КОМІТЕТ З ПИТАНЬ АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ

ТА ЗЕМЕЛЬНИХ ВІДНОСИН

 

 

      

Протокол №  24

     

 24    листопада     2015  

 

Засідання Комітету     

вул. Грушевського, 18/2, к. 12,

 14.00 год.                                                             

 

ГОЛОВУЄ:  Голова Комітету  Кутовий Т.В.

 

Присутні: народні депутати України - члени Комітету:  Бакуменко О.Б., Бриченко І.В., Бобов Г.Б., Вадатурський А.О., Дідич В.В., Заболотний Г.М., Івченко В.Є., Козаченко Л.П., Кузьменко А.І., Кіт А.Б., Кучер М.І., Кулініч О.І., Лабазюк С.П., Люшняк М.В., Мірошніченко І.В., Мушак О.П., Нестеренко В.Г., Хлань С.В., Юрчишин П.В.

Відсутні: народні депутати України – члени Комітету: Вітко А.Л., Давиденко В.М., Дмитренко О.М., Добкін Д.М., Корнацький А.О., Лунченко В.В., Мартиняк С.В., Негой Ф.Ф., Омельянович Д.С., Петьовка В.В.

    Від секретаріату Комітету присутні: завідувач секретаріату Комітету Змій Ю.М.,  заступник завідувача секретаріату Данченко А.А., головні консультанти Коляда О.М., Чернишенко І.І., Гаркавенко Ю.М., Жидков О.Є., Боремська З.В., Шумейко С.Г., Корякіна І.І., старший консультант Кантур С.В.

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

 

1.     Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку продажу права оренди на земельні ділянки сільгосппризначення», внесений народним депутатом України Рудиком С.Я., (реєстр. № 2673 від 20.04.2015р.);

2.     Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо укладання договору оренди (суборенди) землі)», внесений народним депутатом України Гудзенком В.І., (реєстр. № 2717 від 23.04.2015);

3.     Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері землекористування, містобудівної діяльності та благоустрою населених пунктів», внесений народними депутатами України Солов’єм Ю.І., Маркевичем Я.В. та ін., (реєстр. № 2367а від 15.07.2015);

4.     Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення суперечностей у сфері ліцензування», внесений народним депутатом України Вознюком Ю.В., (реєстр. № 2842 від 14.05.2015);

5.     Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо створення умов для наповнення бюджетів усіх рівнів сільськогосподарськими товаровиробниками», поданий народним депутатом України Кривохатьком В.В., (реєстр. № 3012 від 02.09.2015);

6.     Про проект Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо усунення корупційної складової у сфері розпорядження землями лісогосподарського призначення», поданий народним депутатом України Мельничуком І.І., (реєстр. № 3019 від 03.09.2015);

7.     Про проект Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" (щодо приведення норм до вимог Митного кодексу)», внесений народним депутатом України Козаком Т.Р., (реєстр. № 3167 від 22.09.2015);

8.     Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення процедури приватизації земельних ділянок громадянами)», внесений народними депутатами України Бондарем В.В., Яценком А.В., (реєстр. № 2239а від 02.07.2015);

9.     Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо скасування обов'язкової державної реєстрації права оренди на земельну ділянку)», внесений народним депутатом України Гаврилюком М.В., (реєстр.№ 3127 від 17.09.2015);

10. Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення сертифікації у галузі земельних відносин», внесений народним депутатом України Івченком В.Є., (реєстр. № 2313а від 08.07.2015);

11. Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення сертифікації у галузі земельних відносин», внесений народними депутатами України Кулінічем О.І., Кучером М.І., Бакуменком О.Б., (реєстр. № 2313а-1 від 22.07.2015);

12. Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо покращення інвестиційного клімату у сфері виробництва сільгосппродукції», внесений народними депутатами України Матвієнком А.С., Довбенком М.В., Заболотним Г.М., (реєстр. № 3002 від 01.09.2015);

13. Про проект Закону України «Про ратифікацію Протоколу про застосування Договору про зону вільної торгівлі від 18 жовтня 2011 року між його Сторонами та Республікою Узбекистан», внесений Кабінетом Міністрів України, (реєстр. № 0060 від 07.09.2015);

14. Про проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо порядку перерахування сільськогосподарськими товаровиробниками податку на доходи фізичних осіб до відповідних бюджетів місцевого самоврядування», внесений народним депутатом України Долженковим О.В., (реєстр. № 1251 від 04.12.2014);

15. Про проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування сплаченого сільськогосподарськими товаровиробниками податку на доходи фізичних осіб до відповідних бюджетів місцевого самоврядування», внесений народним депутатом України Долженковим О.В., (реєстр. № 1254 від 04.12.2014);

16. Про необхідність отримання Комітетом інформації щодо стану  використання земель сільськогосподарського призначення, які перебувають у постійному використанні  державних підприємств, установ та організацій, віднесених до сфери управління Національної академії аграрних наук України та Міністерства аграрної політики та продовольства України.

 

1

 

СЛУХАЛИ: Інформацію головного консультанта секретаріату Комітету Коляди О.М. про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку продажу права оренди на земельні ділянки сільгосппризначення», внесений народним депутатом України Рудиком С.Я. (реєстр. № 2673 від 20.04.2015р.)

  В інформації зазначалось, що проектом пропонується заборонити продаж або в інший спосіб відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, земельних часток (паїв), встановити мінімальний термін оренди земель сільськогосподарського призначення  14 років і особливості припинення договору оренди землі у разі невиконання умов щодо строків виплати орендної плати та визначити порядок відчуження права оренди земельної ділянки.

Під час обговорення було зазначено наступне. Законодавче закріплення повної заборони на відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення не узгоджується з частиною третьою статті 22 Конституції України, відповідно до якої при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Щодо запропонованих змін в частині встановлення мінімального терміну оренди земель сільськогосподарського призначення - 14 років та особливостей припинення договору оренди землі у разі невиконання умов щодо строків виплати орендної плати і визначення порядку відчуження права оренди земельної ділянки, то Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція)» № 191-VIII від 12.02.2015р. було встановлено мінімальний строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства - 7 років. З часу запровадження вказаної норми пройшов незначний строк, тому вносити зміни щодо підвищення вказаного мінімального строку доцільніше після спливу більш тривалого строку і здійснення аналізу результативності застосування вказаної норми. Порушення строків виплати орендної плати на один місяць не може вважатись достатньою підставою для розірвання договору оренди. Крім того, така норма є порушенням принципу свободи договору, який відповідно до статті 3 Цивільного кодексу України відноситься до загальних засад цивільного законодавства. Санкції за порушення сторонами своїх обов'язків мають визначатись учасниками у договорі оренди.

У разі надання орендарю можливості відчуження права оренди може скластися ситуація, коли інститут оренди землі фактично підмінить собою права користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис) та право користування земельною ділянкою для забудови (суперфіцій). Крім того, запровадження запропонованих норм надасть можливість для обходу земельних аукціонів при набутті права оренди на земельні ділянки державної і комунальної власності. Так може скластись ситуація, коли договір оренди буде укладатись із особою, яка відповідно до закону має право отримувати земельну ділянку у «позааукціонному» порядку, а згодом таке право буде відчужуватись орендарем іншій особі, яка такого права не має.

 

На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону  відхилити».

 

 ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 20.

 

За результатом розгляду та голосування вирішили:

1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку продажу права оренди на земельні ділянки сільгосппризначення (реєстр. № 2673) відхилити.

2. Співдоповідачем із зазначеного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України визначити Голову Комітету Кутового Т.В.

Рішення прийнято одноголосно.

 

2

СЛУХАЛИ: Інформацію головного консультанта секретаріату Комітету Коляди О.М. про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо укладання договору оренди (суборенди) землі)», внесений народним депутатом України Гудзенком В.І., (реєстр. № 2717 від 23.04.2015).

В інформації зазначалось, що  законопроектом пропонується внести зміни до законів України «Про оренду землі», «Про нотаріат» та «Про місцеве самоврядування в Україні» і надати сільським або селищним головам (виконавчим органам сільських, селищних рад) повноваження з посвідчення договорів оренди та суборенди землі.

Діючими положеннями статей 8 та 14 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що нотаріальне посвідчення договорів суборенди та оренди землі є добровільним і здійснюється за згодою сторін чи за бажанням однієї з сторін договору. Змінами які пропонується посвідчення договорів оренди та суборенди сільським, селищним головам (виконавчим органам сільських, селищних рад) зробити обов'язковим для громадян, які мешкають у «сільській місцевості», що означатиме покладення на них додаткового фінансового тягаря.

Слід також звернути увагу на те, що при цьому для мешканців населених пунктів міського типу обов'язкове нотаріальне посвідчення зазначених договорів не запроваджується. У проекті передбачається, що в цих населених пунктах договори суборенди та оренди землі посвідчуються за бажанням однієї з сторін відповідного договору. Таким чином, громадяни у сільській місцевості та у населених пунктах міського типу ставляться в нерівні умови, що не в повній мірі відповідає вимогам статей 21, 24 Конституції України, згідно з якими усі люди є рівні у своїх правах та не може бути привілеїв чи обмежень за  місцем проживання.

Однак, зазначену автором у пояснювальній записці необхідність посвідчення договорів оренди та суборенди в частині дотримання відповідності вказаних договорів дійсним намірам сторін і вимогам законності, що здійснюється нотаріусом, практично неможливо буде виконати в зв'язку з тим, що при здійсненні нотаріального посвідчення договорів оренди землі нотаріуси перевіряють наявність (відсутність) заборон, арештів, податкових застав на майно, що є предметом найму (оренди) не лише зі слів власника цього майна, а й за допомогою інформації, що міститься в державних реєстрах, до яких нотаріуси мають доступ на відміну від посадових осіб органів місцевого самоврядування, які не мають відповідних доступів до Державних реєстрів (Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек та Державного реєстру обтяжень рухомого майна та інших).

  

 На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний законопроект відхилити».

 

ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 20.

За результатом розгляду та голосування вирішили:

1.    Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо укладання договору оренди (суборенди) землі), реєстр. № 2717, відхилити.

2.   Співдоповідачем із зазначеного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України визначити Голову Комітету Кутового Т.В.

 Рішення прийнято одноголосно.

 

3

СЛУХАЛИ: Інформацію головного консультанта секретаріату Комітету Шумейка С.Г. про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері землекористування, містобудівної діяльності та благоустрою населених пунктів», внесений народними депутатами України Солов’єм Ю.І., Маркевичем Я.В. та ін. (реєстр. № 2367а від 15.07.2015).

В інформації зазначалось, що метою законопроекту є усунення невиправданих адміністративних перепон, підвищення гнучкості та прозорості відносин органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та суб'єктів господарювання у сфері землекористування і будівництва, посилення захисту прав суб'єктів господарювання у зазначених сферах.

Стосовно запропонованого законопроектом внесення змін до Земельного кодексу України, доповідач  зауважив, що передбачене законопроектом спрощення у статті 120 Земельного кодексу України порядку переходу права на земельну ділянку при набутті права власності на жилий будинок, будівлі або споруди, що розташовані на ній не узгоджується із діючими чинними законодавчими актами, внесення змін до яких законопроектом не пропонується. Також у статті 120 Земельного кодексу України пропонується визначити, що правочин про перехід права власності на жилий будинок, будівлю або споруду є документом, що посвідчує право набувача на користування земельною ділянкою, та є підставою для державної реєстрації зазначеного права. Це потребує внесення відповідних змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», що законопроектом не передбачено. Запропоновані законопроектом зміни до частини восьмої статті 128 Земельного кодексу України передбачають, що фінансування робіт із проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки буде здійснюватися за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету. Дана норма потребує фінансово-економічного обґрунтування, оскільки кошти на ці цілі необхідно передбачити у місцевих бюджетах. Також у чинній редакції частини  дев'ятої  цієї статті визначено, що розрахунки за  придбання земельної ділянки можуть здійснюватися з розстроченням платежу за згодою сторін, але не більше, ніж на п'ять років. Законопроектом пропонується замінити слова «за згодою сторін» на «за бажанням покупця». Це порушує права органів місцевого самоврядування (територіальних громад), які мають право надати як продавець земельної ділянки згоду чи відмову на розстрочення платежу. Змінами до частини третьої статті 186-1 Земельного кодексу пропонується зменшити термін розгляду проектів землеустрою органами, які здійснюють їх погодження, з десяти до п'яти робочих днів. Зазначені зміни можуть негативно вплинути на якість розгляду проектів землеустрою при відведенні земельних ділянок великої площі, наприклад, для створення об'єктів природно-заповідного фонду, що потребує певного часу на детальне опрацювання не тільки відповідного проекту землеустрою, а у тому числі інших матеріалів стосовно зазначених об'єктів для прийняття рішення про погодження чи відмову у погодженні проекту землеустрою.       Запропоновані законопроектом зміни до статті 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» у частині скасування обов'язкової державної експертизи «проектів землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань» не узгоджуються із правовими нормами Закону України «Про землеустрій», оскільки такого виду документації із землеустрою немає у цьому законі (дані проекти землеустрою було виключено із Закону України «Про землеустрій» згідно з Законом № 497-VIII від 02.06.2015 року). Пропозиції щодо внесення змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» не узгоджуються із діючими законодавчими актами у цій сфері діяльності.

 

 На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний законопроект повернути суб'єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання».

 

ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 20.

 

За результатом розгляду та голосування вирішили:

1.  Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері землекористування, містобудівної діяльності та благоустрою населених пунктів (реєстр. № 2367а від 15.07.2015 р.), внесений народними депутатами України Соловйом Ю.І, Маркевичем Я.В., Дубілем В.О., Медуницею О.В., повернути суб'єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

2. Співдоповідачем із зазначеного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України визначити Голову Комітету Кутового Т.В.

 Рішення прийнято одноголосно.

 

4

СЛУХАЛИ: Інформацію головного консультанта секретаріату Комітету Чернишенко І.І.  про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення суперечностей у сфері ліцензування», внесений народним депутатом України Вознюком Ю.В. (реєстр. № 2842 від 14.05.2015).

В інформації зазначалось, що проектом   пропонується внести зміни до статті 6 Закону України «Про оцінку земель» та до частини 8 статті 128 Земельного кодексу України з метою усунення суперечностей у зв'язку з прийняттям Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності». З прийняттям Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» № 222-УШ від 02.03.2015 р. ліцензії на проведення землеоціночних робіт було скасовано, а отже необхідно узгодити дану норму із положеннями чинного законодавства. Прийняття даного законопроекту сприятиме упорядкуванню відносин з оціночної діяльності та покращить доступ до ринку оціночних послуг.

Заступник Міністра аграрної політики та продовольства України  Рутицька В.В. та Голова Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Мартинюк М.П. висловилися на підтримку даного законопроекту.

           На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний законопроект прийняти за основу».

 

ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 16, «утрим.» - 4

 

За результатом розгляду та голосування вирішили:

1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення суперечностей у сфері ліцензування (реєстр. № 2842), поданий народним депутатом України Вознюком Ю.В., прийняти за основу.

2.            Співдоповідачем із зазначеного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України визначено Голову Комітету Кутового Т.В.

Рішення прийнято.

 

5

Розгляд  питання про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо створення умов для наповнення бюджетів усіх рівнів сільськогосподарськими товаровиробниками», поданий народним депутатом України Кривохатьком В.В., реєстр. № 3012 від 02.09.2015,  перенесено.

 

 

6

СЛУХАЛИ: Інформацію головного консультанта секретаріату Комітету Чернишенко І.І.  про проект Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо усунення корупційної складової у сфері розпорядження землями лісогосподарського призначення», поданий народним депутатом України Мельничуком І.І. (реєстр. № 3019 від 03.09.2015).

В інформації зазначалось,  що з метою усунення правової колізії між положеннями Лісового та Земельного кодексів України законопроектом пропонується доповнити Розділ X «Перехідні положення» Земельного кодексу України новим пунктом п'ятнадцятим такого змісту: «15. До одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування». Автором законопроекту не враховано актуального стану земельного законодавства, відповідно до якого документом, яким посвідчується право власності на нерухоме майно згідно зі статтею 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», у тому числі і на земельну ділянку, є свідоцтво про право власності на нерухоме майно і кінцевим етапом державної реєстрації прав є витяг із Державного реєстру прав про зареєстровані права. Таким чином, відповідно до чинного законодавства право постійного користування земельною ділянкою на сьогоднішній день не посвідчується державним актом на право постійного користування такою ділянкою. У зв'язку з цим запропоновані у проекті доповнення не узгоджуються із Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Земельним кодексом України.

 

На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний законопроект повернути суб'єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання».

 

ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 19, «утрим.» - 1.

 

За результатом розгляду та голосування вирішили:

1.             Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо усунення корупційної складової у сфері розпорядження землями лісогосподарського призначення», поданий народним депутатом України Мельничуком І.І. (реєстр. № 3019), повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

2.      Співдоповідачем із зазначеного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України визначити Голову Комітету Кутового Т.В.

Рішення прийнято.

 

 

7

СЛУХАЛИ: Інформацію головного консультанта секретаріату Комітету Боремської З.В.    про  проект Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" (щодо приведення норм до вимог Митного кодексу)», внесений народним депутатом України Козаком Т.Р. (реєстр. № 3167 від 22.09.2015).

В інформації зазначалось, що проектом пропонується виключити частину другу статті 55 зазначеного Закону, якою передбачене здійснення попереднього документального контролю митними органами та компетентним органом, що полягає у перевірці документів, які супроводжують вантаж, огляду вантажу на предмет відповідності інформації, зазначеній у документах.

Також пропонується доповнити зазначений Закон розділом XII «Прикінцеві та перехідні положення», яким пропонується відтермінувати набрання чинності розділом VIII «Міжнародна торгівля» до моменту опублікування рішення Кабінету Міністрів України щодо введення в експлуатацію в достатній кількості прикордонних інспекційних постів.

Статтю 55 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» було розроблено та гармонізовано з відповідним законодавством ЄС. Виключення частини другої із статті 55, якою регулюється питання прикордонного державного контролю вантажів з об'єктами санітарних заходів, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України (крім вантажів для власного споживання), означає внесення змін до порядку проведення перевірок товарів, що охоплюються санітарними та фітосанітарними заходами. Це може мати негативний вплив на торгівельні відносини України та ЄС в частині товарів, що охоплюються санітарними та фітосанітарними заходами. Якщо відтермінувати дію вищезазначеного розділу, то незрозуміло в який спосіб вирішувати питання, що належать до предмету його регулювання. Також невідомо, коли умова, за якою має вступити в дію цей розділ (момент опублікування рішення Кабінету Міністрів України щодо введення в експлуатацію в достатній кількості прикордонних інспекційних постів), буде виконано. Отже, гармонізацію українського законодавства щодо державного контролю товарів, що охоплюються санітарними та фітосанітарними заходами, може бути відкладено на невизначений термін. Це може створити бар'єри у торгівельних відносинах з ЄС.

 Заступник Міністра аграрної політики та продовольства України Рутицька В.В. висловилася за відхилення даного законопроекту.

 

На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону  відхилити».

 

ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 17, «утрим.» - 3

 

За результатом розгляду та голосування вирішили:

1. Рекомендувати Верховній Раді України законопроект про внесення змін до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» (щодо приведення норм до вимог Митного кодексу)» (реєстр. № 3167), внесений народним депутатом України Козаком Т.Р. за результатами розгляду у першому читанні відхилити.

2. Співдоповідачем із зазначеного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України визначити голову Комітету  Кутового Т.В.

Рішення прийнято.

 

8

СЛУХАЛИ: Інформацію головного консультанта секретаріату Комітету Шумейка С.Г. про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення процедури приватизації земельних ділянок громадянами)», внесений народними депутатами України Бондарем В.В., Яценком А.В., реєстр. № 2239а від 02.07.2015.

В інформації зазначалось, що метою законопроекту є забезпечення реалізації права громадян України на безоплатну приватизацію земельних ділянок. Законопроектом  запропоновано внести зміни до частини шостої статті 118 Земельного кодексу України, яка визначає порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, та виключити правову норму, що громадяни, зацікавлені в безоплатному одержанні у власність земельних ділянок, мають подати разом з клопотанням «погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб)». Дана пропозиція потребує обґрунтування, оскільки це може призвести до порушення прав користувачів відповідних земельних ділянок, які зацікавлені у їх подальшому використанні, що знайшло своє відображення у законодавстві. Зокрема, відповідно до частини четвертої статті 9 Закону України «Про оренду землі» не допускається відчуження орендованих земельних ділянок державної або комунальної власності без згоди на це орендаря. Зважаючи на це,  не підтримується пропозиція щодо виключення із частини 6 статті 118 Земельного кодексу України погодження з землекористувачем пропозиції про приватизацію іншою особою земельної ділянки, наданої йому у користування. Крім цього є необхідність врегулювання у цій статті процедури отримання погодження землекористувача на припинення права користування наданою йому земельною ділянкою, а також порядку вирішення спорів у разі, якщо громадянин, зацікавлений у безоплатному одержанні у власність земельної ділянки, розпорядник земель та землекористувач не прийшли до спільного рішення щодо долі відповідної земельної ділянки.

Також законопроектом пропонується доповнити статтю 792 Цивільного кодексу України положенням, згідно з яким «у разі зміни власника земельної ділянки, переданої у найм (оренду), до нового власника переходять права та обов'язки наймодавця». Не підтримується  внесення запропонованих змін до статті 792 Цивільного кодексу України, оскільки у частині 2 цієї статті визначено, що «відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом». Зокрема, у частині 4 статті 32 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що «перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи не є підставою для зміни умов або розірвання договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі».

У частині першій статті 148-1 Земельного кодексу України встановлено, що «до особи, яка набула права власності на земельну ділянку, що перебуває у користуванні іншої особи, з моменту переходу права власності на земельну ділянку переходять права та обов'язки попереднього власника земельної ділянки за чинними договорами оренди, суперфіцій, емфітевзису, земельного сервітуту щодо такої земельної ділянки». Тобто, зазначене питання вже врегульоване у чинному законодавстві.

 Запропоновані у законопроекті зміни не дозволять системно врегулювати процедуру отриманням громадянами, зацікавленим у безоплатному одержанні у власність земельних ділянок, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб).

 

Заступник Міністра аграрної політики та продовольства України Рутицька В.В. та Голова Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Мартинюк М.П. висловилися за повернення даного законопроекту суб'єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону  повернути суб'єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання».

 

ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 17, «проти» - 3

 

За результатом розгляду та голосування вирішили:

1.  Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення процедури приватизації земельних ділянок громадянами), реєстр. № 2239а від 02.07.2015 р., поданий народними депутатами України Бондарем В.В. та Яценком А.В., повернути суб'єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

2.  Співдоповідачем із зазначеного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України визначити Голову Комітету Кутового Т.В.

Рішення прийнято.

 

9

СЛУХАЛИ: Інформацію головного консультанта секретаріату Комітету Коляди О.М. про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо скасування обов'язкової державної реєстрації права оренди на земельну ділянку)», внесений народним депутатом України Гаврилюком М.В. (реєстр.№ 3127 від 17.09.2015).

В інформації зазначалось, що даним законопроектом пропонується відмовитись від обов'язковості державної реєстрації права оренди земельних ділянок і встановити, що вказана реєстрація може здійснюватися лише за бажанням сторін договору та встановити, що зареєстроване право оренди земельної ділянки має вищий пріоритет над незареєстрованим правом оренди тієї ж самої земельної ділянки.

         Положеннями статті 27 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону. Орендар в установленому законом порядку має право витребувати орендовану земельну ділянку з будь-якого незаконного володіння та користування, вимагати усунення перешкод у користуванні нею, відшкодування шкоди, заподіяної земельній ділянці. Однак, запропонованими змінами можливість дієвого захисту вказаного права оренди залишиться лише для тих орендарів, право оренди яких зареєстроване.

         Доповідач зауважив, що чинне законодавство не містить поняття «вищого пріоритету» по відношенню одного речового права над іншим. Не розкрите вказане поняття і у законопроекті. Така ситуація і пов'язана з нею правова невизначеність у разі прийняття законопроекту створить суттєві проблеми при розгляді спорів щодо захисту прав орендарів.

На сьогодні державна реєстрація прав - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, в результаті запровадження запропонованих змін гарантувати достовірність фактів виникнення, переходу або припинення права оренди на земельну ділянку держава буде не в змозі.

Крім того, змінами, що пропонуються дозволяється укладення декількох договорів оренди однієї і тієї ж земельної ділянки з декількома різними орендарями.  У разі прийняття запропонованих змін може виникнути суттєвий ризик того, що кількість судових спорів щодо декількох одночасно діючих договорів оренди земельних ділянок зросте у рази. А отже, вирішуючи одну проблему орендних відносин (складність державної реєстрації прав оренди), натомість будуть спровоковані інші (зловживання орендодавцями своїми правами та «земельне рейдерство»).

Заступник Міністра аграрної політики та продовольства України Рутицька В.В.  висловилася за відхилення даного законопроекту.

 

На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону  відхилити».

 

ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 20.

 

За результатом розгляду та голосування вирішили:

1 .Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо скасування обов'язкової державної реєстрації права оренди на земельну ділянку) (реєстр. №3127) відхилити.

2.Співдоповідачем із зазначеного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України визначено Голову Комітету Кутового Г.В.

Рішення прийнято одноголосно.

 

10-11

Розгляд  питань про проекти законів України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення сертифікації у галузі земельних відносин», внесений народним депутатом України Івченком В.Є., реєстр. № 2313а від 08.07.2015, та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення сертифікації у галузі земельних відносин», внесений народними депутатами України Кулінічем О.І., Кучером М.І., Бакуменком О.Б.,(реєстр. № 2313а-1 від 22.07.2015, перенесено.

 

12

СЛУХАЛИ: Інформацію народного депутата України Матвієнка А.С.  про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо покращення інвестиційного клімату у сфері виробництва сільгосппродукції», внесений народними депутатами України Матвієнком А.С., Довбенком М.В., Заболотним Г.М. (реєстр. № 3002 від 01.09.2015).

В інформації зазначалось, що метою проекту є поширення дії угод про розподіл продукції на виробництво сільськогосподарської продукції та визначення порядку  застосування цих угод сільському господарстві, для чого відповідним чином коригуються положення Закону України «Про угоди про розподіл продукції». Зокрема, уточнюються відповідні терміни, положення щодо приватизації та передачі у заставу отриманих на умовах угод про розподіл продукції земельних ділянок, порядок припинення договорів оренди у разі укладання таких угод, державної реєстрації права користування земельною ділянкою на умовах угоди про розподіл продукції, виробництва, зберігання сільгосппродукції, ціноутворення, страхування та імпорту у аграрній сфері тощо, пов’язані з укладанням та дією угод про розподіл продукції тощо. Відповідні зміни пропонується також внести до Водного кодексу України, законів України  «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», «Про державний земельний кадастр», «Про оренду землі», «Про іпотеку», «Про приватизацію державного майна», «Про державну підтримку сільського господарства України», «Державне регулювання імпорту сільськогосподарської продукції», «Про особливості страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою»,  «Про зерно та ринок зерна в Україні». Крім того, у Земельному кодексі України визначаються особливості набуття права користування земельною ділянкою на умовах угод про розподіл продукції.

Доповідачем було зазначено, що запропоновані у законопроекті зміни носять безсистемний характер та призведуть до створення значної кількості нових правових колізій.

 

В обговоренні взяли участь: народні депутати України – члени Комітету   Кучер М.І., Івченко В.Є., Кулініч О.І., Дідич В.В.,   Бакуменко О.Б.

 

На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про відхилення даного проекту Закону».

 

ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 15, «утрим» - 5

 

За результатом розгляду та голосування вирішили:

1. Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про відхилення  проекту Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо покращення інвестиційного клімату у сфері виробництва сільгосппродукції», внесений народними депутатами України Матвієнком А.С., Довбенком М.В., Заболотним Г.М. (реєстр. № 3002 від 01.09.2015).

2.   Рішення направити до Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики.

Рішення прийнято.

 

13

 

СЛУХАЛИ: Інформацію заступника директора департаменту Міністерства економічного розвитку та  торгівлі України Шишкіної О.В. про проект Закону України «Про ратифікацію Протоколу про застосування Договору про зону вільної торгівлі від 18 жовтня 2011 року між його Сторонами та Республікою Узбекистан», внесений Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 0060 від 07.09.2015).

В інформації зазначалось, що даний проект розроблено Міністерством економічного розвитку та торгівлі України та має на меті сприяти подальшому удосконаленню функціонування зони вільної торгівлі держав - учасниць СНД. В зазначеному законопроекті питання аграрного комплексу України стосуються експортного мита на насіння соняшника, подробленого або неподробленого (код 1206 00 99 00). Згідно Протоколу, в разі виникнення спірних питань у майбутньому між Україною та Узбекистаном вони будуть вирішуватись додатково на підставі двосторонніх перемов.

 

На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону  прийняти за основу».

 

ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 20.

 

За результатом розгляду та голосування вирішили:

1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України "Про ратифікацію Протоколу про застосування Договору про зону вільної торгівлі від 18 жовтня 2011 року між його Сторонами та Республікою Узбекистан" (реєстр. № 0060) прийняти за основу.

2.       Дане рішення направити до Комітету Верховної Ради України у закордонних справах, який визначено головним по опрацюванню зазначеного законопроекту.

Рішення прийнято одноголосно.

14-15

СЛУХАЛИ: Інформацію голови підкомітету з питань економічної і фінансової політики  в агропромисловому комплексі Козаченка Л.П. про проекти законів України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо порядку перерахування сільськогосподарськими товаровиробниками податку на доходи фізичних осіб до відповідних бюджетів місцевого самоврядування», внесений народним депутатом України Долженковим О.В. (реєстр. № 1251 від 04.12.2014) та «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування сплаченого сільськогосподарськими товаровиробниками податку на доходи фізичних осіб до відповідних бюджетів місцевого самоврядування», внесений народним депутатом України Долженковим О.В. (реєстр. № 1254 від 04.12.2014).

В інформації зазначалось, що відповідно до чинних норм Податкового кодексу України суми податку на доходи фізичних осіб перераховуються відокремленим підрозділом юридичної особи до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу. У разі відсутності повноважень щодо сплати податку на доходи фізичних осіб у відокремленого підрозділу, усі обов'язки податкового агента виконує юридична особа.

Змінами до Податкового кодексу України автором пропонується надати право сільськогосподарським товаровиробникам (юрособам) та їх відокремленим підрозділам сплачувати до місцевих бюджетів суми податку на доходи фізичних осіб, не тільки за місцем реєстрації юросіб та їх відокремлених підрозділів, а й за місцем проживання фізичних осіб-працівників або за місцем знаходження земельних ділянок та/або земельних часток (паїв), які здаються в оренду. Запровадження відповідних змін сприятиме збільшенню доходів місцевих бюджетів за рахунок надходження податку на доходи фізичних осіб, який нараховується працівникам відповідного структурного або відокремленого підрозділу сільськогосподарського товаровиробника.

Разом з тим, запропоновані новації можна розцінити і як основний недолік. Оскільки ініціатива щодо встановлення розподілу сплачуваного податку на доходи фізичних осіб між місцевими бюджетами за місцем проживання та за місцем роботи платника податку (місцем знаходження підприємства) або знаходження земельної ділянки, виконання такої вимоги для більшості податкових агентів передбачає залучення значного обсягу технічних та адміністративних ресурсів.

Законопроект потребує техніко-юридичного доопрацювання, оскільки посилання у тексті проекту на главу 2 (фіксований сільськогосподарський податок) розділу XIV (спеціальні податкові режими) Податкового кодексу України є недоречним. Глава 2 Податкового кодексу України виключена на підставі Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28 грудня 2014 року № 71-VIII, а платники фіксованого сільгоспподатку перетворилися на платників єдиного податку 4-ої групи.

Змінами до Бюджетного кодексу України автором пропонується 100% податку на доходи фізичних осіб, що сплачений сільськогосподарськими товаровиробниками (відповідно до змін передбачених законопроектом реєстр. № 1251) зарахувати до доходів бюджетів сіл, їх об'єднань, селищ, міст районного значення (зміни до статті 65 Бюджетного кодексу України). Проте слід зауважити, що змінами до Бюджетного кодексу України, внесеними редакціями Закону № 79-VIII від 28.12.2014р. та № 176-VШ від 10.02.2015р. зроблено перерозподіл надходжень податків між державним та місцевими бюджетами.

У попередній редакції Бюджетного кодексу України надходження від податку на доходи фізичних осіб по всій території України, крім м. Києва, спрямовувались виключно до місцевих бюджетів, а у новій дохідну базу місцевих бюджетів змінено. Зокрема запроваджено нові нормативи відрахувань податку на доходи фізичних осіб (до бюджетів міст обласного

значення, районних бюджетів - норматив зменшено з 75% до 60%, до обласних бюджетів  з 25% до 15 %, до бюджетів сіл, їх об’єднань, селищ, міст районного значення податок не зараховується (раніше було 25%), норматив відрахувань до бюджету Києва зменшено з 50% до 40%). Відповідно, до державного бюджету зараховується 25% податку, що сплачується на територіях місцевих бюджетів, та 60% податку, що сплачується на території міста Києва. У новому розподілі відсутня така категорія, як доходи бюджетів сіл, їх об'єднань, селищ, міст районного значення, їх замінено на бюджети об'єднаних територіальних громад.

Слід зауважити, що статтю 65, до якої автором запропоновано внести основні зміни, виключено на підставі Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» від 28.12.2014 №79-VШ.

 

На голосування поставили пропозицію: «Рекомендувати Комітетам Верховної Ради України, які визначено головними з опрацювання даних проектів, внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про повернення даних проектів законів суб'єктам законодавчої ініціативи на доопрацювання».

 

ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 20.

 

За результатом розгляду та голосування вирішили:

1.    Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про повернення проекту Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо порядку перерахування сільськогосподарськими товаровиробниками податку на доходи фізичних осіб до відповідних бюджетів місцевого самоврядування, реєстр. № 1251, суб'єкту законодавчої ініціативи на доопрацювання.

2.       Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань бюджету внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про повернення проекту Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування сплаченого сільськогосподарськими товаровиробниками податку на доходи фізичних осіб до відповідних бюджетів місцевого самоврядування, реєстр. № 1254, суб'єкту законодавчої ініціативи на доопрацювання.

3.       Рішення направити до Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики та Комітету Верховної Ради України з питань бюджету.

Рішення прийнято одноголосно.

 

16

СЛУХАЛИ: Інформацію Голови Комітету Кутового Т.В. про необхідність отримання Комітетом інформації щодо стану  використання земель сільськогосподарського призначення, які перебувають у постійному використанні  державних підприємств, установ та організацій, віднесених до сфери управління НААН України та Міністерства аграрної політики та продовольства України.

На голосування поставили пропозицію: «Звернутися до Міністерства аграрної політики і продовольства України, Міністерства оборони України, Міністерства освіти і науки України, Національної академії аграрних наук України із запитом для отримання до 24 грудня 2015 року інформації стосовно земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у постійному користуванні державних підприємств, установ і організацій, віднесених до сфери їх управління. Направити запити з даного питання до Міністерства юстиції України та Державної служби України з питань геодезії, картографії і кадастру для отримання інформації про наявність у державних підприємств, установ і організацій, які використовують земельні ділянки сільськогосподарського призначення на праві постійного користування, правовстановлюючих документів (зареєстрованого права) на користування даними землями».

 

ГОЛОСУВАННЯ: «за» - 20.

 

За результатом розгляду та голосування вирішили:

1.   Звернутися до Міністерства аграрної політики і продовольства України, Міністерства оборони України, Міністерства освіти і науки України, Національної академії аграрних наук України із запитом для отримання до 24 грудня 2015 року інформації стосовно земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у постійному користуванні державних підприємств, установ і організацій, віднесених до сфери їх управління.

2. Направити запити з даного питання до Міністерства юстиції України та Державної служби України з питань геодезії, картографії і кадастру для отримання інформації про наявність у державних підприємств, установ і організацій, які використовують земельні ділянки сільськогосподарського призначення на праві постійного користування, правовстановлюючих документів (зареєстрованого права) на користування даними землями.

3.   Секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин забезпечити аналіз і узагальнення зазначеної інформації.

Рішення прийнято одноголосно.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“III сесія 8 скликання”

04 травня 2016 12:28
04 травня 2016 12:21
29 березня 2016 12:16
29 березня 2016 12:12
29 березня 2016 12:11
29 березня 2016 12:10
02 березня 2016 15:11
02 березня 2016 15:04
02 березня 2016 14:58