СТЕНОГРАМА
засідання Комітету Верховної Ради України
з питань аграрної та земельної політики
15 грудня 2025 року
Веде засідання голова комітету ГАЙДУ О.В.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Я всіх вітаю!
ГОЛОВУЮЧИЙ. Доброго дня, Іван Адамович.
Колеги, давайте починати з реєстрації.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Починаємо, да? Дякую.
СТАРИНЕЦЬ О.Г. Ще раз просимо всіх, будь ласка, підписуватись правильно.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Колеги, прошу, реєструємося.
Гайду Олександр.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я на місці, Іван Адамович, присутній.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Мейдич Олег.
МЕЙДИЧ О.Л. Доброго дня ще раз. Я теж на місці.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Добрий день, Олег Леонідович. Вітаю!
Рудик Сергій.
РУДИК С.Я. Є.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Вітаємо, Сергій Ярославович.
Халімон Павло.
ХАЛІМОН П.В. Присутній. Вітаю, друзі!
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Вітаємо, Павло Віталійович.
Чернявський Степан.
ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Колеги, всіх вітаю! Добрий день, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Степан Миколайович, мої вітання. Одеса, тримаємося!
Чайківський на місці. Світло є, Степан Миколайович, вже?
ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Світла немає ще, воду учора ввечері трохи дали, так, ледве-ледве.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Богданець Андрій. (Тримайтеся) Богданець Андрій.
Герасимов Артур. Бунін Сергій, перепрошую. Бунін Сергій.
Герасимов Артур.
Грищенко Тетяна.
ГРИЩЕНКО Т.М. Вітаю, колеги! Присутня.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Тетяна Миколаївна, вітання.
Гузенко Максим.
ГУЗЕНКО М.В. Всім доброго дня. Присутній.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Вітаємо, Максим Васильович.
Кириченко Микола.
Костюк Дмитро.
Кучер Микола.
Лабазюк Сергій. Сергій Петрович, мої вітання! Лабазюк Сергій!
_______________. Доброго дня, шановні колеги. Іван Адамович, вибачте, трішки запізнився.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Лабазюк Сергій.
ЛАБАЗЮК С.П. Іван Адамович, добрий день ще раз. Присутній.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Сергій Петрович, мої вітання.
Колеги, я прошу, повідключайте мікрофони, кого я не називаю зараз, тому що перебиває.
Литвиненко Сергій. Литвиненко Сергій.
Артем Нагаєвський, я прошу, будь ласка. Артем!
Литвиненко Сергій. Литвиненко Сергій.
Лукашук Богдан.
ЛУКАШУК Б.О. Колеги, всім доброго дня. Присутній.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Богдан Олегович, мої вітання.
Нагаєвський Артем.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Вітаю всіх. Нагаєвський присутній, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Артем Сергійович, мої вітання.
Відключайте, будь ласка, мікрофон.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Я в машині …(Не чути)
ЧАЙКІСЬКИЙ І.А. Я поняв. Відключайте тільки мікрофон, бо мішає, фонить.
Нікітіна Марина.
НІКІТІНА М.В. Присутня.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Вітаю, Марина Вікторівна.
Петьовка Василь.
Салійчук Олександр.
САЛІЙЧУК О.В. Вітаю, колеги. Присутній.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Олександр В'ячеславович, мої вітання.
Соломчук Дмитро.
СОЛОМЧУК Д.В. Вітаю, Іван Адамович, колеги. Присутній.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дмитро Вікторович, вітання.
Стернійчук Валерій.
СТЕРНІЙЧУК В.О. Доброго дня всім. Присутній.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Вітаю, Валерій Олександрович.
Столар Вадим.
Тарасов Олег.
Тимофійчук Володимир.
ТИМОФІЙЧУК В.Я. Доброго дня. На зв'язку.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Володимир Ярославович, мої вітання.
Торохтій Богдан.
ТОРОХТІЙ Б.Г. Присутній, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Богдан Григорович, наші вітання.
Христенко Федір.
Чорноморов Артем.
ЧОРНОМОРОВ А.О. Присутній, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Артем Олегович, мої вітання
Шол Маргарита.
ШОЛ М.В. Я присутня. Всім доброго дня ще раз.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Маргарита Віталіївна, найщиріші вітання.
Юрчишин Петро.
ЮРЧИШИН П.В. Всім вітання, найкращого бажання.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Петро Васильович, дякуємо. Вам взаємно.
Богданець Андрій. Богданець Андрій.
Бунін Сергій.
Герасимов Артур Володимирович.
ГЕРАСИМОВ А.В. Доброго дня, Іван Адамович. Радий всіх чути і бачити.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Артур Володимирович, дуже дякуємо. Вітаємо вас. Дякуємо, що ви з нами.
Кириченко Микола.
КИРИЧЕНКО М.О. Кириченко присутній. Всім доброго дня.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Микола Олександрович, добрий день. Тебе з прошедшим. Я вже думав, що ти пропав після дня народження.
КИРИЧЕНКО М.О. Все добре. Дякую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Костюк Дмитро.
Кучер Микола.
Литвиненко Сергій.
Петьовка Василь.
Ітого: 22 народні депутати присутні поки що на засіданні аграрного комітету.
Олександр Васильович, прошу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іван Адамович.
До розгляду на сьогоднішньому засіданні пропонуються наступні питання:
Про проект Закону про внесення змін до Земельного кодексу України щодо використання права земельного сервітуту для військових потреб, поданий народними депутатами Костенком, Рудиком та іншими. Реєстраційний номер 14117.
Друге. Про звіт про виконання Плану законотворчої… законопроектної роботи Верховної Ради України на 2025 рік.
Про пропозиції комітету до Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2026 рік.
Та "Різне".
Пропоную затвердити даний порядок денний, який було підписано та розіслано. Будь ласка, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Хто за даний порядок денний, прошу голосувати.
Гайду Олександр.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Мейдич Олег.
МЕЙДИЧ О.Л. Я підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Рудик Сергій.
Халімон Павло.
ХАЛІМОН П.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Чернявський Степан.
РУДИК С.Я. Рудик підтримує, Іван Адамович. Я перепрошую.
ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Підтримую, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Рудик підтримує. Я почув, Сергій.
Чайківський підтримує.
Герасимов Артур. Артур Володимирович.
Грищенко Тетяна. Тетяна Миколаївна.
ГРИЩЕНКО Т.М. Підтримую, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Гузенко Максим.
ГУЗЕНКО М.В. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Кириченко Микола. Кириченко Микола.
КИРИЧЕНКО М.О. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Лабазюк Сергій. Лабазюк Сергій.
Лукашук Богдан.
БУНІН С.В. Іван Адамович, доброго дня. Сергій Бунін присутній.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Лукашук Богдан.
ЛУКАШУК Б.О. Лукашук – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Нагаєвський Артем.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Нікітіна Марина.
КУЧЕР М.І. Іван Адамович, Кучера пропустили. Теж – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Нікітіна Марина.
НІКІТІНА М.В. Нікітіна – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Салійчук Олександр. Салійчук Олександр.
САЛІЙЧУК О.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Соломчук Дмитро.
СОЛОМЧУК Д.В. За, Іван Адамович.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Стернійчук Валерій.
СТЕРНІЙЧУК В.О. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Тимофійчук Володимир.
ТИМОФІЙЧУК В.Я. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Торохтій Богдан. Торохтій Богдан.
Чорноморов Артем. Чорноморов Артем.
Шол Маргарита.
ШОЛ М.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Юрчишин Петро.
ЮРЧИШИН П.В. Юрчишин – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Бунін Сергій Валерійович. Бунін Сергій Валерійович.
ЮРЧИШИН П.В. Я такого знаю.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Так, Петро Васильович, як би і я його знаю, і бачив, що він навіть десь тут мені на екрані...
ЮРЧИШИН П.В. Чуєш, я знаю, що він – за. Він нормальний… депутат, нормальний чоловік.
_______________. Доброго дня, шановні колеги.
БУНІН С.В. Іван Адамович, доброго дня. Сергій Бунін.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Бунін Сергій!
БУНІН С.В. Присутній, є.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Сергій Валерійович, не бачу вас.
БУНІН С.В. А так видно?
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Тепер прекрасно, дякую.
БУНІН С.В. Дякую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Тому що, вибачте, не чув. Ви присутні, Сергій Валерійович. І, будь ласка, за порядок денний.
БУНІН С.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дяку вам.
Тепер Кучер Микола Іванович.
КУЧЕР М.В. Присутній. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Присутній. Дякую. Підтримує.
Лабазюк Сергій.
Литвиненко Сергій, бачив.
ЛИТВИНЕНКО С.А. Присутній. Доброго дня всім, шановні колеги.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Сергій Анатолійович, наші найщиріші вітання. За порядок денний?
ЛИТВИНЕНКО С.А. Іван Адамович, плюс.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Спасибі вам. Дякую.
Торохтій Богдан.
Чорноморов Артем.
Лабазюк Сергій.
Герасимов Артур.
Ітого: 21 народний депутат. І бачу, Лабазюк Сергій появився. Сергій Петрович, порядок денний.
ЛАБАЗЮК С.П. Так-так, підтримую, Іван Адамович. Щось у мене...
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Та у вас інтернет, перезагрузіть, бо вас щось тормозить, вас не бачу, картинка зависла. Дякую, Сергій Петрович, почув.
22 народних депутати – за. Рішення прийнято.
Олександр Васильович, прошу, продовжуємо засідання.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Іван Адамович, дякую.
Перше питання: про проект Закону про внесення змін до Земельного кодексу України щодо використання права земельного сервітуту для військових потреб (реєстраційний номер 14117).
Колеги, у нас сьогодні присутні на засіданні комітету представники Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства, Міністерства оборони, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби, Національної гвардії України, представники аграрних асоціацій, а також аграрії з прифронтових територій.
Колеги, у нас достатньо велика кількість, 18 членів комітету, є співавторами цього законопроекту. На базі підкомітету з питань земельних відносин 3 та 12 грудня відбулись робочі наради, де були запрошені представники всіх цих органів, та заслухали пропозиції всіх учасників. Тож я до слова запрошую нашого колегу голову підкомітету з питань земельних відносин Нагаєвського Артема Сергійовича.
Артем Сергійович, будь ласка.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Доброго дня ще раз всім. Дякую, Олександр Васильович.
Колеги, ми, дійсно, проводили на базі підкомітету робочі наради стосовно законопроекту 14117, який стосується проблем, які залишаються невирішеними вже значну кількість часу. В ході війни значна площа земель сільськогосподарського призначення є зайнятою військово-інженерними та фортифікаційними спорудами, що унеможливлює проведення на них сільськогосподарських робіт. Разом з тим, землевласники та землекористувачі продовжують нести обов'язок щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням та виплати плати за землю.
Будівництво фортифікаційних споруд відбувається без оформлення жодних речових прав на земельні ділянки, що є грубим порушенням на сьогоднішній день чинного законодавства.
Для вирішення зазначених проблем законопроектом за реєстраційним номером 14117, зокрема, пропонується надати обласним військовим адміністраціям повноваження щодо встановлення на земельних ділянках приватної власності сільськогосподарського призначення... Зауважу, ми говоримо про земельні ділянки саме сільськогосподарського призначення, не про які інші, бо деякі представники деяких відомств піднімали питання, що треба інші. Щоб не розпорошувати цей законопроект і не зосереджувати в ньому забагато інформації і все ж таки завершити роботу по цьому законопроекту, вирішили, якщо будуть такі ініціативи, обговорювати їх, реєструвати їх в інших законопроектах. Цим законопроектом ми проводимо, обговорюємо питання саме сільськогосподарського призначення землі і встановлення для них сервітутів для будівництва, облаштування та утримання інженерно-технічних і фортифікаційних споруд. Строк дії зазначених сервітутів пропонується визначити в один рік з автоматичним продовженням на час війни, на час дії воєнного стану.
На час дії сервітуту встановлюється заборона на використання зазначеної земельної ділянки за цільовим призначенням. Розмір плати за встановлення земельного сервітуту пропонується визначити фіксованим – 12 відсотків від нормативно-грошової оцінки. Цей розмір відповідає мінімальній ринковій вартості річної оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Також пропонується запровадити процедуру відшкодування власникам земельної ділянки збитків, завданих розміщенням фортифікаційних споруд,до набрання чинності законом.
На базі підкомітету, як я вже зауважував, були проведені робочі наради з обговорення законопроекту 14117, в яких взяли участь народні депутати, дякую всім народним депутатам, які долучилися до обговорення, дуже важливі питання порушувалися, дуже актуальні, також представники Мінекономіки, дякую, Міноборони, Мінцифри, Держгеокадастру, Держприкордонслужби, Служби безпеки України, Національної гвардії України, представники аграрних асоціацій та аграрії з прифронтових територій, які безпосередньо стикаються з проблемами, що виникають при розміщенні об'єктів фортифікацій на їх землях.
Хочу відзначити, що всіма учасниками була підтримана необхідність регулювання піднятих у законопроекті питань, при цьому було висловлено низку пропозицій, які доцільно буде врахувати при підготовці законопроекту до другого читання, зокрема, щодо положень, які мають забезпечувати безпековий фактор при внесені та використанні інформації про земельні ділянки, щодо яких встановлені земельні сервітути для будівництва, облаштування та утримання інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, та можливості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про встановлення земельні сервітути без розроблення документації і землеустрою. Це ті питання нагальні, актуальні, які ми обговорювали на робочих групах, на яких в тому числі піднімали безпекові питання і Степан Миколайович Чернявський, і питання розроблення технічної документації Артемом Чорноморовим, було піднято.
Також хотілось би, це вже буде обговорення між першим і другим читанням, обговорити все ж таки питання визначення територій, на які можуть встановлюватися земельні сервітути для будівництва, облаштування та утримання інженерних і фортифікаційних споруд. Доцільно обговорити питання, на яку саме територію вони мають поширюватися. Чи варто поширювати ці положення на територію всієї України, також обговорювали це питання. Чи варто обмежитись територіями можливих територій бойових дій, територій активних бойових дій, або прикордонною смугою, теж будемо обговорювати.
Також у нас ще залишилось питання необговореним, невирішеним щодо здійснення компенсації шкоди, завданої можливістю використання земельної ділянки щодо земельних ділянок, які використовувались для спорудження військових інженерно-технічних фортифікаційних споруд без оформлення речових прав до прийняття закону і на які не будуть встановлені земельні сервітути. Що мається на увазі? У нас є випадки, коли земельні ділянки займалися фортифікаційними спорудами, були зайняті фортифікаційними спорудами, але вже там фортифікаційних споруд немає, і цей термін, наприклад, був з 2022 по 2024 рік. Закон, наприклад, моделюємо ситуацію, вступить у 2026 рік, що робити з тими земельними ділянками, які також використовувались під фортифікаційні інженерні споруди з 2022 по 2024, наприклад, чи з 2023 по 2024 рік. Теж питання це лишається поки що відкритим.
Ми, в принципі, обговорювали, багато вже механізмів було запропоновано. Але основним, і зараз на сьогоднішній ранок, я знаю, що ми отримали вже, у нас там дискусія була з Міноборони,зі Службою безпеки, з Нацгвардією, менше з прикордонниками, взагалі вони повністю підтримують. Були зауваження основні, це безпекові.
Тобто на сьогодні ми бачимо, що всі підтримують цей законопроект. Але у нас є одна складова безпекова, і по ній треба буде ще пропрацювати все ж таки, як нам вносити відомості в реєстри, щоби не підводити і не підставляти наших військових, щоб ця інформація не була доступною до загалу.
Також зразу ще скажу, просто ми, коли проводили нараду останній раз в п'ятницю, у нас там питання фінансові піднімалися, і наш заступник міністра економіки Тарас Висоцький, Тарас Миколайович Висоцький, і ми потім вже переконалися, у нас є таблиця зведена по приблизному підрахунку витрат, пов'язаних з підписанням цих сервітутів. Ми зараз говоримо про цифру до 300 мільйонів гривень, це разом з компенсацією, з оформленням, з усім іншим.
Також зразу зніму питання, якщо хтось буде піднімати, питання реєстрації. Держгеокадастром було запропоновано реєстрацію зробити таких сервітутів безкоштовною. Зараз вона коштує десь приблизно 80 гривень. Ми пропонуємо, будемо пропонувати її робити безкоштовною.
Так само і питання розроблення технічної документації. Якщо це в межах однієї земельної ділянки, це теж не нова технічка, не розроблення нової технічної документації або проекту відведення земельної ділянки, як це робиться, коли немає кадастрового номеру. Якщо кадастровий номер є, це робиться в межах однієї земельної ділянки в межах цього кадастрового номеру, то так само представники Держгеокадастру підтвердили, що це витрати близько там… у них зараз 80, 100 гривень, грубо кажучи, по такій ситуації технічка розробляється. Тому це не такі великі витрати, не такі великі кошти.
І ще я хочу сказати, додати, що ці кошти не будуть залучатися із оборонного бюджету. Тобто у нас були основні зауваження від Міноборони, те, що ці витрати ляжуть на бюджет Міністерства оборони. Ні, це буде окрема строка центрального бюджету. І як запропонувало Мінекономіки, як запропонував Тарас Миколайович Висоцький, якщо Міноборони переживає з цього приводу, що це якось торкнеться саме їх оборонного бюджету, то цю функцію можна перекласти на Мінекономіки: зведення, реєстр, верифікація і сама компенсація. Також компенсація у нас передбачена через 2 роки після закінчення війни, після закінчення воєнного стану.
Наче так в трьох словах все озвучив. Будь ласка. Дякую за слово.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Артем Сергійович, дуже дякую. Дуже так, непогано.
______________. В мене питання.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.
ЮРЧИШИН П.В. Бажано на підкомітеті розглянути і дві-три пропозиції обговорити, щоб вже рекомендувати сьогодні комітету затвердити. Тому що там часу не буде, бажано сьогодні.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Петро Васильович, на жаль, ми стикнулися на останній нараді з такими питаннями, які потребують дуже уважного доопрацювання. Тобто нам ще треба буде прокомунікувати з Мінцифри, з Мін'юстом стосовно тих реєстрів, стосовно тих подвійних реєстрів. Там у нас зараз є ситуація, коли у нас є закриті реєстри, але там закон передбачає закриття цих реєстрів. Це реєстри різних відомств, спеціальних служб, спеціальних і всього іншого.
На жаль, як нам повідомив представник Мінцифри, у нас всі реєстри, які стосуються, в тому числі, і Мін'юсту, і земельних ділянок, вони створювались на базі відкритості, і в них не передбачено зараз питання закритості. У нас основне питання зараз безпекове стало. Якби ми сьогодні-завтра могли б його вирішити, можливо, тоді можна було б так і зробити. Але зараз ми не можемо про це говорити, зараз нам треба проголосувати його в такому тексті, як він є, в першому читанні, готуватися до другого читання. Я розумію, що фермери всі чекають його, землевласники чекають його дуже сильно, цей законопроект. Але треба планово пройти і треба все правильно зробити, щоб у нас потім не було непорозумінь, не було, щоб ми там в штангу десь не дали з цим законопроектом.
ЮРЧИШИН П.В. Ну, в такому випадку наше скликання його не розгляне. Цей законопроект піде в небуття, якщо не буде конкретики, ви ж розумієте.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. У нас цей законопроект в пріоритеті зараз в комітеті. Ми це з головою комітету...
ЮРЧИШИН П.В. Дивіться, там є Лабазюк, 12285. І, я вам скажу, ми так і не можемо розглянути, хоча це дуже важливий і серйозний законопроект, дуже важливий, він вкрай необхідний. А от він, бачите, і нині там, віз.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги. Петро Васильович, все зрозуміло.
Давайте тоді надамо слово Висоцькому Тарасу Миколайовичу. Там якраз питання було, яке стосувалось саме Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства. Будь ласка, Тарас Миколайович Висоцький.
ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Вітаю. Вітаю, шановні народні депутати. Вітаю, Олександр Васильович.
Артем Сергійович, дякую за організацію двох обговорень. Артем Сергійович, досить докладно описав по законопроекту суть, хотів тільки зупинитися на деяких питаннях в частині компетенцій Мінекономіки.
Так, ми підтверджуємо готовність в разі прийняття відповідного рішення народними депутатами бути органом відповідальним за реалізацію цієї компенсації, тобто там, де була дискусія. Якщо буде таке прийнято рішення, потім буде ця бюджетна програма передбачатися в бюджеті Мінекономіки, Мінекономіки готове. В принципі, там буде зазначено орган, який формує та реалізує аграрну політику, тобто тут відомості можуть змінюватись, але підтримуємо, що орган, який формує та реалізує аграрну політику, мав би бути відповідальним за реалізацію цих виплат. Також за необхідності може орган, який реалізує політику земельних відносин, Держгеокадастр бути долученим до реалізації з точки зору внесення, ведення реєстрів, інше.
Абсолютно погоджуємося, що це принципове питання, бути на 300 відсотків всім впевненим в безпекових моментах, в тому, що подана інформація не зможе бути використана в тих чи інших цілях будь-яким ворогом проти нас. Над цим також дійсно треба досить детально пропрацювати.
Також фактично це були основні моменти, чи потребуватимуть додаткові витрати на внесення. Тут, якщо буде можливість і підтримка народних депутатів зробити виключення для цих цілей, щоб не вести сплати, тоді таких витрат додаткових не буде. Плюс знову ж це дійсно така модель, що кошти будуть виплачуватись тільки в умовах передбачення в рік, який наступає наступним за збором заявок.
Тому в цій частині фактично взаємодія з колегами з оборони це питання перш за все, питання з точки зору ці безпекові моменти зафіксувати і потім правильно пропрацювати самий реєстр ведення. Навіть я б не сказав реєстр, це мала бути така децентралізована інформація, яка би потім не дозволяла можливості використання, в тому числі із залученням дат.
Але з урахуванням того, що в межах двох, як мінімум двох крайніх дуже фахових і експертних дискусій виникли питання такі, що потребуватимуть такого суттєвого ґрунтовного доопрацювання в частині якраз внесення і забезпечення безпекових моментів цих реєстрів, а без реєстрів навіть по жодним іншим випадкам складно виплатити. Тому також, ну, це, звісно, на пропозицію колег, але є певне вже бачення, що потенційне це доопрацювання в тому числі безпекових моментів перш за все може потребувати необхідності внесення змін в додаткові законодавчі ініціативи, які сьогодні не є в цьому переліку, і потенційне застосування статті 116 Регламенту, на розсуд народних депутатів.
Разом з тим, ми вважаємо, що це принципово, що в разі прийняття такого рішення кожну відповідну правку треба буде дуже ґрунтовно аналізувати, і це є у ваших повноваженнях, можна кожну, скажемо, правку окремо розглядати, щоби не допустити будь-яких інших змін в законодавство, окрім тих, які пов'язані з вирішенням соціально-політичного питання, а саме питання, пов'язаного з фортифікаціями. Ці повноваження також є в депутатів, тому це можна такий контроль депутатський застосувати і не допустити нічого іншого. Але ж знову може бути таке, що це потрібно.
Чому тут важливо? Ми точно за те, і на цьому Артем Олегович наголошував, за те, щоб модель була дієвою. То не бачачи до кожного сантиметра кроку стовідсоткове розуміння імплементації до другого читання, її немає змісту приймати, тому що прийняти те, що не буде працювати, це нікому не потрібно. Тобто точно треба, щоб ця модель була дієвою, вона виявляється …(Не чути) роботою, що не така, все складнішою, ніж на старті була, тому дійсно може бути і потреба в такому більш комплексному доопрацюванні до другого читання.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Тарас Миколайович, зрозуміле пояснення.
Я також хочу до слова запросити заступника Міноборони Шевцова Миколу Миколайовича. І я бачу, руку підняв Артем Чорноморов, після заступника міністра оборони. Будь ласка.
ШЕВЦОВ М.М. Вітаю всіх, шановні народні депутати, шановні присутні. Сьогодні вже було набагато цікавіше слухати, хочу подякувати от і Артему Сергійовичу, і заступнику міністру економіки за те розуміння, яке... нас трошки почули. Ми в суботу з міністром оборони ще раз передивилися цей законопроект. Законопроект дійсно є досить важливим, він підтримує інтереси наших аграріїв. І ми його, в принципі, підтримуємо. Ці питання, які сьогодні в нас піднімалися, я дякую за розуміння Міністерству економіки за те, що вони беруть на себе цей фінансовий тягар і будуть розбиратися з цими компенсаціями. Хто краще з аграріями розбереться, як не вони. Ви представляєте, якщо почнуть воєнні розбиратися з аграріями, до чого це може привести. Це перше питання. Це нами підтримується.
Друге питання. Дійсно, ми з міністром обговорили, це якось на старті ми його досить не бачили, це безпекова реєстрація, те, про що ми зараз говорили. І це дійсно досить важливе питання, і міністр оборони цим дуже стурбований. Тут треба детально розбиратися, щоб ми могли це зробити і не нашкодити. Я завжди казав, коли воно є в електронному варіанті в інтернеті, не треба противнику ходити в розвідку, він буде собі сидіти і достанеться любим шляхом. Тому тут треба працювати, і така редакція, яка на сьогоднішній день є, ми відповідно її не підтримуємо, але готові включитися в роботу, щоб це було безпеково і реєструвалося.
Також ми б хотіли... досить нормально розглянули питання щодо реєстрації, там коштовно, безкоштовно. Ми б ще хотіли, щоб ми повернулися до питання розроблення технічної документації, тому що це також немаловажно, коли ми будемо її реєструвати. Це ті варіанти, коли нам прийдеться ділити ці ділянки і все-таки розробляти технічну документацію. Хто її буде розробляти, ви ж розумієте, нам треба буде замовляти людину чи організацію, яка повинна розробити технічну документацію. Якщо ми будемо розробляти цю технічну документацію на якусь фортифікаційну споруду, відповідно ця людина також повинна бути перевірена, і ми повинні розуміти, що це… Це ще одне таке питання, яке треба буде добавити до цього нашого переліку питань.
І крайнє питання, на яке міністр оборони звернув увагу, це приведення земельних ділянок до стану подальшого їх використання за цільовим призначенням. Наприклад, у нашому законопроекті у нас там проходило, що ми там протягом 90 днів маємо їх розібрати, прибрати все своє і передати цю земельну ділянку.
Що таке значить використання за цільовим призначенням? Це нам прийдеться, Збройним Силам брати лопати в руки, перекопувати все, приводити те, щоб тільки трактор міг заїхати і вже почав сіяти. Ну, така собі історія.
В цілому кажу те, що ми сьогодні почули, нас, в принципі, влаштовує, ми готові продовжити роботу. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Микола Миколайович, дуже дякую за коментар.
Будь ласка, Чорноморов Артем Олегович.
ЧОРНОМОРОВ А.О. Дякую, Олександр Васильович. Шановні колеги, я був дійсно на нараді в п'ятницю. Першу я пропустив. І, дійсно, хотів би зауважити, що Артем Сергійович провів титанічну роботу, просто слухавши всіх, прослухавши всіх і тому інше, і ми обговорили дуже всього багато.
Але в мене запитання до хоча б одного, хто дасть відповідь із авторів цього законопроекту, не голову підкомітету, не заступника міністра, тому що він мені не дав відповідь. І як зазначав Микола Миколайович після мого виступу в п'ятницю, він зі мною погодився. В мене просте запитання, дуже просте. Як визначити земельну ділянку без введення координат на ній того чи іншого об'єкту? От якщо мені хтось дасть на це відповідь… Мені в п'ятницю ніхто не дав. Це проста відповідь, це основа цього законопроекту. Можна проводити і супутник, і дрони, все що завгодно, навіть без приїзду інженера землеустрою, який може не виїжджати на місце, таке припускали. Але все ж таки є основа земельних відносин, яка полягає в простому одному запитанні: як визначити земельну ділянку, на якій розташований той чи інший об'єкт, не вносячи у них координат?
ЧАЙКІВСЬКИЙ А.І. Артем Олегович, мої вітання ще раз. Дивіться, у мене таке питання, а як зараз позначені землі, які належать Міністерству оборони, як вони в даний момент позначені?
ЧОРНОМОРОВ А.О. Які належать?
ЧАЙКІВСЬКИЙ А.І. Так. Сьогодні Міністерство оборони володіє землями...
_______________. Діючі.
ЧАЙКІВСЬКИЙ А.І. Діючі. Як вони позначені, ви в курсі?
ЧОРНОМОРОВ А.О. Я вас прошу дати зараз відповідь на моє запитання, яке стосується цього законопроекту. Мені просто...
ЧАЙКІВСЬКИЙ А.І. Дивіться, ви мене запитали, я вам хочу... Артем Олегович, я один із авторів цього законопроекту, розумієте, і сьогодні мені так само, як і вам, напевно, цікаво. Але, я думаю, що є компетенція сьогодні аграрного комітету, народних депутатів, а є компетенція сьогодні Міністерства оборони. І не все нам потрібно, мабуть, знати сьогодні те, що робить Міністерство оборони.
Дивіться, Артем Олегович...
ЧОРНОМОРОВ А.О. Я вам відповідаю на запитання. Дивіться, землі Міністерства оборони, як я розумію, були внесені, ще до початку війни. Наразі мова йде про землі с/г призначення, які є у власників...
ЧАЙКІВСЬКИЙ А.І. Ви сказали за координати.
ЧОРНОМОРОВ А.О. Да, я просто кажу, як устроєно зараз законодавство, що не можна визначити об'єкт, який знаходиться на тій чи іншій ділянці, чисто фізично в просторі і в часі, якщо ви не внесете його в систему координат. Ви просто в просторі і в часі не можете визначити. Нехай це буде стовп, простий стовп, я не говорю, я навіть не називаю це в голос, я кажу об'єкт. І Іван Адамович, я думаю, що ви людина більш обізнана в тому чи іншому питанні земельних відносин, я просто хочу зрозуміти. Я, наприклад, поясніть мені, хтось із авторів, як це можна. У мене дві вищі освіти, шість років в аграрному комітеті, і я реально не розумію, як можна визначити земельну ділянку, щоб їй сказати, що саме тут щось знаходиться, не визначивши координати цього щось.
_______________. Можна я прокоментую?
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дивіться, хвилиночку. Я просто вже, якщо дозволите, я вже докажу до кінця, оскільки вже так сталося.
Перше. На мою думку, я думаю, що, мабуть, оці питання, які сьогодні виникають в нас від наших народних депутатів, Артем Олегович, і від вас, воно абсолютно є слушне. І я думаю, що сьогодні я, напевно, відповіді такої не маю, і, мабуть, ніхто не має такої відповіді, тому що ми як одні з співавторів могли б це передбачити в законі. Але тільки що пан Микола Шевцов від Міністерства оборони теж говорив ці застереження, які сьогодні турбують їх. І мене теж турбують, скажімо, те саме питання, що і вас.
Тому я рахую, що в нас є перше читання, в нас є друге читання, і от між тими двома читаннями, які сьогодні ми маємо застереження, ми маємо з вами відпрацювати таким чином, щоб в нас до того, як закон буде голосуватися вже вдруге, в другому читанні і... (Не чути) щоби до нього вже не було ніяких запитань ні в Артема Олеговича, ні в Івана Адамовича, ні в пана Шевцова, міністра оборони і так далі, ні в кого абсолютно не було.
Нам потрібно сьогодні захистити як одну, так і другу сторону. Ми сьогодні маємо проблему, де чекають аграрії даний закон вже давним-давно, тому що в них сьогодні на територіях щось робиться і так дальше, і ніхто не визнає, ніхто не має... вони безправні сьогодні. Нам треба надати їм права і захистити їх, і також захистити нашу країну, захистити наших військових, які теж не мають попасти, скажімо, десь під якісь там речі, які можна, дійсно, в фейсбуці, чи там десь цей... просто знайти і так далі. Це питання національної безпеки в майбутньому і зараз, де ми маємо зробити все, щоб це було захищено.
А законопроект треба, друзі мої, мені здається, в першому читанні треба підтримати і доопрацьовувати його до другого читання з тими всіма зауваженнями, на яких сьогодні наполягає і Артем Олегович, і ще багато колег.
Дякую.
ЧОРНОМОРОВ А.О. Просто ми слухали Службу безпеки України. Коли я підняв питання, а скільки, є розуміння взагалі визначення осіб, які будуть мати доступ в електронній системі до цих всіх документів, ніхто на це теж не дав відповіді.
Ви знаєте, Іван Адамович, ви дійсно сказали дуже таку промову, і вона дійсно зачіпає і аграріїв, і Міністерство оборони, і все інше. І я, мабуть, підтримую цей законопроект виключно з поваги до Артема Сергійовича, тому що він провів, ще раз наголошую, титанічну роботу, на якій не були, на превеликий жаль, присутні автори, які б пояснили саму філософію простих ідей, як це можна було визначити.
Так же саме, як Михайло Юрійович Соколов зазначив, що, в принципі, і зараз можуть бути судові практики, що нічого не заважає, що фермери можуть просто подати позови в суд, це Соколов зазначив, і, в принципі, суди приймуть рішення сторони позивача. Це як факт. Але ж ми хочемо знайти якусь золоту середину.
Я ж кажу, я, наприклад, спілкувався з іншими землевпорядниками, я, в принципі, пропоную, я не наголошую, що це треба, но я пропоную до другого читання, у нас є асоціації землевпорядників, їх там, якщо не помиляюся, дві асоціації, загальна численність їх 7 тисяч, як зазначали в геокадастрі, от хоча б голову кожної з оцих асоціацій запросити до другого читання, і нехай вони вискажуть свою думку. От даже Микола Миколайович, дякую йому, він сказав: у такому вигляді вони не підтримають цей законопроект, лише з тими зауваженнями, які стосуються безпекової частини, тому що в ході дискусії ми вирішили питання бюджету, дякуючи Тарасу Миколайовичу, який це приймає на сторону Міністерства економіки, сільського господарства і екології. Господі, поки виговориш. То залишається лише безпекова частина, і вона і лежить в суті цього законопроекту. Щоб не прийняти щось, що воно взагалі, як сказав Петро Васильович, просто не буде реалізовуватись, просто неможливо це буде реалізувати.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Артеме Олеговичу. Ваша позиція зрозуміла.
Будь ласка, Артем Нагаєвський руку підняв, потім Михайло Соколов.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Дякую.
Я, в принципі, хотів би ще раз наголосити на тому, що всі норми, вся дискусія, яка відбувалася навколо цього законопроекту, вона звелася до одного вузького, але дуже актуального і дуже нагального питання – це саме безпекове питання. І те питання, яке піднімає Артем Олегович, це теж частина, це блок цього безпекового питання. Зрозуміло, ми обговорили на на нараді, що у нас…
Насправді зараз Міноборони знає всі земельні ділянки, які їм треба, для того, щоб встановлювати на них сервітути, для цього достатньо їм буде кадастрові номери цих ділянок. На сьогоднішній день в реєстрі супутникові координати відсутні, і вони не вносяться при подачі, при новій реєстрації, при внесенні даних про сервітут, вони також не будуть вноситися. Але дійсно є ця частина, цей блок, коли розробляється ця технічка, навіть якщо вона розробляться на одну земельну ділянку в межах одного кадастрового номеру, все одно землевпорядник, він має доступ до цих супутникових координат.
Ми говоримо про те, що Держгеокадастр підтвердив, що у нас біля 5 тисяч землевпорядників. Зрозуміло, це велика кількість людей. Ми не можемо за всіх ручатися і не можемо передбачати, хто з них там яку позицію має і як він буде розпоряджатися тими даними, які до нього… які він отримає при розробці технічки і внесення її.
Тому знову ж таки це блок безпековий. Ми на ньому зосереджуємо максимально свою увагу, ми його будемо саме обговорювати і будемо шукати інструмент, як це все нейтралізувати максимально для безпеки, для національної безпеки, скажімо так. Тому, я думаю, що це, в принципі, і є відповідь, що ми на цьому зосереджуємося, і це буде основна наша робота на майбутнє між першим і другим читанням.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Артем Сергійович.
Михайло Соколов. Але, будь ласка, дуже коротко.
СОКОЛОВ М.Ю. Дуже дякую за можливість висловити нашу позицію. Всеукраїнська аграрна рада, а також асоціації аграріїв з окупованих територій. Хочу сказати наступне.
Перше. Ми, безумовно, дуже підтримуємо цей законопроект і чекаємо, коли він буде прийнятий. Вважаємо його дуже важливим.
Також ми дуже підтримуємо необхідність відповідного доопрацювання у другому читанні щодо визначення, дійсно, що це буде за землевпорядник. Можливо, це буде зовсім не кожен землевпорядник, якому буде дозволено або доручено робити відповідну роботу щодо внесення номерів фактично земельних ділянок. І тут просто, якщо дозволите, дуже коротке пояснення.
Артем Олегович, нам не треба визначати координати самих об'єктів, нам цього просто не потрібно робити, нам треба визначити лише земельні ділянки, які будуть використовуватися для того, щоб ці об'єкти побудувати чи їх обслуговувати. І фактично от нам треба з вами буде у другому читанні забезпечити, щоб в момент визначення цих земельних ділянок інформація про це нікуди не пішла і щоб вона далі дійсно була навіть закритою.
Більш того, нам вона особливо і не потрібна буде впродовж війни, а важливо, щоб вона була, щоб вона була внесена, нехай це буде якоюсь закритою частиною відповідних реєстрів, вона нам буде важлива після війни для того, щоб зробити виплати, бо виплати передбачаються вже по завершенню військового стану.
Тому нам здається, що цілком можливо все це реалізувати. Тому… в процедурі другого читання, тому просимо цей законопроект щонайшвидше підтримати для прийняття в першому читанні.
Дуже дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Михайло.
Колеги…
РУДИК С.Я. Можна два слова?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, будь ласка, Сергій Ярославович Рудик.
РУДИК С.Я. Я перепрошую, я просто їду по трасі, але все слухаю уважно, не завжди можу підключатися.
Я хотів би, колеги, підтримати думку пана Михайла Соколова. Справді, нам набагато простіше буде …(Не чути) і смисловий контекст з допуском до державної таємниці. …(Не чути) і все, і воно само-собою покривається. Якщо землевпорядник матиме цей доступ і він буде знати, що з ним робити, і відповідно він буде володіти цією інформацією, але знатиме законодавство про державну таємницю і не зможе нею скористатися, ну, як і кожен, хто нею володіє в цілях, які протирічать цілям безпеки нашої держави.
Прошу підтримати в першому читанні теж. Як співавтор цього законопроекту розумію, що там є багато питань, які чинне законодавство не врегульовує на сьогоднішній день, і так само розумію тих, хто каже, що воно не схоже на те, що ми приймали в цьому... (Не чути) Але зважайте, що ми законодавчий орган, і нам потрібне політичне рішення. Політичне рішення: нам в першому читанні треба схвалити цей законопроект.
Нагадую колегам також, що два роки тому ми на комітеті підтримали законопроект 10027, який не має цих проблем, які маємо зараз ми в цьому законопроекті, але він досі не дійшов до залу Верховної Ради, тому що немає політичної волі. Я вже говорив про це з головою комітету. Давайте ще раз нагадаємо спікеру і монобільшості, що є законопроект, який має врегулювати питання і зняти обмеження в реєстрах речових прав для земель для учасників бойових дій. Там немає цих проблем, але все рівно є ступор, який ми не можемо, на жаль, на рівні комітетів подолати.
Голосуємо "за", доопрацьовуємо в другому читанні, зараз я говорю вже про наш цей законопроект, який ми зараз обговорюємо. І, погоджуюся, треба активніше всім включатися в ці процеси, тому що воно стосується обмеженого кола землевласників і землекористувачів. Війна десь далеко, а Київ ближче, і Одеса, на жаль, зараз стала ближче до війни, але теж не так близько, як Запорізька, Харківська, Сумська, Херсонська, Миколаївська, я вже не кажу про Донецьку і Луганську області.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Сергій Ярославович.
Колеги, по-перше, я хочу подякувати всім, хто був учасником обговорення, в першу чергу голові підкомітету Артему Сергійовичу Нагаєвському, а також всім, хто брали участь: і представникам Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства, Міноборони, Служби безпеки України, Національної гвардії України, прикордонної служби, а також представникам асоціацій, які висловили свою позицію. І, дійсно, була проведена досить плідна робота. І добре, що ми з'ясували оцю низку складних питань, про які ми сьогодні говорили, до першого читання. Але законопроект, хоч і невеликий, виявився складним через підняті сьогодні питання, і є , дійсно, болючим для наших аграріїв, які його чекають. Особлива увага при доопрацюванні законопроекту має бути приділено двом критичним моментам: це безпека даних про сервітути, необхідно забезпечити безпековий режим при внесенні та використані інформації про земельні сервітути, встановлені для фортифікаційних та інженерно-технічних споруд. І спрощена … (Не чути)
І сьогодні ми почули ще ряд пропозицій, в тому числі пана Тараса Висоцького, і пана Шевцова Миколи Миколайовича.
Отож, за результатами обговорення та з врахуванням зазначеного ставлю на голосування пропозицію, яку проговорив Артем Сергійович Нагаєвський, і учасники були включені до обговорення.
Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до Земельного кодексу України щодо використання права земельного сервітуту для військових потреб (реєстраційний номер 14117 від 13.10.2025), поданий народними депутатами України Гайду, Рудиком та іншими народними депутатами України, включити до порядку денного сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання та за наслідками розгляду законопроекту в першому читанні відповідно до статті 114 Регламенту Верховної Ради України прийняти його за основу.
Звернутися до Голови Верховної Ради України з пропозицією оголосити на пленарному засіданні під час розгляду даного законопроекту відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України про необхідність внесення пропозицій і поправок щодо виправлень, уточнень, усунення помилок та/або суперечностей у тексті законопроекту, інших структурних частин законопроекту та/або інших законодавчих актів, що не були предметом розгляду в першому читанні та відповідають предмету правового регулювання законопроекту реєстраційний номер 14117.
Колеги, прошу голосувати. Будь ласка, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Колеги, голосуємо.
Я ще раз, дійсно, дякую і Артему Сергійовичу, і всім, хто долучився. Артем Сергійович дуже фахово, я би сказав, так все нам розтолкував і проводив неодноразово зустрічі, це дуже важливо. Я дякую.
Гайду Олександр.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Мейдич Олег.
МЕЙДИЧ О.Л. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Рудик Сергій.
РУДИК С.Я. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Халімон Павло.
Чернявський Степан.
ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Підтримую, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Чайківський – за.
Бунін Сергій.
БУНІН С.В. Підтримую, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Герасимов Артур.
Грищенко Тетяна.
ГРИЩЕНКО Т.М. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Гузенко Максим.
ГУЗЕНКО М.В. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Кириченко Микола.
КИРИЧЕНКО М.О За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Кучер Микола.
КУЧЕР М.І. Іван Адамович, підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Лабазюк Сергій.
Литвиненко Сергій.
ЛИТВИНЕНКО С.А. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Лукашук Богдан.
ЛУКАШУК Б.О. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Нагаєвський Артем.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Підтримую, Адам Іванович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Нікітіна Марина.
НІКІТІНА М.І. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Салійчук Олександр.
САЛІЙЧУК О.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Соломчук Дмитро.
СОЛОМЧУК Д.В. Підтримую, Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Стернійчук Валерій.
СТЕРНІЙЧУК В.О. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Тимофійчук Володимир.
ТИМОФІЙЧУК В.Я. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Торохтій Богдан.
ТОРОХТІЙ Б.Г. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Чорноморов Артем.
ЧОРНОМОРОВ А.О. За, Іван Адамович, але впевнений, що там 116-а не просто так.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую. Артем Олегович, дякую.
Шол Маргарита.
ШОЛ М.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Юрчишин Петро.
ЮРЧИШИН П.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Петро Васильович, я аж захвилювався. Ви один із головних ініціаторів і чуть-лі десь не цей...
ЮРЧИШИН П.В. Іван Адамович, я однозначно...
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Герасимов Артур.
Халімон Павло.
БОГДАНЕЦЬ А.В. Іван Адамович, зареєструйте Богданця, будь ласка.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Богданець. Зареєстрував Богданця. За порядок денний...
БОГДАНЕЦЬ А.В. За.
_______________. Іван Адамович, я підтримую, плюс.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. І законопроект, Богданець.
БОГДАНЕЦЬ А.В. Також за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Лабазюк Сергій.
ЛАБАЗЮК С.П. Підтримую, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Халімон Павло. Немає.
24 народних депутати – за. Рішення прийнято.
Олександр Васильович, прошу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іван Адамович. Дякую, колеги.
Переходимо до наступного питання: про звіт про виконання Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2025 рік.
До Плану законопроектних робіт на 2025 рік за пропозицією нашого комітету було включено 17 законопроектів, з них 3 було ухвалено як закони, тобто заходи були виконані; 7 пропозицій виконуються, тому вважаються як виконані частково; 7 питань не виконані. Частина причин невиконання відповідних питань пов'язані з відставкою уряду Дениса Шмигаля, деякі втратили актуальність, деякі проекти ми пропонуємо перенести на 2026 рік.
Колеги, є у когось якісь пропозиції, хтось висловитись хоче?
Тоді за результатами обговорення ставлю на голосування пропозицію: затвердити звіт про виконання Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2025 рік.
Іван Адамович, будь ласка.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Олександр Васильович, дякую.
Колеги, голосуємо. Гайду Олександр.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Мейдич Олег.
Рудик Сергій.
РУДИК С.Я. Я підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Халімон Павло.
Чернявський Степан.
ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Чайківський – за.
Богданець Андрій.
БОГДАНЕЦЬ А.В. За, тільки з одним зауваженням, про яке я говорю завжди: без хтось там приймає – ми тільки голосуємо. Я хочу, щоб в наступному році в нас була трішки по-іншому побудована робота, і прийняття рішень має відбуватися членами комітету, а не незрозумілими експертами, а ми тільки це затверджуємо.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Тільки члени комітету.
ЮРЧИШИН П.В. Це вже буде в десятому скликанні, все, вже в лютому місяці вас вже нікого не буде.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Бунін Сергій.
БУНІН С.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Петро Васильович, дайте...
_______________. Петро Васильович, не вас, а нас.
(Загальна дискусія)
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Я, колеги, прошу повідключатися, будь ласка. Дайте ми доголосуємо, перепрошую.
Бунін Сергій.
БУНІН С.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Грищенко Тетяна. Тетяна Миколаївна!
ГУЗЕНКО М.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Кириченко Микола.
КИРИЧЕНКО М.О. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Кучер Микола. Кучер Микола.
Лабазюк Сергій.
ЛАБАЗЮК С.П. За. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Литвиненко Сергій.
ЛИТВИНЕНКО С.А. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Лукашук Богдан.
ЛУКАШУК Б.О. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Нагаєвський Артем.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. Підтримую, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Нікітіна Марина.
НІКІТІНА М.В. Я – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Салійчук Олександр.
САЛІЙЧУК О.В. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Соломчук Дмитро.
СОЛОМЧУК Д.В. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Стернійчук Валерій.
СТЕРНІЙЧУК В.О. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Тимофійчук Володимир.
ТИМОФІЧУК В.Я. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Торохтій Богдан.
ТОРОХТІЙ Б.Г. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Чорноморов Артем. Чорноморов Артем.
Шол Маргарита. Шол Маргарита.
ШОЛ М.В. За, Іван Адамович, я тут. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Юрчишин Петро.
ЮРЧИШИН П.В. 9-го і 10-го буду підтримувати теж.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Мейдич Олег.
Халімон Павло.
Грищенко Тетяна.
Кучер Микола.
Чорноморов Артем.
Ітого: 20 народних депутатів – за. Рішення прийнято.
Олександр Васильович.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іван Адамович.
Третє питання: про пропозиції комітету до Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2026 рік.
Шановні колеги, відповідно до доручення Голови Верховної Ради України Стефанчука від 13.11.2025 року щодо забезпечення реалізації положення статті 19 прим.1 Регламенту Верховної Ради України стосовно подання в установленому порядку на розгляд Верховної Ради України Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2026 рік за результатами опрацювання Звіту про прогрес України в рамках Пакета розширення Європейського Союзу 2025 року та консультацій з Міністерством економіки, довкілля та сільського господарства України нам треба подати пропозиції до плану законопроектних робіт на наступний рік. Ці пропозиції складаються з двох розділів.
Перший розділ. Це перелік питань, що потребують законодавчого врегулювання, спрямованих на адаптацію законодавства України до положень права Європейського Союзу в частині виконання міжнародно-правових зобов'язань України у сфері європейської інтеграції.
І друге. Це перелік інших питань, що потребують законодавчого врегулювання.
У нас всього 11 пропозицій, які сформовані на підставі пропозицій уряду, голови підкомітету з питань адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу Нікітіної Марини Вікторівни, а також актуальних питань, які були перенесені з минулого року.
З цих 11 пропозицій – 7 євроінтеграційних, з них 4 запропоновані Мариною Вікторівною, 1 пропозиція від уряду. Окрім цього, до розділу другого пропозицій включено чотири питання, які пов'язані з іншими напрямками діяльності відповідно до предметів відання нашого комітету.
Колеги, тобто прошу затвердити цей План законотворчої роботи Верховної Ради України на 2026 рік.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Так, колеги, голосуємо.
Хто – за?
Гайду Олександр.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Мейдич Олег.
Рудик Сергій.
РУДИК С.Я. Підтримую. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Чернявський Степан.
ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Підтримую, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Чайківський – за.
Богданець. Богданець.
БОГДАНЕЦЬ А.В. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Бунін Сергій.
БУНІН С.В. Підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Грищенко Тетяна.
Гузенко Максим.
ГУЗЕНКО М.В. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Кириченко Микола.
КИРИЧЕНКО М.О. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Лабазюк Сергій.
ЛАБАЗЮК С.П. За, Іван Адамович, підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Литвиненко Сергій.
ЛИТВИНЕНКО С.А. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Лукашук Богдан.
ЛУКАШУК Б.О. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Нагаєвський Артем. Нагаєвський Артем!
Нікітіна Марина.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. За, Іван Адамович. Вибачаюсь.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Нікітіна Марина.
НІКІТІНА М.В. Нікітіна – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Салійчук Олександр.
САЛІЙЧУК О.В. Підтримую, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Соломчук Дмитро.
СОЛОМЧУК Д.В. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Стернійчук Валерій.
СТЕРНІЙЧУК В.О. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Тимофійчук Володимир.
ТИМОФІЙЧУК В.Я. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Торохтій Богдан. Торохтій Богдан.
Чорноморов Артем.
Шол Маргарита. Шол Маргарита!
Юрчишин Петро.
ЮРЧИШИН П.В. Юрчишин – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Ітого. Мейдич Олег, Халімон Павло, Грищенко Тетяна, Кучер Микола.
КУЧЕР М.І. Кучер – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Кучер – за. Микола Іванович – за.
Торохтій Богдан.
Чорноморов Артем.
Шол Маргарита.
19 народних депутатів. Потенціал падає, але ми ще сильні, як ніколи.
Олександр Васильович, рішення прийнято. Прошу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іван Адамович.
"Різне". У "Різному" в нас є пропозиції, які були ініційовані нашим колегою Соломчуком Дмитром, пропозиції стосовно надання можливості виробникам цукрових буряків експортувати цукор до країн Європейського Союзу. Проект листа, який підготували до комітету, був надісланий в матеріалах до засідання комітету. То ж я прошу прокоментувати Дмитра Вікторовича. Будь ласка, Соломчук.
СОЛОМЧУК Д.В. Колеги, доброго дня. Вітаю. Було багато звернень від аграріїв, які займаються вирощенням буряку, здають його на цукрові заводи на переробку, завод розраховується, зазвичай, з ними цукром. І в багатьох, у когось там тисяча тонн є на складах, у когось дві, у когось три тисячі тонн. Європейський Союз, Брюссель, нам підняв трішки квоти, але урядом, хоча не було такої вимоги Брюсселя, урядом українським встановлені обмеження і тільки декілька компаній можуть займатися експортом цукру до Європейського Союзу. І на звернення цих агровиробників, щоб зафіксувати позицію комітету, звернення до уряду розглянути це питання, чи можливо розширити кількість компаній, чи зняти обмеження щодо експорту.
Прошу підтримати.
_______________. Пропорційності.
СОЛОМЧУК Д.В. Ну, можливо, пропорційності, так.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую за пояснення. Колеги, прошу голосувати за пропозицію нашого колеги Соломчука Дмитра Вікторовича.
Іван Адамович, будь ласка. Іван Адамович.
_______________. Потенціалу немає.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Ні-ні, потенціал на місці, все нормально. Зараз будемо визначати потенціал.
Якщо можна, сформулюйте, будь ласка, правильно, я так розумію, що це листа направити Мінекономіки. А Тарас Миколайович є ще тут, чи немає?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Тарас Миколайович тільки що вийшов.
СТАРИНЕЦЬ О.Г. Він пішов до Прем'єр-міністра.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, до Прем'єр-міністра. Але цей лист ми засилали в розсилці, там, в принципі, всі могли його побачити текст.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Все, окей, тоді голосуємо. Добре.
ЮРЧИШИН П.В. Можете внести пропозицію пропорційно від виробленої кількості, квоту.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Доопрацюємо тоді лист. Бо він уже сформований і всім на ознайомлення був скинутий.
ЧАЙКІВСБКИЙ І.А. Тоді до пропорційності, Петро Васильович, дуже правильне, дуже слушне зауваження. І треба розуміти, що треба якусь формулу виробити, бо, розумієте, всім давати таку, ми можемо позбутися, скажемо там, для прикладу, самої квоти, розумієте. Тому що хтось хоче експортувати, хтось не хоче експортувати, тобто вона має бути якась формули бути подачі заявки і так далі. Бо є виробники буряків, які рухаються, а є, він невеликий, він не хоче цього робити.
ЮРЧИШИН П.В. Іван Адамович, сьогодні всі хочуть, бо 18 гривень кілограм, ти розумієш, такого ще не було. То сьогодні кожен хоче віддати.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Петро Васильович, все, як сказали, так голосуємо.
Гайду Олександр.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я підтримую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Рудик Сергій. Рудик Сергій.
РУДИК С.Я. Рудик – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Чернявський Степан.
ЧЕРНЯВСЬКИЙ С.М. Я – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Чайківський – за.
Богданець Андрій.
БОГДАНЕЦЬ А.В. Богданець – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Бунін Сергій.
Гузенко Максим.
ГУЗЕНКО М.В. Гузенко – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Кириченко Микола.
КИРИЧЕНКО М.О. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Кучер Микола.
КУЧЕР М.І. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Лабазюк Сергій. Лабазюк Сергій.
ЛАБАЗЮК С.П. Іван Адамович – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Литвиненко Сергій. Литвиненко Сергій.
Лукашук Богдан.
ЛУКАШУК Б.О. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Нагаєвський Артем.
НАГАЄВСЬКИЙ А.С. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Нікітіна Марина.
НІКІТІНА М.В. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Салійчук Олександр.
САЛІЙЧУК О.В. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Соломчук Дмитро.
СОЛОМЧУК Д.В. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Стернійчук Валерій.
СТЕРНІЙЧУК В.О. Я – за.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Тимофійчук Володимир.
Тимофійчук В.Я. За, Іван Адамович.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Юрчишин Петро.
ЮРЧИШИН П.В. За.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Дякую.
Колеги, може, хтось долучився ще? Шол Маргарита. Чорноморов Артем.
ШОЛ М.В. Я – за, Іван Адамович. Шол.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Маргарита Віталіївна, дякую.
ШОЛ М.В. І вам.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Чорноморов Артем.
Торохтій Богдан.
Литвиненко Сергій.
Грищенко Тетяна.
Бунін Сергій.
Халімон Павло.
Мейдич Олег.
18 народних депутатів – за. Дякую. Рішення прийнято.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іван Адамович.
Колеги, всім вам дякую за сьогоднішній день, за сьогоднішнє засідання.
_______________. Дякую, колеги, за прийняте рішення. Воно важливе для аграріїв. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так.
_______________. Пане голово, дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Оголошую комітет закритим. Всім гарного дня, тихої... тихого дня, щоб все у всіх було гаразд. Дякую.
ЧАЙКІВСЬКИЙ І.А. Все, дякуємо. До зустрічі, колеги. Дякую.