокрема є надання окремої бюджетної субсидії на одиницю оброблювальних угідь сільськогосподарського призначення на 1 гектар на територіях, на яких завершено ведення бойових дій та тимчасову окупацію, на дотацію для утримання великої рогатої худоби, корів усіх напрямків продуктивності та маточного поголів'я кіз та/або овець.
Як і у попередні роки, за програмою фінансової підтримки сільгоспвиробників за рахунок загального фонду передбачено 205 мільйонів гривень, з яких 200 мільйонів – це надання підтримки за меліоративні землі, 5 – для сімейних фермерських господарств і додаткової фінансової підтримки через механізм доплати на користь застрахованих осіб - членів, голови сімейного фермерського господарства єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Також за програмою кредитування фермерських господарств проектом державного бюджету на 2025 рік за рахунок спеціального фонду передбачається надання кредитів в обсязі 80 мільйонів гривень.
Умовами дефіциту державного бюджету уряд заклав на 2025 рік суттєво менше коштів на підтримку бізнесу. Так у проекті зникла низка програм підтримки в межах видатків Мінекономіки. Програма компенсації вартості сільськогосподарської техніки у 2024 році мала витратити 1 мільярд гривень приблизно.
Одночасно залишається програма надання грантів на створення бізнесу – 1,37 мільярда гривень. Витрати на гуманітарне розмінування, обсяг коштів знизили втричі до 1 мільярда гривень. Видатки для Фонду розвитку підприємства, який реалізує Програму "Доступні кредити 5-7-9" – 18 мільярдів гривень, як і цьогоріч.
Слід відмітити, що ряд програм, зокрема часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва проектом державного бюджету планується фінансувати за рахунок залишку коштів, джерелом формування яких були кошти, перераховані Фондом загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок боротьби та які не використані у 2024 році і зберігалися на рахунку спеціального фонду державного бюджету.
Це дуже коротко. Тому зараз будемо все розглядати більше детально.
Я хочу до слова запросити міністра аграрної політики та продовольства України Коваля Віталія Станіславовича. Будь ласка.
БОГДАНЕЦЬ А.В. Я перепрошую, Богданця зареєструйте. Добрий день!
ГОЛОВУЮЧИЙ. Добрий день!
КОВАЛЬ В.С. Колеги, добрий день! Олександре Васильовичу, дякую за надане слово. Дійсно у нас зараз такий важливий момент відповідальний – спланувати і забезпечити спроможність розвитку аграрної галузі на 2025 рік.
Вчора відбувся підкомітет, і в робочій групі мої колеги, наші колеги разом попрацювали, напрямки визначили. Дозвольте я буквально за декілька хвилин поділюся з вами пріоритетами діяльності Міністерства аграрної політики на 2025 рік і в подальшому.
Пріоритети формуються від спілкування з профільними асоціаціями, від спілкування з народними депутатами, в тому числі від стейкхолдерів, які зайняті в агросекторі. Отже у нас є виклики, на які ми маємо дати відповіді, і вони перетрансформовані у пріоритети.
Перший наш пріоритет – це євроінтеграція. Дуже важливо нам пройти євроінтеграційний процес гармонізації законодавства не за рахунок втрати національного інтересу у цьому питанні, щоб наші сільгоспвиробники, переробники могли дійсно продукувати продукцію, яка буде продаватися на відкриті ринки, але щоб український інтерес не був втрачений при тому, що ми стали членом повноцінним Євросоюзу. Євроінтеграція визначена одним із основних пріоритетів діяльності Мінагрополітики.
На другому місці – це відкриття нових ринків. Ми розуміємо, що не можемо собі дозволити бути залежними від одного з ринків. Будь-які проблеми на кордоні – зупиняють нашу продукцію, будь-які проблеми на портах – зупиняють нашу продукцію, тому потрібно мати альтернативні ринки збуту нашої якісної продукції. Тому це визначено як пріоритет.
Наступний пріоритет. І він дуже важливий до уваги. І дякую, що саме по цьому пріоритету є напрямки підтримки в тому варіанті, який обговорили вчора на підкомітеті, це глибинна переробка. Колеги, ми, на жаль, маємо надзвичайно низькі показники доданої вартості продукції, яку ми продукуємо. У тонні кукурудзи всього-на-всього 75 відсотків, не всього-на-всього, а 75 відсотків імпортної складової, тобто 25 відсотків ми генеруємо українського продукту в цій тонні, тому що насіння, тому що дизель, засоби захисту рослин, мінеральні добрива – це імпортна складова. Тому ми маємо продукцію, яку вирощуємо, переробляти глибинно. Це стосується продуктів рослинництва, які ми перепрацюємо у борошно. … (нерозбірливо) продукт з високою доданою вартістю. Це стосується молочної галузі, де молочні підприємства мають модернізуватися і випускати продукцію на ринок з всіма інгредієнтами, які потрібні, і інноваційні продукти, які потрібні нашим сусідам та країнам дальнього зарубіжжя. Ми говоримо зараз і про Глобальний Південь, і Південно-східну Азію, і китайський ринок, в тому числі і альтернативні ринки.
Наступний напрямок і пріоритет це прифронтові території. Тому що проблеми Запоріжжя, Дніпропетровщини, Харківщини, вони відрізняються від проблемних зон Закарпаття чи Львівської області, наприклад. І у нас має бути чітка сегментація в підтримці саме прифронтових територій, тому що їм складно, їм дуже важко. Тут зосереджено зусилля міністерства в роботі з донорами, з нашими міжнародними партнерами. Але ми маємо їм показувати, що держава також у цю сторону рухається і допомагає цим територіям.
Наступний пріоритет це тваринництво. Колеги, критична ситуація з тваринництвом, споживання молока на рекордному низькому рівні: всього-на-всього 195 літрів молока на душу населення. Ми навіть не виконуємо всесвітні продовольчі норми по споживанню м'яса яловичини та молока. Це стосується і таких проєктів як "шкільне харчування" та "шкільне молоко". Це стосується кількості ВРХ, яке у нас є в економіці. Ми критично падаємо вниз і сьогодні ми маємо скорочення поголів'я у всіх секторах - і в громадському, і, на жаль, в секторі бізнесу. Тому тут важливо підтримати саме тваринництво, бо це і є первинна переробка і це є гарантія соціальної стабільності на селі.
Також дуже важливий елемент підтримки, і це прошу виносити також у пріоритет, це зрошення. Тому що засуха цього року показала нестабільність погодних умов і втрати від цієї нестабільності наших аграріїв. Тому іригація, меліорація, зрошення – це все має бути в фокусі держави, і прошу також сприяння.
Є ще підпрограми, які ви знаєте не гірше за нас і будете про них говорити, але вони десь кроссекторально переплітаються з основними пріоритетами. Тому прошу підтримки даних пріоритетів і дякую вам за ініціативу, що ви ініціюєте підтримку галузі. Відстоїмо її разом!
Щиро дякую!
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Віталію Станіславовичу.
Але ми не почули по цифрах. В принципі про напрямки ви добре все розказали, але цифри не назвали. Чи можете хоч такими крупними мазками це зробити?
КОВАЛЬ В.С. Олександре Васильовичу, Тарас Миколайович зараз якраз це озвучить.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре.
КОВАЛЬ В.С. Він учора був на підкомітеті.
ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Вітаю, шановні народні депутати! Дійсно, дякую Артему Олеговичу за проведення вчора підкомітету, де була змога представити детальніше ці аргументи, тому що ще й зекономити час вже з мінімальною аргументацією, Віталій Станіславович пояснив навіщо це потрібно, суто ті цифри, які вчора проговорювалися, щоб всі народні депутати члени аграрного комітету, які сьогодні присутні, почули.
Питання держпідтримки. Вчора проговорювалося за поданням Мінагрополітики. Тваринництво та переробка, оскільки це згідно з … (нерозбірливо) постановою іде одним напрямком, тваринництво та переробка – 2 мільярди 659 мільйонів, але ж там є і тваринництво і переробка, тобто і нетелі, і нарощування поголів'я, компенсація будівництва, в тому числі переробних підприємств. Так як вчора там від пана Сергія звучало про молокопереробні заводи, ця програма також це покриває.
Прифронтові території. 2 мільярди 200 мільйонів гривень, ця вже цифра верифікована, 25 вересня закінчився прийом заявок через … (нерозбірливо) в тому числі за допомогою аналізу супутника, на 95 відсотків співпало, система працює. Запит був на 2 мільярди 161 мільйон гривень, але будуть десь трошки території мінятися, тому це 2 тисячі 991 підприємство, це величезна кількість суб'єктів, тому 2 мільярди 200 мільйонів гривень.
Те, що Віталій Станіславович зазначав, зрошення, окрім тих 200 мільйонів гривень, які вже закладені в першому читанні для суб'єктів, треба державі будувати, всі знають, (нерозбірливо) втрачені, інші, для будівництва зі сторони держави 1 мільярд гривень на зрошення, щоб розпочати відновлення, реальне будівництво цих об'єктів зрошення. Як зворотній зв'язок на підтримку і тваринництва, і енергетичну нашу безпеку – 1 мільярд гривень на біогазові установки для виробництва електроенергії, на біогазові установки, які працюють на відходах, перш за все це сільськогосподарського виробництва, це і тваринництво, це цукрова галузь, ну всі, які дають відповідну сировину, 25 відсотків компенсація, це 1 мільярд гривень.
Є також зворотній зв'язок на виклик від посухи для старту агрострахування у компенсації вартості страхової премії – 1 мільярд гривень. Це дозволить основні озимі культури, це продовольча пшениця перш за все, покрити і стартувати в тих регіонах, південно-східних, де найбільша проблема з посухою.
І як один з напрямків в межах в тому числі євроінтеграції, де дуже активно працюють, аграрним комітетом раніше піднімався, але не вистачало ресурсів, невеликі гроші по розрахунку показують, 71 мільйон гривень, на органіку перш за все. Тому що по орендній платі їм складно конкурувати з іншими конвенційними напрямками, щоб підтримати органічне виробництво.
І тут такий, це теж можна казати, що елемент підтримки, від наступного року запровадити програму зариблення. Тут ми дякуємо народним депутатам, перш за все Артему Олеговичу, Олександру Васильовичу, що ви ініціювали це з 19-го року і всі підтримали, Президент вже підписав зміни в Бюджетний кодекс, є зараз підстави, це спецфонд, заходи з (нерозбірливо) водних біоресурсів у рибогосподарські водні об'єкти, фактично зариблення, розрахунок показує 21 мільйон гривень, зміну, він обґрунтований, на наступний рік. Тому це було державної підтримки і ще буквально декілька напрямків в офіційному листі за підписом міністра включили для організаційної… А, вибачте, ще згадаю, ініціативу Степана Миколайовича, ми її теж підтримуємо. Проговорювали з Віталієм Станіславовичем, це підтримка вирощування бавовни як стратегічного продукту і сировини для оборонної галузі на Півдні. Попередній розрахунок показував, що до 30 тисяч гектарів… (Не чути)… тобто 300 мільйонів гривень.
Для організаційних цілей, Віталій Станіславович зазначив, дуже важливі нові ринки, євроінтеграція ця без фізичних поїздок міністра і команди міністерства неможлива. Тому розглянути, якщо можливо, збільшення бюджету на відрядження. В поточному бюджеті передбачено півтора мільйона гривень, але об'єктивно його треба було збільшити хоча б вдвічі, хоча би на 2 мільйони гривень з врахуванням всіх поїздок по євроінтеграції, з залученням в тому числі і вас, робоча група. Ну це було би важливо - хоча би плюс 2 мільйони гривень, щоб ви розглянули на ці відрядження закордонні. Ви самі їздите і бачите, як важлива фізична там присутність.
Також там невелика сума – 4 мільйони 333 тисячі на міжнародні заходи по (нерозбірливо). Тут яка ситуація? Міжнародні внески вони стандартні – у валюті. Девальвація відбувалася, а в гривнях те ж саме. Будемо відверті, поки воєнний стан, наші партнери там це покривають за нас. Тому, але якщо воєнний стан, ну ми ж надіємося, щоб він закінчиться, то тоді треба буде платити. Тому це зараз не обов'язково, але щоб ми всі мали на увазі, що при завершенні воєнного стану, тоді ці міжнародні зобов'язання нам би треба було би покривати. Тому … (Не чути)…
_______________. Земельна реформа.
ВИСОЦЬКИЙ Т.М. І ще є для потенційного. Земельна реформа, написано 37 мільйонів … тисяч. Це насправді сервери (нерозбірливо). У 2022 році були передбачені гроші в бюджеті для того, щоб ці сервери… (Не чути)…
_______________. Добрий день! Перепрошую. Дивіться, 37 мільйонів, мова йде про створення системи резервного копіювання і системи відновлення даних. Оскільки у нас системно виникають проблеми з електропостачанням, з трьох серверів, які забезпечують безперебійне живлення і відновлення даних на випадок якоїсь аварії, у нас два працюють доволі нестабільно. Ці кошти дійсно у 2022 році, як каже Тарас Миколайович, закладені були по тій програмі, яка передбачала закупівлю нового обладнання, але оскільки, ми всі розуміємо, по об'єктивних причинах це не було зроблено, то зараз ми намагаємося хоча б частково закупляти періодично те, що буде підтримувати систему і дасть можливість зберегти дані. Тому це те, чого критично не вистачає, що ми подавали у додатковій потребі і до Мінфіну, і просимо вас підтримати. Це не такі великі кошти, але це точно значно покращить роботу і системи забезпечення живлення для кондиціонерів, які підтримують роботу самої системи, і для системи, яка копіює постійно дані.
Дякую.
ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Ще одна позиція, яку вчора Артем Сергійович підняв на підкомітеті, також проговорювали, що як міністерство підтримуємо, це виділення невеликої суми, це 20 мільйонів гривень на 5 наукових установ, які є в системі Мінагрополітики, для того, щоб хоча би довести зарплату до мінімальної, тому що там зараз по коштах, там 5 600 – 6 000 гривень. Без фонду навіть немає можливості на повну ставку, хоча б на мінімальній зарплаті щоб ці люди працювали. Артем Сергійович вчора піднімав і ми теж проаналізували, дійсно воно відповідає реальності. На ваш розгляд, додатково 20 мільйонів гривень на програму 2801050 "Наукова і науково-технічна діяльність у сфері розвитку АПК, стандартизації та сертифікації продукції".
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Тарасе Миколайовичу, я перепрошую. Ми, по-моєму, говорили про 5 мільйонів на кожну наукову установу. А там їх 5 установ, тобто 25 мільйонів.
ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Виходить, так, 25. Вибачте. Так, вірно. Вчора на підкомітеті було 25.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Дякую.
СТАРИНЕЦЬ О.Г. Артеме Сергійовичу, цю помилку вже знайшли і зараз з секретаріатом її виправляємо.
ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Дякую.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги.
Я тоді передаю слово представнику Міністерства економіки Телюпі Андрію Володимировичу. Присутній?
ТЕЛЮПА А.В. Так. Добрий день, шановні народні депутати. Озвучити пропозиції по наших програмах повністю?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так. Будь ласка.
ТЕЛЮПА А.В. У нас основний перший пріоритет – це пропозиція внести в бюджет нашу програму щодо компенсації сільськогосподарської техніки, за придбання. Це у нас КПКВК 1201310 "Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва", а саме передбачити видатки розвитку у сумі 1 мільярд гривень щорічно на 2025-2027 роки для забезпечення підтримки аграріїв та збільшення їх конкурентоспроможності, тому що ми бачимо, що наразі ця програма діє, вона досить ефективна. Ми подавали пропозиції Міністерства фінансів включити цю програму прямо в бюджет, але потрібне рішення депутатів. То відповідно ми бачимо, що включення даної програми на наступний рік, по-перше, вона що дасть нам змогу, це, по-перше, вона створить умови для переоснащення близько 4 тисяч агровиробників, а також створить можливість знизити витрати аграріїв до 15-20 відсотків, вона буде сприяти збільшенню обсягів виробництва та реалізації підприємств машинобудування та агропромислового комплексу на 20-25 відсотків, також зменшити імпорт сільгоспмашин близько на 10 відсотків.
І також, що дуже важливо наголосити, це видатки розвитку. Тобто за нашими підрахунками і незалежних аналітичних центрів, тобто у нас мультиплікатор при даній програмі 1 до 6, тобто те, що ми зараз вкладаємо від держави, це повертається і в бюджет, і загалом в економіку України у 6 разів більше.
Наразі ми бачимо по динаміці цього року, що у нас також був виділений 1 мільярд гривень зі спецфонду, що наразі там за серпень вже заявок біля 100 мільйонів гривень за 1 місяць і по динаміці зараз заявок від агровиробників, якраз ми розраховуємо, що весь мільярд буде у нас витрачений до кінця року і відповідно нам треба його запланувати на наступний рік.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Андрію Володимировичу.
Колеги, я запрошую до слова Олександра Степановича Каву – заступника міністра фінансів України.
Будь ласка, Олександре Степановичу.
КАВА О.С. Доброго дня, шановний Олександре Васильовичу, шановні депутати, шановний пане міністр, заступники. Дякую дуже за слово. Хотів звернути увагу, що проект бюджету дійсно готується в непростій ситуації. На жаль, збройна агресія проти нашої країни продовжується, тому основні видатки, які заплановані, стосуються сектору безпеки і оборони.
Базова цифра, наприклад, загальний дохід державного бюджету запланований 2 трильйони 7 мільярдів гривень, при цьому видатки на сектор безпеки і оборони будуть більше 2,2 трильйона гривень. При тому, що видатки у нас загально складатимуть 3,6 трильйона гривень. Тобто основну частину дефіциту ми плануємо покривати за рахунок допомоги та кредитів наших партнерів, для того щоб наша країна могла далі воювати і прямувати до перемоги над ворогом.
Що стосується сектору аграрного, то, в принципі, і Тарас Миколайович, і пан Андрій Телюпа вже базові цифри розказали. Що стосується капітальних видатків, то загалом в бюджеті закладено у нас 25 мільярдів гривень, які будуть розподілятися стратегічно інвестиційною радою. І я дуже би хотів, щоб серед цих проектів, які будуть затверджені на стратегічній раді, були програми по меліорації, тому що це дуже важливо для того, щоб підтримати і стимулювати розвиток сільського господарства, особливо в південній частині країні, і так само інші програми, про які згадували колеги, зокрема підтримка виробництва техніки. Тому що це і можливість для українських аграріїв купити нову техніку, і так само це і стимул для виробництва в Україні сучасної аграрної техніки.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Олександре Степановичу.
Колеги, я пропоную зараз, щоб Артем Олегович Чорноморов, голова підкомітету, після засідання, яке було вчора, озвучив ті рішення і рекомендації, які були проговорені на підкомітеті.
Будь ласка, Артеме Олеговичу.
ЧОРНОМОРОВ А.О. Вітаю, колеги. Вітаю представників усіх міністерств.
Від себе особисто щиро дякую за вчорашню присутність на підкомітеті економічної і фінансової політики в агропромисловому комплексі. За результатами хотів би сказати, що надійшло і обговорювалися 7 пропозицій. Восьма – це була пана Буніна, яка сьогодні надійшла вже в письмовому вигляді, тому її теж прошу вставити до загальної пропозиції від підкомітету.
Що окремо хотів би сказати? Що обговорювали безпосередньо лише підтримку агропромислового комплексу, як пропозиції від Міністерства аграрної політики, так і одна пропозиція від Міністерства економіки. Вони в принципі були підтримані і вам були всім розіслані як пропозиції.
Якщо, уже дуже багато про що говорилось, в принципі, і по цифрах пройшлись, щоб так більш детально, ну не детальніше, а загально скажу. Що пропозиція № 1, візьмемо її так, це ті зміни, які вже зазначав Тарас Миколайович, з горем пополам за 5 років ми створили спецфонд рибного господарства. По економічному передбаченню, яке буде подаватися або може подасть вже Міністерство аграрної політики, що передбачатися буде на 2025 рік 21 мільйон. Тому ми пропонуємо рекомендувати 21 мільйон до цього спецфонду як правкою від аграрного комітету.
Пропозиція № 2 - це фінансова підтримка сільгоспвиробників, вона 5 мільярдів 930 мільйонів була, до загальної суми пропонуємо збільшити – 6 мільярдів 135. Вона розділена на державну підтримку розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської техніки. Державна підтримка страхування сільгосппродукції, всі цифри у вас зазначені, я не буду їх, ну, якщо хочете, повторю, це 2 мільярди 659, потім страхування – 1 мільярд, державна підтримка виробникам органічної сільгосппродукції, як зазначалося, 71 мільйон. Державна підтримка сільськогосподарських товаровиробників шляхом виділення бюджетних субсидій з розрахунку на одиницю оброблених угідь – це 2 мільярди 500 мільйонів.
Потім, пропозиція № 3. Це реконструкція, модернізація, відновлення меліорації, дуже вкрай важлива пропозиція. Якщо ви спостерігали за цим сезоном, коли, скажімо, не було взагалі опадів у нас по країні і дуже малий урожай, тому тим паче це вже обговорювалося з Президентом протягом 2-3 років, тим паче після катастрофи на Каховському водосховищі, пропонується виділити 1 мільярд на будівництво меліоративних систем під ті проекти, які будуть готувати військові адміністрації.
Пропозиція № 4. Фінансова підтримка виробництва електроенергії з відходів виробництва продукції АПК, теж 1 мільярд гривень пропонується. Це компенсація 25 відсотків для тих, хто будуть будувати газові установки від відходів аграрної продукції для регенерації електроенергії.
Пропозиція № 5. Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання – 1 мільярд. Це те, що зазначало Міністерство економіки, це дотація, яка у них зараз знаходиться. В принципі, ми розуміємо, що вона кожного року це, мабуть, одна з найефективніших дотацій, яка була в державі і в державному бюджеті.
Пропозиція № 6. Це була пропозиція пана Артема Сергійовича Нагаєвського збільшити видатки по 5 мільйонів на кожну наукову установу, яка знаходиться у відомстві Міністерства аграрної політики, там 5 наукових установ, тому збільшити їх на 25 мільйонів. Загально це буде приблизно, якщо я не помиляюся, близько 80 мільйонів. Це ви побачите з таблиці. Пропонується збільшити на 25.
Пропозиція № 7 була від мене озвучена, це щодо держгарантій для компенсації відшкодувань російської агресії суднам, які знаходяться під українським та іноземними прапорами, які заблоковані зараз у внутрішніх водах України. Загальний бюджет збільшити… Ну компенсація прописана і там взагалі просто вставити як можливість це компенсувати, до 2 мільярдів гривень за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету.
І пропозиція № 8 була озвучена паном Сергієм Валерійовичем Буніним. І він, як і обіцяв, вислав її сьогодні зранку. Тому я і прошу її включити, оскільки вона обговорювалася під стенограму. І пан Бунін Сергій Валерійович, він вислав її сьогодні зранку у повному обсязі як пропозицію. По суті збільшення видатків до загального фонду фінансової підтримки сільгоспвиробників на 205 мільйонів.
Але у мене є прохання до секретаріату, там є трохи технічна некоректність, оскільки у правці прописано, щоб зняти з інших програм рівно стільки, щоб добавити у підтримку молочної галузі. Пан Бунін пропонує на 205 мільйонів, статтю фінансової підтримки сільгоспвиробників збільшити на 205 мільйонів, але ці 205 мільйонів забрати тимчасово відшкодування від фінансування таких напрямків як будівництво та реконструкція тваринницьких ферм та комплексів, часткове відшкодування вартості будівництва та реконструкції підприємств із зберігання та переробки зерна.
Тому я прошу секретаріат і, може, хтось з колег підкаже, може це ми зробимо з програм або з, якщо Міністерство фінансів, може це не з загального фонду, а з спеціального фонду буде іти. Тобто якщо будуть кошти, то ми просто вставимо ці 205 мільйонів, будуть на підтримку молочарства.
Сергію Валерійовичу, ви не заперечуєте?
БУНІН С.В. Ні, не заперечую.
ЧОРНОМОРОВ А.О. Все. Тому прошу поставити зараз на голосування зі всіма техніко-юридичними змінами, які оговорювалися, 8 пропозицій, які вчора були обговорені на підкомітеті економіки і фінансового розвитку.
Ще раз нагадую, шановні колеги, на підкомітеті ішла мова про видатки лише на підтримку, лише державна підтримка, інших видатків стосовно інших органів виконавчої влади або інших відомств мова не йшла, тому, пане голово, прошу поставити на голосування.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Артеме Олеговичу.
Колеги, я тоді пропоную підтримати пропозицію...
КОВАЛЬ В.С. Олександре Васильовичу, я перепрошую, важлива зустріч дуже у Прем'єр-міністра, змушений відлучитися особисто, а заступники залишаться. Некрасиво було б, якщо б пішов і не попрощавшись. Колеги, перепрошую, просто не змогли перенести з Прем'єр-міністром зустріч, то змушений відлучитися зараз.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре, Віталію Станіславовичу.
ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Олександре Васильовичу, вибачте, можна слово?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.
ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Ми вчора ще на підкомітеті проговорювали питання бавовни.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так. Теж озвучувалося начебто.
ЧЕНЯВСЬКИЙ С.М. Колеги, ми провели з вами комітетом дуже багато роботи, прийняли відповідний Закон про обіг насіння бавовни. Наші фермери теж попрацювали добре, інститут, Міністерство аграрної політики. І вже є дуже позитивні результати. І вже маємо цифри. І я хочу до вас звернутися, щоб ми комітетом подали, саме комітетом подали правку про необхідність передбачення додаткового фінансування у розмірі 300 мільйонів у проекті державного бюджету України на 2025 рік за програмою 2801580 "Фінансова підтримка сільгоспвиробників" за напрямком "Державна підтримка сільськогосподарських товаровиробників шляхом виділення бюджетних субсидій з розрахунку на одиницю оброблених угідь". Я хочу, щоб цю правку теж поставили ми на голосування і це було від комітету. Я вважаю, що це акурат той випадок, коли потрібно підтримувати сільгоспвиробника і підтримувати саме обороноздатність нашої держави. Я виїжджав не один раз на поле, і з міністерством, ми говорили з фермерами. Без державної підтримки ми не зможемо реалізувати той проект, те замовлення, яке сьогодні зробило нам Міністерство стратегічного розвитку. Нам необхідно, вкрай необхідно у наступному році посіяти і зібрати десь приблизно 30 тисяч гектарів бавовни. Чого саме 300 мільйонів? Я вчора на підкомітеті говорив, це саме ті цифри, які десь менш ніж 50 відсотків витрат сільгоспвиробників, це потрібно, щоб зрушити з місця саме цю галузь, щоб фермери на свій страх і ризик почали сіяти і ми мали у наступному році 30 тисяч гектарів посіяної бавовни.
Які наслідки? Це зменшить дефіцит сировини для виробництва пороху і ми всі це знаємо. Я думаю, що це буде така потужна позиція, коли будемо відстоювати на комітеті і в залі. І якщо ми виступимо і це подамо від комітету всі разом (так?) і цю тему доведемо вже до її логічного закінчення, я думаю, що для комітету це буде позитив великий, та і для країни теж.
Тому, пане голово, хочу, щоб ви поставили цю пропозицію теж на голосування.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Степане Миколайовичу.
Артеме Олеговичу, будь ласка, скажіть, наскільки я пам'ятаю, ви про цю пропозицію говорили в своїй доповіді?
ЧОРНОМОРОВ А.О. Ні, Олександре Васильовичу. Я пропозицію цю не озвучував в своїй доповіді і поясню чому. Але дійсно, Степан Миколайович вчора на підкомітеті звернув увагу щодо дотацій, навів певне обґрунтування, яке він щойно озвучив. Але оскільки сьогодні не прийшла правка в письмовому вигляді і не було чіткого розрахунку, але він щойно це озвучив усно під стенограму на аграрному комітеті, тому, в принципі, її можливо включити в пропозицію від підкомітету і як загальне - 9 пропозицій.
Я її не озвучив тільки лише тому, що вона не надійшла як обґрунтування в письмовому вигляді. І ми просто вчора обговорили як можливість такої дотації з певних розрахунків, але не було чітких наведених речей щодо видатків, щодо програми бюджету і тому інше.
На сьогоднішній день, як ви чули, Степан Миколайович навів це все в усній формі, тому, в принципі, якщо секретаріат має таке обґрунтування технічної можливості, то я не заперечую включити її як дев'яту пропозицію від підкомітету до голосування загального.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Давайте зробимо таким чином. Ми вже фактично зайшли в голосування і голосуємо ті пропозиції, які були озвучені Чорноморовим. І додамо окремим голосуванням пропозицію, яка була озвучена Чернявським Степаном Миколайович. Обґрунтування він в принципі дав. І я думаю, ніхто не буде заперечувати в нашому комітеті.
_______________. Можна два слова сказати з цього приводу?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, будь ласка.
_______________. Ця пропозиція щодо бавовни Степана Миколайовича вчора була опрацьована нами спільно з колегами з профільного інституту, пані Раїса Вожегова включилася. Вона сформульована наприкінці другої пропозиції. Вона сформульована, ці 300 мільйонів. Але абсолютно підтримую те, що сказав Артем Олегович, краще це виділити в окрему нашу пропозицію. З другої в дев'яту окремо, з обґрунтуванням.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Все. Я зрозумів.
Тоді, колеги, якщо ніхто не заперечує, я пропоную підтримати пропозиції комітету до проекту бюджету на 2025 рік, які були вам розіслані та озвучені Артемом Чорноморовим, плюс пропозиція, яку додав Степан Миколайович Чернявський, доручити секретаріату доопрацювати пропозицію комітету відповідно до висловлених зауважень та пропозицій. В принципі ми це вже зараз проговорили. І надіслати наше рішення до Комітету з питань бюджету, Кабінету Міністрів України, до Міністерства фінансів.
Колеги, я прошу голосувати за дану пропозицію.
Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Так, Олександре Васильовичу, розпочинаємо голосування.
Шановні колеги, голосуємо за дану пропозицію.
Гайду Олександр.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я – за. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Халімон Павло.
ХАЛІМОН П.В. Підтримую.
МЕЙДИЧ О.Л. Іване Адамовичу, зареєструйте мене, будь ласка. Доброго дня, колеги.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Мейдич Олег.
МЕЙДИЧ О.Л. Я – за. Дякую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Рудик Сергій підключився? Немає.
Халімон Павло.
ХАЛІМОН П.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Чернявський Степан.
ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Підтримую, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Чайківський – за.
Богданець. Я чув, десь в процесі, доєднувався. Богданець Андрій, прошу зареєструватися.
Бунін Сергій.
БУНІН С.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Герасимов Артур. (Шум)
Колеги, прошу, будь ласка, повідключайте мікрофони.
Герасимов Артур.
Грищенко Тетяна.
ГРИЩЕНКО Т.М. Підтримую, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Кириченко Микола.
КИРИЧЕНКО М.О. За, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Лабазюк Сергій.
ЛАБАЗЮК С.П. За, підтримую, Іване Адамовичу.
ГУЗЕНКО М.В. Іване Адамовичу, і зареєструйте, будь ласка, Гузенка.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Литвиненко Сергій.
ЛИТВИНЕНКО С.А. Іване Адамовичу, підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую, Сергію Анатолійовичу.
Нагаєвський Артем.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Підтримую, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Нікітіна Марина.
НІКІТІНА М.В. За, підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Салійчук Олександр.
САЛІЙЧУК О.В. Підтримую, колеги.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Стернійчук Валерій.
СТЕРНІЙЧУК В.О. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Тарасов Олег. Тарасов Олег!
Тимофійчук Володимир.
ТИМОФІЙЧУК В.Я. За, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Торохтій Богдан.
ТОРОХТІЙ Б.Г. За, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Чорноморов Артем. Чорноморов Артем!
ЧОРНОМОРОВ А.О. За, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую, Артеме Олеговичу. До вас щось сигнал дуже пізно доходить.
Шол Маргарита.
ШОЛ М.В. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Юрчишин Петро. Юрчишин Петро!
ЮРЧИШИН П.В. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую, Петре Васильовичу.
Гузенко Максим.
ГУЗЕНКО М.В. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Перше, зареєстрував вас. За порядок денний, Максиме Васильовичу. Ви ознайомилися з порядком денним?
ГУЗЕНКО М.В. Так, підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
І за дану пропозицію?
ГУЗЕНКО М.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Богданець Андрій. Богданець Андрій! Ми Андрія Богданця ще не зареєстрували. Немає його.
Хто, колеги, доєднався до засідання комітету? Хто ще не зареєстрований, прошу зареєструватися. Нікого більше, так?
20 народних депутатів за дану пропозицію до бюджету.
Олександре Васильовичу, прошу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іване Адамовичу. Рішення прийнято.
Тоді будемо переходити до другого питання: про внесення змін до Плану роботи комітету на період роботи дванадцятої сесії дев'ятого скликання.
Іване Адамовичу, декілька слів по цьому.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Колеги, у нас є необхідність внести зміни до плану нашої роботи на поточну сесію. А саме пропонується 10-11 жовтня на Хмельниччині за ініціативою нашого колеги Сергія Петровича Лабазюка провести комітетські слухання на тему: "Стимулювання допоміжних галузей агросектору: від добрив до альтернативних видів палива". В рамках слухань ми, окрім іншого, матимемо змогу відвідати завод з виробництва агрохімікатів "Bayton" та завод з виробництва біометану VITAGRO ENERGY.
А також 28-29 листопада пропонується провести на Львівщині комітетські слухання на тему: "Стан підготовки до переговорного процесу з Європейським Союзом у сфері сільського господарства" за підтримки Програми USAID "РАДА: наступне покоління".
Тому, шановні колеги, якщо немає заперечень, прошу підтримати і проголосувати за дане рішення.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, я прошу тоді поставити на голосування пропозицію внести відповідні зміни до плану роботи комітету на поточну сесію. Прошу голосувати.
.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Колеги, голосуємо.
РУДИК С.Я. Колеги, я перепрошую, появився Рудик. Я дуже прошу вибачення. Я був дуже зайнятий на воєнних ділах.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Рудик Сергій Ярославович, ви вас реєструємо. Ваше таке ярке входження в комітет підбадьорило всіх. Вам здоров'я бажаємо!
РУДИК С.Я. Тільки що, так, командир давав мені просто зрозуміти, що я депутат у Верховній Раді, а тут я не зовсім великий начальник.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Зрозуміло.
Так, голосуємо.
Гайду Олександр.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Мейдич Олег.
МЕЙДИЧ О.Л. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Рудик Сергій.
РУДИК С.Я. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Халімон Павло. Халімон Павло.
Чернявський Степан.
ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. За, Іване Адамовичу. Але я не зрозумів, 10-го сесія ж начебто там.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Ну тут 10-11-го. Я думаю, що ми з Сергієм Петровичем вже узгодимо. Напевно, що це буде 11-го швидше за все.
ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Я зрозумів. Добре. Я – за, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Чайківський – за.
Богданець появився?
Бунін Сергій.
БУНІН С.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Герасимов Артур.
Грищенко Тетяна.
ГРИЩЕНКО Т.М. Підтримую, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Гузенко Максим.
ГУЗЕНКО М.В. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Кириченко Микола.
КИРИЧЕНКО М.О. За, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Лабазюк Сергій.
ЛАБАЗЮК С.П. Іване Адамовичу, за.
І, колеги, анонсую ще. Так, дійсно 11-го числа, але 10-го ми виїжджаємо ввечері, пропозиція. Але вже у сесійній залі більш детально обговоримо. Заселяємося так, щоб 11-го зранку можна було повноцінно почати працювати. І обіцяю вам, що буде і продуктивно, і цікаво, тому що відвідаємо декілька локацій: біометан – новий завод, який тільки відкрився, завод із виробництва засобів захисту рослин, садівництво у сучасному форматі. Буде продуктивний день, а відповідно і продуктивно попрацюємо. Тому прошу всіх виділити час у своєму щільному графіку і обов'язково приїхати.
Дякую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякуємо, Сергію Петровичу.
Литвиненко Сергій.
ЛИТВИНЕНКО С.А. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Нагаєвський Артем.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. За, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Нікітіна Марина.
НІКІТІНА М.В. За, підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Салійчук Олександр.
САЛІЙЧУК О.В. Підтримую, колеги.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Стернійчук Валерій.
СТЕРНІЙЧУК В.О. Іване Адамовичу, за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Тарасов Олег.
Тимофійчук Володимир.
ТИМОФІЙЧУК В.Я. За, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Торохтій Богдан.
ТОРОХТІЙ Б.Г. За, Іване Богдановичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Чорноморов Артем.
ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Він вийшов.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Ну в мене підозра є, що він десь на другому кінці земної кулі знаходиться, бо із затримкою інформація доходить.
Артем Олегович.
Шол Маргарита.
ШОЛ М.В. За, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Юрчишин Петро. Юрчишин Петро!
ЮРЧИШИН П.В. (Не чути)
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Перепрошую.
ЮРЧИШИН П.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую, Петре Васильовичу.
19 народних депутатів – за. Рішення прийнято.
Олександре Васильовичу, прошу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іване Адамовичу.
Так, у нас є ще "Різне". Колеги, є якісь пропозиції по цьому питанню?
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Ну, якщо можна, я два слова по "Різному" скажу. Я, правда, не знаю, як до цього віднестися, але буквально ми на Тернопільщині проводили недавно певну виставку регіональну, ну і десь там в кулуарах спілкувалися з аграріями. Був круглий стіл, на круглому столі обговорювалася тема розвитку агро і в тому числі, як пришвидшити переробку, як створити кращі умови і так далі.
І аграрії запропонували такий варіант, щоб ми десь на комітеті спільно з Міністерством аграрної політики розглянули можливість спрощених дозволів будівництва на територіях тих ферм, тих господарських дворів, які були колись побудовані ще за Радянського Союзу і більшість їх зараз порожні. І кажуть, щоб сьогодні збудувати там якийсь пташник чи свинарник, чи корівник треба пройти реально там до пів року, до року часу з різними документаціями.
Фактично, якщо би ми найшли механізми, як це спростити людям, щоб саме на тих землях, на тих територіях, де фактично були раніше корівники, вони ж для цього були і виділені, ці землі, якщо би були такі механізми, як би це можна було зробити, як би нам можна було допомогти. От у мене таке до Тараса Миколайовича запитання, і щоб ми могли з вами це відпрацювати.
Тарас Миколайович.
ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Іване Адамовичу, ну, слушна пропозиція. Тут просто дійсно в ідеалі було б провести не обов'язково слухання, але обговорити на платформі комітету, щоб, перше, запросити ДІАМ, щоб був ДІАМ. Друге, ще от Міндовкілля, бо ОВД, не виключаю, (нерозбірливо), мабуть, вже ОВД не треба було би, якщо там вже було колись.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Ну так.
ВИСОЦЬКИЙ Т.М. І третє – Мінекономіки, тому що нещодавно Президент підписав уже законопроект про дерегуляцію ведення господарської діяльності, і дуже багато чого перейшло в декларативний принцип. Я не виключаю, що ще не всі суб'єкти про це знають. Це був профільний комітет Дмитра Наталухи, ініціювало Мінекономіки, але там також багато чого вже спрощено. Це буквально два тижні тому підписано, але ще комунікація іде. Тому точно би така подія з залученням асоціацій, перше, допомогла би, щоб вже спрощену ще раз прокомунікувати. А друге – такий план скласти, що треба було би ще зробити за умови, як ви кажете, підтвердження статусу цих господарських будівель чи земель під ними історичних.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Так, воно би надзвичайно спростило. То давайте тоді ми це організуємо, Олександре Васильовичу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Давайте спробуємо реалізувати, можливо, якийсь круглий стіл, можливо, якесь засідання, можливо, щось, як це правильно зробити?
ГОЛОВУЮЧИЙ. В принципі, що я думаю? Що з урахуванням, скажемо, вашої пропозиції ми можемо домовитися, коли будемо в сесійному залі, про формат проведення, як краще це зробити, тому що якщо круглий стіл, нам не треба переголосовувати зміну порядку денного і ми можемо це організувати різною кількістю депутатів, хоч один хай буде. А якщо це будуть комітетські слухання, то треба переголосувати за це, ви самі знаєте, та треба буде робити такий якийсь потужний, можливо, навіть виїзд.
Тому давайте вирішимо і приймемо рішення. Якщо треба комітетські, проголосуємо в наступний раз і все так зробимо.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. А, може, ми одне з питань, Сергій Петрович, можливо би, одне з питань, скажемо, десь з порядку денного при виїзді і при засіданні круглого столу на Хмельниччині можливо ми би це зробили?
ЛАБАЗЮК С.П. Це теж варіант. Це теж варіант, Іване Адамовичу.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. В принципі тема – це стимулювання допоміжних галузей агросектору, тобто ця тема якби і наша.
_______________. Іван Адамович, тут просто, щоб в ідеалі прийшли люди, які відповідають за подання цих рішень, там керівник ДІАМ, заступник профільний… Це Наталя Кузьмінська - Мінінфраструктури і відповідно Міндовкілля - Алла (нерозбірливо) Але я боюся, що, можливо, буде фізично складно їх всіх в пятницю на Хмельниччині просто зібрати.
Щоб не просто висвітлити проблему, а вони зразу взяли зобов'язання. Щоб це в межах пленарного тижня, там 8-го чи 9-го, коли там, після обіду буде круглий стіл і ви всі на місці, то було би легше, як мінімум, перший раз зібрати дійсно всіх, щоб вони підписалися під оцим і реально почали вирішувати, а саме Мінекономіки і заступник профільний.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Олександре Васильовичу, то давайте, можливо, десь, скажемо, під час засідання ми на годинку онлайн зберемося. Скажімо, там у нас буде 8-го, 9-го числа. Якщо буде така можливість. На годинку зібратися по одному питанню.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Олександре Георгійовичу, будь ласка, я тоді вас дуже прошу, щоб ви продивились по тих графіках і коли це можливо буде зробити, на час, коли всі депутати будуть на сесії, узгодити час. І я не проти того, щоб ми зібралися і проговорили все.
СТАРИНЕЦЬ О.Г. Олександре Васильовичу, Іване Адамовичу, шановні колеги, 9-го у нас передбачені комітетські слухання з питань рибної галузі.
У нас або 8-го до пленарного засідання, десь 11-а година, швидко провести. Або 8-го після пленарного засідання, десь 16:30.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Ото давайте тоді не будемо спішити, давайте ми тоді на наступний, через тиждень там.
СТАРИНЕЦЬ О.Г. Давайте.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Після 11-го числа. Давайте тоді десь підготуєтеся і краще будете. І міністерство підготується краще, і ми, можливо, щось там цей. Давайте тоді після цього зробимо.
СТАРИНЕЦЬ О.Г. Добре.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Все. Добре.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іване Адамовичу, згоден. Тоді, Олександре Георгійовичу, поставте, будь ласка, на наступну сесію, коли всі депутати будуть присутні, в графік, що ми будемо проводити таку нараду.
СТАРИНЕЦЬ О.Г. Фіксуємо цей захід, Олександре Васильовичу. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Дякую.
Колеги, якщо немає пропозицій…
КОСТЮК Д.С. Доброго дня. Прошу відзначити, що я був присутній, підтримую зараз пропозицію, яка звучала.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Я прошу вибачення щиро, не можу по голосу так зразу впізнати, хто це, а відео немає.
КОСТЮК Д.С. Іване Адамовичу, ну як же ж так? Ну як?
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Ага, Дмитро Сергійович, то ви, так?
КОСТЮК Д.С. Так, це я.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Добре. Реєструємо. Ви були присутні.
КОСТЮК Д.С. Дякую. Дякую вам.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Ви з порядком денним ознайомлені?
КОСТЮК Д.С. Так, все підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
За зміни до бюджету ви голосуєте?
КОСТЮК Д.С. Звісно.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
І за внесення змін до нашого плану роботи голосуєте?
КОСТЮК Д.С. Так.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Ще можливо Богданець появився?
СТАРИНЕЦЬ О.Г. Ні, немає. Він появлявся протягом засідання, але не озвучив.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Добре. Дякую.
Олександр Васильович.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги.
Тоді будемо завершувати наш комітет. Всім дякую за сьогоднішню працю. Я думаю, це важливо було - узгодження бюджету саме від нашого комітету. Ну і буду радий всіх бачити через тиждень у сесійній залі.
Всім дякую. Доброго дня.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Я теж всім щиро дякую. Гарного всім дня.